Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-10, 23:10
Medlem
14thInts avatar
En trolig slutsats av de initiala vittnesmålen första helgen är att inga avvikande observationer gjorts i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan västra delar. Ffa uppger Morelius, Lähde, Lindgren, paret Ryttestål inga sådana som skulle kunna vara observatörer/reserver.

Det kan innebära en begränsing av antalet konspiratörer och därmed hålla sig inom ramen för Säpo-PM.
Citera
2018-03-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
En trolig slutsats av de initiala vittnesmålen första helgen är att inga avvikande observationer gjorts i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan västra delar. Ffa uppger Morelius, Lähde, Lindgren, paret Ryttestål inga sådana som skulle kunna vara observatörer/reserver.

Det kan innebära en begränsing av antalet konspiratörer och därmed hålla sig inom ramen för Säpo-PM.

Å andra sidan så ser Lisbet en beige man bortom den hon beskriver som mördaren (sannolikt vittnet AB), en man som rör sig mot henne, och chevamannen ser en ljus man (?) i snabb takt vandra förbi mordplatsen sekunderna efter mordet på östra sidan Sveavägen, riktning syd. (Och makarna Prim blir några mintuer därefter ett par hundra meter längre ner på Sveavägen passerade av en wt-man). Jag tror att det är där du har din observatör.
Citera
2018-03-10, 23:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt

Du har Wiklunds gubbe som spanar norrut på Sveavägen. Tyvärr har jag inget datum när han hörs.
Citera
2018-03-10, 23:28
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Å andra sidan så ser Lisbet en beige man bortom den hon beskriver som mördaren (sannolikt vittnet AB), en man som rör sig mot henne, och chevamannen ser en ljus man (?) i snabb takt vandra förbi mordplatsen sekunderna efter mordet på östra sidan Sveavägen, riktning syd. (Och makarna Prim blir några mintuer därefter ett par hundra meter längre ner på Sveavägen passerade av en wt-man). Jag tror att det är där du har din observatör.

Ja, men det är östra sidan.
Citera
2018-03-10, 23:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag är innerligt trött på sådana som vet utan att veta ett skit och hänvisar till icke existerande fakta och påstådda experter. Det finns massor av exempel på att folk i stadsmiljö som blivit påskjutna med grova vapen utan att uppfatta det som påträngande. Här odlas myter om att vapen smäller så högt att man måste ha hörselskydd för att stå ut! Så är det inte. Man har hörselskydd för att det långsiktigt kan ge hörselskador inget annat.

Vidare är det så att öronen ställer om sig (filtrerar) efter bakgrundsljudet och upplevelse baseras på skillnaden i ljudnivå. Därför uppfattar folk i fordon ljudet som kraftigt (när det är relativt tystare i kupen) trots att kupen isolerar ut ljud medan folk ute i trafikmiljön uppfattar det som lägre. Så stora är effekterna i faktisk upplevelse. Till detta kommer subjektiva faktorer i beskrivning.

Det här är kända fenomen som finns dokumenterade i många filmsnuttar och vittnesmål. Jag har till och med upplevt det i en verklig situation.

Ändå kommer folk som talat med någon etc och påstår rena osanningar. Rent objektivt låter en kinapuff mer än en revolver i faktiskt ljudtryck så den referensramen är relevant.

Samma är förhållandet med vissas tekniska slutsatser. Det är mycket svammel och lögner i tråden och vi får väl gissa att det är som i andra brottsfall att både brottslingar och deras tillskyndare deltar i tråden över åren. För att sprida desinformation.

Enda sättet att motverka det är att använda logik och ta reda på fakta själv.

Till det kommer LP som vittne som får det mesta om bakfoten och vars minnen muterar friskt. All med någon erfarenhet vet att LP som vittne var förbrukad långt innan utpekandet av CP. Hon är helt enkelt ett särdeles uselt vittne med enormt starka försvarsmekanismer och förmodligen odräglig att samarbeta med som vissa debattörer i tråden. När hon bestämt sig är hon säker oavsett vilka bevis eller argument som faktiskt framförs. Mycket liknande vissa debattörer som tror/vet oavsett vilka sakliga argument som framförs.

Ja det där med ljuden vet du säkert bättre än jag. Har aldrig någonsin stått bredvid någon som avlossat en revolver. För en lekman ter det sig besynnerligt att hon endast hörde ljudet som smällare, men det är för en lekman det.

LP:s roll som vittne behöver vi inte diskutera. Där delar jag helt din uppfattning. Nu senaste berättade Anna Hage i sin bok att LP var chockad, hysterisk och icke kontaktbar. Dvs motsatsen till "samlad och skarpsynt".

Det är som du säger många myter som florerar. Man får gå tillbaka till basfakta och mödosamt jobba sig fram steg för steg - och försöka strunta i vad folk tror och tycker.

För min del är jag intresserad av vad Krister Petersson och hans mannar nu kan presentera. Jag tolkar hans "omvärdering av vissa fakta" som att det är WT-männen det handlar om. Han plockade ju också in uppgifter från MUST och Dag A granskade ett 80-tal WT-observationer. Dessutom har utländsk expertis anlitats för teknisk kompetens.
Citera
2018-03-10, 23:46
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Du har Wiklunds gubbe som spanar norrut på Sveavägen. Tyvärr har jag inget datum när han hörs.

Vet inte det heller.

Johny Wiklunds uppgift (under bilkörning) om observerande man 23.20 måste ställas mot Morelius som befinner sig stående i flera minuter.
Citera
2018-03-10, 23:53
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja det där med ljuden vet du säkert bättre än jag. Har aldrig någonsin stått bredvid någon som avlossat en revolver. För en lekman ter det sig besynnerligt att hon endast hörde ljudet som smällare, men det är för en lekman det.

LP:s roll som vittne behöver vi inte diskutera. Där delar jag helt din uppfattning. Nu senaste berättade Anna Hage i sin bok att LP var chockad, hysterisk och icke kontaktbar. Dvs motsatsen till "samlad och skarpsynt".

Det är som du säger många myter som florerar. Man får gå tillbaka till basfakta och mödosamt jobba sig fram steg för steg - och försöka strunta i vad folk tror och tycker.

För min del är jag intresserad av vad Krister Petersson och hans mannar nu kan presentera. Jag tolkar hans "omvärdering av vissa fakta" som att det är WT-männen det handlar om. Han plockade ju också in uppgifter från MUST och Dag A granskade ett 80-tal WT-observationer. Dessutom har utländsk expertis anlitats för teknisk kompetens.
Lösningen på Palmemordet eller mer korrekt Statsministermordet. Palme var inte målet, det var Statsministeren han ville mörda.
Citera
2018-03-10, 23:55
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen

Obs! Jag håller med om att det är en klar kandidat. Avvikande obs av LP omedelbart N om mordplatsen, LL genom mordplatsen och Prims S om mordplatsen.
Citera
2018-03-11, 00:14
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Det verkar inte som om Operation Chaos har rönt något större intresse i tråden. Det är lite trist, men vi väljer ju alla hur vi spenderar vår tid.

Hursomhelst, i boken pekas Cliffor* Ga**y ut som infiltratören bland desertörerna i Stockholm. Han blir därigenom en av grundarna till EAP i Sverige. Paret G hoppar av partiet strax efter MOP och inleder sitt nya, fria liv i USA - utan några synbara problem med myndigheterna.

Sju år senare hittas VG mördad inte alltför långt från deras hemvist.

Författaren ägnar tre-fyra år åt att skriva boken. Hans research är mycket omfattande och han lyckas etablera imponerande djupa kontakter med ett flertal av dem som boken handlar om. Två personer utgör genomgående ett tydligt undantag, nämligen paret G.

En fråga som hela tiden besvärar författaren är de luckor som finns i Cliffs CV åren före uppdykandet i Sverige och hur det kommer sig att paret G lyckas göra sådana imponerande karriärer i USA efter avhoppet. Varför reagerar ingen av deras namnkunniga på det närapå tjugo år långa glappet i deras CV?

I slutet av boken konstaterar författaren att Cliffor* Ga**y på våren 2017 inte längre kvarstår som Senior Fellow på Brooki*gs I*stitution...
Citera
2018-03-11, 00:48
Medlem
[quote=deBKatzenbach|63469846]Det verkar inte som om Operation Chaos har rönt något större intresse i tråden. Det är lite trist, men vi väljer ju alla hur vi spenderar vår tid.

Jag har läst lite om EAP på nätet, och om jag minns rätt hade Victor Gunnarsson EAP material hemma .
Det jag funderat lite på är den konstiga omsvängningen EAP verkar ha gjort från vänsterextremister till högerextremister.
Vet du eller någon annan hur snabbt efter mordet, paret Tegin-Gaddy flyttade till USA?
"Dog" EAP:s verksamhet ut i Sverige direkt efter mordet?
Hade EAP någon koppling till Alf Enerström?
Citera
2018-03-11, 01:32
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Citat:
Operation Chaos
Jag har läst lite om EAP på nätet, och om jag minns rätt hade Victor Gunnarsson EAP material hemma.
Stämmer.
Citat:
Det jag funderat lite på är den konstiga omsvängningen EAP verkar ha gjort från vänsterextremister till högerextremister.
Det är du sannerligen inte ensam om! Detta går dessbättre att förklara men det kräver tid och utrymme.
Citat:
Vet du eller någon annan hur snabbt efter mordet, paret Tegin-Gaddy flyttade till USA?
Vi pratar om veckor. Det sker efter den 8 mars (har jag för mig) men inte så långt.
Citat:
"Dog" EAP:s verksamhet ut i Sverige direkt efter mordet?
Nej. Däremot gick man snart under jorden. Partiets kontor stängdes utan att ny adress uppgavs. Veckorna efter låg den utåtriktade verksamheten nere, men såväl tidskrifter som närradiosändningar fortsatte som vanligt. Åtminstone i april 1986 var bokbordsaktiviteten igång igen.
Citat:
Hade EAP någon koppling till Alf Enerström?
Koppling ja, men han var aldrig medlem. Man kan säga att tycke uppstod under andra halvan av 70-talet. Den kampanj Alf E bedrev då mot Palme rimmade väl med EAPs värderingar. Så dealen blev till sist den att Alf E skänkte pengar och någon sorts legitimitet till partiet, som i gengäld blev en megafon för honom. I valrörelsen 1982 uppträdde Alf E och Kerstin T-G vid några tillfällen tillsammans.
Citera
2018-03-11, 01:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om du lyssnar på intervjun så framgår det med all tydlighet att Barbro inte känner sig jagad av SÄPO. Hon säger att det kan vara hennes folk som spanat på individerna som SÄPO påstås "jaga".
Tolka på du, men då vore det ju på sin plats att du förtydligar dina tolkningar så att dessa tillsammans med den fakta du presenterar framstår som fakta och inte dina egna tolkningar.
Nej, det tycker jag inte framgår med all tydlighet. Men han uttrycker sig så pass otydligt att din tolkning är möjlig.

https://vimeo.com/27317139

Och visst är det så att också mina sammanställningar av fakta kan innehålla sakfel och det är positivt att oklarheter påpekas. Sådant för saker och ting framåt - till skillnad från misstänkliggöranden och förlöjliganden.

Kan passa på att rätta ett fel till, jag skrev att Barbro enligt tinytiny hade varit med och finansierat utgivningen av Christoffer Jolins bok "Vänstervridningen i Sverige" men den som hon som bidrog till enligt tinytiny ska ha varit Jolins bok "Sverige nästa".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in