Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-27, 14:49
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Märkligt hur hackad på man har varit, och hur tråden plötsligt har svängt. Egentligen har inga nya fakta framkommit, bara en vag spekulation om vapen.

Var är Anderssons bevis för att SE är oskyldig?
Han kanske kan informera Expressen?

Jag har samma bevis som jag haft under flera år. Något som jag redovisar och postar med jämna mellanrum.

Expressen kan inte förneka de första vittnesmålen från Skandia. Lika lite som du. Till er stora sorg.

Efter att SE stämplade ut gick han in i receptionen. Där han spenderade ett par minuter med att konversera väktare. Enligt tidiga vittnesmål. Detta faktum kan inte förnekas utan att väktarna förnekar detsamma. Och ger en bra förklaring till varför man ljög.

Enligt den tidsansvarige loggade SE ut 23,19. Efter att kollat stämpelklockan 860301. Enligt polisen 23,20 en vecka senare. Sekunder anges ej.

Ditt raljerande i frågan saknar helt betydelse. Fakta är fakta.

Varför ska jag informera Expressen när du inte ens själv kan läsa innantill. Ni två befinner er på samma okunniga nivå. Något som knappast är till din fördel.
Senast redigerad av andersaanderssona 2018-05-27 kl. 14:55.
Citera
2018-05-27, 14:52
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Det är visserligen OT. Men S valresultat var ännu högre under 60-talet. Så sent som 94 var man uppe i 45,3 procent i riksdagsvalet.

Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Antalet röster måste ju ställas i relation till Sveriges politiska historia. Sverige hade regerats av socialdemokratin under större delen av 1900-talet. De flesta som satt på höga och välavlönade positioner stod i direkt tacksamhetsskuld till socialdemokratin. Många lär därför ha röstat på Palme av ren tradition eller av monetära skäl. Man måste skilja på beroendeställning och popularitet.

Idag är exempelvis Sverige ett helt annat samhälle där regeringsmakten hoppar runt. Som en konsekvens är det heller inget enskilt parti som uppnår ~50% av rösterna i ett val.

Jag skiter egentligen i vilket. Det var inte det som var frågan. Frågan var i vilken utsträckning svenska folket har rätt att få insyn i sanningen.

I ett svenskt demokratiskt val har OP fått närmast majoritet, dvs nästan 50 % folket ville se honom som politisk ledare av Sverige, och ingen annan.

Det tyckte inte mördaren var bra och ingrep mot folkets röst.

Det var frågan i detta fallet, inte hur impopulär han var bland de som inte röstade på honom.
Citera
2018-05-27, 14:59
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag skiter egentligen i vilket. Det var inte det som var frågan. Frågan var i vilken utsträckning svenska folket har rätt att få insyn i sanningen.

I ett svenskt demokratiskt val har OP fått närmast majoritet, dvs nästan 50 % folket ville se honom som politisk ledare av Sverige, och ingen annan.

Det tyckte inte mördaren var bra och ingrep mot folkets röst.

Det var frågan i detta fallet, inte hur impopulär han var bland de som inte röstade på honom.

Frågan var huruvida Palme var populär eller inte. Jag menade att det fanns två läger. Du hänvisade till röstetalet i -82 och -85 års riksdagsval. Jag menar bara att du inte kan hävda hans popularitet på det sättet. Att han skulle ha varit någon typ av landsfader är en grav överdrift. Många inom socialdemokratin, hans egna led, hatade honom som person.

Att folket skulle ha rätt att få veta sanningen beror ju givetvis på huruvida han mördades av politiska skäl eller inte. Hans Holmér, dåvarande länspolismästare och tidigare SÄPO-chef, tyckte inte att vare sig KU eller folket hade rätt att få ta del av sanningen. Han visste ju uppenbarligen saker som han inte ville dela med sig av.
Senast redigerad av rootbit 2018-05-27 kl. 15:06.
Citera
2018-05-27, 15:11
Medlem
Fråga till boboslacke och mvagrippa: Kan SE på mordkvällen ha samarbetat med DF:s wt-bärare, och/eller ingått i gruppen med Contra-Stig & co ?
Citera
2018-05-27, 15:29
Medlem
Om det var en konspiration borde det vara ryssarna som ligger bakom. Vilka mördade Wallenberg? Jo ryssarna. Om det var en ensam galning/yrkeskriminell person varför då inte en jugoslav/serb? Vem mördade Anna Lindh? Jo en serb (ryssvänlig). Serber och ryssar är verkligen jordens avskum.
Citera
2018-05-27, 15:34
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Antalet röster måste ju ställas i relation till Sveriges politiska historia. Sverige hade regerats av socialdemokratin under större delen av 1900-talet. De flesta som satt på höga och välavlönade positioner stod i direkt tacksamhetsskuld till socialdemokratin. Många lär därför ha röstat på Palme av ren tradition eller av monetära skäl. Man måste skilja på beroendeställning och popularitet.

Idag är Sverige ett helt annat samhälle där regeringsmakten hoppar runt. Som en konsekvens är det heller inget enskilt parti som uppnår ~50% av rösterna i ett val.

Att mörda en statsminister är inte samma sak som att mörda ett politiskt parti. Socialdemokraterna behöll makten efter mordet på Olof Palme och kunde fritt driva sin politik. Att därför beskriva mordet som främst ett angrepp på folket är fel. Det är bara i diktaturer som folket och regeringschefen är förenade i blod.

Så slutsatsen skulle alltså vara att det är legitimt att mörda en statsminister, och därmed den representativa demokratins främsta företrädare därför att han är impopulär/hatad av vissa grupper ?Och vem fan har påstått att folket och regeringschefen skulle vara "förenade i blod"?
Citera
2018-05-27, 15:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Idag är Sverige ett helt annat samhälle där regeringsmakten hoppar runt. Som en konsekvens är det heller inget enskilt parti som uppnår ~50% av rösterna i ett val.

Att mörda en statsminister är inte samma sak som att mörda ett politiskt parti. Socialdemokraterna behöll makten efter mordet på Olof Palme och kunde fritt driva sin politik. Att därför beskriva mordet som främst ett angrepp på folket är fel. Det är bara i diktaturer som folket och regeringschefen är förenade i blod.

Det sista, njae. Även i små stater som låg i kläm mellan två stora maktblock. Eller tycktes göra.

Det var så det uppfattades. Sverige stod helt på egna ben. Det går inte riktigt att jämföra med dagens politikiska klimat, som främst är en fråga om inrikespolitik, dvs. resursfördelning.

Regeringschefen uppfattades som en symbol för nationen, på gott och ont. Landsfaderrollen. Inte minst som socialdemokratin skapat/fått ett partipolitiskt arvrike, vilket med åren till inte liten del hängde samman med terrrorbalansen och existensen av Sovjetunionen. Och förvisso starka strukturer som gjorde andra regeringars arbete ganska svårt...

I den smeten ngnstans står boven att finna.
Citera
2018-05-27, 15:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Framför allt det två senaste avsnitten i podden ger en annan bild av BW.

Jag tycker att det är på plats att ge honom en viss upprättelse.
Visst hade han sina uppenbara brister som förhörsledare, men det måste ha varit oerhört frustrerande att sitta och traggla med VG timme ut och timme in utan att komma någon vart.

Att VG sitter och spelar dum är helt uppenbart, och att han var tillräckligt tokig och fanatisk tvivlar jag inte det minsta på, men som skytt är mer tveksamt.
Hade han verkligen den kompetensen?
Om inte, vilken roll skulle han då kunna haft?

Ställer mig dock lite tveksam till Anders Leopold i många delar, men jag tycker nog att de släppte VG alldeles för lättvindigt.

Börje Wingren var inte felfri. Hade en del märkligheter bakom sig i poliskarriären. Men att som bröderna Poutiainen ta all heder och ära av honom är otillständigt och felaktigt. Banden talar sitt tydliga språk. Han hotade inte Viktor Gunnarsson under förhören, vilket advokaten Gunnar Falks medverkan är en understryker.

Under mordnatten är BW en av de aktivare i polishuset. Hör vittnen från Biografen Saga och hämtar in Mårten Palme för att om möjligt bekräfta att den ""österrikaren" Walter Kirisits är inblandad. Bara sju timmar före MOP fick BW order av Hans Holmer att utreda WKs hot mot HH och statsminister Olof Palme. I efterhand ska HH ändra uppgifterna och säga mötet äga rum på torsdagskvällen. Men BW Stöds av sina idag avlidna kollegor Henry Bohjort och Ulf Norlin
Som båda aldrig tvekade att HH besökt dom på våldsroteln mordkvällen.

Wingren var en stor , kraftfull och bullrig skåning som aldrig drog sig för att vädra sina åsikter . Även om dessa gick stick i stäv med överordnades. Ibland verkar han gått för snabbt fram Och som i fallet med Tarquini-bröderna , väl resultatinriktad. Riktigt illa blir det när det antyds att Han inte gjorde allt för att utreda MOP. BW var en gammal gråsosse uppväxt i arbetarrörelsen och absolut ingen palmehatare.
Citera
2018-05-27, 16:11
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cubex
Vad är det för konstigheter med hennes namn? Det står olika i förhör dagarna efter varandra.
860609 Anette Kohut i förhör med Per Häggström
860610 Anette Kovic i förhör med Anna-Lisa Gahn
860612 Anette Kohut i förhör med Henry Olofsson

I övrigt uttrycker Per Häggström i förhöret en hel del misstänksamhet mot de uppgifter Anette lämnat.

Mitt intryck är att det fuskades med in- och utpasseringar på Skandia vid den här tiden. Folk som var ut stämplade inte ut, folk som gick hem tidigare stämplade inte ut etc. Men man tog fullt betalt. Säkerhetschefen P. Häggström (heter han väl) ventilerade detta redan -86 och menar att det kan ha bidragit till till konstiga uppgifter i förhören. Man försöker helt enkelt dölja det fusket.

När det gäller hemligstämplignen så mistänker jag att det är relaterat till antingen Holmér eller dörr/dörrar av hemlig art till Stockholms många underjordiska tunnlar av olika slag. Hon försäger sig helt enkelt. Jag kan även tänka mig att hon direkt uttrycker misstanke mot Engström och kanske även har bra underlag för det. Inte bra polisiärt om det kommer ut, eftersom sådana uppgifter kan sätta käppar i hjulet om man har någon annan gärningsman som man vill ha fast för att få fallet löst.
Citera
2018-05-27, 17:34
Medlem
FurirRevaers avatar
SE bodde på en adress i Täby under 70-talet och en annan vid tiden för MOP. Har det framkommit när han skall ha umgåtts med vapensamlaren och hur nära grannar de var? Är lite nyfiken på vem den där grannen kan vara.
Citera
2018-05-27, 18:10
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag hoppas någon kan ge några synpunkter på följande sak.
Holmers utredning kraschade.
Ölvebros utredning blev koncentrerad på CP.

PU fortsatte ju efter Cp också, hur kom det sig att man inte i slutet av 90-talet började utreda Stig E , WTobservationer.
Stig E var ju i livet så han borde man ju ha kunnat kontakta och han verkade ju inte rädd för att prata precis.
Var man verkligen tvungen att hålla på 20 år till för att komma in på WTobservationer, Stig E mm

Många brukar ju prata om att man måste utgå från brottsplatsen ,men i den här utredningen verkar det ha tagit mer än 30 år och brottsplatsen verkar inte vara färdig utredd.

Jag håller helt med dig. Den här utredningen är fruktansvärt underlig. I en vanlig mordutredning utgår man väl från de uppgifter som går att få fram kring mordplatsen och mordkvällen. Vad såg vittnena? Tidslinjen? Vapen och ammunition? Etc

Nej, här tycks man ha dragit en mängd underliga slutsatser från start och sedan rusat runt -som det tycks i panik - efter diverse udda figurer (exempelvis CP).

Är det så enkelt att den "sanning" som ständigt framförs om Palmemordet i alla dessa 32 år lagt sig som ett lock över alla försök att lösa mordet?

"Sanningen" att ingen kunde veta att paret Palme skulle besöka biografen Grand och därför måste en ensam person av en slump ha upptäckt dem vid Grand, hämtat ett vapen och följt efter dem fram till Tunnelgatan.

Så fort någon polis, åklagare, spaningsledare m fl uttalar sig återkommer detta mantra. Åsgård och Olsson sa ju samma sak.

Men ingen med ansvar för utredningen tycks någonsin på allvar ha funderat över om grundmantrat är felaktigt? Det kanske var så att någon/några visste att Palme skulle till Grand. Någon/några kanske visste att han saknade livvaktsskydd.

Det kanske var så att en grupp personer flera månader före mordet bestämt sig för att mörda Palme och därför såg till att avlyssna hans telefon och övervaka hans rörelser?

Varför är det så fantastiskt otroligt?
Citera
2018-05-27, 18:46
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Med tanke på nattens reportage om Skandiamannen kan det kanske vara intressant att läsa en intervju med honom själv. Intressant spekulation om motivet till mordet. Är det en inlindad bekännelse månne?

Har du inte artikeln i högre upplösning? Det är inte lätt att se vad som skrivs i tidningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in