Citat:
Om vi slapp dela samhälle med så många människor med inkompatibel moral så skulle problemet lösa sig själv. Ju mindre gruppen i fråga är, desto större deras incitament att anpassa sig efter vårt samhälle. Jag är duktigt less på politiker som pratar om integration, de konkreta förslagen är få och de lyckade exemplen färre. I själva verket är det en djupt personlig process som handlar om den egna identiteten, och att politisera den processen tror jag redan har gjort mer skada än nytta.
Jag tror inte att det är en fråga som AfS tjänar på att lyfta, bättre att fokusera på konkreta förslag än det gungfly som "vad är egentligen svenskhet" är. Om de får tillfälle att genomföra sina reformer så kommer den frågan reda ut sig själv.
Ser du svenska Valloner, sekulära Judar, Skåningar etc som integrerade eller assimilerade? Tror att det är en vettig nivå att lägga sig på för de som väljer och har möjlighet att stanna.
Jag tror inte att det är en fråga som AfS tjänar på att lyfta, bättre att fokusera på konkreta förslag än det gungfly som "vad är egentligen svenskhet" är. Om de får tillfälle att genomföra sina reformer så kommer den frågan reda ut sig själv.
Ser du svenska Valloner, sekulära Judar, Skåningar etc som integrerade eller assimilerade? Tror att det är en vettig nivå att lägga sig på för de som väljer och har möjlighet att stanna.
Jag håller med om att assimilering måste vara ett personligt beslut som inte kan tvingas fram av politiker. Men detta sagt, så kan politiker verka för att underlätta eller försvåra assimilering. Här skulle det vara intressant att veta var AfS står.

Sedan är etnicitet som jag påpekat tidigare i tråden en social kompetens: förmågan att smälta in i en etnisk grupp och accepteras som tillhörande gruppen. En enskild person kan ha mer än en etnicitet beroende på vilka han eller hon umgås med. Same bland samer och svensk bland svenskar.