Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-26, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Min fråga var rak och ärlig. Jag förklarade hur jag ser på etnicitet, och frågade hur AfS definierar begreppet. Vidare anser jag inte att du är rasist bara därför att du erkänner att det finns en svensk identitet. Rasist är du om du anser att det finns betydande genetiska skillnader mellan olika folkgrupper som motiverar att man behandlar dem olika.

Vad gäller ordet "besatt" så har jag bara använt det om folk som tjatar om judar i trådar som inte handlar om judar.

Jag har ju redan förklarat att frågan om vem som är jude inte var relevant i den tråden. Rimligen avgör judarna det själva, och jag har inga synpunkter på det.

Att jag startade tråden om nazistdemonstrationen berodde inte på att jag ville diskutera vem som är jude, utan därför att jag tyckte att det var rimligt om judarna i Göteborg fick fira sin viktigaste högtid på året utan att störas av skränande nazister och stenkastande motdemonstranter.

Hur judiska debattörer ser på frågan om judisk identitet kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte är jude. En observation är dock att olika inriktningar av judendomen inte alltid är ense om vem som är jude. Frågan är på så sätt mer komplicerad än frågan om vem som är etnisk svensk, där religionen inte spelar en lika viktig roll.

AfS borde alltså stå inför en lättare uppgift om de ska förklara vad de menar med svenskhet och svensk etnicitet.

Du drog en lans för en mystisk grupp människor du kallar "judar". Inga autistiska definitioner behövdes - eller kunde läggas fram. Du bara vet att gruppen existerar och har att göra med kultur, släktskap och allt vad det kan vara. Du kommer INTE säga till en jude att denne inte kan tycka att en annan jude "ser judisk ut" - eller inte. De får själva bestämma.

Händelsevis är detta genomgående för judiska debattörer och etniska aktivister - de godkänner inga begränsande premisser för sin egen ingrupps in- och exkludering. Ibland är definitionen kultur, ibland religion, ibland DNA - har de haft svårt att bevaka sina etniska intressen på grund av denna situationsbaserade vaghet?

Om AfS är intelligenta är det denna funktionella, pragmatiska approach på svenskhet de kommer använda. Om de är korkade går de på ditt pinsamma concern trolling och sätter någon krystad definition på svenskhet, svensk etnicitet eller svensk identitet på pränt.

Jag hoppas de är smartare än SD visat sig vara. Dessa har gjort det lätta svårt och konsekvent avstått från det bästa politikersvaret: Vem som är del av det svenska folket avgör folket självt - inte vi politiker. Som svenska nationalister är det vår uppgift att tjäna det svenska folket - inte definiera det.

Vad gäller lagtexter och sådant går det ju uppenbarligen redan att definiera etniska grupper som är mer amorfa än den svenska. Hatbrott mot "etniska svenskar" är inte mer vaga än mot "afrikaner". "Samer" och "judar" är luddigare ändå.
Citera
2018-05-26, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Gäller det bara Européer som är oss närbesläktade? Kan en Thailändare som arbetar hårt i Sverige och anammar allt svenskt och betalar skatt, betraktas som fullt ut medlem av vårt samhälle?

Som jag har förstått av Kasselstrand och det är också min egen åsikt så har han inget emot att enstaka invandrare bosätter sig och lever i Sverige i den mån att Sverige kan forstätta vara etniskt och kulturellt homogent. Som det ser ut idag så vore det knappast klokt att inbjuda fler asiater eller andra till Sverige om vi vill behålla Sverige svenskt, eller hur?
Citera
2018-05-26, 01:11
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belyi
Som jag har förstått av Kasselstrand och det är också min egen åsikt så har han inget emot att enstaka invandrare bosätter sig och lever i Sverige i den mån att Sverige kan forstätta vara etniskt och kulturellt homogent. Som det ser ut idag så vore det knappast klokt att inbjuda fler asiater eller andra till Sverige om vi vill behålla Sverige svenskt, eller hur?

Nu låter det ju nästan precis som SD. Att invandrare från var som helst (även utanför Europa) kan få bosätta sig i vårt land och upptas i vår gemenskap om de är 100% anpassade. Och inte för många, Sverige ska fortsätta att vara svenskt. Detta är exakt SD, som är i riksdagen och kan bli största parti i valet.

I så fall, varför AfS, vad är skillnaden?
Citera
2018-05-26, 01:21
Medlem
Citat:
Nu låter det ju nästan precis som SD. Att invandrare från var som helst (även utanför Europa) kan få bosätta sig i vårt land och upptas i vår gemenskap om de är 100% anpassade. Och inte för många, Sverige ska fortsätta att vara svenskt. Detta är exakt SD, som är i riksdagen och kan bli största parti i valet.

Som jag ser skillnaden så anser SD att vem som helst kan betrakas som svensk och på grund av det så anser de också att invandringen kan fortsätta men bör begränsas för att ge tid åt dessa att assimileras i det svenska folket. SD är visserligen väldigt otydliga på denna punkt men i stort så verkar detta vara deras åsikt. De vill därmed egentligen endast behålla Sverige kulturellt svenskt, inte etniskt svenskt.

AFS å andra sidan vill bevara Sverige etniskt svenskt och det innebär att betydligt färre kan invandra hit. Därför betonar AFS vikten av återvandring, inte assimilering och integrering som SD.
Citera
2018-05-26, 01:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Jag håller med, jag har försökt diskutera detta med AfS på deras facebook. De är mer frispråkiga och uppseendeväckande än SD men vad skiljer konkret? Platt skatt? Men det de talar om är alltid sådant som SD redan tycker men uttrycker lite mer diplomatiskt.
Citera
2018-05-26, 01:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag hoppas de är smartare än SD visat sig vara. Dessa har gjort det lätta svårt och konsekvent avstått från det bästa politikersvaret: Vem som är del av det svenska folket avgör folket självt - inte vi politiker. Som svenska nationalister är det vår uppgift att tjäna det svenska folket - inte definiera det.
.

Ja de är ju före detta SD så kan ju lära sig av deras misstag. Att komma 30 år senare och vara "smartare" för att man lärt av sitt f.d. partis erfarenheter under 30 år är inte smartare bara senare rent kronologiskt. Har man inte lärt sig något på 30 år är man dum. har man lärt sig av sina tidigare erfarenheter är man normalbegåvad inte "smartare".
Citera
2018-05-26, 01:32
Medlem
MrSkargards avatar
Till och med Jimmie Åkesson inser att det finns skillnader mellan Alternativ för Sverige och Sverigedemokraterna utanför skattepolitiken så det är dags för er att släppa påståendet att det inte finns några skillnader mellan partierna.
Citera
2018-05-26, 01:34
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De är mer frispråkiga och uppseendeväckande än SD men vad skiljer konkret? Platt skatt? Men det de talar om är alltid sådant som SD redan tycker men uttrycker lite mer diplomatiskt.

Platt skatt kommer från det faktum att Kassel och Hahne riktiga högerungar, egentligen "MUF 80-tal".

Så hur de ska kunna attrahera seriösa väljare från SD, som vill ha en stark välfärdsstat, det kan jag inte förstå. Sen verkar det inte finnas någon skillnad i invandringspolitiken, förutom att AfS vill kasta ut alla icke-"nordbor" medan SD anser att alla som jobbar, gör rätt för sig, betalar skatt och är helt assimilerad ska få bo här.
Citera
2018-05-26, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag håller med, jag har försökt diskutera detta med AfS på deras facebook. De är mer frispråkiga och uppseendeväckande än SD men vad skiljer konkret? Platt skatt? Men det de talar om är alltid sådant som SD redan tycker men uttrycker lite mer diplomatiskt.

Om politiken är densamma - varför uteslöts SDU? Hade det inte varit rätt trevligt med ett aktivt ungdomsförbund på svenska gator och torg nu?

Jag menade ju redan på den tiden att genvägen till kvinnliga väljare inte var "mjuk" framtoning - utan svenska ungdomar som de skulle känna igen sina egna barn och barnbarn i. Oro för och kärlek till de egna skulle kortsluta PK-indoktrinering.

Och att alla SD:are som tyckte att svenska ungdomar med svenska flaggor "kändes nazistiskt", var en del av samtidssjukan och led av stockholmssyndrom.
Citera
2018-05-26, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belyi

Har AfS egentligen någon avsikt att innan valet skapa några lokalavdelningar?
Idag ser partiet mest ut som man skulle tolka namnet som "Alternativ för Stockholm", då dessa är överrepresenterade på riksdagslistan med 4 gånger i förhållande till hela landet.

För övrigt ser jag det som enbart flummeri och fantasier, att lokala aktivister helt utan samordning, utbildning, organisation eller någon som helst personlig vinning skulle övertyga "landsbygden" (utanför Stockholm)!

Har förresten AfS koncept med endast en central organisation och sedan oorganiserade lokala aktivister visat framgång i något annat land vid ett val???
Och i så fall var och när???
Senast redigerad av Hultabultan 2018-05-26 kl. 01:45.
Citera
2018-05-26, 01:40
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Platt skatt kommer från det faktum att Kassel och Hahne riktiga högerungar, egentligen "MUF 80-tal".

Så hur de ska kunna attrahera seriösa väljare från SD, som vill ha en stark välfärdsstat, det kan jag inte förstå. Sen verkar det inte finnas någon skillnad i invandringspolitiken, förutom att AfS vill kasta ut alla icke-"nordbor" medan SD anser att alla som jobbar, gör rätt för sig, betalar skatt och är helt assimilerad ska få bo här.

Jag tror inte att Kasselstrand och Hahne har varit medlemmar i MUF. Däremot så påstår ju Jimmie Åkesson att han har varit det och det kanske förklarar varför han så gärna vill samarbeta med Ulf Kristersson.
Senast redigerad av MrSkargard 2018-05-26 kl. 01:43.
Citera
2018-05-26, 01:43
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har AfS egentligen någon avsikt att innan valet skapa några lokalavdelningar?
Idag ser partiet mest ut som man skulle tolka namnet som "Alternativ för Stockholm", då dessa är överrepresenterade på riksdagslistan med 4 gånger i förhållande till hela landet.

För övrigt ser jag det som enbart flummeri och fantasier, att lokala aktivister helt utan samordning, utbildning, organisation eller någon som helst personlig vinning skulle övertyga "landsbygden" (utanför Stockholm)!

Har förresten AfS koncept med endast en central organisation och sedan lokala aktivister visat framgång i något annat land vid ett val???
Och i så fall var???

Fanns det inte möjlighet att ställa frågor till Gustav Kasselstrand under gårdagens möte? Isåfall så var det ju synd att du inte ställde din fråga till honom direkt när du hade chansen. Varför är det så förbannat svårt för dig att ställa organisatoriska frågor direkt till partiet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in