2018-06-01, 09:29
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
En på tok för hög invandring ->blir placerade i befintligt bestånd bostäder -> utbudet av bostäder sjunker -> det befintliga beståndet BR, som dessutom råkar ligga i ”bra” områden blir värda sin vikt i guld!

Invandringen är väl den största orsaken till bubblan och det är rent matematiskt sagt, utan att ta med de andra invandringskritiska argumenten, som inte är topic i denna tråden!
Det är korrekt att befolkningsökning och urbanisering påverkar marknaden. Om det kommer sos fall från Sjöbo eller Syrien ger ganska liten skillnad.

Dysfunktionell hyresmarknad är något vi kokade ihop helt själva. Knappast något man kan anklaga invandrarna för.
2018-06-01, 10:04
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
En fråga som jag har undrat över många nätter, är hur vanligt det är att BRF’er skiter i underhållet för att spara så lite som möjligt till framtida renoveringar, då dom ändå inte har några planer på att bo kvar, då det är aktuellt för stambyten, osv.? Kan tänka mig att detta torde vara rätt så utbrett, med tanke på hur marknaden har sett ut.

Svårt att veta hur utbrett detta är men jag tror att det är betydligt vanligare i de senaste årens nyproduktion (vilket aw och Tullius så tydligt visar för oss) än i det äldre beståndet även om FBerntssons berättelse visar att det även förekommer hos äldre föreningar. Med 12 års erfarenhet av styrelsearbete i en BR vet jag att alla typer av människor förekommer. De som vill hålla nere avgiften och skjuta problemen framför sig och de som snarare vill göra det som långsiktigt är bäst. Det är alltid en kamp.

Blir du lurad av din styrelse får du dock skylla dig själv. Det är DU som väljer styrelse. Det är DU som ger dem ansvarsfrihet varje år. Om du inte engagerar dig själv, då lämnar du över stafettpinnen till någon annan och det blir DERAS agenda som gäller. Är den då kortsiktig och du är långsiktig, ja, då är det inte svårt att gissa vad som händer. Folk är så j-vla naiva idag. Investerar många miljoner men struntar sedan i att hålla koll på den investeringen.

Som köpare idag MÅSTE man sätta sig in i föreningens ekonomi innan köp. (Kanske kan ta in aw och Tullius som konsult ) Problemet är att gör man det kommer man aldrig kunna köpa för det finns alltid någon "idiot" som inte gjort sin hemläxa och därmed inte förstår vad de ger sig in på. Jag är övertygad att om 15-20 år kommer dagens nyproduktion vara en "svarte petter-lek". Det gäller att tajma sitt köp bra annars blir det som FBerntsson nedan. Tror vi om 15-20 år kommer få se många många liknade fall.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Min förening var en sådan för ungefär 10 år sedan. Föreningen var högbelånad sedan starten i början av 90-talet och de hade undvikit amorteringar och minimerat avgiften.

Sedan en vår så flyttade hela styrelsen på en gång och de nya som tillträdde fick i uppgift att undersöka utbyte av luftvärme aggregat som var rätt dåliga och fick nej av banken för att ta upp lån. Det resulterade i att avgiften höjdes med 40% mitt under kalender året och föreningen började spara till en underhålls fond och amortera på lånen i rätt snabb takt. Priset på bostadsrätterna stört dök givetvis och rätt många blev irriterade minst sagt.

Jag flyttade in ett par år efter när de fortfarande sparade intensivt till underhållsfond och amorterade rejält. Av min avgift på ungefär 8900 kr/mån (för ett radhus på 116 m2) gick nästan 3000 till amortering och ungefär 1000kr till sparande när jag flyttade in. Efter ytterligare några år gjordes luftvärme aggregats bytet med sparade pengar och ytterligare en del underhåll. Enligt banken är föreningen kreditvärdig igen och kommer att kunna låna till stambyte när det blir aktuellt. Husen byggdes 1991 så det kan eventuellt vara dags snart.

Enligt årets årsredovisning fick vi in 4.5 miljoner i avgifter under året och totalt 2.7 miljoner gick till amortering på lånen (som är nere på 43 miljoner nu). Detta eftersom avgifterna höjts så mycket att vi kunnat ta en del dyra investeringar genom att spara några år men utan att få låna. Planen verkar nu vara att behålla avgifterna, snarare än att sänka till mer rimlig nivå, och betala av så mycket som möjligt av lånen innan räntorna går upp. Det blir nog nästan 2 miljoner amortering i år också.

Det var väl aldrig nära konkurs för föreningen egentligen men folk var inte glada alls. Vår grann förening som byggdes samtidigt hankar sig fortfarande fram med högre lån, obefintlig amortering, lite lägre avgifter och högre bostadsrättspriser. Deras smäll kommer inom ett par år senast.

Det gäller HSB Brf Mjärdevi 1 i Linköping om någon är intresserad. Grannföreningen är Mjärdevi 2.

Antar att nya föreningar som bildas nu lätt hamnar i precis samma läge om 10-15 år. Särskilt om räntorna går upp.

Fattar egentligen inte hur folk kan betala 1.4-1.6 miljoner för en trea i vår förening nu. Särskilt inte som avgifterna inte ligger långt efter stångåstadens hyror. Visst det är trevligt område och när man köpt billigt och bara bryr sig om avgiften så är det lungt även om räntorna sticker iväg men som hyfsat ung utan besparingar och då betala både hög avgift till föreningen och dessutom ha lån själv? Ingen bra sits alls...

Intressant läsning. Tack för att du delade med dig.

// CC
2018-06-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Sorgligt, sorgligt. För mig är det nutida Sverige ett satans mörker. Jag försöker flytta pga jobb och det är en liten HR jag vill ha men ska kommunen klämma in svartingar överallt så blir det inga HR över till mig. Det är fördjävligt.

Så istället ska du lägga miljoner på att köpa en BR i ett område där kommunen imorgon ser till att du är omgiven av svartingar så att ingen längre vill köpa din lägenhet.
2018-06-01, 11:31
Medlem
ronken82s avatar
Jag kan instämma med att white flight fenomenet stämmer rätt så bra av egen erfarenhet, då jag själv är uppväxt i en förort i Gbg, där det inte var nämnvärt mycket invandrare bosatta, men runt år 2000 och framåt så ändrades demografin kraftigt och många av dom jag kände köpte BRF’er och flyttade ut, då stora delar av stadsdelen hade börjat ”ghettofieras” kraftigt. Jag är också av den åsikten att invandringen indirekt har hjälpt till med att skapa boprisbubblan, då många svenskar ”köper sig fria” ifrån den havererade mångkulturen.
Citat:
En på tok för hög invandring ->blir placerade i befintligt bestånd bostäder -> utbudet av bostäder sjunker -> det befintliga beståndet BR, som dessutom råkar ligga i ”bra” områden blir värda sin vikt i guld!

Invandringen är väl den största orsaken till bubblan och det är rent matematiskt sagt, utan att ta med de andra invandringskritiska argumenten, som inte är topic i denna tråden!
2018-06-01, 12:46
Medlem
Intressant poddintervju med Aros-VD som bygger i bostadsrätter i Stockholm - Uppsala. Han pratar om att kunderna inte vågar teckna köpavtal då det är osäkert när bygget blir klart. Ingen fråga om spekulanterna tidigare smorde marknaden genom att gå emellan så att bostadsköpare hade kortare sträcka mellan köp och inflyttning och att de då lättare kunde få lån.

https://fastighetsnytt.se/podcast/
2018-06-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är sant att möjligheten att sälja något och bli av med lånet är inte realistiskt. Det vanligaste alternativet för att lösa lån är att ta ini pengar från ägarna. Jag hade gärna sett att min förening gjorde det.

Detta är inte särskilt unikt för BRF. Många företag sitter i samma situation. Det upplevs inte heller som något problem utan det är så det funkar.

Min förening amorterar inte en enda krona.

Precis som i bokföringen så är 150 kr/kvm/år en påhittad / uppskattad siffra. Så om man uppskattar att det bara kostar 50 kr så kan man sänka avgiften. Vilket kan resultera i en smäll om 10-15 år när den riktiga räkningen kommer. Detta kan vara lite klurigt att förstå om nivån är rimlig i bokföringen.
Här håller jag helt med dig.

Samtidigt får man komma ihåg att 1/3 av alla nystartade företag går i konkurs inom tre år. Det är inte en riskbild man kan acceptera för en bostadsrättsförening.

Och 150 kronor är en faktabaserad siffra. Genomsnittskostnaden för underhåll av befintliga bostadsrättsfastigheter i Sverige är 150 kr/kvm BTA och år. Så att sätta underhållskostnaden till 50 kr utan historik för huset är inte bara en glädjekalkyl, utan en medveten felkalkyl för att kunna sätta fel avgift initialt och driva upp priset mot kund.
2018-06-01, 13:00
Medlem
Citat:

Nej invandringen är inte orsaken till priserna, om man nu inte utgår ifrån att det är bostadsbristen som drivit prisutvecklingen, men då skulle det givetvis inte finnas ett överutbud just nu av bostadsrätter, enkelt sagt beror prisformationen helt och hållet på kredittillgången och delvis även kostnaden på lånen. Hade inte tillgången till krediter varit vad den varit hade många varit betydligt mer begränsade i vad dom kunde efterfråga, priserna hade då inte rusat som dom gjort. I Stockholm slog man nog delvis i glastaket(kredittaket) redan tidigt 2017.

Sedan kan man nog även säga att det finns ett latent behov då svallvågorna från 90-tals krisen gjorde att nyproduktionsvolymen av bostäder var "obefintlig" under ett gäng med år. 90-talskrisen medförde ju även att bostadsmarknaden förändrades i grunden, bland annat flyttades risken från Staten till marknadsaktörerna, ränteavdraget hyvlades ner ordentligt etc. Den bostadspolitik som fördes tidigare(ja innan jag var född typ) blev i princip ett svart hål för staten.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-06-01 kl. 13:02.
2018-06-01, 13:37
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Här håller jag helt med dig.

Samtidigt får man komma ihåg att 1/3 av alla nystartade företag går i konkurs inom tre år. Det är inte en riskbild man kan acceptera för en bostadsrättsförening.

Och 150 kronor är en faktabaserad siffra. Genomsnittskostnaden för underhåll av befintliga bostadsrättsfastigheter i Sverige är 150 kr/kvm BTA och år. Så att sätta underhållskostnaden till 50 kr utan historik för huset är inte bara en glädjekalkyl, utan en medveten felkalkyl för att kunna sätta fel avgift initialt och driva upp priset mot kund.

I något nybyggt så har du i praktiken noll i renoveringsbehov under den budgeterade perioden. Därför kan det myglas en del här.

Föreningens skulder är däremot väldigt tydliga. Jag tror inte många missar dessa när de köper nytt.

Du kan också tänka på att olika upplägg passar för olika personer. Du skulle i princip kunna skänka bort bostäderna men låta föreningen ta hela lånet. Vilket i praktiken blir en kooperativ hyresrätt.
2018-06-01, 13:44
Medlem
berra77s avatar
Noterade för ett par dagar sedan att ett kedjehus (123+47 kvm) var till salu i det område där jag bor (3 mil från centrala Stockholm). Det var första gången på många år som det var ett utgångspris på under 3Mkr för ett objekt i denna storleksklass.
I och för sig var huset "för den händige".

Idag sålt för 3,65. (+35,4%).

Verkar vara en bra marknad för "billiga" objekt av denna typ.
2018-06-01, 13:45
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Nej invandringen är inte orsaken till priserna, om man nu inte utgår ifrån att det är bostadsbristen som drivit prisutvecklingen, men då skulle det givetvis inte finnas ett överutbud just nu av bostadsrätter, enkelt sagt beror prisformationen helt och hållet på kredittillgången och delvis även kostnaden på lånen. Hade inte tillgången till krediter varit vad den varit hade många varit betydligt mer begränsade i vad dom kunde efterfråga, priserna hade då inte rusat som dom gjort. I Stockholm slog man nog delvis i glastaket(kredittaket) redan tidigt 2017.

Sedan kan man nog även säga att det finns ett latent behov då svallvågorna från 90-tals krisen gjorde att nyproduktionsvolymen av bostäder var "obefintlig" under ett gäng med år. 90-talskrisen medförde ju även att bostadsmarknaden förändrades i grunden, bland annat flyttades risken från Staten till marknadsaktörerna, ränteavdraget hyvlades ner ordentligt etc. Den bostadspolitik som fördes tidigare(ja innan jag var född typ) blev i princip ett svart hål för staten.

Om inte förorterna fyllts upp med invandrare, vilket gör ett oattraktivt område ännu mer oattraktivt, så hade det funnits gott om (billiga, halvtaskiga) lägenheter till ungdomar som flyttar hemifrån, folk som skiljer sig och behöver boende fort, tillfälliga arbetare i staden som bara vill ha ett enkelt boende eller helt enkelt nån bara vill bo billigt och har inga större krav på sitt boende. Alla dessa grupper är nu hänvisade till BR marknaden och det är klart det driver priserna. Att det nu stannat upp kan man ju ha olika analyser på!?
2018-06-01, 13:54
Medlem
Citat:
Om inte förorterna fyllts upp med invandrare, vilket gör ett oattraktivt område ännu mer oattraktivt, så hade det funnits gott om (billiga, halvtaskiga) lägenheter till ungdomar som flyttar hemifrån, folk som skiljer sig och behöver boende fort, tillfälliga arbetare i staden som bara vill ha ett enkelt boende eller helt enkelt nån bara vill bo billigt och har inga större krav på sitt boende. Alla dessa grupper är nu hänvisade till BR marknaden och det är klart det driver priserna. Att det nu stannat upp kan man ju ha olika analyser på!?

Finns även flera fall där kommuner köpt bostadsrätter och villor åt invandrare. Kommunerna lär knappast bry sig särskilt mycket om vilket pris de betalar så jag håller med dig om att invandringen har hjälpt till att trycka upp priserna. Blir nästan löjligt att hävda motsatsen imo.
2018-06-01, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
I något nybyggt så har du i praktiken noll i renoveringsbehov under den budgeterade perioden. Därför kan det myglas en del här.

Föreningens skulder är däremot väldigt tydliga. Jag tror inte många missar dessa när de köper nytt.

Du kan också tänka på att olika upplägg passar för olika personer. Du skulle i princip kunna skänka bort bostäderna men låta föreningen ta hela lånet. Vilket i praktiken blir en kooperativ hyresrätt.
Visst är det så.

Om man amorterade av lånet rakt på 50 år (i ett hypotekslån med fast ränta och avbetalningsplan) och tog höjd för att skriva av huset på 100 år, så hade man nog minst fått dubbla avgiften. Då hade också priset fått sänkas i motsvarande mån, och då hade man landat i en långsiktigt välfungerande förening med ett upplägg och prisbild som passar en annan målgrupp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in