2018-05-23, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Något regeringssamarbete mellan S och SD tror jag absolut inte på.

Det känns som att S nästan gett upp. Hade Löfven inte vart statsminister hade man kunnat byta ut honom mot Ygeman. Det känns som att alla sossar bara går och väntar på det. Har aldrig läst eller hört om någon som är imponerad av Löfven som person.

Kan inte se någon som helst möjlighet för SD att hamna i någon regering. Och det hade vart det absolut sämsta som skulle kunna hända och jag är säker på att Jimmy håller med och skyr det som pesten. SD levererar i opposition men har de ens manskap att fylla sina stolar i riksdagen efter valet? Skulle ni handen på hjärtat ens vilja se SD-snubbar på ministerposter. Fy fan va pinsamt.

Det blir väl M som får försöka sy ihop någon minoritetsregering (självklart utan SD).
Nej vi vill hellre se Frigolit, Ferm, Lövin, Margot Wallström, Annika Strandhäll, etc etc. Lallande idioter. Är du själv en idiot som tror att deras ministrar på något område skulle vara mer kompetenta än SD seventuella? Se vad de gjort med landet, din dåre.
2018-05-23, 22:59
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nej vi vill hellre se Frigolit, Ferm, Lövin, Margot Wallström, Annika Strandhäll, etc etc. Lallande idioter. Är du själv en idiot som tror att deras ministrar på något område skulle vara mer kompetenta än SD seventuella? Se vad de gjort med landet, din dåre.

Jag visste sedan finns tidigare inlägg att du tillhör de något svagare skribenterna här så ditt inlägg förändrar inget.
2018-05-23, 23:04
Medlem
Citat:
Jag visste sedan finns tidigare inlägg att du tillhör de något svagare skribenterna här så ditt inlägg förändrar inget.
Nej det är riktigt, det förändrar inte att sossarna är på dekis och SD på uppgång, med S:s väljare. Var det något annat du ville ha sagt?
2018-05-23, 23:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Intressant läge, SD ökar som en raket just nu, och är tillbaka på samma nivå som före svackan som inleddes i oktober.

Med ett snitt i mätningarna på 20%, och sossarna har 25% så ligger troligtvis SD före sossarna i nuläget, sett till hur SD brukar underskattas. Sannolikt ligger SD på ca 27%.

I allt fler väljares ögon så är SD det enda trovärdiga partiet i de mest ödesmättade frågorna, som invandringen, brottsligheten, och framtiden för vårt land som välfärdsnation. Det bådar onekligen extremt gott inför 9:e september.
2018-05-23, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Intressant läge, SD ökar som en raket just nu, och är tillbaka på samma nivå som före svackan som inleddes i oktober.

Med ett snitt i mätningarna på 20%, och sossarna har 25% så ligger troligtvis SD före sossarna i nuläget, sett till hur SD brukar underskattas. Sannolikt ligger SD på ca 27%.

I allt fler väljares ögon så är SD det enda trovärdiga partiet i de mest ödesmättade frågorna, som invandringen, brottsligheten, och framtiden för vårt land som välfärdsnation. Det bådar onekligen extremt gott inför 9:e september.

Dessutom kommer de skärpningar som införts sedan förra året absolut leda till ännu högre s.k. "blatterelaterad" kriminalitet i sommar!
Att SD alltid ökar under sommaren är garanterat lika säkert som att solen går upp i öster!
Sedan glömmer folk bort "blattarnas bravader" under hösten och vintern, när dessa nämnda går i ide!
2018-05-23, 23:54
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tror att SD i vissa avseenden skulle dra mer jämnt med S än M, lite mindre i andra. Det stora problemet är dock att väljarna lutar åt ett annat håll. Anekdotiskt stöd i all ära men det finns opinionsmätningar om sånt här.

- SD-väljare i genomsnitt tycker mycket sämre om S än M, och S-väljarna tycker mycket sämre om SD än vad M-väljarna gör. (SOM-institutet).

- 69% av SD-väljarna vill se ett regeringsunderlag bestående av M, KD och SD. Detsamma gäller 35% av KD-väljarna. (AB/Inizio)

- M+KD+SD är det näst mest populära regeringsalternativet bland samtliga väljare efter en ren alliansregering. (AB/Inizio)

Det är i dessa tider sjukt svårt att sätta ihop en konstellation som en majoritet kan köpa. Man får vara glad om 1/3 av väljarna gillar den mix man lyckas koka ihop. Men just S+SD är en särskilt frånstötande kombination för flertalet. Som sniglar med bruna bönor. Många vill absolut inte ha det ena, många vill absolut inte ha det andra, och jättemånga vill definitivt inte ha dem i kombination.

Aftonbladet, 1 Sept 2017:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QLwgP/m-valjarna-fortsatt-halla-oppet-for-sd
Citat:
Moderaternas kärnväljare ser gärna att den nya partiordföranden fortsätter samtala med Sverigedemokraterna.

Det visar en undersökning från Aftonbladet/Inizio.

– Moderaterna som inte uppskattade öppningen till SD lämnade partiet. De som är kvar har slutit upp på den linjen, säger Karin Nelsson, analyschef på Inizio.

Citat:
I förra veckan avgick Moderaternas partiordförande Anna Kinberg Batra. Efter sig lämnar hon ingen given arvinge.

Men moderaternas väljare är rörande överens om en sak: nästa partiledare ska fortsätta på linjen att man ska samtala med Sverigedemokraterna om det behövs. Det svarar hela 70 procent av de tillfrågade M-väljarna i en ny undersökning från Aftonbladet/Inizio

Det var klokt av Batra att öppna dörren mot SD.
Visst, Nya M förlorade sina vänsterliberaler men det var enbart av godo för partiets överlevnad.
Kvar finns de mer konservativa väljarna som uppenbarligen inte går i takt med sin nuvarande partiledning.

Jag tror att det finns en ganska så hyfsat stöd bland sossarnas konservativa gräsrötter, kanske de kan kallas för gråsossarna?
Och de här gråsossarna har stora problem med sossarnas samverkan med MP. Det är väl just den delen som sakta med säkert går över till SD samtidigt som sossarnas vänsterfalang vill ha mer av MP-politiken.
Sossarna håller nu på att självdö.

Nya M är ju faktiskt i en snarlik situation, partiledningen har lagt sig platt för den rödgröna regeringen. Beskattningen av privata sjukförsäkringar gick lekande lätt igenom då Allianspartierna lade ned sina röster och enbart SD gick emot. DÖ-2.0 i sin prydnad.
Centerns stöd av "Afghanlagen" gav nog en del konservativa moderater en rejäl tankeställare vad det gäller ett framtida samarbete med C inom Alliansen.

Eftersom fåntrattarna Löfven och Kristersson framhärdar att allt samarbete med SD är uteslutet så fortsätter S och Nya M att förlora röster till SD.

Jag tror att partier som MP och C kommer att bli isolerade. Övriga partier har nu sett hur det går för partier som har samröre med politiken som MP och C för fram.

Som jag tidigare skrev i den här tråden så tror jag att Nya M's lokalavdelningar kommer att kräva att partiledningen byts till politiker som bättra företräder den konservativa väljarbasen.

Det intressanta med S är att det nu är vänsterfalangen inom partiet som nu är högljudd och kräver en flyktingvänligare politik.
Jag hoppas att falangen kommer att få ett flyktingvänligare S då det skulle fungera som den sista spiken i kistan och se till att ytterligare sossar tog klivet över till SD.
2018-05-24, 00:01
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Visserligen OT i Tråden: Den enklaste och relevanta lösningen uppstår då M inser behovet av ny ledare - som sannolikt sker efter valet, med SD som största parti!
Det skulle inte förvåna mig om lokalavdelningarna tröttnar och kräver en ny partiledning innan valet.

Jag tror att Kristerssons vägran att ta SD i hand kommer att få konservativa moderater att göra uppror.

Moderaterna kan komma i en sådan situation att medlemmarna redan anser det kommande valet som förlorat och istället fokuserar på en långsiktig transformering från ett vänsterparti till ett konservativt.

Jag tror att de konservativa moderaterna har en ganska så stor beröringsskräck vad det gäller C, med eller utan Alliansen.
2018-05-24, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Aftonbladet, 1 Sept 2017:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QLwgP/m-valjarna-fortsatt-halla-oppet-for-sd

Det var klokt av Batra att öppna dörren mot SD.
Visst, Nya M förlorade sina vänsterliberaler men det var enbart av godo för partiets överlevnad.
Kvar finns de mer konservativa väljarna som uppenbarligen inte går i takt med sin nuvarande partiledning.

Det handlade givetvis inte bara om att öppna dörren för SD, utan i ännu mera grad om att bedriva en aktiv oppositionspolitik!
Hon hade tydligen inte förankrat detta ställningstagande hos de andra s.k. "allianspartierna", utan DÖ levde ännu kvar då, liksom fortfarande idag.
2018-05-24, 00:13
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Trenden är att SD faller fort. Jag menar att det främst är ett cykliskt fenomen och att vi är i början av en lång färd neråt. När något varit populärt, nytt och "fräscht" uppstår en mättnadskänsla och det är där vi är nu. Folk är trötta på SD. Fallet kommer mattas av i hastighet men fortsätta under åtminstone 6 månader till.

Tyvärr för Jimmie och hans fantastiska medarbetare så finns det ytterst lite han kan göra att stoppa det genom politiska förflyttningar eller diverse utspel. På gott och på ont så har alla redan en bestämd uppfattning om partiet.
Nu är det 6 månader sedan du plitade ned denna profetia. Dina analyser är inte mycket att hänga i granen och du vill helt enkelt inte förstå vad SD är. Om du jämför SD med flugor som Mp, Fi eller C lär du bli besviken.

Fyra svettiga sommarmånader fram till valet. Svetsarn och de andra kan göra vad de vill men under 25% kommer inte SD notera.
2018-05-24, 00:22
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Detta kan ju intressera här i tråden om väljartillströmningen till SD: http://www.henrikoscarsson.com/2018/04/varifran-kom-sverigedemokraternas.html
Vet inte om jag missar det i analysen men man kan inte säga att det är så många moderater som kommer till SD vid valet 2014. Vill kalla dom moderater ja.
M har historiskt inte varit ett 30%s parti. De moderater som gick till SD 2014 var i majoritet sossar som 2006 var skittrötta på Persson och M hade de till låns en kort tid.
SD består till störst del av gamla sossar.
Eller så har jag bara fel...
2018-05-24, 00:33
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw

Gamla sossar och moderater. Personer som aldrig varit för massinvandring från första början, men som brukade rösta på de gamla partierna pga "det har jag alltid gjort" och pga SD:s "rasist/nazist"-stämpel.
Nu börjar SD ses som vilket parti som helst, av allt större del av väljarna. Man inser att 7-klövern har ljugit.

Sen ska vi inte glömma alla unga väljare! Man får lätt uppfattningen att unga väljare är vänster/feminister. Detta stämmer inte. Det är en myt. Bland unga mellan 18 och 34 år är Sverigedemokraterna landets största parti, enligt YouGov i mätningarna i år.
2018-05-24, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Vet inte om jag missar det i analysen men man kan inte säga att det är så många moderater som kommer till SD vid valet 2014. Vill kalla dom moderater ja.
M har historiskt inte varit ett 30%s parti. De moderater som gick till SD 2014 var i majoritet sossar som 2006 var skittrötta på Persson och M hade de till låns en kort tid.

Jag har röstat på moderaterna i alla val sedan 80-talet. 2014 blev det SD.

Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Gamla sossar och moderater. Personer som aldrig varit för massinvandring från första början, men som brukade rösta på de gamla partierna pga "det har jag alltid gjort" och pga SD:s "rasist/nazist"-stämpel.
Nu börjar SD ses som vilket parti som helst, av allt större del av väljarna. Man inser att 7-klövern har ljugit.

Sen ska vi inte glömma alla unga väljare! Man får lätt uppfattningen att unga väljare är vänster/feminister. Detta stämmer inte. Det är en myt. Bland unga mellan 18 och 34 år är Sverigedemokraterna landets största parti, enligt YouGov i mätningarna i år.

Det var glädjande att höra! Hur ser det ut på man/kvinna-nivå?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in