Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-28, 00:07
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En grej jag har hakat upp mig på är att HH ändrar rikslarmet, för jag antar det var han som gjorde det.
Visst , det kan ha blivit fel av någon anledning, men då är frågan när HH räknade ut att det var fel.
Han kan väl knappast räknat ut det ensam på väg i bil till Stockholm lördag morgon.
Han verkar ju inte pratat med Rimborn och jag antar att han inte kan ha hunnit prata med LP på lördag morgon.

Om man ska vara riktigt konspiratorisk kan man ju fundera på om HH var kvar i Stockholm fredag kväll 28 feb 1986.

Om man ska spekulera utifrån kända fakta - och det ska man just nu - så ser jag följande scenario framför mig:

1) Rolf D talade sanning. HH visste direkt efter mordet att Palme mördats. HH hade koll på alla pågående operationer i city under mordkvällen. Däremot är jag osäker på om han visste att Palme skulle mördas. Tror faktiskt inte det.

2) Ingvar C och delar av regeringen störtar till Rosenbad för överläggningar.

3) Säpochefen Hjälmroth beordras av regeringen till polisens sambandscentral för att "ta kontrollen över situationen så att inget farligt läcker ut till vanliga poliser, allmänhet eller medier". Nu håller vi det här i en liten krets = normal ledningsreaktion i dramatiska lägen.

4) Säpo skickar Lars C till Sabb för att "säkra Lisbets uppgifter och annat av vitalt intresse". Lars C rapporterar endast till Säpo. Lars C upptäcker problemet Rimborn och rapporterar. Rimborn tystas.

5) Ingvar C och Hjälmroth enas någon gång på småtimmarna om att sätta in HH som spaningsledare - han är lojal mot s, han är en fixare som fixat problem förr, han kan Säpo och han är erfaren nog att hålla journalisterna på avstånd (trodde man).

6) Hjälmroth beordrar HH att "snygga till rikslarmet" så att inte allmänheten tror att Ustasja eller någon annan utländsk terrorgrupp opererar i Sverige. Det ska vara lugnt i landet. Det får heller inte verka som om Lisbet inte hade full koll på läget. Hon kan komma till användning som kronvittne när vi väl hittat nån att sätta dit.

7) Beslutet blir att inrikta spaningarna på en ensam galning. Det är minst farligt. VG släpas in. Mantrat "ingen visste att de skulle besöka Grand" etableras och vidmakthålls genom åren. HH klantade till det med PKK och måste bort. Han bladdrade också inledningsvis om en professionell mördare vilket inte stod i manus.

8) Ulf K sätts in för att lugna ner allting till ett minimum. Inga stormar. Lugn, lugn, lugn. Det blir dock lite för lugnt. Medierna skriker efter action. Vad gör polisen egentligen?

9) Dags att sätta in en erfaren mordutredare som ingen kan ifrågasätta. Enter Ölvebro med ett (icke officiellt uppdrag): Hitta en ensam galning som vi kan sätta dit fort som f-n. Vi måste få ett slut på det här nu.

Som framgår handlar allting om appearance. Ingenting handlar om en seriös mordutredning i syfte att gripa den verklige mördaren.

Slutspekulerat för nu.
Citera
2018-05-28, 00:15
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En grej jag har hakat upp mig på är att HH ändrar rikslarmet, för jag antar det var han som gjorde det.
Visst , det kan ha blivit fel av någon anledning, men då är frågan när HH räknade ut att det var fel.
Han kan väl knappast räknat ut det ensam på väg i bil till Stockholm lördag morgon.
Han verkar ju inte pratat med Rimborn och jag antar att han inte kan ha hunnit prata med LP på lördag morgon.

Om man ska vara riktigt konspiratorisk kan man ju fundera på om HH var kvar i Stockholm fredag kväll 28 feb 1986.

Det ursprungliga larmet (2:05) ändrades fyra gånger under natten och morgonen med diverse korrigeringar. Det sista larmet 10:52 innehöll fortfarande uppgifter om två gärningsmän. Ungefär samma tidpunkt som HH kom till polishuset för att ta över.

KL 12 håller han en presskonferens. Då är uppgifterna om två gärningsmän borta. "Enligt Holmer har polisen inget som stöder uppgifterna om att det skulle vara två gärningsmän (Källa GW Mörkläggning s 60-61)
Citera
2018-05-28, 00:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
När jag skrev i tråden för några år sedan så hade jag en uppgiftslämnare som skickade info via pm.Denne hävdade att OPs telefon var avlyssnad.

Oavsett om bakgrunden till att denna person lämnade upogifter via pm kan vinklas åt två håll.Antingen vilja påverka tråden på riktigt eller var desinformatör.

Om det senare är sant så tyder det på en konspiration.

Om inte så var det en person med bra insyn.

Intressant, tack. Lingärde hävdade att Palme varit avlyssnad sedan 1981. Kan ej bedöma trovärdigheten i det påståendet. Vet för lite om Lingärde.

Däremot har jag ibland roat mig med (man är lättroad) att vända på resonemanget och ställa frågan:

Varför skulle Säpo, SSI och andra myndigheter med ansvar för rikets säkerhet INTE regelmässigt avlyssna statsministerns telefon?

När man ställer den frågan blir det i alla fall för mig uppenbart att Palmes telefon(er) var avlyssnade. Troligen avlyssnades även andra ministrar och myndighetschefer. Säpochefens telefon bör väl vara avlyssnad? Rikspolischefen? ÖB?

Hur ska en stat annars kunna skydda sig mot inre och yttre fiender? Staten måste väl veta vad som pågår även efter kontorstid? 24-7 är ett populärt uttryck nuförtiden. Sverige och alla andra länder säkrar väl sitt oberoende 24-7?

Annars blir jag som medborgare orolig.

Att allmänheten och vissa godtrogna journalister tror att någon i verkligheten följer reglerna är en sak.

Men nog borde väl varenda viktig telefon (och numera dator) kontrolleras hela tiden av staten?
Citera
2018-05-28, 00:26
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Om man ska spekulera utifrån kända fakta - och det ska man just nu - så ser jag följande scenario framför mig:

1) Rolf D talade sanning. HH visste direkt efter mordet att Palme mördats. HH hade koll på alla pågående operationer i city under mordkvällen. Däremot är jag osäker på om han visste att Palme skulle mördas. Tror faktiskt inte det.

2) Ingvar C och delar av regeringen störtar till Rosenbad för överläggningar.

3) Säpochefen Hjälmroth beordras av regeringen till polisens sambandscentral för att "ta kontrollen över situationen så att inget farligt läcker ut till vanliga poliser, allmänhet eller medier". Nu håller vi det här i en liten krets = normal ledningsreaktion i dramatiska lägen.

4) Säpo skickar Lars C till Sabb för att "säkra Lisbets uppgifter och annat av vitalt intresse". Lars C rapporterar endast till Säpo. Lars C upptäcker problemet Rimborn och rapporterar. Rimborn tystas.

5) Ingvar C och Hjälmroth enas någon gång på småtimmarna om att sätta in HH som spaningsledare - han är lojal mot s, han är en fixare som fixat problem förr, han kan Säpo och han är erfaren nog att hålla journalisterna på avstånd (trodde man).

6) Hjälmroth beordrar HH att "snygga till rikslarmet" så att inte allmänheten tror att Ustasja eller någon annan utländsk terrorgrupp opererar i Sverige. Det ska vara lugnt i landet. Det får heller inte verka som om Lisbet inte hade full koll på läget. Hon kan komma till användning som kronvittne när vi väl hittat nån att sätta dit.

7) Beslutet blir att inrikta spaningarna på en ensam galning. Det är minst farligt. VG släpas in. Mantrat "ingen visste att de skulle besöka Grand" etableras och vidmakthålls genom åren. HH klantade till det med PKK och måste bort. Han bladdrade också inledningsvis om en professionell mördare vilket inte stod i manus.

8) Ulf K sätts in för att lugna ner allting till ett minimum. Inga stormar. Lugn, lugn, lugn. Det blir dock lite för lugnt. Medierna skriker efter action. Vad gör polisen egentligen?

9) Dags att sätta in en erfaren mordutredare som ingen kan ifrågasätta. Enter Ölvebro med ett (icke officiellt uppdrag): Hitta en ensam galning som vi kan sätta dit fort som f-n. Vi måste få ett slut på det här nu.

Som framgår handlar allting om appearance. Ingenting handlar om en seriös mordutredning i syfte att gripa den verklige mördaren.

Slutspekulerat för nu.

Vi får dock vara glada över att senare års PU med DA resp KP i spetsen är seriösa. Eller hur
Citera
2018-05-28, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ang Björkman så har jag svårt att uttala mig. Det beror på att jag inte kan synka hans rörelser minuterna innan mordet. Vissa hävdar att han var mannen som Nichola sett gå bakom, men det var ju en jävligt lång bit därifrån.
70 meter var det nån som skrev. Han säger själv att han inte var norr om bankomaten som jag har förstått låg 20 meter från hörnet.
Kompisarna som gick från bankomaten har inte hört skotten, vilket de borde gjort om hans historia stämmer. Hur länge uppehöll han sig mellan bankomaten och mordplatsen och exakt var?

Det är intressant detta med vem som hört skotten.
Stötvågen av ljudbangen måste ju studsat ut i korsningen tunnelg/Sveav.
Att Nicola hör skotten kan bero på att han är så långt borta från bruset där trafiken är som värst?
Citera
2018-05-28, 00:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Vi får dock vara glada över att senare års PU med DA resp KP i spetsen är seriösa. Eller hur

Ja vi får väl se som cynikern uttryckte saken. Dag A försvann ju blixtsnabbt sedan han pratat om WT-männen. Om det visar sig att Krister P försöker med SE som ensam galning står vi nog tyvärr kvar där vi stod för 32 år sedan.

Men nu ger vi Krister P en ärlig chans att redovisa resultatet av sin pågående utredning.
Citera
2018-05-28, 00:40
Medlem
Basfaktas avatar
Fråga.

Magasinet Filter säger att SE beskrev LJ i gränden dagen efter mordet "och det avslöjar att SE var gärningsmannen eftersom LJ vid denna tidpunkt var okänd".

Men LJ var väl inte ett dugg okänd. Han hade ju pratat med Dahlsgaard på DB gata 4-5 minuter efter mordet och omedelbart förts ner till mordplatsen för vidare förhör?

Att LJ framträdde i medierna först några dagar senare är väl en sak. Men för polisen och folket på mordplatsen var LJ känd. Om SE befann sig på mordplatsen som vittne så såg han väl LJ där?
Citera
2018-05-28, 00:51
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Intressant, tack. Lingärde hävdade att Palme varit avlyssnad sedan 1981. Kan ej bedöma trovärdigheten i det påståendet. Vet för lite om Lingärde.

Däremot har jag ibland roat mig med (man är lättroad) att vända på resonemanget och ställa frågan:

Varför skulle Säpo, SSI och andra myndigheter med ansvar för rikets säkerhet INTE regelmässigt avlyssna statsministerns telefon?

När man ställer den frågan blir det i alla fall för mig uppenbart att Palmes telefon(er) var avlyssnade. Troligen avlyssnades även andra ministrar och myndighetschefer. Säpochefens telefon bör väl vara avlyssnad? Rikspolischefen? ÖB?

Hur ska en stat annars kunna skydda sig mot inre och yttre fiender? Staten måste väl veta vad som pågår även efter kontorstid? 24-7 är ett populärt uttryck nuförtiden. Sverige och alla andra länder säkrar väl sitt oberoende 24-7?

Att allmänheten och vissa godtrogna journalister tror att någon i verkligheten följer reglerna är en sak.

Men nog borde väl varenda viktig telefon (och numera dator) kontrolleras hela tiden av staten?

En sista kommentar: Vem ansåg sig 1986 vara den yttersta utposten mot statens fiender. Var det KSI/IB03 eller författningsskyddet på Säpo och hur såg förhållandet ut dem emellan?.

Och hur hantera en ev påstådd inre fiende på högsta nivå? "Åtgärder" måste väl sanktioneras!?
Det kanske var bakgrunden till mötet hos ÖB 27/2
Citera
2018-05-28, 00:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Det finns kanske andra sätt att kontrollera folk än via avlyssning. Förtroende är ett sätt. De flesta i betydande position är omgivna av människor som de känt hela sina liv, och de har bakgrundskontrollerats en gång, eller regelbundet. Alla känner alla. De ombeds lufta sina ev. personliga problem och de får återkommande information om hur de ska tackla olika typer av intressekonflikter och införskaffar klartecken från ansvarig chef för allt som rör deras tjänst och yrkesutövning. Och redovisar resultat, utgifter, etc.

Dessutom är allt arbete ”grupparbete”, väldigt lite är enskilt. När det gäller rikets ledning.

Att göra fel är som att köra i fel körriktning på E4. Med bara bekanta och vänner i mötande bilar. Man gör det inte. Men nån gång händer det ändå.
Citera
2018-05-28, 00:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
En sista kommentar: Vem ansåg sig 1986 vara den yttersta utposten mot statens fiender. Var det KSI/IB03 eller författningsskyddet på Säpo och hur såg förhållandet ut dem emellan?.

Och hur hantera en ev påstådd inre fiende på högsta nivå? "Åtgärder" måste väl sanktioneras!?
Det kanske var bakgrunden till mötet hos ÖB 27/2

Det där får du nog fråga andra i tråden om. Jag är på intet sätt expert på vilka olika myndigheter vi har/hade när det gäller rikets säkerhet.

Men perspektivet förstår jag. Människor som är anställda för att skydda riket ser nog de olika regeringarna och riksdagsmännen som förbipasserande grupper som måste hållas under uppsikt.

Det får inte spela någon roll vilket parti som regerar för stunden. Det ska vara lugnt och stabilt hela vägen.
Citera
2018-05-28, 01:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det finns kanske andra sätt att kontrollera folk än via avlyssning. Förtroende är ett sätt. De flesta i betydande position är omgivna av människor som de känt hela sina liv, och de har bakgrundskontrollerats en gång, eller regelbundet. Alla känner alla. De ombeds lufta sina ev. personliga problem och de får återkommande information om hur de ska tackla olika typer av intressekonflikter och införskaffar klartecken från ansvarig chef för allt som rör deras tjänst och yrkesutövning. Och redovisar resultat, utgifter, etc.

Dessutom är allt arbete ”grupparbete”, väldigt lite är enskilt. När det gäller rikets ledning.

Att göra fel är som att köra i fel körriktning på E4. Med bara bekanta och vänner i mötande bilar. Man gör det inte. Men nån gång händer det ändå.

Ja du har nog alldeles rätt. Det är troligen en samlad kontroll från flera håll hela tiden. Men det behövs nog åtminstone periodvis också en kontroll av mobilsamtal och datatrafik.

Det var väl GW som nyligen sa att vi människor lever tre sorters liv parallellt - det offentliga, det privata och det hemliga.

Jag tror Säpo m fl gärna vill ha koll på alla tre när det gäller en statsminister och andra på nyckelbefattningar.
Citera
2018-05-28, 01:22
Medlem
p.norths avatar
Vad menade Hans holmer?
Tio år efter sin avgång svarade han på frågan hur nära han var att lösa mordet på Olof Palme.
- Vi var i trappan. Men vi kunde inte gå längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in