Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Ja du har nog alldeles rätt. Det är troligen en samlad kontroll från flera håll hela tiden. Men det behövs nog åtminstone periodvis också en kontroll av mobilsamtal och datatrafik.
Det var väl GW som nyligen sa att vi människor lever tre sorters liv parallellt - det offentliga, det privata och det hemliga.
Jag tror Säpo m fl gärna vill ha koll på alla tre när det gäller en statsminister och andra på nyckelbefattningar.
Det kanske görs när det upplevs att det finns ett behov. Personer, politiska kontexter, världsläget, kriser lär riskbedömas kontinuerligt. Det finns kris- och arbetsgrupper för sånt skulle jag tro. Man skulle kunna fortsätta. Återkoppling pågår hela tiden.
Det finns också det problemet att någon måste arbeta med avlyssningen och analysera resultatet. Och alltid risken att den avlyssnade sköter sina ”hemligheter” på annat sätt än via telefon, som klassiska spioner. Så det kan bli trubbigt och grovmaskigt.
Sen vet jag inte om bråkdelen gripna förrädare (om det är problemet) uppväger andra typer av skurkar som tydligen finns, som slarvar bort skattemedel — och berikar sig. Det är kanske där avlyssningen borde sättas in.
Man kanske ändå avlyssnar all digital trafik, som NSA?
Sen tror jag ju just att bra politiker har få ”hemligheter” av en sort som utgör säkerhetsrisker. De är förebilder. Skandaler av ngt betydande slag skulle vara förödande för dem själva, deras familj, deras följare och väljare, deras parti. Till tids ände.