Citat:
Ursprungligen postat av
LOE2
Jag noterade främst att F satte fingret på något viktigt, "färgblindheten". Om han verkligen var förundrad, kan jag ju inte veta, men ett vittnesmål var det ju. Hans förhållningssätt till denna sin brist vet jag inget om. Men det var ju en observation i klass med den av hans hjärnaktivitet. Du har nog mindre förhoppningar än jag, men jag tycker att han hamnat i en bra miljö, omgiven av kvalificerade och ifrågasättande kollegor. Förhoppningsvis kan han göra nytta.
Färgblindheten är ju kriterier för psykopati (ytliga, flacka, hala känslor, frånvaro av empati). Att de sen inte begriper sig på innebörden av "att vara kär" är väl rätt givet.
Hare jämför med ett trafikljus där den färgblinde åker när det lyser längst ner, inte för att det är grönt.
Den emotionella fattigdomen lär sig en psykopat att kompensera via att studera normalt folk.
Jag skrev dock snarare om kåthet, drifter och begär (PM i sexuella situationer) via liverapporterna.
Gällande fetmarkerat rör det sig nog snarare om att vara skeptisk, reserverad mot psykopater oavsett vem. Det är väl inte en slump att erfarna rättspsykiatriker sitter med våldsamma domslut tillhanda - svart på vitt - och ändå riskerar att manipuleras.
Svårigheten ligger nog i att man ska tolka psykopater
mentalt och på faktabas och inte via den egna emotionella paletten som ständigt träder in som inre rådgivare (subjektivitet) parallellt med att ryckas med av deras manipulativa karisma om de sitter i tvshower eller finns i direkt närhet.
.. och jag har garden uppe gällande Fallon:
Han är oavsett psykopat, i grunden har han samma empatistörning, vinstsökande är han och likaså manipulativ.
Fallon själv säger att om han förlorar familjen och karriär vet han hur han kommer agera och bete sig. Han talar givetvis om den mer mörkare insida han de facto besitter även om han via gynsamma omständigheter kan hålla den i schack.
"Cleckley beskrev en psykopatisk läkare och psykiatriker. Han konstaterade att den enda verkliga skillnaden mellan denna typ av psykopater och dem som hamnar i fängelse eller mentalsjukhus är att de förra är bättre att upprätthålla ett sken av normalitet. " Psykopatens värld, Hare.
Hare beskriver sen de psykopater som fungerar ganska bra och håller sig inom lagen (det räknas upp yrken som advokater, poliser, psykiatriker, akademiker, författare, akademiker, artister, soldater osv) men säger:
" Dessa personer är precis lika egocentriska, okänsliga och manipulativa som de kriminella psykopaterna; deras intelligens, familjebakgrund, sociala förmåga och de omständigheter de lever i gör det dock möjligt för dem att bygga upp en fasad av normalitet så att de kan få vad de vill ostraffat."
Citat:
När det gäller PM har jag nog gett intryck av en mera ingående analys än jag har förutsättningar för. Det jag ville föreslå var en bidragande orsak till alla motstridiga observationer av honom. Förvirrad tycker jag att han är. Om han nu är gravt "färgblind" på mer än ett sätt, så är redan detta skäl till svårigheter med orienteringen i en normal tillvaro.
Färgblindheten handlar ju om emotioner (flacka, ytliga, hala som de benämns) - inte kåthet, drifter och begär. Han lär vara vältränad på den sexuella fronten så som han härjat runt.
Jag anser inte PM förvirrad, snarare farligt målmedveten i klass med vad RPU beskriver. Hans ambivalenta framtoning är väl på bas av just psykopati. I nästintill samma andetag kan ju en psykopat agera planerat och vara impulsiv vilket har med spänningssökande att göra.
Han är
kortsiktig i planerna som psykopat och därav märkligt beteende i efterförloppet och har hybris; en patologisk tilltro till sin egen person att komma undan.
I den impulsiva aggressiviteten tappar de inte kontrollen pga att emotionerna är flacka. Det kan te sig väldigt affektivt men det är kallblodigt.
Citat:
Tillkommer så ett helsjukt driftliv, som jag inte kan eller vill försöka reda ut - jag har svårt att ens teoretiskt se viljan att plåga ihjäl en människa som ens en extrem form av sexualitet, snarare som en form av orimlig maktsträvan.
Vad han specifikt tänder på vet han bara själv, att det är sadistiskt råder ingen tvekan utifrån hans mappar med filmer och dokument. Det är väl en mix av spänningssökande, jakt på eufori, tänja gränser, maktbegreppet, tortyr och avrättningar. Han gick väl över en slags jordisk Karmanlinje på den sexuella fronten om det nu var morddebut. För min del tror jag det även är kryddat med ett latent kvinnohat. Mummys gone, daddy is a misogynist.
Men för att knyta ihop säcken:
Älskarinna S tror PM har känslor för henne som hämmar hans S/M sida.
Jag tror inte - i en parsituation - han ens tänder på nån som ber om att bli strypt. Det lyser väl för lite skräck ur ögonen på en sån person. Maktfaktorn försvinner.
Som passiv och gloende på klubbar anser jag att Kragh är på rätt spår - PM är en fluktare likt många andra inleder med.
Tolkar man däremot in allt detta som tveksamhet inför S/M och utan insikt om att han är psykopat så blir det väl snedvridna tolkningar som en mycket osäker man. Eller så har hon bara lagt till detta för att tona ner madsen. Hennes sms indikerar som sagt betydligt mer weird relation och sexualitet.