Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Det kanske görs när det upplevs att det finns ett behov. Personer, politiska kontexter, världsläget, kriser lär riskbedömas kontinuerligt. Det finns kris- och arbetsgrupper för sånt skulle jag tro. Man skulle kunna fortsätta. Återkoppling pågår hela tiden.
Det finns också det problemet att någon måste arbeta med avlyssningen och analysera resultatet. Och alltid risken att den avlyssnade sköter sina ”hemligheter” på annat sätt än via telefon, som klassiska spioner. Så det kan bli trubbigt och grovmaskigt.
Sen vet jag inte om bråkdelen gripna förrädare (om det är problemet) uppväger andra typer av skurkar som tydligen finns, som slarvar bort skattemedel — och berikar sig. Det är kanske där avlyssningen borde sättas in.
Man kanske ändå avlyssnar all digital trafik, som NSA?
Sen tror jag ju just att bra politiker har få ”hemligheter” av en sort som utgör säkerhetsrisker. De är förebilder. Skandaler av ngt betydande slag skulle vara förödande för dem själva, deras familj, deras följare och väljare, deras parti. Till tids ände.
Jo precis. FRA har väl löpande koll. Brukar ibland minnas att den amerikanska ambassaden hade koll på radiotrafiken i Sthlm på mordkvällen - och alla andra kvällar. Säpo avlyssnade en sovjetisk diplomat.
Politiker är väl annars som alla andra populationer. Det finns alltid några rötägg och det är ju dem myndigheterna vill upptäcka och övervaka.
Men just en statsminister har många informella kontakter med folk om allt möjligt. Det vi ser på tv är ju endast slutprodukten av allt kontinuerligt förhandlande.
Eftersom jag en kort tid jobbade i offentlig förvaltning vet jag att all datatrafik övervakades och lagrades.
Det här vet alla höga tjänstemän och alla politiker och därför förläggs eventuella hemligheter till andra tider och platser.
Jag skulle inte vilja vara Säpochef om det avslöjades att statsministern gjort något allvarligt i hemlighet som jag inte kände till.
Bara så.