2018-05-29, 00:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Om vi slapp dela samhälle med så många människor med inkompatibel moral så skulle problemet lösa sig själv. Ju mindre gruppen i fråga är, desto större deras incitament att anpassa sig efter vårt samhälle. Jag är duktigt less på politiker som pratar om integration, de konkreta förslagen är få och de lyckade exemplen färre. I själva verket är det en djupt personlig process som handlar om den egna identiteten, och att politisera den processen tror jag redan har gjort mer skada än nytta.

Jag tror inte att det är en fråga som AfS tjänar på att lyfta, bättre att fokusera på konkreta förslag än det gungfly som "vad är egentligen svenskhet" är. Om de får tillfälle att genomföra sina reformer så kommer den frågan reda ut sig själv.

Ser du svenska Valloner, sekulära Judar, Skåningar etc som integrerade eller assimilerade? Tror att det är en vettig nivå att lägga sig på för de som väljer och har möjlighet att stanna.

Jag håller med om att assimilering måste vara ett personligt beslut som inte kan tvingas fram av politiker. Men detta sagt, så kan politiker verka för att underlätta eller försvåra assimilering. Här skulle det vara intressant att veta var AfS står.

Sedan är etnicitet som jag påpekat tidigare i tråden en social kompetens: förmågan att smälta in i en etnisk grupp och accepteras som tillhörande gruppen. En enskild person kan ha mer än en etnicitet beroende på vilka han eller hon umgås med. Same bland samer och svensk bland svenskar.
Citera
2018-05-29, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avblattning
Det är baksidan med machiavellism, vilket redan Fredrik den store betonade på sin tid. Man skapar ett prejudikat för mer machiavellism, och därmed en allmänt paranoid miljö, fylld av konstiga krumbukter och labyrintiska intriger. Karlsson och gänget skapade sin egen undergång redan när de kuppade sig till ledningen 2005. Det var ohållbart redan då, även om det gick att spela som om allt var bra i ett decennium.

Ett fatalt misstag som sänkte vad som kunde ha blivit ett riktigt bra populistparti av europeiskt snitt. Nu får Kasseln axla den manteln i stället.
Ja, jag tror du har rätt. Dock är det ett faktum att SD kommer att få runt 25 procent i det här valet och kanske bli regeringsparti. Men på lång sikt så har Åkesson och Karlsson gjort mer skada än nytta för vår sak genom att utesluta Kassel. Det har fördröjt reconquistan.
Citera
2018-05-29, 00:36
Medlem
MrSkargards avatar
http://www.vxonews.se/nyheter/inga-rasister-pa-vara-gator/

Några sossar tycker att det var hemskt att Alternativ för Sverige kom till Växjö.
Citera
2018-05-29, 00:39
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Våld var det även om ingen skadades. Dulny knäckte ju pinnen och stampade på plakatet. Han skulle mycket väl kunna åka dit för ofredande eller egenmäktigt förfarande.

Det stod för övrigt KARMA IS A BITCH på plakatet. Inte riktat direkt mot AfS eller Kasselstrand, alltså. Man kan fråga sig vad kvinnan egentligen menade.

Han var våldsam mot plakatet, det stämmer. Men den där tjejen hade aldrig fått se sitt plakat misshandlas om hon avstått från att försöka störa ett tillståndsgivet torgmöte.
Citera
2018-05-29, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
http://www.vxonews.se/nyheter/inga-rasister-pa-vara-gator/

Några sossar tycker att det var hemskt att Alternativ för Sverige kom till Växjö.

Det är ren PR när man får kollapsande sossar att uttala sig om saker de aldrig förstått eller kommer att förstå.
Mer sånt hoppas vi på.
Citera
2018-05-29, 02:27
Medlem
Mellbergans avatar
Har nästan 21k gillningar på Facebook. Går väldigt snabbt upp nu.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-05-29 kl. 02:33.
Citera
2018-05-29, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Han var våldsam mot plakatet, det stämmer. Men den där tjejen hade aldrig fått se sitt plakat misshandlas om hon avstått från att försöka störa ett tillståndsgivet torgmöte.

Hon stod precis vid scenen och några meter från riksdagsledamot Jeff Ahl. Vad sysslade polisen med? Helt korrekt agerande av Dulny, det är nog nu. De ska inte få sabotera våra möten längre.

Ni som kritiserar, surfa in på den nödvändiga intoleransens youtube-kanal och se hur vänstern hanterar liknande och ofta mer pacifistiska protester på sina sammankomster.

Det får vara slut på dubbla måttstockar, du kan inte följa reglerna och vinna mot någon som systematiskt bryter mot dem.
Citera
2018-05-29, 03:38
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Har nästan 21k gillningar på Facebook. Går väldigt snabbt upp nu.

Samt den tredje mest aktiva sidan bland partier på Facebook, alltså tredje mest interaktioner.
Citera
2018-05-29, 05:12
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Om vi slapp dela samhälle med så många människor med inkompatibel moral så skulle problemet lösa sig själv. Ju mindre gruppen i fråga är, desto större deras incitament att anpassa sig efter vårt samhälle. Jag är duktigt less på politiker som pratar om integration, de konkreta förslagen är få och de lyckade exemplen färre. I själva verket är det en djupt personlig process som handlar om den egna identiteten, och att politisera den processen tror jag redan har gjort mer skada än nytta.

Jag tror inte att det är en fråga som AfS tjänar på att lyfta, bättre att fokusera på konkreta förslag än det gungfly som "vad är egentligen svenskhet" är. Om de får tillfälle att genomföra sina reformer så kommer den frågan reda ut sig själv.

Ser du svenska Valloner, sekulära Judar, Skåningar etc som integrerade eller assimilerade? Tror att det är en vettig nivå att lägga sig på för de som väljer och har möjlighet att stanna.

Japp konkret förslag är stopp på Medborgarskap då behövs inte den generösa ersättningen eller längtan efter hemlandet. Det är bara att sätta dem på första bästa plan till ett säkert land eller grannland.

Medborgarskapen skiljer AFS mot SD , 500.000 nya muslimska medborgare står inför dörren om vi inte får stopp på detta nu. 2022 valet blir i princip omöjligt att vinna bara på grund av det numerära underläge som Reinfeldt har satt oss i.
Citera
2018-05-29, 06:53
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag håller med om att assimilering måste vara ett personligt beslut som inte kan tvingas fram av politiker. Men detta sagt, så kan politiker verka för att underlätta eller försvåra assimilering. Här skulle det vara intressant att veta var AfS står.

Sedan är etnicitet som jag påpekat tidigare i tråden en social kompetens: förmågan att smälta in i en etnisk grupp och accepteras som tillhörande gruppen. En enskild person kan ha mer än en etnicitet beroende på vilka han eller hon umgås med. Same bland samer och svensk bland svenskar.

Kul att du tar upp just Samer i dina exempel. För Samer är en minoritet som levt i Sverige sedan begynnelsens barnsben. De har alltså inte intrigerats in med Svenskar utan valt att leva i sina parallellsamhällen.

Men enligt Samer så kan inte en etnisk Svensk bli samer. Konstigt att de så lätt kan peka ut vilka som är Svenskar?

Varför kan då en Kurd bli Svensk? Vad är det med just minoriteter och deras rätt att bestämma vilka som ska tillhöra deras gruppering? Svenskar, som är en mycket större folkgrupp har inte den möjligheten.

AfS borde arbeta hårt på just frågan om Svenskhet, den har kvävt debatten om den Svenska identiteten i flera decennier.
Citera
2018-05-29, 07:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag tycker bara så synd om alla som tror att "AfS stormar mot riksdagen", det är så fantastiskt att någon kan tro det baserat på användare i en tråd på Flashback, några dussin anhängare på ett torgmöte eller likes på Facebook.

Jag kan meddela att F! har 137000 likes på Facebook men ändå aldrig varit i närheten att komma in i riksdagen. AfS har drygt 20000.

Denna tråd spammas ner av 5-10 AfS-anhängare (eller skulle jag säga: SD-hatare), det är allt. Trådar om exempelvis NMR har minst lika många aktiva anhängare. De kommer inte heller in i riksdagen.

Skillnaden mellan AfS och SD är främst att AfS har en luddig syn på etnicitet (vissa vill kasta ut alla icke-etniska nordbor, vissa tvekar på den punkten). Samt att AfS verkar ha en ekonomiskt mycket liberal inställning, med sänkt skatt/platt skatt och minskad välfärd. Var och en tar hand om sig själv typ.
Citera
2018-05-29, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tycker bara så synd om alla som tror att "AfS stormar mot riksdagen", det är så fantastiskt att någon kan tro det baserat på användare i en tråd på Flashback, några dussin anhängare på ett torgmöte eller likes på Facebook.

Jag kan meddela att F! har 137000 likes på Facebook men ändå aldrig varit i närheten att komma in i riksdagen. AfS har drygt 20000.

Denna tråd spammas ner av 5-10 AfS-anhängare (eller skulle jag säga: SD-hatare), det är allt. Trådar om exempelvis NMR har minst lika många aktiva anhängare. De kommer inte heller in i riksdagen.

Skillnaden mellan AfS och SD är främst att AfS har en luddig syn på etnicitet (vissa vill kasta ut alla icke-etniska nordbor, vissa tvekar på den punkten). Samt att AfS verkar ha en ekonomiskt mycket liberal inställning, med sänkt skatt/platt skatt och minskad välfärd. Var och en tar hand om sig själv typ.

Folk hatar inte SD. Det är ledningen i SD folk avskyr. De som exempel på falska grunder uteslöt Kasselstrand från SD. Det är dessa maktfullkomliga och hycklande personer många avskyr och gör att blicken vänds mot Afs. Det nya äkta anti-etablissemang partiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in