2018-06-01, 14:03
Medlem
ronken82s avatar
Exakt vad jag tänkte skriva härnäst. Ja, ingen svensk i sina sinnens fulla bruk hade frivilligt bosatt sig i valfri miljonprogramsförort, och problemet är ju som tidigare skrivent pålyst, att om någonting skulle skita sig i livet (skilsmässa, plötslig uppsägning, osv.) så får gemene man minst sagt ett hellvete att få tag på en hyresrätt, då dom knappt existerar idag.
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Om inte förorterna fyllts upp med invandrare, vilket gör ett oattraktivt område ännu mer oattraktivt, så hade det funnits gott om (billiga, halvtaskiga) lägenheter till ungdomar som flyttar hemifrån, folk som skiljer sig och behöver boende fort, tillfälliga arbetare i staden som bara vill ha ett enkelt boende eller helt enkelt nån bara vill bo billigt och har inga större krav på sitt boende. Alla dessa grupper är nu hänvisade till BR marknaden och det är klart det driver priserna. Att det nu stannat upp kan man ju ha olika analyser på!?
2018-06-01, 14:29
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Finns även flera fall där kommuner köpt bostadsrätter och villor åt invandrare. Kommunerna lär knappast bry sig särskilt mycket om vilket pris de betalar så jag håller med dig om att invandringen har hjälpt till att trycka upp priserna. Blir nästan löjligt att hävda motsatsen imo.

Ur ett aggregerat perspektiv så har antalet nya bostäder de senaste 10 åren motsvarat befolkningsökningen ungefär.

Med tanke på hur tätt de flesta invandrare bor så vete fan om tillgången på bostäder "per icke-invandrare" kanske t o m ökat i landet tag vare stor nybyggnation.

Preferenserna för olika områden kan förstås ha ändrats men totalt får man nog söka andra förklaringar till den generella prisuppgången.

Jag föreslår ränteläget...
2018-06-01, 14:34
Medlem
longbow4ys avatar
Den "svarta svanen" på bostadsmarknaden handlar inte om lägenheter eller räntor.
Det handlar om, håll i er nu, avloppen.

Nuvarande regler om anslutning till kommunala reningsverket kommer med all sannolikhet luckras upp varför stora områden runt alla städer i landet kommer frigöras för villabebyggelse.

Regeringens utredning, en stor PDF fil:
https://www.regeringen.se/49bad4/contentassets/a6a8c5c6ee8c4845842ae298d69e331b/vagar-till-hallbara-vattentjanster-sou-201834

villabebyggelse på billig tomtmark är med privat vatten och avlopp det billigaste sättet att bygga bostäder. Det byggandet kommer att öka kraftigt inom 2 år om utredningens förslag går igenom.

Det sänker priserna för boendet.
2018-06-01, 14:55
Medlem
Citat:
Om inte förorterna fyllts upp med invandrare, vilket gör ett oattraktivt område ännu mer oattraktivt, så hade det funnits gott om (billiga, halvtaskiga) lägenheter till ungdomar som flyttar hemifrån, folk som skiljer sig och behöver boende fort, tillfälliga arbetare i staden som bara vill ha ett enkelt boende eller helt enkelt nån bara vill bo billigt och har inga större krav på sitt boende. Alla dessa grupper är nu hänvisade till BR marknaden och det är klart det driver priserna. Att det nu stannat upp kan man ju ha olika analyser på!?

Och priserna hade fortfarande inte varit på dagens nivåer om inte köparna kunde finansiera sina bostadsköp med krediter. Det är krediterna som gör att folk kan betala 100k per m2.

Invandringen har bidragit till ett ökat behov av bostäder, men prisutvecklingen(dvs det du kallar bubblan) är i allra högsta grad driven av krediter.

Om en presumtiv köpare inte kan få ett lånelöfte som gör att dom kan efterfråga en bostad för 5 miljoner så blir det ingen affär. Då får säljare och köpare mötas på en lägre prisnivå.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-06-01 kl. 15:04.
2018-06-01, 15:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Den "svarta svanen" på bostadsmarknaden handlar inte om lägenheter eller räntor.
Det handlar om, håll i er nu, avloppen.

Nuvarande regler om anslutning till kommunala reningsverket kommer med all sannolikhet luckras upp varför stora områden runt alla städer i landet kommer frigöras för villabebyggelse.

Regeringens utredning, en stor PDF fil:
https://www.regeringen.se/49bad4/contentassets/a6a8c5c6ee8c4845842ae298d69e331b/vagar-till-hallbara-vattentjanster-sou-201834

villabebyggelse på billig tomtmark är med privat vatten och avlopp det billigaste sättet att bygga bostäder. Det byggandet kommer att öka kraftigt inom 2 år om utredningens förslag går igenom.

Det sänker priserna för boendet.

Tveksamt om det blir så mycket billigare. Avloppet är inte så särskilt stor del av kostnaden. Speciellt runt större städer där maken är dyrare. Detta påverkar nog mest landsbygden och sommarstugor.
2018-06-01, 15:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Exakt vad jag tänkte skriva härnäst. Ja, ingen svensk i sina sinnens fulla bruk hade frivilligt bosatt sig i valfri miljonprogramsförort, och problemet är ju som tidigare skrivent pålyst, att om någonting skulle skita sig i livet (skilsmässa, plötslig uppsägning, osv.) så får gemene man minst sagt ett hellvete att få tag på en hyresrätt, då dom knappt existerar idag.
Det beror ju på vad man har för alternativ. Ska man flytta till en småstad eller bo på gatan?

Är man lite förutseende så kan man ju ställa sig i bostadskön trotts att man inte behöver en hyresrätt. Om förhållandet skiter sig 10 år senare så har man ett alternativ.

Vill man bo bättre så kan man hyra en brf. Det verkar vara enklare att få tag i.
2018-06-01, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Om du tror att det är noll risk att låna pengar kan du inte tro på någon boprisbubbla. Det går inte ihop.

Det är nollrisk på så sätt att om det blir boprisbubbla så sitter alla i samma sits, det vill säga lånar du pengar är det knappast du som kommer få betala utan snarare hela systemet.

Det är i för stor omfattning att det skulle gå att reversera vilket medför risken att låna pengar i stort sett obefintlig. Vem skall du betala tillbaka till?
2018-06-01, 15:43
Medlem
Rejäl inbromsning. Nu säger Bravida upp elektriker så dags att planera nydragning av el med ROT då det äntligen kommer att finnas elgubbar att få tag på.

Installationsföretaget Bravida lägger ned sin filial i Stockholmsförorten Danderyd, och 64 elektriker därifrån har i veckan sagts upp eller erbjudits omplacering.

https://www.di.se/nyheter/bravida-skar-ned-i-stockholm-medan-ledningen-saljer-aktier/
2018-06-01, 16:00
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeeright
Det är nollrisk på så sätt att om det blir boprisbubbla så sitter alla i samma sits, det vill säga lånar du pengar är det knappast du som kommer få betala utan snarare hela systemet.

Det är i för stor omfattning att det skulle gå att reversera vilket medför risken att låna pengar i stort sett obefintlig. Vem skall du betala tillbaka till?
De två varianterna för att lösa problemet (historiskt prövade) är genom inflation eller plundra sparkonton.

I båda fallen så är det sparkonton som tar smällen.
2018-06-01, 16:15
Medlem
Det här visste jag inte. Men jag visste att ränteskillnadsersättningen ställt till det för folk.

Visste du dessutom att Sverige är det land i världen som har de sämsta villkoren för dig som vill lösa in ditt bundna bolån i förtid? Det konstaterar forskaren Rickard Engström och professorn Hans Lind, båda knutna till KTH i Stockholm, som analyserat problematiken med ränteskillnadsersättningen.

I en artikel i Ekonomisk Debatt konstaterar de att de flesta andra länderna i världen har betydligt förmånligare regler för låntagarna. I vissa länder kan du som kund återbetala åtminstone delar av lånet utan straffavgift om räntan gått ned. Varför finns inte den möjligheten i Sverige?

http://www.privataaffarer.se/bostad/hammarlund-bankkunderna-maste-slippa-straffavgifter-967452

Och här Engströms och Linds artikel.

https://www.nationalekonomi.se/sites/default/files/NEFfiler/45-7-rehl.pdf
2018-06-01, 16:45
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Och priserna hade fortfarande inte varit på dagens nivåer om inte köparna kunde finansiera sina bostadsköp med krediter. Det är krediterna som gör att folk kan betala 100k per m2.

Invandringen har bidragit till ett ökat behov av bostäder, men prisutvecklingen(dvs det du kallar bubblan) är i allra högsta grad driven av krediter.

Om en presumtiv köpare inte kan få ett lånelöfte som gör att dom kan efterfråga en bostad för 5 miljoner så blir det ingen affär. Då får säljare och köpare mötas på en lägre prisnivå.

Det är som att diskutera om hönan eller ägget. Inget av påståendena är mer rätt eller fel än det andra! För att ta mig själv som exempel, hade jag kunnat få en lägenhet i hyfsad förort för två år sedan, så hade jag inte varit med och budat på min nuvarande svindyra centrala Lght. Och då skall jag tillägga att jag har drygt fem års kötid! För 10-15 år sedan kunde du lätt få en lght (i förort) med fem års kötid, det kan man inte idag! Till råga på allt så blir förorterna mer och mer gettofierade, så även om man får en där så är frågan om man vill bo där?
2018-06-01, 16:59
Medlem
Citat:
Det är som att diskutera om hönan eller ägget. Inget av påståendena är mer rätt eller fel än det andra! För att ta mig själv som exempel, hade jag kunnat få en lägenhet i hyfsad förort för två år sedan, så hade jag inte varit med och budat på min nuvarande svindyra centrala Lght. Och då skall jag tillägga att jag har drygt fem års kötid! För 10-15 år sedan kunde du lätt få en lght (i förort) med fem års kötid, det kan man inte idag! Till råga på allt så blir förorterna mer och mer gettofierade, så även om man får en där så är frågan om man vill bo där?

Det är stor skillnad, för om det är bostadsbrist som driver prisutvecklingen så är det i princip en fundamental faktor som ger stöd åt marknadspriset, är det kredittillgången som har drivet upp priserna så....

Angående förorterna, så är det intressant att det är där prisutvecklingen varit som mest våldsam de senaste 3-4 åren, iaf i vår region, procentuellt alltså.

Edit:
Orkar inte leta upp länken nu, men nedbrutet på församlingarna så är det problemförorterna som gått som tåget, fullständigt mosar allt annat, procentuellt.

Mäklarstatistik visar ungefär liknande siffror... Angered-Bergsjön är det enda området som ligger plus på 12 månader.

Angered-Bergsjön
3 månader: +5.5
12 månader: +11.3

Edit #2: För att förtydliga lite, så tror jag inte att bostadsbristen är irrelevant i sammanhanget, men att kapitalregleringar(t ex amorteringskrav) och tillgång till krediter kan vara prisdrivande är enligt mig ett faktum.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-06-01 kl. 17:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in