Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-23, 20:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag tänkte på vad tidningarna skriver.

Vet du hur det ligger till med min andra fråga?

Jag känner inte till om flashback har någon köp och säljsida, eller om allt sådant klassas som otillåten annonsering.

Vad gäller vad tidningar skriver kan det väl ha viss relevans hur de fått reda på det. Brott mot förundersökningssekretess, kan knappast göras gällande mot dem. Det låter lite löjligt att meddela en reporter något med sekretessförbehåll, som man kan göra till forskare etc.

Däremot kan ju den som lämnat uppgiften till reporter gjort sig skyldig till något oegentligt, här är jag inte helt säker på att efterforskningsförbudet kan göras gällande. Det kan ju vara andra vittnen man hört i sammanhanget också (dessa kan få yppandeförbud).
Det kanske inte heller kan uteslutas att någon fiskat uppgifter via spyware eller liknande.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-23 kl. 20:30.
Citera
2018-05-23, 20:26
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag känner inte till om flashback har någon köp och säljsida, eller om allt sådant klassas som otillåten annonsering.
Okej. Tänkte dock inte på en köp- och säljsida utan specifikt den här tråden.
Citera
2018-05-23, 20:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Okej. Tänkte dock inte på en köp- och säljsida utan specifikt den här tråden.

Fråga moderatorn?
Citera
2018-05-23, 20:34
Medlem
E.Morses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
En annan sak jag tyckte var tveeggad är att det lyfts fram att han ringt till Skandia för att få veta exakt tidpunkt för när han klockat ut. Men om han verkligen skjutit Palme så borde han ju vara säker på att tidpunkten inte gav alibi.

Visst han kan ha velat ha tiden för att ha en historia klar, men det mest tvingande skälet att ringa ett sådant samtal är väl ändå för att kolla om det fanns ett alibi?
Nu är det ju så med stämpelklockor under den här tidseran att dessa kunde gå fel med ett par minuter åt något håll, vilket den aktuella faktiskt gjorde med en minut, varpå det kan vara läge att skaffa sig kunskap om vilken tid man stämplat ut enligt klockan.

I övrigt skall påpekas att jag inte nödvändigtvis tror att Engström är gärningsmannen, men han är en av personerna man bör titta närmare på. Finns flera hypoteser som är intressanta, förutom allt som innefattar Christer Pettersson, PKK, CIA, KGB och större konspirationer nationellt eller internationellt. Det är alldeles för mycket kioskdeckare över det, dessutom tror jag inte att så många personer skulle kunna hålla käft på sig under alla år. Med tanke på wikileaks med mera hade sådant framkommit. Nej, är det flera inblandade så är det max 3-5 personer. Eller så är det helt enkelt så att det var en ensam virrpanna. Pettersson i all ära, men det är fel virrpanna i sammanhanget. Engström är i alla fall betydligt bättre. Han har i alla fall under värnplikten hållit i ett vapen, till skillnad från Pettersson som aldrig setts med skjutvapen före det påstådda statsministermordet.
Citera
2018-05-23, 20:34
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fråga moderatorn?
Ja jag får göra det 👍
Citera
2018-05-23, 20:40
Medlem
bartrams avatar
"[I]För det första borde det i så fall vara möjligt att hitta mordvapnet. Vapensamlaren har avlidit och hans samling är såld, men rimligtvis borde vapnen ändå gå att hitta. Det är i och för sig en gåta varför de inte undersökts tidigare. Palmeutredarna under årens lopp har lagt stor möda på att provskjuta alla legala vapen av rätt kaliber.

För det andra är det svårt att förstå hur Skandiamannen kunde genomföra sitt dåd. Enligt Filter hade han lämnat Skandiahuset för att äta, ungefär samtidigt som makarna Palme anlände till biografen Grand. I så fall finns förstås en möjlighet att han såg Olof Palme och då kunde planera ett dåd. För att hinna borde han i så fall ha haft mordvapnet på sin arbetsplats.

Men sedan blir det krångligare. Skandiamannen lämnade sin arbetsplats bara någon minut innan mordet, vilket registrerades i receptionen. Han kunde inte veta att Olof och Lisbeth Palme skulle välja att promenera precis utanför Skandiahuset, än mindre exakt när de skulle passera.[/i]"

Källa: DN /Lisinski (Min fetning)

Man frågar sig
a) Varför är det troligt att mordvapnet behållits. Är det inte rimligare att tro att det förstörts?

b) Lisinski tycks förutsätta att han var ensam-inget samband med ev. övervakare med WT. Varför då
Han kan väl knappast vara obekant med teorierna om WT-gubbar. Med kontakt med Wt-gubbar är det väl inte omöjligt med en sista -minuten utryckning.
(med reservation för att det inte är tidsmässigt möjligt av de skäl som Andersson anger)

Jag tycker att Lisinskis argumentation är svag och fantasilös!
Citera
2018-05-23, 20:42
Medlem
SGDFs avatar
En liten glänta på dörren för SE, ja. Men vilket antiklimax, om det är så.

Jag delar inte Lars Borgnäs tro att, om SE är intressant, så är han en del av något större.

Självklart är det bra att man går till den absoluta botten med detta - och annat!

Journalister som Borgnäs, Wall, Aner m fl gör felet att dom investerar för hårt i sina tokerier.

Kniven ska va vass, skära djupt. Men är man på fel ställe, får man fan lov att medge det, och operera på nytt ställe. Har aldrig sett någon palmemordsintresserad backa. Inte heller i denna tråd.

10 procent på en ensam SE.
30 procent på en övervakande liten grupp, 1 till 3 personer, varav skytten är militär. Jag har eget material och ett namn på en ännu levande person.
30 procent på ett eget initiativ i en grupp som verkar på platsen.
1 procent på en ensam CA.
9 procent på en helt okänd GM.

Imorgon normaliseras tråden. Det kommer bli två kompletteringslöp före semestern.

Där har ni min tro. Plus för LGWPs uttalande, äntligen, efterlängtat, och nyanserat.
Senast redigerad av SGDF 2018-05-23 kl. 20:46.
Citera
2018-05-23, 20:49
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja det är nog mycket sannolikt att OP sköts med i Sverige lagligt försåld ammunition som ej egentligen har något som helst värde när det gäller målskjutning utan är en ammunitionstyp som är mycket sparsamt förekommande och brukas för polisiära och självförsvarsuppgifter och som inköpts någon gång mellan 79 och 86 vilket torde betyda att brukaren dels hade licens att köpa ammunitionen dels ett matchande vapen. Sekretessen kring vad som framkommit i utredningen kring ammunitionen kanske betyder att något kontroversiellt namn förekommer men kan också förklara att andra avskrivits från listan redan där.

Bobo, vad menar du med sista meningen? Förklara som för den idiot jag är!
Citera
2018-05-23, 20:57
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
En liten glänta på dörren för SE, ja. Men vilket antiklimax, om det är så.

Jag delar inte Lars Borgnäs tro att, om SE är intressant, så är han en del av något större.

Självklart är det bra att man går till den absoluta botten med detta - och annat!

Journalister som Borgnäs, Wall, Aner m fl gör felet att dom investerar för hårt i sina tokerier.

Kniven ska va vass, skära djupt. Men är man på fel ställe, får man fan lov att medge det, och operera på nytt ställe. Har aldrig sett någon palmemordsintresserad backa. Inte heller i denna tråd.

10 procent på en ensam SE.
30 procent på en övervakande liten grupp, 1 till 3 personer, varav skytten är militär. Jag har eget material och ett namn på en ännu levande person.
30 procent på ett eget initiativ i en grupp som verkar på platsen.
1 procent på en ensam CA.
9 procent på en helt okänd GM.

Imorgon normaliseras tråden. Det kommer bli två kompletteringslöp före semestern.

Där har ni min tro. Plus för LGWPs uttalande, äntligen, efterlängtat, och nyanserat.

På vilket sätt har Borgnäs lanserat "tokteorier"? Tycker du GW Persson varit nyanserad i MOP utredningen? Han har svängt 180 grader under tiden. Han har förövrigt redan uttalat sig och sagt att han "hoppas att SE inte är mördaren" samt att han passar in i signalementet. För några år sedan pratade han om en GM i 35 årsåldern med militär bakgrund eller liknande och lät väldigt säker på detta. Hur rimmar det med SE tycker du. Då borde han ju såga detta spår. Han har tidigare varit helt kallsinnig till SE som GM. GW är mycket mer av kappvändaren än många inser. Han gör det jäkligt snyggt bara. Han vet inte mycket mer än den samlade kunskapen i tråden är min gissning.
Senast redigerad av riskybizzy 2018-05-23 kl. 21:06.
Citera
2018-05-23, 21:00
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
På vilket sätt har Borgnäs lanserat "tokteorier"? Tycker du GW Persson varit nyanserad i MOP utredningen? Han är svängt 180 grader under tiden. Han har förövrigt redan uttalat sig och sagt att han "hoppas att SE inte är mördaren" samt att han passar in i signalementet. För några år sedan pratade han om en GM i 35 årsåldern med militär bakgrund eller liknande och lät väldigt säker på detta. Hur rimmar det med SE tycker du. Då borde han ju såga detta spår. Han har tidigare varit helt kallsinnig till SE som GM. GW är mycket mer av kappvändaren än många inser. Han gör det jäkligt snyggt bara. Han vet inte mycket mer än den samlade kunskapen i tråden är min gissning.

Just förmågan att slita sig från sin favoritteori tycker jag är berömvärd.

Edit. Jag svarade dig dåligt. Borgnäs kan aldrig acceptera en ensam mördare, Wall kan inte släppa mötesscenariot, Aner höll krampaktigt i Avsan.

Leif har inte ändrat sin inramning, utan förklarar sakligt, att det finns en risk, en liten, att det kan vara SE.
Senast redigerad av SGDF 2018-05-23 kl. 21:04.
Citera
2018-05-23, 21:07
Medlem
valleros avatar
Citat:
Här kan du läsa polisförhör med vittnen:

http://www.itdemokrati.nu/page36.html

Det är mödan värt om du är intresserad.
Var är rapporten om LPs vittnesmål - den enda som tydligt såg mördaren?

Ingenting av detta finns med. Därför är det rätt värdelöst.
Någonstans kom ju detta med lufsande rörelsemönster ifrån. Någonstans kom ju fantombilden ifrån. Menar ni teoretiker att det är taget från luften?
Citera
2018-05-23, 21:09
Medlem
Kom igen. Sväljer ni vilka nyheter som helst?

Har ni glömt hur fantombilden såg ut som skapades efter mordet?

Skandiamannen är inte i närheten lik fantombilden.

Ändå säger skitmedia att han stämmer in på vittnesbeskrivningar. Vilken jävla 360 graders vändning det var. Då har man haft en fantombild alla dessa åren som lika gärna kunna varit en bild på Kalle Anka i Ankeborg.

Lösnummerförsäljning. Vi kommer aldrig få veta med säkerhet vem som mördade Palme.

Lika lite som att Elvis kommer landa på jorden i ett rymdskepp. Eller att Michael Jackson dyker upp i en ubåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in