Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Jag tror att SD i vissa avseenden skulle dra mer jämnt med S än M, lite mindre i andra. Det stora problemet är dock att väljarna lutar åt ett annat håll. Anekdotiskt stöd i all ära men det finns opinionsmätningar om sånt här.
- SD-väljare i genomsnitt tycker mycket sämre om S än M, och S-väljarna tycker mycket sämre om SD än vad M-väljarna gör. (SOM-institutet).
- 69% av SD-väljarna vill se ett regeringsunderlag bestående av M, KD och SD. Detsamma gäller 35% av KD-väljarna. (AB/Inizio)
- M+KD+SD är det näst mest populära regeringsalternativet bland samtliga väljare efter en ren alliansregering. (AB/Inizio)
Det är i dessa tider sjukt svårt att sätta ihop en konstellation som en majoritet kan köpa. Man får vara glad om 1/3 av väljarna gillar den mix man lyckas koka ihop. Men just S+SD är en särskilt frånstötande kombination för flertalet. Som sniglar med bruna bönor. Många vill absolut inte ha det ena, många vill absolut inte ha det andra, och jättemånga vill definitivt inte ha dem i kombination.
Aftonbladet, 1 Sept 2017:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QLwgP/m-valjarna-fortsatt-halla-oppet-for-sd
Citat:
Moderaternas kärnväljare ser gärna att den nya partiordföranden fortsätter samtala med Sverigedemokraterna.
Det visar en undersökning från Aftonbladet/Inizio.
– Moderaterna som inte uppskattade öppningen till SD lämnade partiet. De som är kvar har slutit upp på den linjen, säger Karin Nelsson, analyschef på Inizio.
Citat:
I förra veckan avgick Moderaternas partiordförande Anna Kinberg Batra. Efter sig lämnar hon ingen given arvinge.
Men moderaternas väljare är rörande överens om en sak: nästa partiledare ska fortsätta på linjen att man ska samtala med Sverigedemokraterna om det behövs. Det svarar hela 70 procent av de tillfrågade M-väljarna i en ny undersökning från Aftonbladet/Inizio
Det var klokt av Batra att öppna dörren mot SD.
Visst, Nya M förlorade sina vänsterliberaler men det var enbart av godo för partiets överlevnad.
Kvar finns de mer konservativa väljarna som uppenbarligen inte går i takt med sin nuvarande partiledning.
Jag tror att det finns en ganska så hyfsat stöd bland sossarnas konservativa gräsrötter, kanske de kan kallas för gråsossarna?
Och de här gråsossarna har stora problem med sossarnas samverkan med MP. Det är väl just den delen som sakta med säkert går över till SD samtidigt som sossarnas vänsterfalang vill ha mer av MP-politiken.
Sossarna håller nu på att självdö.
Nya M är ju faktiskt i en snarlik situation, partiledningen har lagt sig platt för den rödgröna regeringen. Beskattningen av privata sjukförsäkringar gick lekande lätt igenom då Allianspartierna lade ned sina röster och enbart SD gick emot. DÖ-2.0 i sin prydnad.
Centerns stöd av "Afghanlagen" gav nog en del konservativa moderater en rejäl tankeställare vad det gäller ett framtida samarbete med C inom Alliansen.
Eftersom fåntrattarna Löfven och Kristersson framhärdar att allt samarbete med SD är uteslutet så fortsätter S och Nya M att förlora röster till SD.
Jag tror att partier som MP och C kommer att bli isolerade. Övriga partier har nu sett hur det går för partier som har samröre med politiken som MP och C för fram.
Som jag tidigare skrev i den här tråden så tror jag att Nya M's lokalavdelningar kommer att kräva att partiledningen byts till politiker som bättra företräder den konservativa väljarbasen.
Det intressanta med S är att det nu är vänsterfalangen inom partiet som nu är högljudd och kräver en flyktingvänligare politik.
Jag hoppas att falangen kommer att få ett flyktingvänligare S då det skulle fungera som den sista spiken i kistan och se till att ytterligare sossar tog klivet över till SD.