Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-27, 19:10
Medlem
FurirRevaers avatar
Tyvärr inte. Det är en inskannad lånekopia från Kungl Biblioteket. Går att låna därifrån till hembiblioteket. Fruktansvärt old school och analogt, jag vet. Kanske någon har en bättre kopia?

Finns på 15 bibliotek runtom i landet ser jag nu: http://libris.kb.se/bib/3620015#more_info
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Har du inte artikeln i högre upplösning? Det är inte lätt att se vad som skrivs i tidningen.
Senast redigerad av FurirRevaer 2018-05-27 kl. 19:14.
Citera
2018-05-27, 19:15
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Tyvärr inte. Det är en inskannad lånekopia från Kungl Biblioteket. Går att låna därifrån till hembiblioteket. Fruktansvärt old school och analogt, jag vet. Kanske någon har en bättre kopia?

Finns på 15 bibliotek runtom i landet ser jag nu: http://libris.kb.se/bib/3620015#more_info

Okej!
Men tack ändå...

Tillägg: Jag ser nu att "mitt" bibliotek har artikeln/Tidningen...
Senast redigerad av Pajosv 2018-05-27 kl. 19:18.
Citera
2018-05-27, 19:22
Medlem
FurirRevaers avatar
Bumpar Huberts kortsammanfattning då den inskannade artikeln håller såpass dålig kvalitet.

Tänker särskilt på den första punkten. SE går utefter trottoarkanten fram till annonspelaren, där han vänder in mot skyltfönstret.

Det finns ju ett vittnesmål som än idag är störd av något vid "den där förbannade annonspelaren". Något som han reagerat över men inte lagt på minnet mer än så. SE som passerar den på väg mot Dekorimahörnan?
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
I tidningen Skydd och säkerhet, nr 5 1992, intervjuades Skandiamannen.
Artikeln erbjuder en del intressant information. Här är ett axplock.

1) Skandiamannen uppger att han hade bråttom till t-banan och att han gick på ytterkanten av trottoaren fram till reklampelaren. Där gick han inåt trottoaren till skyltfönstret för att kontrollera vad klockan var. När han stod vid skyltfönstret mördades OP tio meter därifrån.

2) Skandiamannen tror att mordet var en ”slump” eller ”ett misstag”.

3) Skandiamannen spekulerar kring hur han själv skulle ha gått till väga om han mördat OP! ”Jag skulle personligen ha använt ett mindre, ett smidigare vapen – om jag hade varit mördaren. Inte ett så kraftigt vapen. Möjligen också dyrbart, kanske utfört med elfenbenskolv i utsirat mönster som det som försvann från Restaurang Oxen samma kväll”.

4) Skandiamannen spekulerar kring att makarna Palme skulle tilltalats av en man som ”går omkring med ett vapen”, avsnäst honom ”på ett föraktfullt sätt”, varvid den senare i affekt skjutit OP.

Kort reflektion: Om den här berättelsen stämmer måste Skandiamannen i princip ha gått bredvid makarna Palme fram till reklampelaren. Makarna Palme skjuts ju tio meter från Skandiamannen, och då har skandiamannen hunnit gå tvärs över trottoaren fram till skyltfönstret för att se vad klockan är!

Om historien stämmer kan vi också utesluta punkt 4. Detta då Skandiamannen måste ha uppehållit sig så nära makarna Palme att han borde ha sett ett sådant intermezzo.
Citera
2018-05-27, 19:25
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Kan man få tag på artikeln på nätet? Annars var säljs Filter och hur mycket kostar den?

Intressant om det verkligen stämmer att ledaren för Leongruppen lever. Jag tror såhär, att Barbro var ledare för en landsomfattande organisation som hade anknytning till Stay-behind, men detta avslöjade hon inte för Säpo. För Frånstedt nämner hon två grupper vilka ska ha tillåtelse att spana på misstänkta personer i Stockholmstrakten. I så fall är det möjligt att Leongruppens ledare var Barbros närmaste man, "en reservlöjtnant med ett respektabelt yrke". Jag har två kandidater där vilka båda lever: en civilekonom med underrättelseutbildning och ett förflutet inom IB; och en civilingenjör som hade kontakt med Barbro Sagnell. Om den sist nämnde var reservofficer vet jag inte.

Många av oss har ju trott att Åke J Ek var Leongruppens ledare, men "Åkes gubbar" kan ha varit en annan spanande grupp eventuellt med koppling till polisen.

Jag köpte tidningen Filter häromdagen. Nr 62, Juni/Juli 2018. Artikeln finns från sida 72 till sida 111.

Svart omslag med Palme på framsidan och underrubriken i Rött: "LÖSNINGEN". 79 kronor på Pressbyrån alternativt ICA. Mycket läsvärd artikel.

En bok om just detta kommer senare i sommar eller i början av hösten, har jag läst.
Citera
2018-05-27, 19:31
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Kan man få tag på artikeln på nätet? Annars var säljs Filter och hur mycket kostar den?

Intressant om det verkligen stämmer att ledaren för Leongruppen lever. Jag tror såhär, att Barbro var ledare för en landsomfattande organisation som hade anknytning till Stay-behind, men detta avslöjade hon inte för Säpo. För Frånstedt nämner hon två grupper vilka ska ha tillåtelse att spana på misstänkta personer i Stockholmstrakten. I så fall är det möjligt att Leongruppens ledare var Barbros närmaste man, "en reservlöjtnant med ett respektabelt yrke". Jag har två kandidater där vilka båda lever: en civilekonom med underrättelseutbildning och ett förflutet inom IB; och en civilingenjör som hade kontakt med Barbro Sagnell. Om den sist nämnde var reservofficer vet jag inte.

Många av oss har ju trott att Åke J Ek var Leongruppens ledare, men "Åkes gubbar" kan ha varit en annan spanande grupp eventuellt med koppling till polisen.

Barbrogruppens ledare hette Barbro Sagnell, om jag minns rätt och Leongruppens ledare hette väl Lennart tror jag.
Citera
2018-05-27, 19:33
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Börje Wingren var inte felfri. Hade en del märkligheter bakom sig i poliskarriären. Men att som bröderna Poutiainen ta all heder och ära av honom är otillständigt och felaktigt. Banden talar sitt tydliga språk. Han hotade inte Viktor Gunnarsson under förhören, vilket advokaten Gunnar Falks medverkan är en understryker.

Under mordnatten är BW en av de aktivare i polishuset. Hör vittnen från Biografen Saga och hämtar in Mårten Palme för att om möjligt bekräfta att den ""österrikaren" Walter Kirisits är inblandad. Bara sju timmar före MOP fick BW order av Hans Holmer att utreda WKs hot mot HH och statsminister Olof Palme. I efterhand ska HH ändra uppgifterna och säga mötet äga rum på torsdagskvällen. Men BW Stöds av sina idag avlidna kollegor Henry Bohjort och Ulf Norlin
Som båda aldrig tvekade att HH besökt dom på våldsroteln mordkvällen.

Wingren var en stor , kraftfull och bullrig skåning som aldrig drog sig för att vädra sina åsikter . Även om dessa gick stick i stäv med överordnades. Ibland verkar han gått för snabbt fram Och som i fallet med Tarquini-bröderna , väl resultatinriktad. Riktigt illa blir det när det antyds att Han inte gjorde allt för att utreda MOP. BW var en gammal gråsosse uppväxt i arbetarrörelsen och absolut ingen palmehatare.

Alltså, det går inte att släppa det där med HH sju timmar före mordet.
HH ser ett direkt hot mot statsminister, betyder det att han mobiliserar delar av något för att agera överrock till Palme under kvällen som ett extra skydd?
Vem ger HH uppgiften om österrikaren? Någon på Säpo? Varför ges han uppgiften? Pga att det i överrocken fanns en grupp med ett annat mål?
Citera
2018-05-27, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Bumpar Huberts kortsammanfattning då den inskannade artikeln håller såpass dålig kvalitet.

Tänker särskilt på den första punkten. SE går utefter trottoarkanten fram till annonspelaren, där han vänder in mot skyltfönstret.

Det finns ju ett vittnesmål som än idag är störd av något vid "den där förbannade annonspelaren". Något som han reagerat över men inte lagt på minnet mer än så. SE som passerar den på väg mot Dekorimahörnan?
Han borde väl i stort sett ha varit några meter bakom AB när skotten small?
Med andra ord, SE på ett avstånd av 10m, AB på ett avstånd av 5 meter, sedan GM, LP och OP.
Fullt med folk längs med skyltfönstret, men inget vittne har sett detta.
IM har bara sett LOP och GM.
AB har inte sett SE.
SE har inte sett AB och LP har inte sett någon av dem, bara en GM i blå täckjacka, men talade inledningsvis om två GM.
Citera
2018-05-27, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Menar du att allt är knutet till KP eller skedde förbättringar redan under DA:s ledarskap?

Jag tror att det varit i pipen ett antal år. Helt enkelt så att man måste titta på de spåren förr eller senare och lika självklart att det behövdes nya ögon för det. Precis som vi hävdat i tråden lågt innan dess.
Citera
2018-05-27, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Fråga till boboslacke och mvagrippa: Kan SE på mordkvällen ha samarbetat med DF:s wt-bärare, och/eller ingått i gruppen med Contra-Stig & co ?

Nja jag är tveksam till det men osvuret är bäst då det finns okända faktorer i leken som t ex Åke Eks andreman som skulle kunna vara inovolerad i någon slags Lennart/Leon gruppering... SE kan vara något liknanade det som VG gav uttryck för. En perifer del i utkanten av något större.
Citera
2018-05-27, 21:06
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nja jag är tveksam till det men osvuret är bäst då det finns okända faktorer i leken som t ex Åke Eks andreman som skulle kunna vara inovolerad i någon slags Lennart/Leon gruppering... SE kan vara något liknanade det som VG gav uttryck för. En perifer del i utkanten av något större.
Inte för att jag tror på SE som GM, men onekligen när man läser kapitel 110 i jallais landsförrädaren, så undrar man var jallai fick sina uppgifter... och den boken är utgiven 2011...
Citera
2018-05-27, 21:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Alltså, det går inte att släppa det där med HH sju timmar före mordet.
HH ser ett direkt hot mot statsminister, betyder det att han mobiliserar delar av något för att agera överrock till Palme under kvällen som ett extra skydd?
Vem ger HH uppgiften om österrikaren? Någon på Säpo? Varför ges han uppgiften? Pga att det i överrocken fanns en grupp med ett annat mål?

På Onsdagen 26februari ringer Walter Kirisits till våldsroteln och får prata med den allerstädes närvarande Erik Skoglund som vi känner igen också från Stig Engström utredningen.

WK ska ha slungat ur sig hotelser mot både Hans Holmer och Olof Palme. ES rapporterar detta till HH. Den senare verkar inte ta så allvarligt på hoten men beordrar sen fredagseftermiddag Börje Wingren att ta sig en titt på ärendet efter helgen.

Med tanke på hur slappt behandlar hoten från WK, låt vara en känd knäppgök. Är det inte särskilt konstigt att Holmer vill glömma bort hoten mot honom och statsministern så fort som möjligt.
Citera
2018-05-27, 21:25
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Efter så här många år kan det bli svårt. Men kan man binda vapnet till SE och till brottsplatsen blir detta tillsammans med SE:s lögner samt vittnesmål från brottsplatsen något som är väldigt svårförklarat. Återstår motivet och planläggningen. Jag tror att palmeutredarna jobbar väldigt intensivt på det nu.

Vad gäller SE:s personlighet tror jag definitivt att han passar in. Uppväxt i Indien i en konservativ familj. Sigtuna humanistiska läroverk. Vapentränad och uppenbarligen atletisk (video från brottsplatsen när han springer). Den mannen hade alla förutsättningar för att genomföra mordet och hålla god min efteråt. Trots sin liberala, estetiska sida är jag säker på att det inom honom fanns en djupt konservativ och förbannad herre. En man som ville ställa samhället tillrätta för den äldre generationens skull.

Ja, SE hade kanske alltid vapnet med sig i självförsvarssyfte men också om han fick det rätta tillfället att göra slut på Palmeepoken. Han hade ju druckit en hel del på kvällen och började bygga upp modet inom sig på sitt kontor medan han visste att Palme tittade på filmen utan livvakter. Han tänkte väl att det var nu eller aldrig, sitt livs insats, nu skulle han visa alla. Om Palme skulle gå tillräckligt nära förbi Skandiahuset så var tillfället så optimalt så att han inte skulle förlåta sig själv om han inte tog tillfället i akt. Antagligen hade han tillräckligt med tid att tänka ut en plan om att låtsas vara vittne för att kringgå eventuella misstankar. Han gick ut och följde dem väldigt nära, adrenalinet pumpade medan hans högt ställda förväntningar på sig själv gjorde att han tog modet till sig att plocka fram revolvern och skjuta.

Kommer de att finna revolvern tror ni? Auktionsförrättarna bör väl ha en förteckning på alla köpare?

Det sätt hans ex-fru talar om honom tyder på att hon vet mer än vad hon vill berätta. Kanske hon lovade honom att sanningen ska följa med henne i graven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in