Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-26, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den som behöver fråga om detaljerade definitioner avseende det svenska folket får nog anses ointressant för AfS att spilla tid på i vilket fall.

Jag som är svensk & andra medlemmar av det svenska folket har en intuitiv & holistisk förståelse för vad som är svenskhet. Precis som alla andra folkslag har om sin tillhörighet. Det behöver inte spaltas upp & detaljbeskrivas. Det går helt enkelt inte att sammanfatta i några regler & det behövs inte heller.

Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Så du har på senare tid klivit ur ditt skal och blivit en (T)Afs:are, förr var det SD mellanmjölk som gällde för dig om jag minns rätt eller var det Svp, svaret vet bara du.
Citera
2018-05-26, 14:09
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Även om jag önskar vänsterns tid är förbi så skulle jag nog inte dra i alltför stora växlar bara för att 20 stollar dyker upp. Vänta tills AfS är nära på att ta sig in i riksdagen och det är bekräftat av flera opinionsinstitut då lär nog mer i vänstern sluta upp. Att dom inte dyker upp nu är väl bara för dom har bättre saker för sig i det fina vädret eller inte ser AfS som ett hot.
Citera
2018-05-26, 14:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeS.Patton
Så du har på senare tid klivit ur ditt skal och blivit en (T)Afs:are, förr var det SD mellanmjölk som gällde för dig om jag minns rätt eller var det Svp, svaret vet bara du.
Jag ser mig bara som allmänt ärke-konservativ utan någon djupare partilojalitet.
Både SD & AfS kan spela en viktig roll & jag tror att AfS var det bästa som kunde hända för SD i dagsläget. Någon som kan hjälpa till att baxa Overtonfönstret i en mer realistisk riktning. Det tjänar vi alla på.
Citera
2018-05-26, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Dror Feiler verkar djupt besviken på antirasisterna

https://twitter.com/DrorFeiler/status/1000329288648867841
Haha fan vad rolig filur! Alltså dom kan ju inte vara seriösa, eller så har dom rökt för mycket heroin!
Citera
2018-05-26, 14:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Den som behöver fråga om detaljerade definitioner avseende det svenska folket får nog anses ointressant för AfS att spilla tid på i vilket fall.

Jag som är svensk & andra medlemmar av det svenska folket har en intuitiv & holistisk förståelse för vad som är svenskhet. Precis som alla andra folkslag har om sin tillhörighet. Det behöver inte spaltas upp & detaljbeskrivas. Det går helt enkelt inte att sammanfatta i några regler & det behövs inte heller.

Regler och definitioner är nödvändiga om man ska genomföra ett politiskt program. Holistiska förklaringsmodeller duger inte när domstolarna ska tolka de lagar som politikerna stiftat.

Om AfS vill att folk ska rösta på deras program bör de också förklara hur de tänkt genomföra det.
Citera
2018-05-26, 14:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Naturligtvis har vi en fördel eftersom det är en del av den svenska identiteten. Däremot vad skulle vi ha för specifik skyldighet att omforma ickesvenskar till att försöka bli som oss? Har du missat att snacket om bättre svenskkunskaper är en gammal urvattnad meningslös floskel och totalt passé?

Att vissa politiker pratat mycket om det svenska språkets betydelse men sedan inte gjort något betyder inte att frågan inte är viktig. Bara att vi förlorat värdefull tid.

Sedan har jag inte påstått att vi har någon skyldighet att se till att invandrare lär sig svenska. Men det ligger i vårt eget intresse att de gör det.
Citera
2018-05-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Dina envisa utfall mot halmgubben med judarna tillför inget av värde till diskussionen. AfS borde tydliggöra vad de menar med svensk etnicitet och svenskhet eftersom de är eller i vart fall påstås vara ett svenskt nationalistiskt parti. Om de i stället vore judiska nationalister skulle frågan om hur man definierar judar möjligen vara relevant. Annars inte.

Vad gäller mina egna åsikter så har jag flera gånger förklarat hur jag anser att etnicitet bör definieras. Läs mina tidigare inlägg.

Min fråga var inte illasinnad utan en fråga om besked på en punkt som förefaller vara av central betydelse i AfS politiska program. Att fråga dem vad de menar med svenskhet och svensk etnicitet är inte konstigare än att fråga miljöpartiet vad de menar med ett hållbart samhälle.

Den här sortens frågor är nödvändiga att ställa om politiken inte ska reduceras till floskler och slagord.

Det är påfallande och smått komiskt vilken beröringsskräck många i den här tråden har inför frågor om svenskhet och svensk etnicitet. Man frågar sig varför. Är det möjligen så att vissa är rädda för att AfS ska visa sig vara något annat än de själva hoppas på?

Svara på frågan: Varför måste etniska svenskar definieras för att företrädas, när judar bevisligen kan propageras och lobbas för, utan att avkrävas definition?

Erkänn vad du håller på med, du problematiserar det särintresse du vill motarbeta och accepterar utan invändning den grupp du vill gynna. det Min förhoppning är som sagt att AfS är smartare än SD och som goda politiker svarar på RÄTT fråga kring svenskhet: Varför är den inte lika självklar som andra identiteter? Varför detta hatiska problematiserande och relativiserande av oss?
Citera
2018-05-26, 14:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Regler och definitioner är nödvändiga om man ska genomföra ett politiskt program. Holistiska förklaringsmodeller duger inte när domstolarna ska tolka de lagar som politikerna stiftat.

Om AfS vill att folk ska rösta på deras program bör de också förklara hur de tänkt genomföra det.
Det rör sig om ett helt nystartat parti som, om dom har ett jävla flyt, kanske kommer in i riksdagen. Dom behöver inte i dagsläget ha detaljerade svar på varenda liten grej.

Om AfS kommer i regeringsställning eller lägger skarpa lagförslag så måste man givetvis basera dessa på tydliga & klara regler. Men inte heller då krävs det någon explicit definition av "det svenska folket".

Är du missnöjd med den nuvarande detaljrikedomen, rösta på någon annan.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2018-05-26 kl. 14:24.
Citera
2018-05-26, 14:23
Medlem
Underbart att se AfS besöka olika städer och protestera mot den förda politiken. Extra kul att de valde Stureplan så alla karriär-mesar får smaka på böneutrop. Bra tal, hög energi och framtidstro. AfS till riksdagen! (Röstar givetvis på SD till kommun och landsting).
Citera
2018-05-26, 14:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Att vissa politiker pratat mycket om det svenska språkets betydelse men sedan inte gjort något betyder inte att frågan inte är viktig. Bara att vi förlorat värdefull tid.

Sedan har jag inte påstått att vi har någon skyldighet att se till att invandrare lär sig svenska. Men det ligger i vårt eget intresse att de gör det.
Framför allt borde det väl ligga i invandrarnas intresse att lära sig svenska? Annars bör dom åka hem direkt.
Citera
2018-05-26, 14:26
Medlem
Citat:
Det rör sig om ett helt nystartat parti som, om dom har ett jävla flyt, kanske kommer in i riksdagen. Dom behöver inte i dagsläget ha detaljerade svar på varenda detalj.

Om AfS kommer i regeringsställning eller lägger skarpa lagförslag så måste man givetvis basera dessa på tydliga & klara regler. Men inte heller då krävs det någon explicit definition av "det svenska folket".

Är du missnöjd med den nuvarande detaljrikedomen, rösta på någon annan.

Jag vet inte, men antar att "judar" och "samer" redan idag antingen kan definieras juridiskt - eller inte behöver definieras för att lagarna ändå ska skydda dem.

Om Regulus har några rasbiologiska funderingar kring varför etniska svenskar inte faller under samma lagböcker och praxis, så får han väl förklara dessa.
Citera
2018-05-26, 14:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Framför allt borde det väl ligga i invandrarnas intresse att lära sig svenska? Annars bör dom åka hem direkt.

Det ligger definitivt i invandrarnas intresse att lära sig svenska. Sedan har olika människor olika lätt för sig att lära sig ett nytt språk. Vissa gör det snabbt, andra behöver hjälp. Vi bör ge dem den hjälpen eftersom det också ligger i vårt intresse att de lär sig svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in