2018-05-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag undrar vad de egentligen menar med en totalkollaps. Troligtvis något i stil med under 20 procent i valet eller något liknande.

De har ju sannolikt tillgång till andra och mera trovärdiga OU än de vi tar del av. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om de hamnar under 20%. I Nederländerna föll S från +20% till 5-7% för ett år sedan eller två.

Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Det är inte Löfvén som bestämmer i SAP. Han är ett kuttersmycke. Ett alibi för att SAP skall kunna låtsas vara ett arbetarparti. Det är postmodernister, islamvurmare och genuskärringar som har makten.

Läs nedanstående, där det framgår hur utrikesdepartementet vägrar följa statsrådsberedningens och och statsministerns riktlinjer! Det är myteri. Skulle Löfvén ta ett steg mot SD skulle ännu fler departement avvika!

https://ledarsidorna.se/2018/05/migrationssprickan-skar-in-mellan-stats-och-utrikesministern/

Hur mycket Löfvén än skulle vilja ta ett steg mot SD så är det helt otänkbart om han inte vill starta en revolution i partiet. SAP sitter i en rävsax. Det är totala vettvillingar som befolkar department och andra politikska organ; många är så religiösa i sina olika särintressen att de t.o.m. vägrar ta order från statsministern!

SD spelar närmast mot öppet mål. När Jimmie frågar statsministern om varför 4 av 5 utländska våldtäktsmän inte blir utvisade, så kan Löfvén inte göra något annat än att börja ta upp LAS och kvinnoperspektivet. Inte för att han själv vill, utan för att han tvingas göra det av extremisterna inom partiet.

Vilket guldläge för SD inför valupptakten. Precis som Reinfeldt sa en gång; -"Jag kan bara vinna mot Jimmie Åkesson om han kommer full och börjar slåss i studion".

Kan UD verkligen öppet strunta i statsministerns direktiv utan att det beivras? Fungerar det likadant på övrig departement och i övriga samhället?

Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Valet äger rum 9 september.

Ändock, att byta ut Löfvén är en rejäl chansning.

Byta ut SL är väl lika produktivt som att byta ut AKB. Ingenting hjälper dem om de inte ändrar i partiprogrammet och i synnerhet invandringspolitiken. Alla vet det, ändå låtsas man ha panik.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Var det inte över ett år sedan jag lite försiktigt luftade idén om en S/SD-regering som enda möjliga, fungerande regeringsalternativ?
Enligt min bedömning har SD inte ett skit mer att hämta i en SD/M-regering, och som ni skriver är S, mest av allt, angelägna om att behålla makten!

Man skulle från socialdemokratiskt håll kunna göra gemensam sak med SD, och på alla påtänkliga vis åskådliggöra hur lömska och otäcka Ulf Kristersson och hans parti är, för att på det viset förhindra, inte bara ytterligare väljarflykt ut ur S, utan dessutom en moderat förstörelse av den svenska välfärden.

Visst förstår jag att detta kan vara svårsmält för herrarna i tråden, men de SD-väljare jag känner personligen skulle välkomna en S/SD-koalition.

Hur tror ni att ett sammarbete med S skulle påverka SD i opinionen?
Skulle de moderata SD-väljarna gå tillbaka till blodigeln Kristersson med anhang, eller skulle man se fram emot en möjlighet för SD att ingå i en majoritetsregering?

Jag tror fortfarande att SD är enkelriktat. Man återvänder inte till 7K, utan fortsätter. För en del kanske till soffan.
2018-05-23, 21:52
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Var det inte över ett år sedan jag lite försiktigt luftade idén om en S/SD-regering som enda möjliga, fungerande regeringsalternativ?
Enligt min bedömning har SD inte ett skit mer att hämta i en SD/M-regering, och som ni skriver är S, mest av allt, angelägna om att behålla makten!

Man skulle från socialdemokratiskt håll kunna göra gemensam sak med SD, och på alla påtänkliga vis åskådliggöra hur lömska och otäcka Ulf Kristersson och hans parti är, för att på det viset förhindra, inte bara ytterligare väljarflykt ut ur S, utan dessutom en moderat förstörelse av den svenska välfärden.

Visst förstår jag att detta kan vara svårsmält för herrarna i tråden, men de SD-väljare jag känner personligen skulle välkomna en S/SD-koalition.

Hur tror ni att ett sammarbete med S skulle påverka SD i opinionen?
Skulle de moderata SD-väljarna gå tillbaka till blodigeln Kristersson med anhang, eller skulle man se fram emot en möjlighet för SD att ingå i en majoritetsregering?

Anders Borg sa efter valet 2014 att någonstans kring 2018 kommer krisen. Det kunde vi i tråden redan förutspå vid 2012 och att de första tunga tecknen skulle komma runt 2015 och 2016. Så skedde också. Liksom mycket annat vi visste skulle ske.

Att S tvingas regera med SD har ingen avfärdat. Det är inte det viktiga just nu. Grejen är att det lär hända så mycket innan valet än de tidigare valen. Vi lever i en väldigt turbulent och ryckig tid. Än skruvad kommer tiden vara efter valet. Det är inte säkert att den regering som bildas då ens sitter kvar efter nyår. Löfven och Fridolin avgår. Troligen också Lööf liksom Björk. Med stor sannolikhet även Åkesson.

SD:s seger ser jag som redan vunnen. De lär få runt 23 procent och blir största eller andra största parti. Mycket mer kan man inte begära. 2019 är det val igen till EU. Alltså kan inte partierna få arbetsro, utan de tvingas kommentera opinionssiffrorna redan tidigt till våren.

Sd har har nu kommit over the hill: handfast och påtaglig verklighet sköter en stor del av jobbet med att övertyga väljarna. En stor del av jobbet bör handla om att bygga upp partiet mera. Sedan tycker jag att man ska ligga på att svt och sr ska vara opartisk. Så även myndigheter. För att inte tala om universiteten som blivit politiska vänsternästen. Folk är fortfarande väldigt rädda för att säga sin åsikt med risk för kännbara konsekvenser. Här har sd mycket att vinna.
2018-05-23, 22:03
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Jag gissar ändå på knallsensation i form av samarbete med SD. Socialdemokratins ideologi är först och alltid att inneha makten. En hemlig överenskommelse Löfven-Åkesson ligger i luften. Överenskommelsen kan se ut på olika sätt. Till exempel kan båda partierna i valrörelsen utnämna M till huvudfiende: S motiv är att ”rädda välfärden” medan SD kan dra upp Moderaternas mörka (sverigefientliga) bakgrund och påpeka att partiet fortfarande har många Reinfeldtister i sina led. Efter valet bildar S+SD regering med Löfven som statsminister och Åkesson som migrationsminister. S tar de flesta ministerposter och de som får dessa är partiets invandringsmåttfulla (Morgan Johansson, Ygerman, Fritzon).

Men till att börja med drar Löfven bort mattan för hazarismsekten inom partiet genom att annulera amnestin.

Tror du att Löfven är tillräckligt stark att kunna genomföra allt det? Undrar jag... Han skulle behöva gå ut i ett kärnvapenkrig mot stora delar av sitt eget parti. Den socialdemokratiska ledningen är inte mogen att göra detta i nuläget. Om sossarna ska kunna samregera med SD i framtiden, då måste Löfven och hela hans närmaste stab sparkas först och en ny partiledare med helt nya personer omkring sig måste tillträda.
2018-05-23, 22:15
Medlem
greta75s avatar
Något regeringssamarbete mellan S och SD tror jag absolut inte på.

Det känns som att S nästan gett upp. Hade Löfven inte vart statsminister hade man kunnat byta ut honom mot Ygeman. Det känns som att alla sossar bara går och väntar på det. Har aldrig läst eller hört om någon som är imponerad av Löfven som person.

Kan inte se någon som helst möjlighet för SD att hamna i någon regering. Och det hade vart det absolut sämsta som skulle kunna hända och jag är säker på att Jimmy håller med och skyr det som pesten. SD levererar i opposition men har de ens manskap att fylla sina stolar i riksdagen efter valet? Skulle ni handen på hjärtat ens vilja se SD-snubbar på ministerposter. Fy fan va pinsamt.

Det blir väl M som får försöka sy ihop någon minoritetsregering (självklart utan SD).
Senast redigerad av greta75 2018-05-23 kl. 22:30.
2018-05-23, 22:15
Medlem
Citat:
Måhända underskattar jag andelen extremvänsteraktivister i S-leden, men trots allt tror jag att SD lär tappa många väljare tillbaka till S 2022 om det blir en påtagligt högerinriktad politik som SD ställer sig bakom. Det är sannolikt oethört många LO-medlemmar som kommer att proteströsta på SD uteslutande på grund av den förda Mp-migrationspolitiken!

Det finns ju studier som visar att (S) väljare tror att de tjänar sämre än genomsnittet och därför tror sig tjäna på omfördelningen. Det största misstaget denna (S) regering gjort tror jag därför inte egentligen är migrationspolitiken utan det faktum att brytgränsen för statlig skatt inte höjts tillräckligt.

När många vanliga yrken som målare, byggnadsarbetare, gymnasielärare, etc, börjar komma nära gränsen när det är dags att betala 50% marginalskatt (för att inte tala om värnskatten) så faller illusionen att det är någon annan som betalar utan (S) väljaren börjar inse att han själv är rik och det är någon annan (migranterna) som är de fattiga som skall ha glädje av omfördelningen.

Tror att det till viss del förklarar att de (S) väljare som tar steget till (SD) samtidigt byter till att gilla (M):s ekonomiska politik. De har helt enkelt insett hur mycket skatt de betalar och att det inte är de själva som tjänar på omfördelningen.

Dessutom tror jag till viss del att den låga tröskeln till att betala statlig skatt och dessutom värnskatt delvis förklarar varför inte löneinflationen kommer igång. De som ligger lite högre i lön är helt enkelt ointresserade av att tjäna mer som inkomst av tjänst. Lönerna drar då inte iväg alls. Det håller tillbaka de totala skatteinkomsterna också.
2018-05-23, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag har äntligen kläckt Timbros och därmed moderaternas diaboliska master plan, långsiktig men fiffig: Propagera ("som moderat") för fri invandring. Implementera. Se högerpopulister radera ut socialdemokratin i efterföljande val (något de vanliga hägern inte klarat av, trots idoga försök). Låt Höger populisterna lösa invandringskrisen. Ta över i nästa skede.

Kul att du tror så. Tyvärr är högerns plan mer snårig än så och deras slutgiltiga mål är inte enbart att låsa ute socialdemokratin, utan att permanent cementera en bred underklass, öka klassklyftorna och låta de extremt rika leva som kungar. Men du är en bit på vägen.
2018-05-23, 22:29
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Man märker onekligen vilken position DN har bland media och eteblissemang. Det formligen sprutar nu reportage om sossarnas usla siffror och sds uppgång.
Det må vara hänt denna gång

Ganska uppenbart går inte att mörka. På något sätt vill DN påverka sossarna att ändra sin politik. Men det är inte enkelt att tala om hur det ska gå till för ingen förstår väljarna reaktion.

När Sd var små motarbetades de genom generösare flyktingpolitik. Därmed har man fått en förväntat från vissa att bli gränslöst generösa. Långsam har Sd ändå växt och hur gör man nu då? Det vet inte S, det vet ingen. S förlorar i båda ändar på samma sätt som M har förlorat i båda ändar.
2018-05-23, 22:38
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Ja, fel av mig, men resten står jag för Det är tre månader mellan sept och juni, och bytet kan knappast vara klart den 9 juni. Så det skulle bli mindre än tre månader varav det råder semesterstiltje under minst en månad.
Alltså mindre än två månader för en ny partiledare att göra propaganda......

Nej, det är 9 månader mellan September och Juni.
2018-05-23, 22:42
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Visserligen OT i Tråden: Den enklaste och relevanta lösningen uppstår då M inser behovet av ny ledare - som sannolikt sker efter valet, med SD som största parti!
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-05-23 kl. 22:45.
2018-05-23, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Man märker onekligen vilken position DN har bland media och eteblissemang. Det formligen sprutar nu reportage om sossarnas usla siffror och sds uppgång.
Det må vara hänt denna gång
Jo, DN är i sanning agendasättande. Det har i SD-kretsar kommit att bli synonymt med att lobba för massinvandring, men vad som menas är ju egentligen att DN vill sätta agendan för vad etablissemanget ska avhandla för dagen oavsett politikområde, och det gör de också.

På agendan just nu är att S ska skrämmas tillbaka till sin gamla invandringspolitik, ungefär som DN skrämde tillbaka M från sin öppning mot SD och fick AKB avsatt på köpet. Problemet för S är bara att de inte kan gå tillbaka, så allt DN åstadkommer är att driva på en ond spiral av S-erosion som gör smulor av partiet medan SD växer.
2018-05-23, 22:45
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det finns ju studier som visar att (S) väljare tror att de tjänar sämre än genomsnittet och därför tror sig tjäna på omfördelningen. Det största misstaget denna (S) regering gjort tror jag därför inte egentligen är migrationspolitiken utan det faktum att brytgränsen för statlig skatt inte höjts tillräckligt.

När många vanliga yrken som målare, byggnadsarbetare, gymnasielärare, etc, börjar komma nära gränsen när det är dags att betala 50% marginalskatt (för att inte tala om värnskatten) så faller illusionen att det är någon annan som betalar utan (S) väljaren börjar inse att han själv är rik och det är någon annan (migranterna) som är de fattiga som skall ha glädje av omfördelningen.

Tror att det till viss del förklarar att de (S) väljare som tar steget till (SD) samtidigt byter till att gilla (M):s ekonomiska politik. De har helt enkelt insett hur mycket skatt de betalar och att det inte är de själva som tjänar på omfördelningen.

Dessutom tror jag till viss del att den låga tröskeln till att betala statlig skatt och dessutom värnskatt delvis förklarar varför inte löneinflationen kommer igång. De som ligger lite högre i lön är helt enkelt ointresserade av att tjäna mer som inkomst av tjänst. Lönerna drar då inte iväg alls. Det håller tillbaka de totala skatteinkomsterna också.

Det låter som en rimlig analys. Tack för ett väl ge nomtänkt inlägg.
2018-05-23, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo, DN är i sanning agendasättande. Det har i SD-kretsar kommit att bli synonymt med att lobba för massinvandring, men vad som menas är ju egentligen att DN vill sätta agendan för vad etablissemanget ska avhandla för dagen oavsett politikområde, och det gör de också.

På agendan just nu är att S ska skrämmas tillbaka till sin gamla invandringspolitik, ungefär som DN skrämde tillbaka M från sin öppning mot SD och fick AKB avsatt på köpet. Problemet för S är bara att de inte kan gå tillbaka, så allt DN åstadkommer är att driva på en ond spiral av S-erosion som gör smulor av partiet medan SD växer.

DN var ju en gång i tiden moderatvänliga. Numera har jag svårt att placera deras politiska tillhörighet. Den verkar nästan proklamera mer mot S och M och mer för L.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in