Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Men just problemet med små grupper gäller ju inte SD, de har varit minst tredje största parti i 5+ år nu.
Om vi säger att dom har (inkl. skämsfaktor) 22 av totalen och säg 10% av kvinnorna, så kanske dom har 3% av kvinnor i storstad. och högutbildade kvinnor kanske 1 osv osv. Men dom finns, om än på låga nivåer i alla grupper. Men likväl kommer de att saknas, i många subpopulationer, observationer. Om man är i en subpopultion, och är ganska liten; påverkar dessutom skämsfaktor rätt mkt.
Tittar du på fel marginallen för små partier är den mkt proportionellt sett mkt högre. Det samma gäller natruleigtvis även subpopulationer.
Så vad jag försöker säga är att, för att hårddra det, i de subpopulationer som saknar observationer har SD stöd iaf. Medan t.ex. FI och MP de facto inte har det. Det är, så att säga, inte bland män i Skåne mätproblemen ligger utan snarare bland kvinnor i Stockholm.
För att ytterligare komplicera det hela, SD har ju växt - det vet man. Men man har inga observation så man fyller på med extrapoleringar från valresultatet alt föregående mätning. Vilket i sej kan vara en negativ bais, speciellt om man rakt av tar valresultatet för att skatta subpolulationsstöd.
SCBs mätning är ju i antalet intervjuer mkt större, men det är också antalet bakrundsdata; vilket gör att antalet strator är mkt större. Vill påpekal att jag inte vet hur dom gör, men antar att man jobbar med någon liknande metodik.
Det är också därför jag tror att webbpanelerna är bättre, då kan man ju ändra stratstorlek efter man samlat in datat. Medan i telefon och enkäter måste man bestämma strata storlek på förhand; så tycker man det ser konstrigt ut i en strat måste man i såfall göra en ny insamling i den stratan.