Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-26, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du gör det ju ganska tydligt bara genom att ställa frågan. Givetvis menar jag just det jag skriver, att vara tjenis-grannen, killen i båtklubben eller på golfbanan som du gärna pratar med. Du förstår vad jag menar om du bara vill.

Inte bara den där "gästarbetaren" som "snart ska flytta hem".

Så frågan kvarstår: i AfS Sverige, är det möjligt för en hårt arbetande Thailändare som totalt känner sig som svensk och anammar svenska traditioner, att uppfattas som en del av ovanstående definierad gemenskap?

Ni vågar inte svara, för att ni inte fullt ut stödjer den etnicitet-baserade politik som AfS har.

Du ställer ju två olika frågor. Huruvida andra svenskar vill prata och umgås med dig har inget att göra med AFS politik, det är inte en politisk fråga överhuvudtaget.

Är ditt problem att Afs inte vill ge permanenta uppehållstillstånd till alla som kommer och jobbar här? Jag känner inte till deras partiprogram men det låter väl ytterst rimligt om de anser att utländsk arbetskraft ska vara tillfällig. Det finns många länder som är väldigt restriktiva med vem som får komma och arbeta och hur länge de kan stanna, det är inte alls ett problem.
Citera
2018-05-26, 00:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belyi
Är ditt problem att Afs inte vill ge permanenta uppehållstillstånd till alla som kommer och jobbar här?

Din argumentation är aningen bisarr i sammanhanget, ett flertal partier (inklusive SD som är mycket tuffare) vill inte ge permanent uppehållstillstånd till alla som kommer hit.

Frågan som vi diskuterar är den att AfS inte vill se någon av icke-nordisk börd/etnicitet som en del av Sverige. Svårare än så är det inte. Det går att läsa rakt av på deras hemsida.
Citera
2018-05-26, 00:26
Medlem
trossniffarens avatar
Citat:
Det är faktiskt lite tragiskt att läsa vad AfS-förespråkarna skriver i denna tråd. Det saknas totalt en sammanhållen linje.

Växlar mellan att "alla av icke-nordisk börd ska flytta hem", till "var står det i partiprogrammet ??"

Verkar helt enkelt inte veta vilket ben man ska stå på i etnicitet/börd-frågan.

Kanske är det skämmigt att erkänna att man stödjer partilinjen? Denna är glasklar, ingen av icke-nordisk börd/etnicitet ska kunna anses fullt ut accepterad i vår svenska gemenskap.

Det är nog därför som ingen kan svara på mitt exempel om thailändaren
Även jag & flera vänner med hel eller delvis utomnordisk, & då i de flesta fall av utomeuropeiskt ursprung som exempelvis väl integrerade Sydamerikaner, Sydostasiater, Latineuropéer eller Balter, Ungrare, Kroater, Tjecker, Polacker. undrar om vi då enligt AfS på en generell nivå anses vara värdiga nog att få fortleva i Sverige enligt AfS politik?

För man behöver inte vara arisk, germansk, vit, valfri epitet med fysiskt Kalles Kavjar utseende för att vara väldigt missnöjd med hur Sverige & Sveriges tillika demokratur kraftigt har stagnerat & blivit en betydligt obehagligare plats sedan gränserna mot specifikt Mellanöstern, Nordafrika, Centralasien, läs muslimsk invasion, har skett vilket där så klart kulturella preferenser & värderingar har kolliderat med dessa nyare invandrare, som resulterat i mycket ökad skepsis & ilska i lika proportioner till både etablerade partier, etablissemang såväl som mot dessa muslimska överlag parasiterande "våldsamma ensamkommande asylant-barn med en foot lång skägg"

Vad anser AfS om Oss Gamla Skötsamma, vi andra hundratusentals människor som av antingen okunskap eller fördom kan ha buntats ihop med De Nya Barnen, eller?
Citera
2018-05-26, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Påstår du att Gösta 85 inte har jobbat hårt i hela sitt liv & gjort sig förtjänt av en höftoperation?
Problemet är snarare att Muhammed 85, som kom hit som anhöriginvandrare för 3 månader sedan, också skall ha en höftoperation.

Sen tror ni halvidioter att en höftoperation kostar miljoner. Men sanningen är att den kostar ca. 75-papp, vilket vem fan som helst hade haft råd med om man inte betalt världens högsta skatter.

DU verkar ha lässvårigheter samt problem med att förstå kontexten av vad folk skriver till dig. Mitt exempel handlade inte om vem som ska ha råd med vad, utan att sjukvården är inkluderad i välfärden. Välfärd är något alla i Sverige tar del utav, vare sig du är förmögen eller inte.

Att exkludera folk i 10 år från välfärden, samtidigt som vi skall kräva skatt utav dessa individer, det är inget annat än idioti och visar prov på tydliga hål i deras tankegångar och slutsatser. Jag bor utomlands sedan några år tillbaka, medan du klagar på skatten klagar alla här på hur få semesterdagar de snittar per år, hur mycket sjukvården kostar, hur mycket förskola, skola och universitet kostar. Hur dålig hjälp folk som har det sämre ställt har det, hur många som är hemlösa på grund av tråkiga livssituationer. Då bor jag ändå i ett i-land med väldigt stark ekonomi som har starkt anseende internationellt. Och nej, med alla extra-kostnader som skola, sjukvård och olika försäkringar så har folk inte det bättre ställt här. Det är trötta individer som du som har misslyckats med era liv som fastnar för dessa missnöjespartier.
Citera
2018-05-26, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trossniffaren
Även jag & flera vänner med hel eller delvis utomnordisk, & då i de flesta fall av utomeuropeiskt ursprung som exempelvis väl integrerade Sydamerikaner, Sydostasiater, Latineuropéer eller Balter, Ungrare, Kroater, Tjecker, Polacker. undrar om vi då enligt AfS på en generell nivå anses vara värdiga nog att få fortleva i Sverige enligt AfS politik?

För man behöver inte vara arisk, germansk, vit, valfri epitet med fysiskt Kalles Kavjar utseende för att vara väldigt missnöjd med hur Sverige & Sveriges tillika demokratur kraftigt har stagnerat & blivit en betydligt obehagligare plats sedan gränserna mot specifikt Mellanöstern, Nordafrika, Centralasien, läs muslimsk invasion, har skett vilket där så klart kulturella preferenser & värderingar har kolliderat med dessa nyare invandrare, som resulterat i mycket ökad skepsis & ilska i lika proportioner till både etablerade partier, etablissemang såväl som mot dessa muslimska överlag parasiterande "våldsamma ensamkommande asylant-barn med en foot lång skägg"

Vad anser AfS om Oss Gamla Skötsamma, vi andra hundratusentals människor som av antingen okunskap eller fördom kan ha buntats ihop med De Nya Barnen, eller?

Ett mycket bra och talande inlägg! Ni alla super-skötsamma och duktiga invandrade personer där ute som fullt ut anammar svensk kultur, pratar svenska och beter er allmänt svenskt:

- Enligt SD kan ni bli en del av vår svenska gemenskap, allt annat är sjukt och orimligt

- Enligt AfS så är ni "rasfrämlingar" och kan på sin höjd få vara "gästarbetare"
Citera
2018-05-26, 00:37
Medlem
Citat:
Din argumentation är aningen bisarr i sammanhanget, ett flertal partier (inklusive SD som är mycket tuffare) vill inte ge permanent uppehållstillstånd till alla som kommer hit.

Frågan som vi diskuterar är den att AfS inte vill se någon av icke-nordisk börd/etnicitet som en del av Sverige. Svårare än så är det inte. Det går att läsa rakt av på deras hemsida.

Det blir en del förvirring eftersom du inte ställer ordentliga frågor, och det hjälpar inte att du ändrar din fråga hela tiden..

Att vara "en del av Sverige" kan betyda vad som helst. En gästarbetare är en del av Sverige under den tiden han är här i ett avseende men han blir förstås inte svensk för det.

Det du frågar är egentligen vem som kan betraktas som svensk och om man kan bli svensk. Det är inte i sig en konkret politisk fråga och jag vet inte vad som står i Afs partiprogram eller om de ens tar upp det men för mig är det självklart och jag antar att Afs har samma ståndpunkt och det är att du är den du föddes som. Svenskhet betyder ingenting om det inte betyder att du härstammar från det svenska folket. Det svenska folket är ingen abstakt ide utan en historisk folkgrupp och du kan kalla dig svensk hur mycket du vill men det ändrar ju inte faktumet att du inte är av svenskt blod.
Citera
2018-05-26, 00:39
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ett mycket bra och talande inlägg! Ni alla super-skötsamma och duktiga invandrade personer där ute som fullt ut anammar svensk kultur, pratar svenska och beter er allmänt svenskt:

- Enligt SD kan ni bli en del av vår svenska gemenskap, allt annat är sjukt och orimligt

- Enligt AfS så är ni "rasfrämlingar" och kan på sin höjd få vara "gästarbetare"

Alternativ för Sverige anser visst att utomnordiska personer kan ingå i den svenska gemenskapen.
Citera
2018-05-26, 00:40
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trossniffaren

Politik handlar om riktning, inte ett partiprogram. Det är som en bil som kör över ett stup. Det tjänar inget till att vid kanten dividera om exakt hur stort rattomslag varje parti vill ha eller på exakt vilket sätt.

AfS är inte ens i riksdagen. Inte ens SD kommer påverka politiken nästa mandatperiod. Med en röst på AfS får du fullt rattomslag, inte en justering, och kanske, jag säger kanske, om vi har tur, går Sverige att rädda. Innan Afs och SD får minsta inflytande måste de tillsammans upp mot 40%.

Under tiden händer massor och flera val passerar. Det enda du ska bry dig om nu är om du vill trycka bromsen i botten och ha fullt rattomslag eller nöjer dig med en justering?

Om tio år blir din fråga eventuellt mer relevant om svenska folket röstar rätt.

Jag har inte intrycket alls att AfS vill gå på skötsamma invandrare som älskar Sverige så du kan vara lugn.
Citera
2018-05-26, 00:44
Medlem
Citat:
Det du frågar är egentligen vem som kan betraktas som svensk och om man kan bli svensk.

Försök inte flytta frågan dit. Det är en av SD's absoluta paradgrenar, inte minst manifesterad av Åkessons fantastiska "Om jag åker tunnelbana i Tokyo, är jag då Japan", sagd i riksdagen!

Svenskhet är en etnicitet, och jag har aldrig stött på någon stolt invandrad person som skulle vilja kalla sig "svensk".

Det handlar om att i AfS Sverige så kan ingen som inte är av nordisk börd någonsin bli något annat än "gästarbetare". Observera att så var det inte ens i 3:e Riket.
Citera
2018-05-26, 00:44
Medlem
Citat:

AFS är inte kategoriskt mot all slags invandring i all tid. Återvandring för så många som möjligt är målet för så många som möjligt, speciellt med den akuta situationen vi har idag, men var säger de att alla invandrare, även europeer som är oss närbesläktade aldrig kan betrakas som annat än rasfrämlingar?

Citat:
Det handlar om att i AfS Sverige så kan ingen som inte är av nordisk börd någonsin bli något annat än "gästarbetare". Observera att så var det inte ens i 3:e Riket.

Var säger AFS detta, jag har inte alls fått intrycket att Kasselstrand eller AFS skulle ha en så hård linje.
Senast redigerad av belyi 2018-05-26 kl. 00:51.
Citera
2018-05-26, 00:51
Medlem
Citat:
AFS är inte kategoriskt mot all slags invandring i all tid. Återvandring för så många som möjligt är målet för så många som möjligt, speciellt med den akuta situationen vi har idag, men var säger de att alla invandrare, även europeer som är oss närbesläktade aldrig kan betrakas som annat än rasfrämlingar?

Gäller det bara Européer som är oss närbesläktade? Kan en Thailändare som arbetar hårt i Sverige och anammar allt svenskt och betalar skatt, betraktas som fullt ut medlem av vårt samhälle?
Citera
2018-05-26, 00:51
Medlem
Tror att AfS skulle vinna mycket på om Lennart "skäggbarnet" Matikainen syntes mer offentligt (det kanske kommer) . Gillar honom skarpt. Jättebra jobbat i Växjö för övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in