Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Barbrogruppens ledare hette Barbro Sagnell, om jag minns rätt och Leongruppens ledare hette väl Lennart tror jag.

Sagnells "grupp" fanns på sextiotalet och tidigt sjuttiotal och var frivilliga Blomqvistare som lämnade rapporter till polisen om misstänkta individer (knarkare, hippies, småtjyvar etc) oftast agerade de individuellt och var i sig ganska illustra personer. Några av dem militärt överintresserade utan vare sig militär eller polisanknytning utan det var servitörer, taxichufförer och vaktmästare...

Uppgiften att den sk Grupp Barbro skulle vara vare sig kopplad till Stay Behind , underrättelseverksamhet i organiserad mening eller ens tidsepoken är fullständigt obekräftat och dessutom osannolikt.

Däremot fanns det känslig underrättelseverksamhet som ett arv ifrån IB men där sedan början/mitten av sjuttiotalet där formellt den militära underrättelsetjänsten inte fick spana inrikes (fast det fanns en inrikesavdelning) fanns aktivitet i gränslandet mellan Säpos och ÖB:s domäner. Det var som jag förstått det inte någon grupp/er utan en slags resurspool som det hämtades resurser i för "uppdrag". I den ingick mad all säkerhet personer på olika nivåer från myndigheter, polisen och Säpo med. Betrodda och erfarna. Det som OF kallar Barbrogrupp motsvarar mera detta och där fanns en annan kraftfull kvinna som dessutom senare drev verksamhet i Baltikum för Musts räkning.

När det gäller Stay Behindverksamhet riktat mot underrättelsetjänst vet vi ytterst lite om hur det såg ut när det gällde krigsplacering där kring mordet. Med all säkerhet handlar det bland annat om krigsplcerade Säpopoliser och vanliga "spanare" kader och teknisk kompetens (kanske "gömd" hos myndigheter etc) samt någon form av politisk "ledning". Efter IB vet vi att det tidigare sk arbetsplatsnätverket skrotades (till Elemers förtret) men att någon del av det som Kallades IB03 eller KrigsIB (enligt vissa de som agerade i Sjukhussionaffären t ex) fanns kvar under krigsorganisationen hos ÖB sannolikt lett av Elmer fram till åtminstoen 82. Då det var en krigsorganisation fanns det säkert hardcoreförband (typ det som OF anger som Leongruppen senare Lennartgruppen) där med folk med olika kompetenser och sk reservare i någon form. En som passar den profilen är Åke EK och där finns också uppgifter om Åkes Gubbar som spanade på stan så verksamhet med olkara syften pågick. Vi skall också ha i minnet att SB var en ganska tynande verksamhet redan då där makten t ex OP "tappat intresset" samtidigt som DF och hans kompisar fortfarande var övertygade om att Sovjet förberedde en invasion. Saker som kan ha gjort att de levde sitt eget liv till viss del.

Leon/Lennart består troligen av folk med militär bakgrund (KJ/FJS Driftvärn mm och gärna reservofficersstatus och kanske tjänst som Poliser etc)

Barbro är mera ett fredstida personbaserat underrättelsinhämtningsförband med specialiteter som hör det till (spaning, teknisk spaning) där Säpospanare, knarkspanare och närliggande kompetenser samt kontaktnät på olika företag och myndigheter finns) Resurser som dessutom kan döljas i befintliga civila organisationer där verksamhet kan pågå på arbetstid.

Skall man sätta ett "ansikte" på Barbrogruppens kompetenser så skulle det vara något som DF som har position och kompetens och erfarenhet från snarlik verksamhet (IB03).

Skall man sätta ansikten på en Leon/Lennartgrupp tänker man sig nog en yngre generation av typen Åke Ek och några av reservarna inom Piketen.
Senast redigerad av boboslacke 2018-05-27 kl. 21:46.
Citera
2018-05-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Är det så enkelt att den "sanning" som ständigt framförs om Palmemordet i alla dessa 32 år lagt sig som ett lock över alla försök att lösa mordet?

"Sanningen" att ingen kunde veta att paret Palme skulle besöka biografen Grand och därför måste en ensam person av en slump ha upptäckt dem vid Grand, hämtat ett vapen och följt efter dem fram till Tunnelgatan.
Så fort någon polis, åklagare, spaningsledare m fl uttalar sig återkommer detta mantra. Åsgård och Olsson sa ju samma sak.

Men ingen med ansvar för utredningen tycks någonsin på allvar ha funderat över om grundmantrat är felaktigt? Det kanske var så att någon/några visste att Palme skulle till Grand. Någon/några kanske visste att han saknade livvaktsskydd.

Det kanske var så att en grupp personer flera månader före mordet bestämt sig för att mörda Palme och därför såg till att avlyssna hans telefon och övervaka hans rörelser?
Varför är det så fantastiskt otroligt?
Det är inte det minsta otroligt!
Den här svagsinta "grundsanningen" som du talar om var och är ju genomskådad av många.
Även av folk inom polisen med någorlunda intelligens. Krinsp Alf Andersson i PU t ex blev
bortmobbad av Ölvebro därför att han inte ville godta en ensam GM enligt ovan.
Citera
2018-05-27, 21:39
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag håller helt med dig. Den här utredningen är fruktansvärt underlig. I en vanlig mordutredning utgår man väl från de uppgifter som går att få fram kring mordplatsen och mordkvällen. Vad såg vittnena? Tidslinjen? Vapen och ammunition? Etc

Nej, här tycks man ha dragit en mängd underliga slutsatser från start och sedan rusat runt -som det tycks i panik - efter diverse udda figurer (exempelvis CP).

Är det så enkelt att den "sanning" som ständigt framförs om Palmemordet i alla dessa 32 år lagt sig som ett lock över alla försök att lösa mordet?

"Sanningen" att ingen kunde veta att paret Palme skulle besöka biografen Grand och därför måste en ensam person av en slump ha upptäckt dem vid Grand, hämtat ett vapen och följt efter dem fram till Tunnelgatan.

Så fort någon polis, åklagare, spaningsledare m fl uttalar sig återkommer detta mantra. Åsgård och Olsson sa ju samma sak.

Men ingen med ansvar för utredningen tycks någonsin på allvar ha funderat över om grundmantrat är felaktigt? Det kanske var så att någon/några visste att Palme skulle till Grand. Någon/några kanske visste att han saknade livvaktsskydd.

Det kanske var så att en grupp personer flera månader före mordet bestämt sig för att mörda Palme och därför såg till att avlyssna hans telefon och övervaka hans rörelser?

Varför är det så fantastiskt otroligt?
När jag skrev i tråden för några år sedan så hade jag en uppgiftslämnare som skickade info via pm.Denne hävdade att OPs telefon var avlyssnad.

Oavsett om bakgrunden till att denna person lämnade upogifter via pm kan vinklas åt två håll.Antingen vilja påverka tråden på riktigt eller var desinformatör.

Om det senare är sant så tyder det på en konspiration.

Om inte så var det en person med bra insyn.
Citera
2018-05-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Han borde väl i stort sett ha varit några meter bakom AB när skotten small?
Med andra ord, SE på ett avstånd av 10m, AB på ett avstånd av 5 meter, sedan GM, LP och OP.
Fullt med folk längs med skyltfönstret, men inget vittne har sett detta.
IM har bara sett LOP och GM.
AB har inte sett SE.
SE har inte sett AB och LP har inte sett någon av dem, bara en GM i blå täckjacka, men talade inledningsvis om två GM.

SE ser dock Lars J i kaoset.
Lägger man ihop detta tyder allt på att AB är gärningsmannen.
SE måste ju har varit mannen i beigt enligt LP uppgifter.
Tycker det bestämmer in på hans beteende.
Citera
2018-05-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag har samma bevis som jag haft under flera år. Något som jag redovisar och postar med jämna mellanrum.

Expressen kan inte förneka de första vittnesmålen från Skandia. Lika lite som du. Till er stora sorg.

Efter att SE stämplade ut gick han in i receptionen. Där han spenderade ett par minuter med att konversera väktare. Enligt tidiga vittnesmål. Detta faktum kan inte förnekas utan att väktarna förnekar detsamma. Och ger en bra förklaring till varför man ljög.

Enligt den tidsansvarige loggade SE ut 23,19. Efter att kollat stämpelklockan 860301. Enligt polisen 23,20 en vecka senare. Sekunder anges ej.

Ditt raljerande i frågan saknar helt betydelse. Fakta är fakta.

Varför ska jag informera Expressen när du inte ens själv kan läsa innantill. Ni två befinner er på samma okunniga nivå. Något som knappast är till din fördel.

Tidiga vittnesmål? Förhöret var tre och en halv månad efter mordet vad jag kan se. Eller har du tillgång till andra förhör?
Citera
2018-05-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Det är inte det minsta otroligt!
Den här svagsinta "grundsanningen" som du talar om var och är ju genomskådad av många.
Även av folk inom polisen med någorlunda intelligens. Krinsp Alf Andersson i PU t ex blev
bortmobbad av Ölvebro därför att han inte ville godta en ensam GM enligt ovan.

Vad är det för svagsint med detta? Det är väl en fullt rimlig hypotes. Vad har du för teori som är trovärdigare?
Citera
2018-05-27, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
SE ser dock Lars J i kaoset.
Lägger man ihop detta tyder allt på att AB är gärningsmannen.
SE måste ju har varit mannen i beigt enligt LP uppgifter.
Tycker det bestämmer in på hans beteende.
Om det inte fanns ytterligare personer bortåt annonspelaren så kan han väl ha varit mannen i beige, varför inte? LP sa väl något om orange ljus som gjorde det svårt att bestämma färger och nyanser.
Citera
2018-05-27, 22:08
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
På Onsdagen 26februari ringer Walter Kirisits till våldsroteln och får prata med den allerstädes närvarande Erik Skoglund som vi känner igen också från Stig Engström utredningen.

WK ska ha slungat ur sig hotelser mot både Hans Holmer och Olof Palme. ES rapporterar detta till HH. Den senare verkar inte ta så allvarligt på hoten men beordrar sen fredagseftermiddag Börje Wingren att ta sig en titt på ärendet efter helgen.

Med tanke på hur slappt behandlar hoten från WK, låt vara en känd knäppgök. Är det inte särskilt konstigt att Holmer vill glömma bort hoten mot honom och statsministern så fort som möjligt.
Fan måste du ha så bra koll, bockar o bugar inför bättre minnesförmåga.
Dock placerar detta hasse i Stockholm 7 timmar innan mordet...
Senast redigerad av KaosSomInkomst 2018-05-27 kl. 22:17.
Citera
2018-05-27, 22:15
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Så en från knarket avviker från mordplatsen innan mordet sker, enligt utsago.
- om det är sant kan denna person vara BP? Skulle ju förklara hans beteende efter mordet.
- om det är falskt är detta mördaren?
Citera
2018-05-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Framför allt det två senaste avsnitten i podden ger en annan bild av BW.

Jag tycker att det är på plats att ge honom en viss upprättelse.
Visst hade han sina uppenbara brister som förhörsledare, men det måste ha varit oerhört frustrerande att sitta och traggla med VG timme ut och timme in utan att komma någon vart.

Att VG sitter och spelar dum är helt uppenbart, och att han var tillräckligt tokig och fanatisk tvivlar jag inte det minsta på, men som skytt är mer tveksamt.
Hade han verkligen den kompetensen?
Om inte, vilken roll skulle han då kunna haft?

Ställer mig dock lite tveksam till Anders Leopold i många delar, men jag tycker nog att de släppte VG alldeles för lättvindigt.

Efter att ha tragglat mig igenom VG-förhören tror jag faktiskt inte att han spelar dum. Får snarare intrycket att han är väldigt äkta, ja, sig själv helt enkelt. Med allt vad det innebär av att vara en tämligen hopplös person. Notoriskt oförmögen att hålla sig till sak. Kan inte för sitt liv svara ja eller nej på en fråga. Ständigt beredd att kasta sig in ovidkommande utvikningar. Han verkar över huvud taget inte fatta varför han är där. Kör samma charader och utsvävande pladder som när han bänkar sig framför folk i tunnelbanevagnar och vid cafébord. Tyvärr verkar inte en sån som Wingren kunna typen så han drar bara ut på plågan. Tror att Gunnarssons svammel är nån sorts utstuderade dimridåer. Det blir en sorts de felkopplade hjärnornas kamp. I timme efter timme. Nåt slags underhållningsvärde har det ju dock. Mitt i tragiken
Citera
2018-05-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Tidiga vittnesmål? Förhöret var tre och en halv månad efter mordet vad jag kan se. Eller har du tillgång till andra förhör?

Vakterna vittnesmål är dom starkaste. Dom är där och utför sitt jobb. Dvs registrera aktiviteter i skandiahuset. Man har givetvis haft en debriefing och gått igen händelser.
Deras ronder är väl beskrivna.
Att vaktchefen som var på plats ville utreda SE tyder på ngn form av misstänksamhet.
Vad kan det ha varit?
SE verkar kunnat röra sig relativt fritt i lokalerna utan att uppmärksammats.
Hans kontor hade endast han tillgång till. Var detta vanligt förekommande?
Citera
2018-05-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om det inte fanns ytterligare personer bortåt annonspelaren så kan han väl ha varit mannen i beige, varför inte? LP sa väl något om orange ljus som gjorde det svårt att bestämma färger och nyanser.

Vi vet inte om Jeppson ser Engström. Vi vet inte om Engström ser Jeppson. Vi vet att Björman är på plats och någorlunda säkert att han bevittnar mordet. Björkman ser inte Engström vilket han borde om Engströms berättelse stämmer, men det gör den ju knappast. Björkman når aldrig mordplatsen och är så klart inte gärningsmannen. Vi skiljer fakta från spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in