2018-05-22, 20:49
Medlem
Lämnade tråden vid ca 300 sidor och verkar inte som den kommit längre än då.

Har någon kollat brunnar i det område som tidigare nämnts? Minns inte men står någonstans i tråden fram till sida 300.
Det var ju en kille som var bekant med nån som visste nåt. Kan ju vara värt ett försök iaf...

Killen som visste nåt antydde väl att P var skyldig pengar för droger. I Hallsberg skulle han kliva av för att prata med de han var skyldig. De tänkte skrämmas med misshandel, men den urartade och han dog.

Jag minns inte idag vem som skrev detta, men det var en som snabbt hoppade in i tråden, gav info och sedan aldrig skrev något mer.
Citera
2018-05-22, 22:28
Medlem
Jultrollets avatar
Pappan om ettårsdagen av sonens försvinnande: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mQrg9/ett-ar-sedan-patrik-forsvann-det-kanns-fortfarande-lika-overkligt

" - Året har varit otroligt jobbigt där man under första tiden, när det kom in tips om att han eventuellt kunde ha setts till, slets mellan hopp och förtvivlan. Fem gånger har det hittats killar i hans ålder som inte varit identifierade i början och där vi har ringt polisen. Tiden innan man får svar är fruktansvärd."

" -Vi hoppas få visshet och ett avslut. Då kan man förhoppningsvis på ett sätt komma vidare med ett sorgearbete. På ett sätt sörjer vi ju redan men kan inte göra det fullt ut för vi inte riktigt vet, säger Jörgen Linfeldt till Aftonbladet"
Citera
2018-05-22, 22:30
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Lämnade tråden vid ca 300 sidor och verkar inte som den kommit längre än då.

Har någon kollat brunnar i det område som tidigare nämnts? Minns inte men står någonstans i tråden fram till sida 300.
Det var ju en kille som var bekant med nån som visste nåt. Kan ju vara värt ett försök iaf...

Killen som visste nåt antydde väl att P var skyldig pengar för droger. I Hallsberg skulle han kliva av för att prata med de han var skyldig. De tänkte skrämmas med misshandel, men den urartade och han dog.

Jag minns inte idag vem som skrev detta, men det var en som snabbt hoppade in i tråden, gav info och sedan aldrig skrev något mer.

Om det nu är så, inte för att många kanske tror på drogteorin, så går det inte att skicka PM längre till folk som är nyreggade eller har skickat mindre än 50 skickade PM..

Men jag hoppas innerligt att den som skrev inlägget tipsar polisen. På så sätt finns det faktiskt en chans för polisen att misstänka brott och då få tillgång till helt annat ”utredningskit”.
Citera
2018-05-22, 23:51
Medlem
rootbits avatar
Jag tror att vi har att göra med ett klassiskt bögmord.

Läser man tråden framkommer det att Patrik lämnade stationen med en liten grön fjällrävenryggsäck, en resväska på hjul och blommiga skor på fötterna.

Innan han gick av i Hallsberg ska han ha bett sin mamma att ladda på hans kontantkort, vilket han inte skulle ha gjort såvida han inte själv behövde ringa någon. Det ska dessutom ha funnits en kvinna ombord på tåget som vittnade om att Patrik pratade i telefon med någon där han sedan avslutade samtalet med "Puss".

Om snuten går igenom loggar på vilka samtal som ringdes vid tidpunkten för försvinnandet från den telemasten som är närmast stationen bör man kunna dra vissa slutsatser. Därefter sorterar man ut dem som är män i hans egen ålder och upp till 60år. Vikten bör läggas på de yngre männen först. Tillsist samkör man detta mot Patriks dator. Hur svårt kan det vara?
Senast redigerad av rootbit 2018-05-22 kl. 23:53.
Citera
2018-05-23, 00:10
Medlem
P. pratar med sin mamma länge i telefonen.
Han älskar musik, förmodligen lyssnade han på musik på mobilen under resan.
Han har en enorm hemlängtan, och vill bara hem snarast möjligt. Tåget stannar vid Lindesbergs station i 12-15 minuter!? Lokföraren går igenom vagnarna till andra änden av tåget läste jag att ngn skrev som åkt denna linje förut. Fyra grabbar stiger på tåget som han får "dåliga vibbar av"?

Lindesberg och Mjölby station ser i princip identiska ut för en storstadsbo och även för en person som åkt denna sträcka säg tio gånger. Dessutom på övervakningsvideon går han av vid det yttersta spåret där det saknas namnskyllt på stationen, (är osäker på detta men av övervakningsbilderna att döma verkar det så). Han går helt lugnt och sansat precis som vilken person som helst och avviker inte alls i sina rörelser/beteende.

Min slutsats: Patrik är stressad, säkert trött kanske har han sovit dåligt för att hans huvud går på högvarv över hur skönt det ska bli att komma hem. Hans batteri på mobilen tar slut på tåget och han blir stressad över detta. Tåget anländer till Lindesberg och av någon anledning är han osäker på om tåget i framme i Mjölby. Lokföraren kanske inte ropade ut stationen, vilket är vanligt förekommande i dessa tåg som jag själv åkt många gånger.

Han avvaktar med att kliva av för att se om kvinnan ska gå av. Han vågar inte fråga henne om de är framme i Mjölby (jag vet, det här är motsägelsefullt eftersom han vågade låna hennes telefon. Men hon kan ha sett upptagen ut tex.). Tåget står stilla oerhört länge och lokföraren passerar honom i vagnen. (12-15 minuter hade jag absolut reagerat på och tänkt vad är det som försigår.) Patrik kollar ut från fönstret och blir konfunderad över om de kanske faktiskt redan är framme i Mjölby. Eventuellt späder grabbarna på stressen/oro eller alternativt tänker han att hmm vad mycket folk som kliver på är vi redan framme vid slutstation. När han dessutom märker att lokföraren går förbi tänker han att oj, nu ska tåget tillbaka från slutstationen, jag får skynda mig att kliva av. Han ville nog inte åka fel om han nu hade sån pass hemlängtan och dessutom telefonens batteri är slut så är det det sista man vill. Hur vanligt är det förresten med kontantkort? alla jag känner har abbonemang och bara de snålaste föräldrarna till kompisar när man själv var yngre hade kontantkort och det var oftast väldigt snåla påfyllningar på saldot (lite långsökt kanske).

Samtidigt kollar de allra flesta mnsk efter en namnskylt på stationen men dessa kan vara riktigt svåra att hitta på stationer i små städer/byar. Oftast finns bara en liten vit i mitten vid huvudspåret. Han blir pressad till att ta ett beslut. Han övertygar sig själv om att han är framme för att stationen ser ut som den han brukar kliva av vid.

Patrik kliver av vid Lindesbergs tågstation. Tåget åker iväg och ev lägger han inte märke till det eller så märker han det och förstår att shit jag klev av på fel station. Mobilen har inget batteri kvar. Här måste han på något sätt skaffa hjälp för att ta sig hem, ev prioritera att ladda mobiltelefonen. Något händer kort efter detta är min teori. Dumpad ryggsäck, resväska etc. Om P. hade tagit sitt liv borde väl hans kropp rimligen ha hittats inom ett halvår. Jag tror att han har utsatts för ett brott. En ensam ung blond svensk kille med resväskor är det perfekta rånoffret...
Citera
2018-05-23, 03:39
Medlem
I sammanfattningen finns en länk till facebook där mammans samtal med sonen återges. Den länken fungerar inte. Vet någon vart jag kan läsa om telefonsamtalet?
Citera
2018-05-23, 05:56
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Jag tror att vi har att göra med ett klassiskt bögmord.

Läser man tråden framkommer det att Patrik lämnade stationen med en liten grön fjällrävenryggsäck, en resväska på hjul och blommiga skor på fötterna.

Innan han gick av i Hallsberg ska han ha bett sin mamma att ladda på hans kontantkort, vilket han inte skulle ha gjort såvida han inte själv behövde ringa någon. Det ska dessutom ha funnits en kvinna ombord på tåget som vittnade om att Patrik pratade i telefon med någon där han sedan avslutade samtalet med "Puss".

Om snuten går igenom loggar på vilka samtal som ringdes vid tidpunkten för försvinnandet från den telemasten som är närmast stationen bör man kunna dra vissa slutsatser. Därefter sorterar man ut dem som är män i hans egen ålder och upp till 60år. Vikten bör läggas på de yngre männen först. Tillsist samkör man detta mot Patriks dator. Hur svårt kan det vara?

Att vara i en utsatt situation och inte ens kunna ringa och meddela när man landat på Malmö central för att bli hämtad..

Gällande samtalslistorna så FÅR polisen inte plocka ut dessa om inget brott föreligger. En initial utredning visade på att det inte kan styrkas att Patrik blivit utsatt för ett brott och att försvinna självmant ger polisen ingen rätt att kolla upp din mobilhistorik.

Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Han har en enorm hemlängtan, och vill bara hem snarast möjligt. Tåget stannar vid Lindesbergs station i 12-15 minuter!? Lokföraren går igenom vagnarna till andra änden av tåget läste jag att ngn skrev som åkt denna linje förut. Fyra grabbar stiger på tåget som han får "dåliga vibbar av"?

Lindesberg och Mjölby station ser i princip identiska ut för en storstadsbo och även för en person som åkt denna sträcka säg tio gånger. Dessutom på övervakningsvideon går han av vid det yttersta spåret där det saknas namnskyllt på stationen, (är osäker på detta men av övervakningsbilderna att döma verkar det så). Han går helt lugnt och sansat precis som vilken person som helst och avviker inte alls i sina rörelser/beteende.

Min slutsats: Patrik är stressad, säkert trött kanske har han sovit dåligt för att hans huvud går på högvarv över hur skönt det ska bli att komma hem. Hans batteri på mobilen tar slut på tåget och han blir stressad över detta. Tåget anländer till Lindesberg och av någon anledning är han osäker på om tåget i framme i Mjölby. Lokföraren kanske inte ropade ut stationen, vilket är vanligt förekommande i dessa tåg som jag själv åkt många gånger.

Han avvaktar med att kliva av för att se om kvinnan ska gå av. Han vågar inte fråga henne om de är framme i Mjölby (jag vet, det här är motsägelsefullt eftersom han vågade låna hennes telefon. Men hon kan ha sett upptagen ut tex.). Tåget står stilla oerhört länge och lokföraren passerar honom i vagnen. (12-15 minuter hade jag absolut reagerat på och tänkt vad är det som försigår.) Patrik kollar ut från fönstret och blir konfunderad över om de kanske faktiskt redan är framme i Mjölby. Eventuellt späder grabbarna på stressen/oro eller alternativt tänker han att hmm vad mycket folk som kliver på är vi redan framme vid slutstation. När han dessutom märker att lokföraren går förbi tänker han att oj, nu ska tåget tillbaka från slutstationen, jag får skynda mig att kliva av. Han ville nog inte åka fel om han nu hade sån pass hemlängtan och dessutom telefonens batteri är slut så är det det sista man vill. Hur vanligt är det förresten med kontantkort? alla jag känner har abbonemang och bara de snålaste föräldrarna till kompisar när man själv var yngre hade kontantkort och det var oftast väldigt snåla påfyllningar på saldot (lite långsökt kanske).

Samtidigt kollar de allra flesta mnsk efter en namnskylt på stationen men dessa kan vara riktigt svåra att hitta på stationer i små städer/byar. Oftast finns bara en liten vit i mitten vid huvudspåret. Han blir pressad till att ta ett beslut. Han övertygar sig själv om att han är framme för att stationen ser ut som den han brukar kliva av vid.

Patrik kliver av vid Lindesbergs tågstation. Tåget åker iväg och ev lägger han inte märke till det eller så märker han det och förstår att shit jag klev av på fel station. Mobilen har inget batteri kvar. Här måste han på något sätt skaffa hjälp för att ta sig hem, ev prioritera att ladda mobiltelefonen. Något händer kort efter detta är min teori. Dumpad ryggsäck, resväska etc. Om P. hade tagit sitt liv borde väl hans kropp rimligen ha hittats inom ett halvår. Jag tror att han har utsatts för ett brott. En ensam ung blond svensk kille med resväskor är det perfekta rånoffret...

Jag vet inte vart du fått Lindesberg i från. Hallsberg menar du va?

Det är nog vanligare att studenter som bor på studenthem och inte hemma har just kontantkort. Det är inte lätt att få ekonomin att gå ihop som student om man inte jobbar på sidan av.
Citera
2018-05-23, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Att vara i en utsatt situation och inte ens kunna ringa och meddela när man landat på Malmö central för att bli hämtad..

Gällande samtalslistorna så FÅR polisen inte plocka ut dessa om inget brott föreligger. En initial utredning visade på att det inte kan styrkas att Patrik blivit utsatt för ett brott och att försvinna självmant ger polisen ingen rätt att kolla upp din mobilhistorik.

Jag vet inte vart du fått Lindesberg i från. Hallsberg menar du va?

Det är nog vanligare att studenter som bor på studenthem och inte hemma har just kontantkort. Det är inte lätt att få ekonomin att gå ihop som student om man inte jobbar på sidan av.

Ups, yes jag menade Hallsberg.
Citera
2018-05-23, 08:12
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Då samlas vi här mina fb-vänner.

Ett helt år har gått och vi vet fortfarande lika lite som vi gjorde förra året. Så oerhört tragiskt att P inte hittats. Tänker ibland på P och hans familj hur hemskt det måste vara.
Försöker tänka olika scenario men det känns som vi diskuterat precis allt. Vad som är genomsökt vet jag inte men det som finns kvar är väl olika vattendrag.

Ett både djupt berörande och komplicerat fall som engagerat hundratals eller tusentals människor.

Misstänker att det lika gärna kan handla om en grannkommun. Som vi redan diskuterat finns det diken, buskar och snår nästan överallt.
Citera
2018-05-23, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex

Vad har hans kontantkort med föräldrarna att göra? Han är/var vuxen/myndig. Antingen ville han ringa anonymt och därför hade kontantkort. (Ja, jag tror fortfarande killen drogade) eller så hade han KF-skulder som gör/gjorde att han inte fick skaffa abonnemang.
Citera
2018-05-23, 10:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
I sammanfattningen finns en länk till facebook där mammans samtal med sonen återges. Den länken fungerar inte. Vet någon vart jag kan läsa om telefonsamtalet?

Vet inte vilken länk du menar, men här är några:

"Patrik och kvinnan satt vid varsitt fönster på varsin sida av gången. Vid 14-tiden fick de kontakt när Patrik bad om att låna hennes mobiltelefon för att ringa sin mamma. Han ska då ha bett sin mamma fylla på hans kontantkort.

Efter samtalet återgick Patrik till sin plats. Enligt kvinnan höll han på med sin dator, och pratade i telefon ytterligare en gång – då i sin egen mobil.

– Det lät som om han pratade med någon och så avslutade han med puss och kram ungefär, berättar kvinnan för Nyheter24.

Enligt pappan Jörgen Linfeldt ska Patrik ha pratat ännu en gång med sin mamma.
"

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/889926-sista-vittnet-patrik-komma-hem

"Han pratade med sin mamma i telefon i samband med tågbytet. Därefter är det tyst."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/stor-sokinsats-i-hallsberg-efter-22-ariga-patrik

"Patrik skulle åka tåg från Falun till Malmö och byta tåg i Mjölby. Under resan pratade han med sin mamma flera gånger. Men av misstag gick han av i Hallsberg. Eftersom tåget stod still där i en kvart var han övertygad om att han var framme i Mjölby. Det var Carinas sista samtal med sonen - de kom överens om att han skulle ringa när han satt på nästa tåg.
– Men det gjorde han inte. Efter en halvtimme började jag ringa. Då var det bara en röstbrevlåda, säger Carina.
"

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/f%C3%B6r%C3%A4ldrarnas-desperata-jakt-efter-f%C3%B6rsvunna-patrik-22-1.4400286

"Men i stället för att byta tåg i Mjölby klev han av redan i Hallsberg.

– Min fru pratade med honom, och då sa han att han trodde han var framme i Mjölby, och att han var tvungen att byta tåg. Sedan dess har vi inte hört av honom, säger Jörgen Linfeldt, Patriks pappa.
"

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/missing-people-inleder-sitt-tionde-sok-efter-forsvunne-patrik/
Citera
2018-05-23, 10:34
Medlem
notknapparens avatar
För mig en helt ny artikel från Nyheter 24 (mars-18). Kanske redan finns i tråden.
En sammanfattning av försvinnandet och polisens insatser.

Och en helt ny vinkling av försvinnandet (Så Living! Du som länge hållit hoppet uppe för oss. Ge inte upp dina förhoppningar! ❤️❤️).

Saxat (fetat) och blandat i min egen prioriteringsordning:

"Polisen arbetar helt enkelt utifrån teorin att Patrik är försvunnen frivilligt. När en vuxen försvunnen person anträffas vid liv av polisen är de aldrig skyldiga att meddela anhöriga om detta. Karin Eldblom berättar att de ofta frågar om de får berätta för anhöriga, men utan att avslöja var personen befinner sig.

– Man får ju faktiskt försvinna, det är inte olagligt.

När Patrik försvann kollade polisen på sjukhus för att se om han kommit i kontakt med sjukvård, men fick ingen träff.

– De har ju sina regler om vad de får och inte får lämna ut till oss. Men mina förhoppningar är att, precis som vi skulle göra, att de kan tala om för oss att han är vid liv, säger Karin Eldblom.
"

"Den internationella efterlysning som gjorts skulle dessutom avslöja om Patrik åkt utomlands."

"Dessutom har det funnits flera teorier om vad som verkligen skulle ha hänt Patrik, som att han skulle hålla sig gömd hos en kompis eller ha vandrat mot Hällabrottet. Inte heller här har polisen funnit något.

– Vi vet inte riktigt vilken riktning han har gått mot. Men om man antar att Patrik gick mot den riktning som väskorna påträffades, så har han inte gått mot Hällabrottet. Det har gjorts några iakttagelser i den riktningen så han kan ha rört sig ditåt, mot Hällabrottet, Kumla och Sannahed, men det är svårt att avgöra. Vi har inget som pekar mot ett specifikt område, säger Eldblom och fortsätter:

– Det har gjorts några iakttagelser där det har funnits kameraövervakning, som vi har tittat på, men hittills inte kunnat hitta något som identifierar att det är Patrik.
"

"Om Patrik uppfattas vara i livshotande tillstånd – ring 112."

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/905856-snart-ett-ar-sedan-patrik-22-forsvann-polisen-vadjar-om-hjalp

Själv vet jag inte vad jag ska tro.
Tror dock inte att man ska dra allt för stora växlar på Nyheter 24.
Har ju inte sett denna vinkling av försvinnandet tidigare. Så jag är fortfarande pessimistisk.
Man undrar om det är Nyheter 24 som vinklar Karin Eldbloms utsaga, eller om polisen faktiskt har någon slags indikation på att Patrik "försvunnit frivilligt" på ett eller annat sätt.

Om jag nu ska försöka mig på en fundering över det som skrivits, kanske det lutar åt att man kan misstänka Patrik är inlagd på psykiatrisk klinik???

Men som sagt, jag är fortsatt pessimistisk....Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in