2018-06-01, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I Lund måste den omvända Bradleyeffekten vara gigantisk.
De akademiska städerna är ju ofta politiskt hjärndöda, har det visat sig? Men kanske är det bara en Bradley effekt, som du antyder.
2018-06-01, 12:22
Medlem
FlashyBears avatar
Wow, Aftonbladet har fått "hemliga" siffrorna och justerat uppåt!
Så jävligt uppenbart (för alla med IQ < 0.1)!
2018-06-01, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
I den undersökningen landade just centern på 6.9% bara och SD låg på 23.7%
Haha jag hoppas du har rätt!
2018-06-01, 12:59
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I Lund måste den omvända Bradleyeffekten vara gigantisk.

Det kan jag tänka mig då det är en studentstad som varit klart vänster. Lite som Umeå.

Men det ändras där också om än från lägre nivåer. En ökning i Lund från 7% till 14% är att vänta i kommunalvalet i Lund. I valet till riksdagen blir den siffran uppåt 20% kan man tänka sig vid ett lyckat val för Sverigedemokraterna lokalt.
2018-06-01, 13:20
Medlem
8711s avatar
Spännande spännande! 24% av butikscheferna i dagligvaruhandeln tänker rösta på Sverigedemokraterna enligt en ny mätning! SD och M är klart dom största partierna. Här kan man även ana en stor underskattning gällande Sverigedemokraterna "för varumärkets skull".

Vad tänker du butikschef rösta på?

M: 50%
SD 24%
S: 4,5%
2018-06-01, 13:21
Medlem
8711s avatar
ICA:

M: 64 stycken.
SD: 24 stycken.

City Gross:

SD: 5 stycken.
M: 3 stycken.

Coop:

M: 9 stycken.
SD: 6 stycken.

Willys:

M: 6 stycken.
SD: 5 stycken.
2018-06-01, 13:28
Medlem
8711s avatar
All statistik ni behöver:

https://f.nordiskemedier.dk/2ojr4go1xd6asr8b.png
2018-06-01, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Jag har visat i denna tråd (ni som inte tror mig kan se vad jag har skrivit innan varje mätning för att se att jag haft 110% rätt och sant om allt).

Partierna har nu fått reda på SCBs resultat, SD landade under 20% vet inte om det innebär 19.9% eller 15.9% men dom är under 20% i övrigt inga större skillnader alls gentemot förra mätningen, ytterst marginellt.

Centerpartiet har anlitat Novus för att göra en undersökning hur Afghanerna påverkade dom(och övriga partier) datumet man genomförde undersökningen var 1 till sista maj men man gjorde den störst sedan förra valet då man hade 10.000 svar och det var inte bara telefon.

I den undersökningen landade just centern på 6.9% bara och SD låg på 23.7%

Att det inte har blivit mer än marginella förändringar i den här undersökningen låter ju väldigt intressant.

S hade ju över 30% i förra SCB-mätningen, är det ens möjligt att de kan ligga kvar på den nivån? Och SD hade omkring 16%.

SD ligger helt säkert inte så lågt som 16% i opinionen just nu, och blotta tanken på att S skulle ligga över 30% är ju ett skämt.
2018-06-01, 13:31
Medlem
8711s avatar
Heja heja! Klart man handlar hos sin lokala SD-handlare!

Citat:
Var fjärde butik röstar på SD

Fri Köpenskap har undersökt var butikscheferna kommer att lägga sina röster i höst.

Vi följde upp vår riksdagsenkät med en undersökning bland handlare och butikschefer, där vi ställde frågan till 800 handlare och butikschefer vilket parti man avser rösta på i höstens riksdagsval. En klar majoritet av de 200 svarande, hela 50 procent uppger att Moderaterna kommer att få deras röst. Och där bakom tar Sverigedemokraterna en tydlig andraplats med nästan 25 procent av rösterna och tar därmed en allt större bit av branschkakan.

Citat:
– Dels växer SD i opinionen i stort och ligger på runt 20 procent i merparten av de mätningar jag har tagit del av. Det i kombination med att när vi lyssnar runt bland våra medlemsföretag om vilka frågor som är viktigast så är trygghet och säkerhetsfrågan viktiga. Där har både SD och Moderaterna profilerat sig tydligt i de frågorna. Sen är det möjligt att det även har att göra med tiggerifrågan där Sverigedemokraterna varit allra tydligast, möjligen följt av Moderaterna, analyserar Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, siffrorna.

https://www.dagenshandel.se/article/view/605552/var_fjarde_butik_rostar_pa_sd
2018-06-01, 13:36
Medlem
Socialdemokraterna har gjort bort sej genom att tro att den lilla vänsterfilterbubbla i MSM var den riktiga världsbilden.

Jag tror faktisk att SCB överskattning av S och underskattning av SD beror på att dom arbetar mad någon typ av stratifierat urval; det är säkert mer komplicerat men i princip. Dvs man har ett antal dimensioner (vilket finns dokumenterat) ålder, utbildning, region, sysselsättningsstatus osv. Sen frågar man säg 100 i varje box (normalt olika stora beroende divergens) och sen slår man ihop boxarnas respektive svar viktat efter dess storlek av totalen.

Detta innebär att man kan överskatta "homogena" väljare och missar på "heterogena". Säga att du ska ha in 100 svar från lågutbildade arbetare i medelåldern från norrlandsglesbygd. De kommer att vara till mkt stor del sossar. Och omvänt typ inga kristdemokrater. Så det är inte konstigt om ingen av de 100 säger att det röstar på KD. Men man vet att några av dom de facto gör det, så då slänger man in någon frekvens KDare; t.ex. andelen i förra valet säg 0.2 eller nått.

Man ser detta ganska tydligt tycker jag, för att generalisera, MP,FI och S överskattas allt som oftast. Men deras väljare är också förekommande i (relativt) höga nivåer över begränsade grupper, och för MP och FI i princip helt borta i andra. Deras väljare ser helt enkelt ganska lika ut, så dom är lätta hitta; storstadskvinnor etc. Av de hundra ska 15% rösta på fi resp. mp, då får man 13-17 i sina 100 grupper. Men sen när man ska korrigera ut de populationer utan uppgivena FI röster överskattar man dess frekvens.

Medan partier som SD, vilka har mer sinsellan olika väljare blir då svårare att hitta, då dess andelar i subpopulationer med relativit låg andel är i realiten högre än vad man hittar, och skämsfaktorn finns nog i höggrad i vissa av subpolutationerna, så de aggregerade mätfelen blir större för dessa. (de är alltid större felmarginal proportionellt för små andelar än större, detta gäller i subpoplulationerna likaväl som i aggregatet)

Summasumarum, det är lättare rent tekniskt att mäta partisympatier för partier med lika artade sympatisörer än vice versa. Tror SCB vet detta, de är bara mkt svårt att få grepp om hur många man missar i varje subpopulation. Och en underskattning här måste popa upp som en överskattning annorstäders.
2018-06-01, 13:45
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Haha jag hoppas du har rätt!
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Att det inte har blivit mer än marginella förändringar i den här undersökningen låter ju väldigt intressant.

S hade ju över 30% i förra SCB-mätningen, är det ens möjligt att de kan ligga kvar på den nivån? Och SD hade omkring 16%.

SD ligger helt säkert inte så lågt som 16% i opinionen just nu, och blotta tanken på att S skulle ligga över 30% är ju ett skämt.

Haha, jag börjar fan tro att Undrande87 trollar med trådens IQ-befriade.
Han kommer med alltmer korkade påståenden, men... hahaha

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Heja heja! Klart man handlar hos sin lokala SD-handlare!

Haha, är det någon tävling just nu bland ljugmedia? Det kommer nu minst en mätning per dag att SD ökar i grupp X och störst i grupp Y samt alltid haft rätt om Z (att det kostar 74k per år/flykting) !

Deras taktik att hålla SD-siffrorna nere är väldigt konstigt måste jag säga
2018-06-01, 13:48
Medlem
ace_secs avatar

Var fjärde butik röstar på SD

Citat:
Fri Köpenskap har undersökt var butikscheferna kommer att lägga sina röster i höst.
Vi ställde frågan till 800 handlare och butikschefer vilket parti man avser rösta på i höstens riksdagsval. Hela 50 procent uppger att Moderaterna kommer att få deras röst. Och där bakom tar Sverigedemokraterna en tydlig andraplats med nästan 25 procent av rösterna och tar därmed en allt större bit av branschkakan.

Citat:
Vänsterpartiet och Miljöpartiet är de största förlorarna i mätningen. Inte en enda av de svarande uppger att de tänker rösta på någon i den duon.

Citat:
Även Socialdemokraterna får anses vara en förlorare i mätningen, då de knappt uppnår fyra procent i mätningen och därmed även är mindre än Kristdemokraterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in