Citat:
Ursprungligen postat av
Bemp
Efter att ha tragglat mig igenom VG-förhören tror jag faktiskt inte att han spelar dum. Får snarare intrycket att han är väldigt äkta, ja, sig själv helt enkelt. Med allt vad det innebär av att vara en tämligen hopplös person. Notoriskt oförmögen att hålla sig till sak. Kan inte för sitt liv svara ja eller nej på en fråga. Ständigt beredd att kasta sig in ovidkommande utvikningar. Han verkar över huvud taget inte fatta varför han är där. Kör samma charader och utsvävande pladder som när han bänkar sig framför folk i tunnelbanevagnar och vid cafébord. Tyvärr verkar inte en sån som Wingren kunna typen så han drar bara ut på plågan. Tror att Gunnarssons svammel är nån sorts utstuderade dimridåer. Det blir en sorts de felkopplade hjärnornas kamp. I timme efter timme. Nåt slags underhållningsvärde har det ju dock. Mitt i tragiken
Det ligger mycket i det resonemanget.
Han hade nog extremt svårt att avläsa människors signaler, och var totalt ovetande om sin många gånger jobbiga stil.
VG var en intelligent människa på många plan.
Språkligt begåvad och politiskt insatt, men han var en fanatiker till naturen, och hade nog extremt lätt för att ledas in i de mest extrema grupperingarna.
Lösmynt och förmodligen inte den mest idealiska person att anlita i dessa sammanhang.
Förmodligen blev det hans död.
Det verkar ju som han låg nära EAP, och kopplingarna till Ivan von Birchan är ju minst sagt bestickande.