Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Det är du som vägrar svara på en mycket enkel frågeställning:
Om det uppenbarligen fungerar för dig eller Adam Cwejman att lobba hårt för en exkluderande ingrupp som ni inte ens försöker definiera (och som definitivt tar sig friheten att delvis beskriva sig i termer av blodsband och genetik) - varför skulle AfS eller någon annan svensketnisk ombudsman göra det?
Dina envisa utfall mot halmgubben med judarna tillför inget av värde till diskussionen. AfS borde tydliggöra vad de menar med svensk etnicitet och svenskhet eftersom de är eller i vart fall påstås vara ett svenskt nationalistiskt parti. Om de i stället vore judiska nationalister skulle frågan om hur man definierar judar möjligen vara relevant. Annars inte.
Vad gäller mina egna åsikter så har jag flera gånger förklarat hur jag anser att etnicitet bör definieras. Läs mina tidigare inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Jag hoppas att fler genomskådar att frågor om svenskhet alltid är illasinnade kuggfrågor, när de kommer från personer som samtidigt utan problem accepterar andra identiteter.
Min fråga var inte illasinnad utan en fråga om besked på en punkt som förefaller vara av central betydelse i AfS politiska program. Att fråga dem vad de menar med svenskhet och svensk etnicitet är inte konstigare än att fråga miljöpartiet vad de menar med ett hållbart samhälle.
Den här sortens frågor är nödvändiga att ställa om politiken inte ska reduceras till floskler och slagord.
Det är påfallande och smått komiskt vilken beröringsskräck många i den här tråden har inför frågor om svenskhet och svensk etnicitet. Man frågar sig varför. Är det möjligen så att vissa är rädda för att AfS ska visa sig vara något annat än de själva hoppas på?