2018-05-23, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Studierna finns ju i tråden....

Ge min nummret på inlägget som har den studien om säger att kvinnor slår först då, eller länka den själv.
Citera
2018-05-23, 22:11
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ge min nummret på inlägget som har den studien om säger att kvinnor slår först då, eller länka den själv.
http://www.domesticviolenceresearch.org/domestic-violence-facts-and-statistics-at-a-glance/

Vassego!
Citera
2018-05-23, 22:12
Medlem
sealstrypers avatar
Felpost
Citera
2018-05-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
http://www.domesticviolenceresearch.org/domestic-violence-facts-and-statistics-at-a-glance/

Vassego!
och var finns uppgiften att kivnnor skulle slå först?
jag har skummat..men hittar inget om detta.
Citera
2018-05-23, 22:29
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
och var finns uppgiften att kivnnor skulle slå först?
jag har skummat..men hittar inget om detta.
Merapi...
Det där är den största undersökningen om våld i nära relationer som gjorts i hela världen. Den innehåller all fakta du kan tänkas behöva och mycket mycket mer.
Det du läser är också troligen bara sammanfattningen.
Fler kvinnor än män slår sina partners. Överlägset fler kvinnor slår sina barn.

Och din fråga är "hur vet vi att kvinnan slår först"?
Det enda jag vill att du får med dig av den här studien är att kvinnor slår.
Och sen korrigera allt annat du tänker om partnervåld utifrån det. Jag vet, det kommer bli väldigt jobbigt för dig, för i din värld är det bara män som slår och kvinnor som blir slagna, men det är därför jag börjar väldigt lätt.
Kvinnor slår i nära relationer och de står för majoriteten av det psykiska våldet.
Ett våld som ofta till slut blir den sista droppen innan mannen slår...
Barnen har inte en chans att komma undan.
Och så långt ville jag inte gå med dig såhär i början.

Kvinnor slår, okej?
Kom ihåg!
Senast redigerad av Pansarvecket 2018-05-23 kl. 22:31.
Citera
2018-05-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Merapi...
Det där är den största undersökningen om våld i nära relationer som gjorts i hela världen. Den innehåller all fakta du kan tänkas behöva och mycket mycket mer.
Det du läser är också troligen bara sammanfattningen.
Fler kvinnor än män slår sina partners. Överlägset fler kvinnor slår sina barn.

Och din fråga är "hur vet vi att kvinnan slår först"?
Det enda jag vill att du får med dig av den här studien är att kvinnor slår.
Och sen korrigera allt annat du tänker om partnervåld utifrån det. Jag vet, det kommer bli väldigt jobbigt för dig, för i din värld är det bara män som slår och kvinnor som blir slagna, men det är därför jag börjar väldigt lätt.
Kvinnor slår i nära relationer och de står för majoriteten av det psykiska våldet.
Ett våld som ofta till slut blir den sista droppen innan mannen slår...
Barnen har inte en chans att komma undan.
Och så långt ville jag inte gå med dig såhär i början.

Kvinnor slår, okej?
Kom ihåg!

Pungsparken har hävdat att där finns en studie på att kvinnor slår män först, jag vill läsa detta, eftersom nej jag sitter inte och bara accepterar vilka påståenden som helst.

kan inte pungsparken visa detta, så well...då tror jag inte på uppgiften.
Citera
2018-05-23, 22:44
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Pungsparken har hävdat att där finns en studie på att kvinnor slår män först, jag vill läsa detta, eftersom nej jag sitter inte och bara accepterar vilka påståenden som helst.

kan inte pungsparken visa detta, så well...då tror jag inte på uppgiften.
Varför svarar du mig med pungsparkens svar. Jag hade väl ett helt annat budskap i min post?
Vem ska jag titta efter att du citerat för att bemöta det jag skriver?

Hur bra är du på matte?

Ett exempel:
100 män och kvinnor.
50 vardera, okej?

22 kvinnor slår, 17 män slår.
Kan du räkna ut att minst fem kvinnor slagit först?
Citera
2018-05-23, 23:11
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Så du valde att inte svara på några frågor den här gången heller...
Vill du hitta uppgiften så finns den i länkarna på Sahlgrenskas sida, minns inte vilken och jag orkar inte plöja igenom dom för att hitta något du ändå kommer att vägra att diskutera eller svara på frågor om.

Men detta är inget nytt, norska psykologen Hilde Pape tog upp detta efter en studie redan 2003, det finns även äldre studier än så från USA som visar samma sak.
Hittade inte hennes studie när jag gjorde en snabb sökning, du kan testa att söka själv...eller hålla tillgodo med en artikel om den från Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/wendela/article10394127.ab
Citat:
Örfilar, knuffar, sparkar och slag.

När orden tryter tar kvinnan till våld.
Citat:
Kvinnor är fysiskt aggressiva oftare än män. Och män blir oftare utsatta för våld.

Studien av våld och kränkningar i parförhållanden har väckt stor uppmärksamhet. Tidigare forskning från USA visar liknande resultat, men undersökningen är den första i sitt slag i Skandinavien.

- Det vi talar om är kärlekspar som grälar och slåss. Inte misshandel, inte kvinnomisshandel och inte mansmisshandel heller, säger forskaren Hilde Pape vid Nova, Norska institutet för forskning om uppväxt, välfärd och åldrande.
Citat:
Men vid utövandet av "mildare" våld som örfilar, sparkar och slag - då använder kvinnor fysisk makt i minst lika hög grad som män, säger hon.
Citat:
Hilde Pape tror att feminismen bidragit till att skapa stereotypa föreställningar om kvinnor och män, även om man egentligen velat bryta ner dem.

- Kvinnor framställs som offer. Men om vi ser på mindre allvarliga former av våld är den föreställningen inte riktig.
Citat:
Sverker Wadstein är familjerådgivare i Norrköping och träffar ständigt par som har problem i sin relation. Han blir inte särskilt upprörd över studiens resultat.

- Första tanken är att kvinnan blivit så förbannad att orden inte räcker till, och då slår hon, säger han.

Om våldet har som syfte att skada så tycker han naturligtvis att det är allvarligt, och destruktivt. Men Sverker Wadstein tror att det handlar om ett dåligt sätt att kommunicera snarare än att kvinnan som lappar till sin partner utövar makt.

Nu svarar du ju på vilka frågor du vill men skulle du kunna svara på vad du tycker är viktigast?
Är det viktigare att utmåla kvinnor som offer i alla lägen än att föra en vuxen debatt och diskutera konstaterad fakta och orsaken till att våldet ser ut som det gör?
Är könskriget viktigare för dig än att antalet misshandelsfall och mord kanske minskar?
Citera
2018-05-23, 23:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Du verkar inte vara på humör för att vara seriös. Därmed får du användas som anslagstavla istället.

Läsare.

ROKS och relevanta ideologiska lobbyverksamheter gör ett arbete som kan ersättas av vilka andra engagerade kvinnor som helst. Att hjälpa människor praktiskt och mentalt har aldrig krävt någon ideologisk lobbyverksamhet och kommer aldrig att kräva någon heller.

Inte heller är det rimligt att några ideologiska lobbyverksamheter slänger sig med ~100 miljoner av våra skattemedel samt motsvarande bidrag från kommunal ort. För att sätta den här summan i perspektiv så fick en annan lobbyverksamhet som exempelvis Svenska Naturskyddsföreningen, strax över 3 miljoner 2018 och då är en miljon av dessa ett EU-bidrag.

Nu säger jag inte att kvinnors välmående inte skulle vara värt ~200 miljoner - det kan det gott och väl vara - men sådana summor ska inte ner i fickorna på någon ideologisk lobbyverksamhet överhuvudtaget.

Sådant här är orimligt utan att ens nämna att ROKS och relevanta ideologiska lobbyverksamheter har ett budskap och en världsbild som blott någon bråkdel av Sveriges befolkning stödjer i sin helhet.

Jämför exempelvis sådant här...

...med det stöd som budskapet och världsbilden Svenska Naturskyddsföreningen har hos befolkningen.

Vilka hade ni själva valt att ge era skattemedel till - om enbart egenskapen lobbyverksamhet vore ledande för valet?

För en närmare bild på ROKS och relevanta lobbyverksamheters bakgrund så rekommenderas Könskriget del 1 och 2, som går att finna på YouTube. Dokumentären sändes 2005 och är för all del inte högaktuell. Det är dock ett betydligt kortare avstånd från sådana rötter än för exempelvis Sverigedemokraterna och deras rötter. Citaten ovan är dock hämtade på ROKS aktuella hemsida...

Sådant här är inte på något vis oumbärligt för Sverige.

Merapi pratar om "ideologi" som om ROKS och relevanta ideologiska lobbyverksamheter vore förtecknet för all feminism, alla former av jämställdhetspolitik och kvinnointressen - som om det vore vad majoriteten av oss håller som förnuft och folkvett. I själva verket handlar denna "ideologi" om ett extremare uttryck av huvudsakligen radikalfeminism och ingenting annat...
Vad förvånad jag blir att du inte gillar kvinnojourerna.

Vilka åsikter tycker du man ska få uttrycka för att få driva ideell verksamhet till gagn för misshandlade kvinnor?
Citera
2018-05-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Så du valde att inte svara på några frågor den här gången heller...
Vill du hitta uppgiften så finns den i länkarna på Sahlgrenskas sida, minns inte vilken och jag orkar inte plöja igenom dom för att hitta något du ändå kommer att vägra att diskutera eller svara på frågor om.

Men detta är inget nytt, norska psykologen Hilde Pape tog upp detta efter en studie redan 2003, det finns även äldre studier än så från USA som visar samma sak.
Hittade inte hennes studie när jag gjorde en snabb sökning, du kan testa att söka själv...eller hålla tillgodo med en artikel om den från Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/wendela/article10394127.ab

Nu svarar du ju på vilka frågor du vill men skulle du kunna svara på vad du tycker är viktigast?
Är det viktigare att utmåla kvinnor som offer i alla lägen än att föra en vuxen debatt och diskutera konstaterad fakta och orsaken till att våldet ser ut som det gör?
Är könskriget viktigare för dig än att antalet misshandelsfall och mord kanske minskar?

Nej jag valde att vänta in tills du ger mig den där studien som säger att kivnnor slår föst, vilket du alltså envist påstått nu i x. antal inlägg.

Var är studien? för länken från aftonbladet är det ju inte.
Har du ingen studie?

Edit:

Här är vad jag fann unde sahlgrenska...

så? vilken länk är det?

https://sahlgrenska.gu.se/forskning/?siteSearch=true&searchText=partnerv%C3%A5ld
Senast redigerad av Merapi 2018-05-23 kl. 23:32.
Citera
2018-05-23, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad förvånad jag blir att du inte gillar kvinnojourerna.

Vilka åsikter tycker du man ska få uttrycka för att få driva ideell verksamhet till gagn för misshandlade kvinnor?

De kan få uttrycka sig och agera mindre sexistiskt, misandriskt och gynocentriskt.

Skattepengar ska inte tvingas av mig för att fördelas till människor som hatar mig därför att jag har penis. Skattepengar är till för alla, inte bara kvinnor och absolut inte bara manshatande feminister.

Det är väl rimligt? Att jag inte ska tvingas betala för inskränkningar mot mig själv? Eller?
Citera
2018-05-23, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
De kan få uttrycka sig och agera mindre sexistiskt, misandriskt och gynocentriskt.

Skattepengar ska inte tvingas av mig för att fördelas till människor som hatar mig därför att jag har penis. Skattepengar är till för alla, inte bara kvinnor och absolut inte bara manshatande feminister.

Det är väl rimligt? Att jag inte ska tvingas betala för inskränkningar mot mig själv? Eller?
Det blir ju lite svårt om kvinnojourer bara får drivas av personer som inte anser att det är ett problem att så många män slår kvinnor.

Det var liksom därför de valde att engagera sig från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in