Citat:
En grej jag har hakat upp mig på är att HH ändrar rikslarmet, för jag antar det var han som gjorde det.
Visst , det kan ha blivit fel av någon anledning, men då är frågan när HH räknade ut att det var fel.
Han kan väl knappast räknat ut det ensam på väg i bil till Stockholm lördag morgon.
Han verkar ju inte pratat med Rimborn och jag antar att han inte kan ha hunnit prata med LP på lördag morgon.
Om man ska vara riktigt konspiratorisk kan man ju fundera på om HH var kvar i Stockholm fredag kväll 28 feb 1986.
Visst , det kan ha blivit fel av någon anledning, men då är frågan när HH räknade ut att det var fel.
Han kan väl knappast räknat ut det ensam på väg i bil till Stockholm lördag morgon.
Han verkar ju inte pratat med Rimborn och jag antar att han inte kan ha hunnit prata med LP på lördag morgon.
Om man ska vara riktigt konspiratorisk kan man ju fundera på om HH var kvar i Stockholm fredag kväll 28 feb 1986.
Om man ska spekulera utifrån kända fakta - och det ska man just nu
- så ser jag följande scenario framför mig:1) Rolf D talade sanning. HH visste direkt efter mordet att Palme mördats. HH hade koll på alla pågående operationer i city under mordkvällen. Däremot är jag osäker på om han visste att Palme skulle mördas. Tror faktiskt inte det.
2) Ingvar C och delar av regeringen störtar till Rosenbad för överläggningar.
3) Säpochefen Hjälmroth beordras av regeringen till polisens sambandscentral för att "ta kontrollen över situationen så att inget farligt läcker ut till vanliga poliser, allmänhet eller medier". Nu håller vi det här i en liten krets = normal ledningsreaktion i dramatiska lägen.
4) Säpo skickar Lars C till Sabb för att "säkra Lisbets uppgifter och annat av vitalt intresse". Lars C rapporterar endast till Säpo. Lars C upptäcker problemet Rimborn och rapporterar. Rimborn tystas.
5) Ingvar C och Hjälmroth enas någon gång på småtimmarna om att sätta in HH som spaningsledare - han är lojal mot s, han är en fixare som fixat problem förr, han kan Säpo och han är erfaren nog att hålla journalisterna på avstånd (trodde man).
6) Hjälmroth beordrar HH att "snygga till rikslarmet" så att inte allmänheten tror att Ustasja eller någon annan utländsk terrorgrupp opererar i Sverige. Det ska vara lugnt i landet. Det får heller inte verka som om Lisbet inte hade full koll på läget. Hon kan komma till användning som kronvittne när vi väl hittat nån att sätta dit.
7) Beslutet blir att inrikta spaningarna på en ensam galning. Det är minst farligt. VG släpas in. Mantrat "ingen visste att de skulle besöka Grand" etableras och vidmakthålls genom åren. HH klantade till det med PKK och måste bort. Han bladdrade också inledningsvis om en professionell mördare vilket inte stod i manus.
8) Ulf K sätts in för att lugna ner allting till ett minimum. Inga stormar. Lugn, lugn, lugn. Det blir dock lite för lugnt. Medierna skriker efter action. Vad gör polisen egentligen?
9) Dags att sätta in en erfaren mordutredare som ingen kan ifrågasätta. Enter Ölvebro med ett (icke officiellt uppdrag): Hitta en ensam galning som vi kan sätta dit fort som f-n. Vi måste få ett slut på det här nu.
Som framgår handlar allting om appearance. Ingenting handlar om en seriös mordutredning i syfte att gripa den verklige mördaren.
Slutspekulerat för nu.