Citat:
Ursprungligen postat av
chimpsky666
Khabour guard sootoro är under kurdisk kontroll?
De är öppet dock om motvilligt formellt allierade med Assadregimen och YPG har inte rört deras styrkor samt så har assyriska styrkor stridit tillsammans med YPG för att försvara sina områden.
Tycker du att turkisk nationalism är fördelaktigt för ditt folk? Då du samtycker med Cakarim i tråden vid ett antal tillfällen. Tror du det kommer vara många kristna kvar i Jazira om Turkiska armen med ex-isis och islamistproxies tar över området?
På vilket sätt förföljer Rojava assyrierna? De har upphävt tvångsassimilation som initierats av assadregimen och utgjort främsta försvar från islamister.
De assyrisk/syrianska styrkorna samt YPG har varit i luven på varandra flertalet gånger. 2016 attackerade YPG Sootoros högkvarter där dessa till slut svarade med eld och dödade fyra kurder. Man har flertalet gånger försökt provocera fram attacker. Du förskönar ju bilden av YPG rätt rejält.
Du vet redan vart jag står i den här frågan. Du kallar det för turkisk nationalism, varför skulle turkisk nationalism vara sämre än kurdisk nationalism? Det är pest eller kolera för min del. Kurderna försvårar situationen rejält idag med deras polare i USA. Jag som vill se Syrien som det en gång var vill således inte stötta något tramsigt kurdiskt federalt projekt som de verkar ha i tankarna.
Jag tror att de kristna överlever oavsett om det är ett turkiskt eller kurdiskt styre i norr. Du får det att låta som att YPG/SDF inte har ex-ISIS och diverse forna islamister i sina styrkor. Det finns hos båda sidorna.