2018-05-31, 21:03
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Charmen med gamla lägenheter är ju de där smala korridorerna, pigkammaren som är för liten för att kallas rum och hopplöst små kök..

För mig är det snarare trägolven, spegeldörrar, höga golvlister, fina dörrposter, stuckatur och framför allt de vackra fönstren det jag vurmar för.
2018-05-31, 21:09
Medlem
hallelujahkorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Johan, Johan, kanske är stenstaden arkitekturens singularitet; fulländad och klanderfri. Fem våningar ska det vara, fler och vi får svindel. Svårt blir bara att hitta någon som skulle betala de okristliga summor för det hantverk som gör de gamla kåkarna så speciella. Vem skulle förresten betala för en kuliss när man kan få ett original? Kanske för att man vill ha en modern planlösning i ett gammalt skal, men vad är då poängen? Charmen med gamla lägenheter är ju de där smala korridorerna, pigkammaren som är för liten för att kallas rum och hopplöst små kök. Är det bara slutna kvarter du är ute efter så kan det ju lika gärna uppnås med nyare bebyggelse. Håller i så fall med till viss del, kvartersstruktur klår punkthus på alla... ja, punkter.

I stort sett alla europeiska länder återuppbygger gamla historiska miljöer som av olika anledningar rivts eller förstörts. Finansiering tycks inte vara ett problem.

Jag har inget emot att helt nya områden byggs i modernistisk stil, men det borde vara förbjudet att smälla upp en modernistisk kåk mellan två från sekelskiftet i exempelvis vasastan.

Varför måste de hemska norra tornen byggas i vackra vasastan när de hade passat bra in i typ solna businesspark.
2018-05-31, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallelujahkoren
I stort sett alla europeiska länder återuppbygger gamla historiska miljöer som av olika anledningar rivts eller förstörts. Finansiering tycks inte vara ett problem.

Jag har inget emot att helt nya områden byggs i modernistisk stil, men det borde vara förbjudet att smälla upp en modernistisk kåk mellan två från sekelskiftet i exempelvis vasastan.

Varför måste de hemska norra tornen byggas i vackra vasastan när de hade passat bra in i typ solna businesspark.

Stan vilar på gamla meriter då man man fick ta ansvar för sina handlingar.. Dagens regleringar är orsaken till alla skäpphästar i hjulen: parkeringsplatser, handikapphissar, max 100-m till grönområde,bullerväggar, brandlarm, hen-toalettent, nödutgångar, skorstensregleringar, miljövänligt och framförallt energisnålt.. klart det blir olika former av DDR-arkitektur där motivet är att producera godkända billiga och prisvärda hus och föra över några gömda kostnader till köparen. Hur såg motivet ut i Sthlm på 1700-1800- talet?
2018-05-31, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cap
Tullius, du som läst in dig i de ekonomiska planerna,

Jag har skummat igenom ekonomisk plan för Innovationen. Är det sant att påstå att OP ljuger i den?

Tre lån om totalt 220 000 000kr med en amorteringsplan på 50 år.

Enligt den är det tänkt att amorteringen första året är 153 960kr, den summan per år i femtio år = 7 698 000kr(amorteringen är ju progressiv i planen men sträcker sig bara till år 11).

Ska den 50 åriga planen hållas kommer ju avgifterna behöva höjas något grön jävligt kommande år...

Hur kan nån välja att köpa i tornen efter att ha läst planen?
Om du är intresserad så har du här en uppskattad amorteringsplan för Brf Innovationen. Jag utgick från en 74 kvm lägenhet med 4399 kr i avgift som ligger ute (och 1% inflation).

Månadsavgift år 1 rensat från amortering är 4,335 kr/månad.

År 1: 150,287 kr amortering Beräknad avgift: 4,399 kr/månad varav 64 kr i amortering och 0 kr för underhåll

År 11: 412,996 kr amortering Beräknad avgift: 5,816 kr/månad varav 177 kr i amortering och 851 kr för underhåll

År 20: 1,025,812 kr amortering Beräknad avgift: 7,073 kr/månad varav 439 kr i amortering och 1,397 kr för underhåll

År 30: 2,818,980 kr amortering Beräknad avgift: 8,534 kr/månad varav 1,207 kr i amortering och 1,543 kr för underhåll

År 40: 7,746,693 kr amortering Beräknad avgift: 11,410 kr/månad varav 3,316 kr i amortering och 1,704 kr för underhåll

År 50: 21,288,285 kr amortering Beräknad avgift: 18,053 kr/månad varav 9,111 kr i amortering och 1,883 kr för underhåll
Senast redigerad av aw 2018-05-31 kl. 23:46.
2018-06-01, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Efter att tidigare ha betraktat världen företrädesvis ur subjektiv estetisk synpunkt känner jag numera ett desperat behov att förfäkta ett sundare förhållningssätt till konst, litteratur och arkitektur. Det låter givetvis galet för en arkitekt eller en konstnär - men konsterna måste underkastas människornas behov och inte tvärtom som vi lärt oss de senaste hundra åren: att människorna prompt ska underkastas arkitekters och konstnärers behov.

Vad kostnadsfrågan anbelangar så substituerar vi i dagsläget kollektiva nyttigheter som fantastiska stadsmiljöer och dekorativa husfasader med privatkonsumtion - företrädesvis av meningslösa prylar från Kina som vi inte hinner använda och som inte heller bidrar till vår BNP. Så jag menar att lägre konsumtionsnivå och mer arbetsintensiv hantverksmässighet i byggsektorn i själva verket skulle gynna vårt välbefinnande och behov av meningsfullhet.

/Johan

Jag skulle tippa på att du får leta bland konstnärerna om du vill ha den hantverksskickligheten, för hur många duktiga stenskulptörer finns det i byggbranschen? Min gissning är jävligt få. Trä kan man nog finna en del duktiga hantverkare för dock, men volymerna i byggandet hade antagligen rasat väldigt långt ner i källaren.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-06-01 kl. 00:37.
2018-06-01, 00:58
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cap
Kombinerat med tron att värdet på bostäder enbart kan öka, särskilt i stan...perfect storm. Min magkänsla säger att Helix aldrig kommer byggas, OP är i konkurs om ett år.

Det är fascinerande hur lättsamt många egentligen tar på bostadsköp, troligen den enskilt största ekonomiska transaktionen de gör.

Det är läskigt, satt senast i veckan i fikarummet och "försvara" mig när jag inte ämnade gå 200 000kr över mitt tänkta max i en budgivning "de där 200k kostar dig bara 250kr mer i månaden"...jag fick inget bra svar när jag sa "i dagsläget ja".

250 kronor i månaden låter mycket för 200 tkr. Med ränteavdrag och inflation så får du snarare ett par hundralappar realt för att låna 200 tkr extra.

Motfrågan bör väl vara om dina arbetskamrater skulle låna 100 miljoner till en bostad om de fick för banken. De skulle ju tjäna storkovan på det.

De skulle förstås inte få ränteavdrag på hela räntan eftersom inkomsten är för låg. De skulle heller inte ha pengar till den nominella räntan men det är bara att låna mer på bostaden som förväntas stiga i värde med 2 miljoner nominellt. Låna 2 miljoner, betala räntan på 1,5 miljoner och sedan har man 500 tkr att festa upp.

Vad kan gå fel...
2018-06-01, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
250 kronor i månaden låter mycket för 200 tkr. Med ränteavdrag och inflation så får du snarare ett par hundralappar realt för att låna 200 tkr extra.

Motfrågan bör väl vara om dina arbetskamrater skulle låna 100 miljoner till en bostad om de fick för banken. De skulle ju tjäna storkovan på det.

De skulle förstås inte få ränteavdrag på hela räntan eftersom inkomsten är för låg. De skulle heller inte ha pengar till den nominella räntan men det är bara att låna mer på bostaden som förväntas stiga i värde med 2 miljoner nominellt. Låna 2 miljoner, betala räntan på 1,5 miljoner och sedan har man 500 tkr att festa upp.

Vad kan gå fel...

De är konstigt att inte fler reagerar på detta, att pengar är i stort sett gratis. Om du får lån för banken kan du i stort sett få pengar gratis då bankernas ränta är minimal och systemet vet att om räntan skulle gå upp så är det över, det är med andra ord noll risk i dag och de som är mest oansvariga vinner i långa loppet.

Konstigt men så är det, inte heller hör man något från politiker om detta då det sitter med i båten på det hela.
2018-06-01, 08:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Sorgligt, sorgligt. För mig är det nutida Sverige ett satans mörker. Jag försöker flytta pga jobb och det är en liten HR jag vill ha men ska kommunen klämma in svartingar överallt så blir det inga HR över till mig. Det är fördjävligt.
Det finns numera en hel BRF lägenheter du kan hyra av en privat person.
2018-06-01, 08:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yeeright
De är konstigt att inte fler reagerar på detta, att pengar är i stort sett gratis. Om du får lån för banken kan du i stort sett få pengar gratis då bankernas ränta är minimal och systemet vet att om räntan skulle gå upp så är det över, det är med andra ord noll risk i dag och de som är mest oansvariga vinner i långa loppet.

Konstigt men så är det, inte heller hör man något från politiker om detta då det sitter med i båten på det hela.

Om du tror att det är noll risk att låna pengar kan du inte tro på någon boprisbubbla. Det går inte ihop.
2018-06-01, 08:51
Medlem
Den spruckna bobubblan syns inte inköpschefsindex som vände från nedgående trend uppåt och steg till 55,8 i maj. Så ekonomin är robust. De sparkade byggarna, inredarna och arkitekterna hittar ny sysselsättning. Kanske bygger de kontor nu.

https://www.swedbank-research.com/kl0ld9/swedish/inkopschefsindex/2018/may/pmi_maj2018.pdf
2018-06-01, 08:58
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag är med på vad du menar. Man jag pratar inte om säkerheten för lånet utan möjligheten att bli av med lånet på annat sätt än genom att betala tillbaka pengarna, t.ex. genom att sälja en tillgång. Det är inte möjligt med föreningens lån, eftersom du inte har köpt någon säljbar tillgång för pengarna. Du köpte en resa till Kanarieöarna för Oscar med personal.

- Har du 150 miljoner som ska betalas tillbaka på 50 år så måste du amortera 3 miljoner per år i genomsnitt, oavsett vad du skriver i din bokföring.

- Om det kostar 150 kr/kvm/år i genomsnitt att underhålla en fastighet, så måste du ha intäkter på 150 kr/kvm år i genomsnitt för att täcka underhållskostnaden. Oavsett vad du skriver i din bokföring.
Det är sant att möjligheten att sälja något och bli av med lånet är inte realistiskt. Det vanligaste alternativet för att lösa lån är att ta ini pengar från ägarna. Jag hade gärna sett att min förening gjorde det.

Detta är inte särskilt unikt för BRF. Många företag sitter i samma situation. Det upplevs inte heller som något problem utan det är så det funkar.

Min förening amorterar inte en enda krona.

Precis som i bokföringen så är 150 kr/kvm/år en påhittad / uppskattad siffra. Så om man uppskattar att det bara kostar 50 kr så kan man sänka avgiften. Vilket kan resultera i en smäll om 10-15 år när den riktiga räkningen kommer. Detta kan vara lite klurigt att förstå om nivån är rimlig i bokföringen.
2018-06-01, 09:21
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Som sagt. Ni är sjukligt besatta av invandrare. Försök att håller er till ämnet istället för att insistera på att skriva någon om invandrare i varenda inlägg. Det blir ganska så tjatigt.

En på tok för hög invandring ->blir placerade i befintligt bestånd bostäder -> utbudet av bostäder sjunker -> det befintliga beståndet BR, som dessutom råkar ligga i ”bra” områden blir värda sin vikt i guld!

Invandringen är väl den största orsaken till bubblan och det är rent matematiskt sagt, utan att ta med de andra invandringskritiska argumenten, som inte är topic i denna tråden!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in