Citat:
Min fråga var rak och ärlig. Jag förklarade hur jag ser på etnicitet, och frågade hur AfS definierar begreppet. Vidare anser jag inte att du är rasist bara därför att du erkänner att det finns en svensk identitet. Rasist är du om du anser att det finns betydande genetiska skillnader mellan olika folkgrupper som motiverar att man behandlar dem olika.
Vad gäller ordet "besatt" så har jag bara använt det om folk som tjatar om judar i trådar som inte handlar om judar.
Jag har ju redan förklarat att frågan om vem som är jude inte var relevant i den tråden. Rimligen avgör judarna det själva, och jag har inga synpunkter på det.
Att jag startade tråden om nazistdemonstrationen berodde inte på att jag ville diskutera vem som är jude, utan därför att jag tyckte att det var rimligt om judarna i Göteborg fick fira sin viktigaste högtid på året utan att störas av skränande nazister och stenkastande motdemonstranter.
Hur judiska debattörer ser på frågan om judisk identitet kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte är jude. En observation är dock att olika inriktningar av judendomen inte alltid är ense om vem som är jude. Frågan är på så sätt mer komplicerad än frågan om vem som är etnisk svensk, där religionen inte spelar en lika viktig roll.
AfS borde alltså stå inför en lättare uppgift om de ska förklara vad de menar med svenskhet och svensk etnicitet.
Vad gäller ordet "besatt" så har jag bara använt det om folk som tjatar om judar i trådar som inte handlar om judar.
Jag har ju redan förklarat att frågan om vem som är jude inte var relevant i den tråden. Rimligen avgör judarna det själva, och jag har inga synpunkter på det. Att jag startade tråden om nazistdemonstrationen berodde inte på att jag ville diskutera vem som är jude, utan därför att jag tyckte att det var rimligt om judarna i Göteborg fick fira sin viktigaste högtid på året utan att störas av skränande nazister och stenkastande motdemonstranter.
Hur judiska debattörer ser på frågan om judisk identitet kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte är jude. En observation är dock att olika inriktningar av judendomen inte alltid är ense om vem som är jude. Frågan är på så sätt mer komplicerad än frågan om vem som är etnisk svensk, där religionen inte spelar en lika viktig roll.
AfS borde alltså stå inför en lättare uppgift om de ska förklara vad de menar med svenskhet och svensk etnicitet.
Du drog en lans för en mystisk grupp människor du kallar "judar". Inga autistiska definitioner behövdes - eller kunde läggas fram. Du bara vet att gruppen existerar och har att göra med kultur, släktskap och allt vad det kan vara. Du kommer INTE säga till en jude att denne inte kan tycka att en annan jude "ser judisk ut" - eller inte. De får själva bestämma.
Händelsevis är detta genomgående för judiska debattörer och etniska aktivister - de godkänner inga begränsande premisser för sin egen ingrupps in- och exkludering. Ibland är definitionen kultur, ibland religion, ibland DNA - har de haft svårt att bevaka sina etniska intressen på grund av denna situationsbaserade vaghet?
Om AfS är intelligenta är det denna funktionella, pragmatiska approach på svenskhet de kommer använda. Om de är korkade går de på ditt pinsamma concern trolling och sätter någon krystad definition på svenskhet, svensk etnicitet eller svensk identitet på pränt.
Jag hoppas de är smartare än SD visat sig vara. Dessa har gjort det lätta svårt och konsekvent avstått från det bästa politikersvaret: Vem som är del av det svenska folket avgör folket självt - inte vi politiker. Som svenska nationalister är det vår uppgift att tjäna det svenska folket - inte definiera det.
Vad gäller lagtexter och sådant går det ju uppenbarligen redan att definiera etniska grupper som är mer amorfa än den svenska. Hatbrott mot "etniska svenskar" är inte mer vaga än mot "afrikaner". "Samer" och "judar" är luddigare ändå.