Citat:
Ursprungligen postat av
ronken82
En fråga som jag har undrat över många nätter, är hur vanligt det är att BRF’er skiter i underhållet för att spara så lite som möjligt till framtida renoveringar, då dom ändå inte har några planer på att bo kvar, då det är aktuellt för stambyten, osv.? Kan tänka mig att detta torde vara rätt så utbrett, med tanke på hur marknaden har sett ut.
Svårt att veta hur utbrett detta är men jag tror att det är betydligt vanligare i de senaste årens nyproduktion (vilket aw och Tullius så tydligt visar för oss) än i det äldre beståndet även om FBerntssons berättelse visar att det även förekommer hos äldre föreningar. Med 12 års erfarenhet av styrelsearbete i en BR vet jag att alla typer av människor förekommer. De som vill hålla nere avgiften och skjuta problemen framför sig och de som snarare vill göra det som långsiktigt är bäst. Det är alltid en kamp.
Blir du lurad av din styrelse får du dock skylla dig själv. Det är DU som väljer styrelse. Det är DU som ger dem ansvarsfrihet varje år. Om du inte engagerar dig själv, då lämnar du över stafettpinnen till någon annan och det blir DERAS agenda som gäller. Är den då kortsiktig och du är långsiktig, ja, då är det inte svårt att gissa vad som händer. Folk är så j-vla naiva idag. Investerar många miljoner men struntar sedan i att hålla koll på den investeringen.
Som köpare idag MÅSTE man sätta sig in i föreningens ekonomi innan köp. (Kanske kan ta in aw och Tullius som konsult

) Problemet är att gör man det kommer man aldrig kunna köpa för det finns alltid någon "idiot" som inte gjort sin hemläxa och därmed inte förstår vad de ger sig in på. Jag är övertygad att om 15-20 år kommer dagens nyproduktion vara en "svarte petter-lek". Det gäller att tajma sitt köp bra annars blir det som FBerntsson nedan. Tror vi om 15-20 år kommer få se många många liknade fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Min förening var en sådan för ungefär 10 år sedan. Föreningen var högbelånad sedan starten i början av 90-talet och de hade undvikit amorteringar och minimerat avgiften.
Sedan en vår så flyttade hela styrelsen på en gång och de nya som tillträdde fick i uppgift att undersöka utbyte av luftvärme aggregat som var rätt dåliga och fick nej av banken för att ta upp lån. Det resulterade i att avgiften höjdes med 40% mitt under kalender året och föreningen började spara till en underhålls fond och amortera på lånen i rätt snabb takt. Priset på bostadsrätterna stört dök givetvis och rätt många blev irriterade minst sagt.
Jag flyttade in ett par år efter när de fortfarande sparade intensivt till underhållsfond och amorterade rejält. Av min avgift på ungefär 8900 kr/mån (för ett radhus på 116 m2) gick nästan 3000 till amortering och ungefär 1000kr till sparande när jag flyttade in. Efter ytterligare några år gjordes luftvärme aggregats bytet med sparade pengar och ytterligare en del underhåll. Enligt banken är föreningen kreditvärdig igen och kommer att kunna låna till stambyte när det blir aktuellt. Husen byggdes 1991 så det kan eventuellt vara dags snart.
Enligt årets årsredovisning fick vi in 4.5 miljoner i avgifter under året och totalt 2.7 miljoner gick till amortering på lånen (som är nere på 43 miljoner nu). Detta eftersom avgifterna höjts så mycket att vi kunnat ta en del dyra investeringar genom att spara några år men utan att få låna. Planen verkar nu vara att behålla avgifterna, snarare än att sänka till mer rimlig nivå, och betala av så mycket som möjligt av lånen innan räntorna går upp. Det blir nog nästan 2 miljoner amortering i år också.
Det var väl aldrig nära konkurs för föreningen egentligen men folk var inte glada alls. Vår grann förening som byggdes samtidigt hankar sig fortfarande fram med högre lån, obefintlig amortering, lite lägre avgifter och högre bostadsrättspriser. Deras smäll kommer inom ett par år senast.
Det gäller HSB Brf Mjärdevi 1 i Linköping om någon är intresserad. Grannföreningen är Mjärdevi 2.
Antar att nya föreningar som bildas nu lätt hamnar i precis samma läge om 10-15 år. Särskilt om räntorna går upp.
Fattar egentligen inte hur folk kan betala 1.4-1.6 miljoner för en trea i vår förening nu. Särskilt inte som avgifterna inte ligger långt efter stångåstadens hyror. Visst det är trevligt område och när man köpt billigt och bara bryr sig om avgiften så är det lungt även om räntorna sticker iväg men som hyfsat ung utan besparingar och då betala både hög avgift till föreningen och dessutom ha lån själv? Ingen bra sits alls...
Intressant läsning. Tack för att du delade med dig.
// CC