2018-05-23, 11:08
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
För mig en helt ny artikel från Nyheter 24 (mars-18). Kanske redan finns i tråden.
En sammanfattning av försvinnandet och polisens insatser.

Och en helt ny vinkling av försvinnandet (Så Living! Du som länge hållit hoppet uppe för oss. Ge inte upp dina förhoppningar! ❤️❤️).

Saxat (fetat) och blandat i min egen prioriteringsordning:

"Polisen arbetar helt enkelt utifrån teorin att Patrik är försvunnen frivilligt. När en vuxen försvunnen person anträffas vid liv av polisen är de aldrig skyldiga att meddela anhöriga om detta. Karin Eldblom berättar att de ofta frågar om de får berätta för anhöriga, men utan att avslöja var personen befinner sig.

– Man får ju faktiskt försvinna, det är inte olagligt.

När Patrik försvann kollade polisen på sjukhus för att se om han kommit i kontakt med sjukvård, men fick ingen träff.

– De har ju sina regler om vad de får och inte får lämna ut till oss. Men mina förhoppningar är att, precis som vi skulle göra, att de kan tala om för oss att han är vid liv, säger Karin Eldblom.
"

"Den internationella efterlysning som gjorts skulle dessutom avslöja om Patrik åkt utomlands."

"Dessutom har det funnits flera teorier om vad som verkligen skulle ha hänt Patrik, som att han skulle hålla sig gömd hos en kompis eller ha vandrat mot Hällabrottet. Inte heller här har polisen funnit något.

– Vi vet inte riktigt vilken riktning han har gått mot. Men om man antar att Patrik gick mot den riktning som väskorna påträffades, så har han inte gått mot Hällabrottet. Det har gjorts några iakttagelser i den riktningen så han kan ha rört sig ditåt, mot Hällabrottet, Kumla och Sannahed, men det är svårt att avgöra. Vi har inget som pekar mot ett specifikt område, säger Eldblom och fortsätter:

– Det har gjorts några iakttagelser där det har funnits kameraövervakning, som vi har tittat på, men hittills inte kunnat hitta något som identifierar att det är Patrik.
"

"Om Patrik uppfattas vara i livshotande tillstånd – ring 112."

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/905856-snart-ett-ar-sedan-patrik-22-forsvann-polisen-vadjar-om-hjalp

Själv vet jag inte vad jag ska tro.
Tror dock inte att man ska dra allt för stora växlar på Nyheter 24.
Har ju inte sett denna vinkling av försvinnandet tidigare. Så jag är fortfarande pessimistisk.
Man undrar om det är Nyheter 24 som vinklar Karin Eldbloms utsaga, eller om polisen faktiskt har någon slags indikation på att Patrik "försvunnit frivilligt" på ett eller annat sätt.

Om jag nu ska försöka mig på en fundering över det som skrivits, kanske det lutar åt att man kan misstänka Patrik är inlagd på psykiatrisk klinik???

Men som sagt, jag är fortsatt pessimistisk....Tyvärr.

🙏🏼

Den artikeln är helt missad för mig!

Vad gäller en internationell efterlysning så funderar jag på hur det kan gå till.
I de flesta EU-länder så kan man både få uppehålla sig och även arbeta och få lön utan att registrera sig hos myndigheterna. Tror att det endast är 2-3 av länderna där du måste registrera att du uppehåller dig i landet i mer än 3 månader.

Citat:
Uppehållsrätt
Är du svensk medborgare behöver du inget arbetstillstånd eller uppehållstillstånd för att flytta till ett annat EU-land för att arbeta. Om du stannar längre än tre månader kan du behöva registrera uppehållsrätt hos en myndighet.

https://www.arbetsformedlingen.se/download/18.5b13d27d12d089d185180001723/allman_information.pdf

Vad gällande om Patrik skulle vara intagen för vård skulle det krävts att han sökte den vården själv annars skulle det falla under LPT (Tvångsvård) vilket registreras hos förvaltningsrätten och blir en offentlig handling. Dessa är redan kollade och ingen LPT finns.

Måste ju säga att den artikeln låter ganska positiv. Vad vet polisen? 🤔
Citera
2018-05-23, 11:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
🙏🏼

Den artikeln är helt missad för mig!

Vad gäller en internationell efterlysning så funderar jag på hur det kan gå till.
I de flesta EU-länder så kan man både få uppehålla sig och även arbeta och få lön utan att registrera sig hos myndigheterna. Tror att det endast är 2-3 av länderna där du måste registrera att du uppehåller dig i landet i mer än 3 månader.

https://www.arbetsformedlingen.se/download/18.5b13d27d12d089d185180001723/allman_information.pdf

Vad gällande om Patrik skulle vara intagen för vård skulle det krävts att han sökte den vården själv annars skulle det falla under LPT (Tvångsvård) vilket registreras hos förvaltningsrätten och blir en offentlig handling. Dessa är redan kollade och ingen LPT finns.

Måste ju säga att den artikeln låter ganska positiv. Vad vet polisen? 🤔

På något sätt låter det som om de kanske har något. Men som de inte vill delge, kanske av integritetsskäl med hänsyn till Patrik? Men det låter även det underligt.

Dilemmat med det hela är att jag har svårt att tro att Patrik själv ringt (ingen egen telefon) om hjälp eller sett till att han kommit till vård. Och att han efter så här lång tid (under en eventuell behandling) inte skulle höra av sig till sina föräldrar att han åtminstone är vid liv?).

Det skulle kunna vara ett tips som polisen fått om att någon ringt efter hjälp, t ex ambulans/polis, men att detta inte kunnat följas upp om tipsaren inte kunnat lämna tydliga beskrivningar eller inte följt upp om upphämtning skett. Kanske någon har skjutsat Patrik själv, men personen inte kunde berätta själv vem han var? Därefter har polisen inte kunnat få besked om detta varit Patrik pga sjukhusets sekretess.

Men isf borde väl föräldrarna kunnat få något sådant besked om att Patrik eventuellt är inlagd? Eller?

Jag förmodar att polisen har möjlighet att kolla vilka transporter (polis/ambulans/taxi) som skett, och kanske kunnat avfärda en och annan patient som är identifierad. Vilket förmodligen är de flesta.

Ja, vet inte hur man ska tolka artikeln och kan just nu inte tänka ut någon logisk förklaring som går ihop.

Hur som helst verkar polisen ändå ha fallet "öppet" även om det inte arbetar aktivt med det.
Citera
2018-05-23, 18:03
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Vad har hans kontantkort med föräldrarna att göra? Han är/var vuxen/myndig. Antingen ville han ringa anonymt och därför hade kontantkort. (Ja, jag tror fortfarande killen drogade) eller så hade han KF-skulder som gör/gjorde att han inte fick skaffa abonnemang.

Ledsen, men det inlägget måste vara ett av de tio dummaste i hela tråden (nej kanske inte, edit). Jag känner flera medelålders och äldre personer som har kontantkort och jag hade det själv i åratal. Man slipper den där räkningen. Aldrig haft ekonomiska problem och är ostraffad.

Alltså tror nog inte riktigt att ett kontantkort skulle kunna indikera narkotikaproblem.
Senast redigerad av pudellus 2018-05-23 kl. 18:30.
Citera
2018-05-23, 18:52
Medlem
Citat:
Vad har hans kontantkort med föräldrarna att göra? Han är/var vuxen/myndig. Antingen ville han ringa anonymt och därför hade kontantkort. (Ja, jag tror fortfarande killen drogade) eller så hade han KF-skulder som gör/gjorde att han inte fick skaffa abonnemang.

Eh.. Jag varken drogar eller har skulder, men har kontantkort o jag är äldre än Patrik. Snacka om dömmande!
Senast redigerad av Urtavlan 2018-05-23 kl. 18:58. Anledning: Felstavning
Citera
2018-05-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busann
Teori och Funderingar?

Måndag kl. 14.45
Patrik blir sittande på tåget som står still inne på Hallsbergs perrong under lång tid. Oroliga tankar och en lång tids väntan är just då en mycket dålig kombination. Han beslutar sig för att gå av tåget, då han känner sig mer och mer obekväm i situationen.

Måndag kl. 15.30-16.30
Patrik har på sin promenad tagit sig bort från stationen mot en mindre folktät plats och dragit sig ner mot industriområdet, som ligger mellan stationen och flera fält/skogar.
Han närmar sig fälten som ligger bortom industriområdet och ställer ifrån sig rullväskan vid en vägkorsning strax innan han fortsätter sin ännu mållösa promenad, ut på fältet och bort mot skogen.

Måndag kl. 17.00-19.00
Patrik rör sig ut över fältet bort mot skogen och kommer efter ett tag fram till ett större dike. I ett försök att komma över diket så slänger han först över ryggsäcken men inser ganska snart att det är svårt att komma över själv och då ryggsäcken inte känns så viktig längre så lämnar han den kvar, på andra sidan diket.
Han väljer istället att gå mot höger, utmed grusvägen, därefter svänger han av vänster och fortsätter sedan följa grusvägen och kommer fram till norra järnvägsövergången, som ligger utefter hans väg, utmed grusvägen.
Han korsar järnvägsövergången.

#Där blir han sedd av en kranförare.

Väskorna som lämnades kvar på de olika platserna sågs redan samma kväll och dagen efter av förbipasserande vid elskåpet resp. grusvägen men det är inte förrän tisdag kväll alt. onsdag morgon som väskorna kopplas ihop med Patrik då de inlämnas resp. hämtas av polis och kan undersökas. (lite osäker på tidpunkten för de funna och inlämnade väskorna).

Tisdag kl. 07.15
Patrik har under måndagen gått ganska långt på småvägar intill fälten och kanske har han funnit en skyddad plats att sova vid, under natten. Han tar sig vidare tidigt på morgonen, mot nordost och kommer då snart fram till en vägkorsning.

#Där blir han sedd av en kvinna som är på väg till sitt arbete.

Ynglingen hon ser, har hon beskrivit "såg mycket deprimerad och nästan sjuklig ut".
Ynglingen står still vid vägkorsningen och hänger med huvudet. Kanske vet han där inte säkert åt vilket håll han ska gå. Tvekar en aning om fortsatt riktning? Blir stående ett tag och därmed observerad.
Kvinnan uppfattar det som att han bara står still, utan någon påbörjad eller bestämd riktning. Han har på sig en mörk, troligtvis blå jacka och en svart mössa. Byxornas färg är hon dock osäker på.
Det finns ingen hållplats i direkt närhet av platsen.

Denna obs görs i utkanten av samhället, Hällabrottet.

Fundering kring teorin?
Är dessa tidigt inkomna observationer (i både riktning och tid möjliga) ännu intressanta eller har de avskrivits?

Jag vet tyvärr inte hur man gör svartare text på det jag ville ha understruket ,men den texten som börjar med : "Tisdag kl.07.15 .......Patrik har under måndagsmorgonen gått....- är den som jag faktiskt tror var Patrik...det har känts så hela tiden ...

Eftersom han verkade så utmattad där ,så är det så synd att inte kvinnan där frågade om han behövde vatten eller något , och att hon kunde hjälpa honom med vägbeskrivning etc.
För i den situation han var i ,där ,så är det föga troligt att han kom så långt efter att hon såg honom ,eller vad tror Ni ?
Citera
2018-05-23, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Eh.. Jag varken drogar eller har skulder, men har kontantkort o jag är äldre än Patrik. Snacka om dömmande!

Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Ledsen, men det inlägget måste vara ett av de tio dummaste i hela tråden (nej kanske inte, edit). Jag känner flera medelålders och äldre personer som har kontantkort och jag hade det själv i åratal. Man slipper den där räkningen. Aldrig haft ekonomiska problem och är ostraffad.

Alltså tror nog inte riktigt att ett kontantkort skulle kunna indikera narkotikaproblem.

Nej såklart inte, jag syftade mer på att det lät som föräldrarna var snåla och därför hade han kontantkort. Vid 22års ålder brukar inte föräldrarna fylla på kontantkort längre, utom i nödfall, vilket mamman gjorde. Inlägget jag citerade verkade mena på att P hade kontantkort för att föräldrarna var snåla.
(Alla som har kontantkort drogar inte, men merparten som drogar har kontantkort )
Citera
2018-05-24, 04:08
Medlem
Citat:

Men vadå, om han ville ringa anonymt och därför en kort tid innan hans försvinnande skaffat sig ett kontantkort är ju det en så pass otroligt väsentlig uppgift att det borde vara allmänt känt. Han ringde väl sina föräldrar bla för att be de fylla på kontantkortet eller har jag missuppfattat? Och de betalade väl även hans tågbiljett?

En annan grej som jag inte sett ngn kommentar om i tråden är hans skor. De är ju så satt säga rätt iögonfallande. Skorpion med en sombrero a la mexican cartel och en orm. Vet inte vad som ska tolkas ur dessa. Men en helt vanlig student går inte runt med sånna skor.
Citera
2018-05-24, 05:56
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Nej såklart inte, jag syftade mer på att det lät som föräldrarna var snåla och därför hade han kontantkort. Vid 22års ålder brukar inte föräldrarna fylla på kontantkort längre, utom i nödfall, vilket mamman gjorde. Inlägget jag citerade verkade mena på att P hade kontantkort för att föräldrarna var snåla.
(Alla som har kontantkort drogar inte, men merparten som drogar har kontantkort )

Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Men vadå, om han ville ringa anonymt och därför en kort tid innan hans försvinnande skaffat sig ett kontantkort är ju det en så pass otroligt väsentlig uppgift att det borde vara allmänt känt. Han ringde väl sina föräldrar bla för att be de fylla på kontantkortet eller har jag missuppfattat? Och de betalade väl även hans tågbiljett?

En annan grej som jag inte sett ngn kommentar om i tråden är hans skor. De är ju så satt säga rätt iögonfallande. Skorpion med en sombrero a la mexican cartel och en orm. Vet inte vad som ska tolkas ur dessa. Men en helt vanlig student går inte runt med sånna skor.

Fast nu förstår jag ingenting!
Nu har vi alltså en kille som försvann för att han inte gillade sina skor och att föräldrarna är snåla som ni uttrycker det i tråden?

Jag förstår helt plötsligt inte vad föräldrarnas ekonomi har med saken att göra och inte heller vad Patrik bar för skor när han försvann.

En sak vet jag: Om jag skulle kräva något av mitt vuxna barn som kostade pengar så skulle jag givetvis betala den kostnaden. Inget konstigt alls med det.

Tänk om föräldrarna faktiskt lärt sina barn att inte vara materialister och spara pengarna i stället!
Jösses!

Om nu skorna och föräldrarnas bil, deras betalande av tågbiljett och Patriks kontantkort har nåt med försvinnandet att göra så förklara gärna. Det börjar kännas lite OT här!
Citera
2018-05-24, 10:22
Medlem
Citat:
- de kom överens om att han skulle ringa när han satt på nästa tåg.
– Men det gjorde han inte. Efter en halvtimme började jag ringa. Då var det bara en röstbrevlåda, säger Carina."

Så utifrån detta, och förutsatt att han försvann frivilligt, så fattade han tydligen det beslutet redan under loppet av en halvtimme, då?

Citat:
"Polisen arbetar helt enkelt utifrån teorin att Patrik är försvunnen frivilligt. När en vuxen försvunnen person anträffas vid liv av polisen är de aldrig skyldiga att meddela anhöriga om detta. Karin Eldblom berättar att de ofta frågar om de får berätta för anhöriga, men utan att avslöja var personen befinner sig.

Jag har alltid ansett detta förfarande vara helt sjukt. Oavsett hur gammal en saknad är skall anhöriga ha rätt att veta om vederbörande är vid liv eller inte så att de i åtminstone någon grad kan försöka gå vidare.
Därtill borde individer endast ha rätt att hålla sig dolda om de har goda skäl till det, såsom fysisk eller psykisk misshandel eller hot om detta.
Är oerhört respektlöst mot anhöriga att inte ens yppa huruvida den saknade är vid liv eller ej.
Citera
2018-05-24, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Fast nu förstår jag ingenting!
Nu har vi alltså en kille som försvann för att han inte gillade sina skor och att föräldrarna är snåla som ni uttrycker det i tråden?

Jag förstår helt plötsligt inte vad föräldrarnas ekonomi har med saken att göra och inte heller vad Patrik bar för skor när han försvann.

En sak vet jag: Om jag skulle kräva något av mitt vuxna barn som kostade pengar så skulle jag givetvis betala den kostnaden. Inget konstigt alls med det.

Tänk om föräldrarna faktiskt lärt sina barn att inte vara materialister och spara pengarna i stället!
Jösses!

Om nu skorna och föräldrarnas bil, deras betalande av tågbiljett och Patriks kontantkort har nåt med försvinnandet att göra så förklara gärna. Det börjar kännas lite OT här!
Det var inte jag som sa att kontantkort kan påvisa fattigdom hos föräldrarna. Det var inlägget jag citerade som påstod detta.

Många inlägg i denna tråd har lästs slarvigt redan från start och det har blivit många missförstånd för en tror nån annan skrivit nåt fast den syftat på något annat, synd.
Citera
2018-05-24, 11:05
Medlem
Felstavning

Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
P. pratar med sin mamma länge i telefonen.
Han älskar musik, förmodligen lyssnade han på musik på mobilen under resan.
Han har en enorm hemlängtan, och vill bara hem snarast möjligt. Tåget stannar vid Lindesbergs station i 12-15 minuter!? Lokföraren går igenom vagnarna till andra änden av tåget läste jag att ngn skrev som åkt denna linje förut. Fyra grabbar stiger på tåget som han får "dåliga vibbar av"?

Lindesberg och Mjölby station ser i princip identiska ut för en storstadsbo och även för en person som åkt denna sträcka säg tio gånger. Dessutom på övervakningsvideon går han av vid det yttersta spåret där det saknas namnskyllt på stationen, (är osäker på detta men av övervakningsbilderna att döma verkar det så). Han går helt lugnt och sansat precis som vilken person som helst och avviker inte alls i sina rörelser/beteende.

Min slutsats: Patrik är stressad, säkert trött kanske har han sovit dåligt för att hans huvud går på högvarv över hur skönt det ska bli att komma hem. Hans batteri på mobilen tar slut på tåget och han blir stressad över detta. Tåget anländer till Lindesberg och av någon anledning är han osäker på om tåget i framme i Mjölby. Lokföraren kanske inte ropade ut stationen, vilket är vanligt förekommande i dessa tåg som jag själv åkt många gånger.

Han avvaktar med att kliva av för att se om kvinnan ska gå av. Han vågar inte fråga henne om de är framme i Mjölby (jag vet, det här är motsägelsefullt eftersom han vågade låna hennes telefon. Men hon kan ha sett upptagen ut tex.). Tåget står stilla oerhört länge och lokföraren passerar honom i vagnen. (12-15 minuter hade jag absolut reagerat på och tänkt vad är det som försigår.) Patrik kollar ut från fönstret och blir konfunderad över om de kanske faktiskt redan är framme i Mjölby. Eventuellt späder grabbarna på stressen/oro eller alternativt tänker han att hmm vad mycket folk som kliver på är vi redan framme vid slutstation. När han dessutom märker att lokföraren går förbi tänker han att oj, nu ska tåget tillbaka från slutstationen, jag får skynda mig att kliva av. Han ville nog inte åka fel om han nu hade sån pass hemlängtan och dessutom telefonens batteri är slut så är det det sista man vill. Hur vanligt är det förresten med kontantkort? alla jag känner har abbonemang och bara de snålaste föräldrarna till kompisar när man själv var yngre hade kontantkort och det var oftast väldigt snåla påfyllningar på saldot (lite långsökt kanske).

Samtidigt kollar de allra flesta mnsk efter en namnskylt på stationen men dessa kan vara riktigt svåra att hitta på stationer i små städer/byar. Oftast finns bara en liten vit i mitten vid huvudspåret. Han blir pressad till att ta ett beslut. Han övertygar sig själv om att han är framme för att stationen ser ut som den han brukar kliva av vid.

Patrik kliver av vid Lindesbergs tågstation. Tåget åker iväg och ev lägger han inte märke till det eller så märker han det och förstår att shit jag klev av på fel station. Mobilen har inget batteri kvar. Här måste han på något sätt skaffa hjälp för att ta sig hem, ev prioritera att ladda mobiltelefonen. Något händer kort efter detta är min teori. Dumpad ryggsäck, resväska etc. Om P. hade tagit sitt liv borde väl hans kropp rimligen ha hittats inom ett halvår. Jag tror att han har utsatts för ett brott. En ensam ung blond svensk kille med resväskor är det perfekta rånoffret...
Här är inlägget jag citerade ang kontantkort. Vet ej hur man fetar text, men det står ”Hur vanligt är det förresten med kontantkort? alla jag känner har abbonemang och bara de snålaste föräldrarna till kompisar när man själv var yngre hade kontantkort och det var oftast väldigt snåla påfyllningar på saldot (lite långsökt kanske). ”
Senast redigerad av Hemma97322 2018-05-24 kl. 11:06. Anledning: Felstavning
Citera
2018-05-24, 11:30
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Här är inlägget jag citerade ang kontantkort. Vet ej hur man fetar text, men det står ”Hur vanligt är det förresten med kontantkort? alla jag känner har abbonemang och bara de snålaste föräldrarna till kompisar när man själv var yngre hade kontantkort och det var oftast väldigt snåla påfyllningar på saldot (lite långsökt kanske). ”

Nu var det inte bara dig jag syftade på utan att det kommer in inlägg om vilken bil föräldrarna har, varför han har kontantkort etc.

Du däremot skrev att det förmodligen finns skulder till KFM eller att det är droger inblandat för att han ägde ett kontantkort.

(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg 22 maj 2017

Om du nu tror att hans påstådda skulder till KFM eller hans tänkta drogmissbruk så är det bättre att du lägger fram en teori om hur kontantkortet händer ihop med försvinnandet. Menar du att han försvann för att han skulle ha en skuld till KFM eller varför var det värt att ta upp?

Du fetar genom att markera den text du vill feta och trycker på B över skrivfältet.
Senast redigerad av Livingmyownlife 2018-05-24 kl. 11:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in