Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-27, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Efter att ha tragglat mig igenom VG-förhören tror jag faktiskt inte att han spelar dum. Får snarare intrycket att han är väldigt äkta, ja, sig själv helt enkelt. Med allt vad det innebär av att vara en tämligen hopplös person. Notoriskt oförmögen att hålla sig till sak. Kan inte för sitt liv svara ja eller nej på en fråga. Ständigt beredd att kasta sig in ovidkommande utvikningar. Han verkar över huvud taget inte fatta varför han är där. Kör samma charader och utsvävande pladder som när han bänkar sig framför folk i tunnelbanevagnar och vid cafébord. Tyvärr verkar inte en sån som Wingren kunna typen så han drar bara ut på plågan. Tror att Gunnarssons svammel är nån sorts utstuderade dimridåer. Det blir en sorts de felkopplade hjärnornas kamp. I timme efter timme. Nåt slags underhållningsvärde har det ju dock. Mitt i tragiken

Det förklarar väl varför han blev likviderad i Carolina, hans blev aldrig accepterad därborta.
Tragisk historia som blev slutet på hans liv.
Citera
2018-05-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Det förklarar väl varför han blev likviderad i Carolina, hans blev aldrig accepterad därborta.
Tragisk historia som blev slutet på hans liv.

Ja, jag tror att en sån där person lever på lånad tid. Springer förr eller senare på nån som spelar ett annat spel. Hade inte Palme-mordet kommit emellan hade han hamnat i nån annan skit här hemma. Limmat på nån bulgarisk skumraskfigurs donna, retat denne till vansinne med sitt självuppfyllda svammel och hittats i ett cykelförråd med en kula i pannan. Dum, snackig, godtrogen. Noll omdöme och personkännedom.
Citera
2018-05-27, 22:43
Medlem
riskybizzys avatar
Är också inne på att SE är mannen i den beige rocken/jackan. Tragiskt om det är som så att KP ser sin chans att "lösa" mordet oavsett om det är fel person eller ej. Hade hoppats på att man var mer öppen för alternativ än att försöka sätta dit SE.

Edit, märkligt också hur man från Filters och Expressens sida går ut och påstår att mordet är löst. Det finns ju inga som helst bevis mot SE! Luktar förtal mer och mer....Måste finnas något mer som man håller på annars...
Citera
2018-05-27, 22:44
Medlem
Citat:
Vi vet inte om Jeppson ser Engström. Vi vet inte om Engström ser Jeppson. Vi vet att Björman är på plats och någorlunda säkert att han bevittnar mordet. Björkman ser inte Engström vilket han borde om Engströms berättelse stämmer, men det gör den ju knappast. Björkman når aldrig mordplatsen och är så klart inte gärningsmannen. Vi skiljer fakta från spekulationer.
Ang Björkman så har jag svårt att uttala mig. Det beror på att jag inte kan synka hans rörelser minuterna innan mordet. Vissa hävdar att han var mannen som Nichola sett gå bakom, men det var ju en jävligt lång bit därifrån.
70 meter var det nån som skrev. Han säger själv att han inte var norr om bankomaten som jag har förstått låg 20 meter från hörnet.
Kompisarna som gick från bankomaten har inte hört skotten, vilket de borde gjort om hans historia stämmer. Hur länge uppehöll han sig mellan bankomaten och mordplatsen och exakt var?
Citera
2018-05-27, 22:52
Medlem
En grej jag har hakat upp mig på är att HH ändrar rikslarmet, för jag antar det var han som gjorde det.
Visst , det kan ha blivit fel av någon anledning, men då är frågan när HH räknade ut att det var fel.
Han kan väl knappast räknat ut det ensam på väg i bil till Stockholm lördag morgon.
Han verkar ju inte pratat med Rimborn och jag antar att han inte kan ha hunnit prata med LP på lördag morgon.

Om man ska vara riktigt konspiratorisk kan man ju fundera på om HH var kvar i Stockholm fredag kväll 28 feb 1986.
Citera
2018-05-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ang Björkman så har jag svårt att uttala mig. Det beror på att jag inte kan synka hans rörelser minuterna innan mordet. Vissa hävdar att han var mannen som Nichola sett gå bakom, men det var ju en jävligt lång bit därifrån.
70 meter var det nån som skrev. Han säger själv att han inte var norr om bankomaten som jag har förstått låg 20 meter från hörnet.
Kompisarna som gick från bankomaten har inte hört skotten, vilket de borde gjort om hans historia stämmer. Hur länge uppehöll han sig mellan bankomaten och mordplatsen och exakt var?

Det finns vittnesmål som styrker Björkmans närvaro och berättelse. Han befinner sig ett tiotal meter bakom Palme och tar skydd i en port när skotten faller. Bekräftas av andra vittnen. Dessa ser inte Engström, som ju menar att han mer eller mindre snubblar över den liggande statsministern. Der ligger nära till hands att Engström skarvar kraftigt och kommer senare till platsen. Polisen inser detta när de gör sin samlade bedömning av vittnesuppgifterna.

Nicola problematisk. Om han ser Björkman bakom Palme, vilket ju styrks av att han menar att det är samme man som tar skydd i porten när han vänder sig om efter skotten, så kan han inte hunnit så långt uppför gatan som han säger. Kanske befinner han sig rätt nära men drygar ut avståndet i sin redogörelse för att rättfärdiga att han sen bara går därifrån. Eller så är hans historia bara nys. Björkmans position är känd när Nicola kontaktar polisen. Inget annat vittne har sett Nicola. Han kan säga lite vad han vill.

Att Björkmans vänner inte uppmärksammar skotten talar för att Björkman blivit stående ett tag efter att de skiljts åt. Inväntande resten av sällskapet som han ju tror är på ingång, ovetande om att de hoppat in i en bil.
Citera
2018-05-27, 23:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Fan måste du ha så bra koll, bockar o bugar inför bättre minnesförmåga.
Dock placerar detta hasse i Stockholm 7 timmar innan mordet...

Ja, Hans Holmer säger till juristkommissionen att han drar mot Dalarna vid lunchtid. Inte ens den längsta långlunch går att få ihop med att han är på Våldsroteln mellan kl 16-17 mordkvällen. Börje Wingren , Henry Bohjort och Ulf Norlin tvekade aldrig på den tidpunkten.

Sedan har vi Rolf Dahlgrens berättelse om HH och "chefspersonen i 60-årsåldern" cruisande på Stockholms gator och uppgiften att HH stoppas på dåvarande riksväg 297 och fått dödsbudet under mordnatten. Frågetecknen runt HH är lika stora idag som för 30år sen.
Citera
2018-05-27, 23:10
Medlem
Citat:
Efter att ha tragglat mig igenom VG-förhören tror jag faktiskt inte att han spelar dum. Får snarare intrycket att han är väldigt äkta, ja, sig själv helt enkelt. Med allt vad det innebär av att vara en tämligen hopplös person. Notoriskt oförmögen att hålla sig till sak. Kan inte för sitt liv svara ja eller nej på en fråga. Ständigt beredd att kasta sig in ovidkommande utvikningar. Han verkar över huvud taget inte fatta varför han är där. Kör samma charader och utsvävande pladder som när han bänkar sig framför folk i tunnelbanevagnar och vid cafébord. Tyvärr verkar inte en sån som Wingren kunna typen så han drar bara ut på plågan. Tror att Gunnarssons svammel är nån sorts utstuderade dimridåer. Det blir en sorts de felkopplade hjärnornas kamp. I timme efter timme. Nåt slags underhållningsvärde har det ju dock. Mitt i tragiken
Det ligger mycket i det resonemanget.

Han hade nog extremt svårt att avläsa människors signaler, och var totalt ovetande om sin många gånger jobbiga stil.

VG var en intelligent människa på många plan.
Språkligt begåvad och politiskt insatt, men han var en fanatiker till naturen, och hade nog extremt lätt för att ledas in i de mest extrema grupperingarna.
Lösmynt och förmodligen inte den mest idealiska person att anlita i dessa sammanhang.
Förmodligen blev det hans död.

Det verkar ju som han låg nära EAP, och kopplingarna till Ivan von Birchan är ju minst sagt bestickande.
Citera
2018-05-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Tror det är bäst att utesluta Nicola helt.
Hans vittnesmål är oerhört osäkert.
70 m tror jag stämmer, och AB kan inte ha varit där.

Frågan var och hur länge han uppehållit sig är däremot relevant, och den har i sin tur bäring på övriga vittnesiakttagelser, inte minst IM.

Någon inblandning i mordet tror jag dock inte längre på.
Citera
2018-05-27, 23:36
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det övades stort som smått lite varstans i landet vid den här tiden. Inte som idag när övningar blir förstasidesstoff i media.

Bl a skull ju ett stort antal stockholmspoliser rycka in på Kungsängen 3/3 för övning och utbildning.

SSI var inte den plats där man bäst följde en försvarsmaktsövning. De ledde däremot sina egna operationer så antingen var det planering och genomgång inför något SSI skulle göra eller en pågående insats.

Vilket fall som helst är det väl hyfsat ovanligt att både den högsta militära och politiska ledningen är närvarande och lägger så mycket av sin tid. Kom ihåg att torsdagar är mötesdagar då regeringen samlas för beslut. Kan ta kort eller lång tid beroende på ärendena. Men försvarsministern tog sig ändå tid större delen av torsdagen. Jag tycker det säger en del.

Vem vet?. SC kanske sågs som en så viktig figur att det var några riktiga höjdare som var med och planerade spaningen mot honom, inklusive vilka personer som skulle sitta i vilka spaningsholkar. En plausibel teori eller hur
Citera
2018-05-27, 23:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Sagnells "grupp" fanns på sextiotalet och tidigt sjuttiotal och var frivilliga Blomqvistare som lämnade rapporter till polisen om misstänkta individer (knarkare, hippies, småtjyvar etc) oftast agerade de individuellt och var i sig ganska illustra personer. Några av dem militärt överintresserade utan vare sig militär eller polisanknytning utan det var servitörer, taxichufförer och vaktmästare...

Uppgiften att den sk Grupp Barbro skulle vara vare sig kopplad till Stay Behind , underrättelseverksamhet i organiserad mening eller ens tidsepoken är fullständigt obekräftat och dessutom osannolikt.

Däremot fanns det känslig underrättelseverksamhet som ett arv ifrån IB men där sedan början/mitten av sjuttiotalet där formellt den militära underrättelsetjänsten inte fick spana inrikes (fast det fanns en inrikesavdelning) fanns aktivitet i gränslandet mellan Säpos och ÖB:s domäner. Det var som jag förstått det inte någon grupp/er utan en slags resurspool som det hämtades resurser i för "uppdrag". I den ingick mad all säkerhet personer på olika nivåer från myndigheter, polisen och Säpo med. Betrodda och erfarna. Det som OF kallar Barbrogrupp motsvarar mera detta och där fanns en annan kraftfull kvinna som dessutom senare drev verksamhet i Baltikum för Musts räkning.

När det gäller Stay Behindverksamhet riktat mot underrättelsetjänst vet vi ytterst lite om hur det såg ut när det gällde krigsplacering där kring mordet. Med all säkerhet handlar det bland annat om krigsplcerade Säpopoliser och vanliga "spanare" kader och teknisk kompetens (kanske "gömd" hos myndigheter etc) samt någon form av politisk "ledning". Efter IB vet vi att det tidigare sk arbetsplatsnätverket skrotades (till Elemers förtret) men att någon del av det som Kallades IB03 eller KrigsIB (enligt vissa de som agerade i Sjukhussionaffären t ex) fanns kvar under krigsorganisationen hos ÖB sannolikt lett av Elmer fram till åtminstoen 82. Då det var en krigsorganisation fanns det säkert hardcoreförband (typ det som OF anger som Leongruppen senare Lennartgruppen) där med folk med olika kompetenser och sk reservare i någon form. En som passar den profilen är Åke EK och där finns också uppgifter om Åkes Gubbar som spanade på stan så verksamhet med olkara syften pågick. Vi skall också ha i minnet att SB var en ganska tynande verksamhet redan då där makten t ex OP "tappat intresset" samtidigt som DF och hans kompisar fortfarande var övertygade om att Sovjet förberedde en invasion. Saker som kan ha gjort att de levde sitt eget liv till viss del.

Leon/Lennart består troligen av folk med militär bakgrund (KJ/FJS Driftvärn mm och gärna reservofficersstatus och kanske tjänst som Poliser etc)

Barbro är mera ett fredstida personbaserat underrättelsinhämtningsförband med specialiteter som hör det till (spaning, teknisk spaning) där Säpospanare, knarkspanare och närliggande kompetenser samt kontaktnät på olika företag och myndigheter finns) Resurser som dessutom kan döljas i befintliga civila organisationer där verksamhet kan pågå på arbetstid.

Skall man sätta ett "ansikte" på Barbrogruppens kompetenser så skulle det vara något som DF som har position och kompetens och erfarenhet från snarlik verksamhet (IB03).

Skall man sätta ansikten på en Leon/Lennartgrupp tänker man sig nog en yngre generation av typen Åke Ek och några av reservarna inom Piketen.

Intressant. Tack. Det låter ju lite nyktrare.
Var och en förstår att det här inte är människor eller grupperingar som konspirerar för att skjuta Sveriges statsminister. Och att det med all sannolikhet inte låter sig utkristalliseras några subgrupper ur det här som går egna vägar.

Sen kan det väl iofs vara tänkbart att någon drop-out eller avfälling av ngt slag utvecklar ngt förbittrat sinnelag, eller någon som for särskilt illa av att socialdemokraterna återtog regeringsställning 1982, men det rör sig knappast om annat än enskilda individer. Endast i mycket svåra fall borde man behöva vara orolig över att en sådan individ skulle förfalla till attentat mot Sveriges statsminister. Tycker jag nog.

Det blir ju lite hypotetiskt resonerande, men hotet borde inte kunna komma från statsapparatens egna organisationer, men möjligen från enskilda som kommit i kläm i och halkat ur sådana grupper.

Troligare ändå från någon som helt stått utanför statsapparaten, skulle jag tro.
Citera
2018-05-27, 23:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Vilket mordvittne hittade du förra veckan?
Varför skulle nya mordvittnen hindra oss att dra slutsatser om Skandia?

Dessa linslusar. Syns på fotografier från mordplatsen. Fotas även utanför sabb.

https://www.zenker.se/Liber/Liber_1986/palme_doed.jpg

https://www.amazon.co.uk/Vintage-murder-Christoffer-Almsäter-witnesses/dp/B075CTSR3Q
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in