Citat:
Ursprungligen postat av
Foruejsonly
Det är som att diskutera om hönan eller ägget. Inget av påståendena är mer rätt eller fel än det andra! För att ta mig själv som exempel, hade jag kunnat få en lägenhet i hyfsad förort för två år sedan, så hade jag inte varit med och budat på min nuvarande svindyra centrala Lght. Och då skall jag tillägga att jag har drygt fem års kötid! För 10-15 år sedan kunde du lätt få en lght (i förort) med fem års kötid, det kan man inte idag! Till råga på allt så blir förorterna mer och mer gettofierade, så även om man får en där så är frågan om man vill bo där?
Det är stor skillnad, för om det är bostadsbrist som driver prisutvecklingen så är det i princip en fundamental faktor som ger stöd åt marknadspriset, är det kredittillgången som har drivet upp priserna så....
Angående förorterna, så är det intressant att det är där prisutvecklingen varit som mest våldsam de senaste 3-4 åren, iaf i vår region, procentuellt alltså.
Edit:
Orkar inte leta upp länken nu, men nedbrutet på församlingarna så är det problemförorterna som gått som tåget, fullständigt mosar allt annat, procentuellt.
Mäklarstatistik visar ungefär liknande siffror... Angered-Bergsjön är det enda området som ligger plus på 12 månader.
Angered-Bergsjön
3 månader: +5.5
12 månader: +11.3
Edit #2: För att förtydliga lite, så tror jag inte att bostadsbristen är irrelevant i sammanhanget, men att kapitalregleringar(t ex amorteringskrav) och tillgång till krediter kan vara prisdrivande är enligt mig ett faktum.