Citat:
Ursprungligen postat av
gida
Framför allt det två senaste avsnitten i podden ger en annan bild av BW.
Jag tycker att det är på plats att ge honom en viss upprättelse.
Visst hade han sina uppenbara brister som förhörsledare, men det måste ha varit oerhört frustrerande att sitta och traggla med VG timme ut och timme in utan att komma någon vart.
Att VG sitter och spelar dum är helt uppenbart, och att han var tillräckligt tokig och fanatisk tvivlar jag inte det minsta på, men som skytt är mer tveksamt.
Hade han verkligen den kompetensen?
Om inte, vilken roll skulle han då kunna haft?
Ställer mig dock lite tveksam till Anders Leopold i många delar, men jag tycker nog att de släppte VG alldeles för lättvindigt.
Börje Wingren var inte felfri. Hade en del märkligheter bakom sig i poliskarriären. Men att som bröderna
Poutiainen ta all heder och ära av honom är otillständigt och felaktigt. Banden talar sitt tydliga språk. Han hotade inte
Viktor Gunnarsson under förhören, vilket advokaten
Gunnar Falks medverkan är en understryker.
Under mordnatten är BW en av de aktivare i polishuset. Hör vittnen från Biografen Saga och hämtar in
Mårten Palme för att om möjligt bekräfta att den "
"österrikaren" Walter Kirisits är inblandad. Bara sju timmar före MOP fick BW order av
Hans Holmer att utreda WKs hot mot HH och statsminister
Olof Palme. I efterhand ska HH ändra uppgifterna och säga mötet äga rum på torsdagskvällen. Men BW Stöds av sina idag avlidna kollegor
Henry Bohjort och
Ulf Norlin
Som båda aldrig tvekade att HH besökt dom på våldsroteln mordkvällen.
Wingren var en stor , kraftfull och bullrig skåning som aldrig drog sig för att vädra sina åsikter . Även om dessa gick stick i stäv med överordnades. Ibland verkar han gått för snabbt fram Och som i fallet med Tarquini-bröderna , väl resultatinriktad. Riktigt illa blir det när det antyds att Han inte gjorde allt för att utreda MOP. BW var en gammal gråsosse uppväxt i arbetarrörelsen och absolut ingen palmehatare.