Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Jag förstår inte riktigt vad du menar (har svårt att ta dig på allvar om du inte förklarar bättre). Men SD talar ju egentligen varken om integration eller assimilation. Det är en icke-fråga. Flyttar man hit så ska man in i helvete anpassa sig totalt till våra förhållanden, i allt från jobb, språk, religion, levnadssätt. Det är individens ansvar, så allt vad politisk "integration eller assimilation" är helt irrelevant.
Precis som om jag flyttar till Sydkorea. Det är mitt ansvar att anpassa mig totalt och bidra, Sydkoreanska staten (eller "Sydkoreanska AfS") kommer inte att hjälpa mig.
Med den hållningen målar du in dig i nonsensdiskussioner som "vad är egentligen svenskt?" och liknande. Svensk kultur är inte statisk, så det blir väldigt svårt att sätta upp några fasta kriterier för vad det egentligen är man ska uppfylla.
När du väl ändå har tagit fram några kriterier tvingar de fram ett repressivt samhälle, där någon måste kontrollera om invandrare verkligen beter sig tillräckligt svenskt - och förmodar jag ingripa om de inte äter sill eller åker tunnelbana på fel sätt.
Du får också en konstig situation där etniska svenskar som är excentriska antingen också måste tillrättavisas, med uppror och en fattigare kultur som följd, eller få ett undantag från svenskhetskravet baserat på etnicitet.
Det blir helgalet och ohållbart.
I grunden går det inte att frånkoppla kultur från etnicitet. En kultur är en etnisk grupps sätt att uttrycka sig. Varken mer eller mindre.