Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-23, 19:05
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Läs de första vittnesförhören, det som sägs där bör ha högre trovärdighet än det som sägs i rätten tre år senare.
Det är precis det jag menar. Har inte studerat fallet ingående då det är nästintill omöjligt. Men de första vittnesförhören bör väl inte kontraherat målet mot CP. Du får gärna informera mig om jag missat något.
Citera
2018-05-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebroare
Filterreportern har jobbat med detta i 12 år, surt att Lars Larsson var 2 år före. Intressant att media slår upp det så stort nu när inte så mycket är nytt. Hur många rubriker fick Larssons bok?

Donald Forsberg och vänner bakom uppgifterna...
Citera
2018-05-23, 19:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Låter bra! Du var lite raljant, därför svarade jag som jag gjorde. Då har vi väl gått i mål med denna diskussion om affärsmässiga kopplingar till mordet. Jag tycker att det är ett adekvat motiv, du gör det inte i lika hög grad.

Jag tycker det förvisso kan vara intressant att diskutera motivbild. Men att det måste på något sätt utgå från rimliga förväntningar. Det finns absolut en hel del för delar av näringslivet att vara missnöjda med. Men att ta exempelvis någon som CA som representativ är inte helt dugligt, han är ju mer i kategorin ensamma dåren som isåfall har sina personliga kassa affärer som orsak till att han tiltat.
Banksektorn har ju alltid fått en livboj kastat till sig oavsett regeringsfärg när de satt sig på pottan.
90-talets skattereformer justerade också möjligheterna för andra företagsformer än aktiebolag att göra diverse finansiella resultatjusteringar för att minska skatten. Dessförinnan var ju aktiebolagsformen avsevärt mer gynnad.
Citera
2018-05-23, 19:13
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej Engström är den DF Barbro/Leongruppen nu vill utpeka sedan CP spåret dött sotdöden. Det är inte så svårt att lista ut. Inte heller svårt att lista ut att timingen är sammanfallande med att de själva kom i fokus.... Ja jösses.

Du har tidigare betecknat Jallai som en "tungviktare" inom MOP. Jag har under senaste dygnet citerat och länkat till ett par blogginlägg han gjorde för flera år sen. I dessa och "Landsförrädaren" -som han själv säger är en nyckelroman- pekas SE ut som GM, men inte som en ensam galning utan ingående i ett nätverk beskrivet i dessa blogginlägg.

Kan det inte vara så att personer högre upp i näringskedjan pekar ut SE för att rädda sitt eget skinn men att SE faktiskt var GM?
.
Citera
2018-05-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Ok, han kände en person med tillgång på vapen, men vet man att han verkligen hade fri tillgång? Det finns ju indicier och det som skrivs verkar misstänkt, men bevisat är det ju inte?

Ändå märkligt att man då går ut med namn i media? Skulle mannen med vapen kunna bli dömd för medhjälp om han lever idag?

Det är väl inte särskilt många av vittnen på plats som uppger att GM bar glasögon heller.
Citera
2018-05-23, 19:19
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det är precis det jag menar. Har inte studerat fallet ingående då det är nästintill omöjligt. Men de första vittnesförhören bör väl inte kontraherat målet mot CP. Du får gärna informera mig om jag missat något.
Tidigt säger inte ett enda vittne, vad jag kan erinra mig, att GM sprang "som en elefant" eller haltade. Det är sådant som sägs långt senare.
Citera
2018-05-23, 19:20
Bannlyst
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10234787.ab

- Den har ingen relevans nu, men jag vet vem mördaren är. Kanske finns föreställningen att eftersom mördaren inte fälldes så finns han inte. Men så är det inte, mördaren finns säger Lisbet Palme.
Citera
2018-05-23, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Du har tidigare betecknat Jallai som en "tungviktare" inom MOP. Jag har under senaste dygnet citerat och länkat till ett par blogginlägg han gjorde för flera år sen. I dessa och "Landsförrädaren" -som han själv säger är en nyckelroman- pekas SE ut som GM, men inte som en ensam galning utan ingående i ett nätverk beskrivet i dessa blogginlägg.

Kan det inte vara så att personer högre upp i näringskedjan pekar ut SE för att rädda sitt eget skinn men att SE faktiskt var GM?
.

Nej med det är ju uppenbart så att DF et consortes när de själva kom i fokus pekat åt det hållet och att PU då hämtade in uppgifter från Must. Utåt till pressen hävdade han då fortfarande trodde på CP...

Ett agerande som nog många utredare känner igen från gängkriminella.

Jag har sagt det tidigare och upprepar. Säg sanningen som en man Donald.
Citera
2018-05-23, 19:22
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram

.

Så är det. Om Holmér hade insyn eller till och med var passivt deltagande i mordet så förstår man bättre varför han ansåg att SE kom in som en elefant i utredningen. SE kanske levde sig in lite för häftigt i rollen som vittne för att Holmér skulle vara riktigt bekväm med det. Tror SE var väldigt lättmanipulerad och att man ganska enkelt kunde bearbeta honom. Medhjälpare fanns runt omkring mordplatsen, därav WT uppgifterna. Tycker man måste våga pröva denna hypotes precis som Jallai gör i landsförrädaren. Vill veta mer om SE och vilka han kände och umgicks med.
Senast redigerad av riskybizzy 2018-05-23 kl. 19:24.
Citera
2018-05-23, 19:22
Medlem
Har det egentligen framkommit något nytt eller har man bara bytt ut Christer Petterson mot Stig Engström? Men allt annat är ungefär det samma - istället för att ett kriminellt fyllo som hatade Palme av en händelse bara råkar stöta på eller se Palme och bestämmer sig för att skjuta honom med en revolver han bara råkade ha på sig har vi istället då en moderat som hatade Palme som jobbade över och lämnade jobbet och bara råkade stöta på Palme och bestämde sig för att mörda honom med den revolver han av någon anledning han bara råkade ha på sig den dagen? Varför är Engström en bättre mördare än Petterson?
Citera
2018-05-23, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero

Här gör vi saker möjligt. Här är länk med vittnesmål från såväl Grand och mordplatsen etc

http://www.itdemokrati.nu/page36.html
Citera
2018-05-23, 19:28
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Har det egentligen framkommit något nytt eller har man bara bytt ut Christer Petterson mot Stig Engström? Men allt annat är ungefär det samma - istället för att ett kriminellt fyllo som hatade Palme av en händelse bara råkar stöta på eller se Palme och bestämmer sig för att skjuta honom med en revolver han bara råkade ha på sig har vi istället då en moderat som hatade Palme som jobbade över och lämnade jobbet och bara råkade stöta på Palme och bestämde sig för att mörda honom med den revolver han av någon anledning han bara råkade ha på sig den dagen? Varför är Engström en bättre mördare än Petterson?
De flesta (inklusive mig själv) verkar ha stort förtroende för Krister Petersson och det är nog osannolikt att han inte lärt sig en läxa av tidigare spaningsledare att inte lova för mycket. Om det stämmer att SE är ett huvudspår (eller avsnitt som de hellre kallar det) bör det finnas substans. Men uppgifterna kommer inte från PU, utan från bl.a Expressen, och där är förtroendet med all rätt lågt i sådana här sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in