Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Nej helt ärligt, jag har ingen förståelse att man sitter och hatar roks eller feminism.
Hatar du som vit ( vilket jag bara fräckt antar du är nu) medborgarrättsörelsen? Anser du ex. att svarta i USA har viss rätt att vara jävligt "pissed" på vita inte som individer eller människor men som norm?
jag menar vad har svarta som på något sätt motsvarar Ku klux klan ex.?
Jag har full förståelse för kritiken mot vithetsnorm i världen, det gör inte ett skit att jag känner mig ett smack hotad eller hatad som varandes vit person, så nej jag har faktiskt ingen förståelse för att man kan sitta och avsky roks, som är en i stort ideell organisation som kämpat som fan för att hjälpa dödshotade kvinnor och som under sin tid inte haft ihjäl en enda man. Jag menar vad fan är det för fel på folk?
ROKS är inte synonymt med feminism och jag hatar inte feminism, däremot avskyr jag att ha extremare radikalfeminism inom vår socialtjänst/offentliga hjälpverksamhet.
Ändamål helgar inte medlen... vi ska inte ha ideologiska lobbyverksamheter integrerade med vår socialtjänst/offentliga hjälpverksamhet - som påstår att män slår kvinnor enkom av makthunger, att alla män ingår i en könsmaktsordning som driver denna makthunger och därmed slår kvinnor så fort makten utmanas... och att ingenting kan hjälpa dem.
Inget av det här behövs för att skydda kvinnor med praktisk skydd och mental läkning.
Citat:
Edit:
du menar dessa?
Citat:
Roks (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) vill att män ska sluta slå eller skrämma kvinnor, tjejer och barn. Nu gör män ofta så.
Citat:
Ibland kommer så många kvinnor till kvinnojourerna att det inte finns plats för alla. Det är för att det finns män överallt som skadar kvinnor.
Citat:
Barn som vittne till misshandel
Det sägs ibland att mäns våld mot kvinnor saknar vittnen, men det stämmer inte alltid.
Barnen har i de flesta fall befunnit sig i samma rum när pappan slår mamman och andra har varit i rummet intill och hört. De är deltagande vittnen till våldet.
Nej, jag ser varken manshat, ihopbuntande av män eller dylikt, jag ser sakliga konstaterande av verkligheten. Vad ska man skriva istället för "män"?
X?
Ja, du har hittat rätt. Ok. Så du menar att när man porträtterar misshandel i relationer där även barn är inblandade, så är det sakligt och verkligt att enbart ha en pappa som förövare?
Här är förslag:
Citat:
Roks (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) vill att män ska sluta slå eller skrämma kvinnor, tjejer och barn.
Det vill säga stryka det falska påståendet helt och hållet. Att män slår och skrämmer kvinnor, tjejer och barn är ingen norm eller någonting som händer med över en 50% sannolikhet.
Citat:
Mäns våld skapar problem för väldigt många kvinnor. Därför utökar vi hela tiden vår verksamhet för att kunna ta emot alla kvinnor som behöver hjälp eller skydd från våldsamma män.
Det behövs inga anekdoter eller formuleringar som odlar skräck och som dessutom sänker verksamhetens trygghetskänsla.
Citat:
Det sägs ibland att relationsvåld saknar vittnen, men det stämmer inte alltid.
Barnen har i de flesta fall befunnit sig i samma rum när ena eller båda föräldrarna är våldsamma och andra har varit i rummet intill och hört. De är deltagande vittnen till våldet.
Verkligheten ser helt enkelt bättre ut.