Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
jaha, vilka studier säger det? länka detta tack. och återigen vad har för relevans för jourers existens?
Studierna finns ju i tråden....
Vill du diskutera kvinnojourerna existens eller icke existerande mansjourer så får du ta det med någon annan.
Mitt focus ligger på att alla skall ha rätt till den hjälp dom behöver oavsett om det är sjukvård, polisskydd, skyddat boende eller hjälp med bostad.
Hjälpen ges bäst av våra myndigheter och av utbildad personal och inte av hobbypsykologer eller aktivister.
Citat:
nej min ilska berodde på att du anklagade mig för en massa skit, helt utan minsta skäl.
av typen:
Jag: detta är en banan
Du: Varför skriver du inte om bananer! din ohederliga jävel!
Efter att bli utsatt för den typen av retorik 50 ggr i samma tråd så till slut så ja man lessnar.
Jag anklagade dig för att förminska och försvara kvinnors våld med dina: men!
Du fortsatte med det i detta inlägget.
Citat:
Det har jag redan resonerat kring, om du läser i tråden.
Lättar slags våld av typen engångsföreteelser, vid extremt upphetsade situationer tror jag tillhör det mänskliga livet. Det finns sådana som klarar hålla sig ifrån det finns vissa andra som pga extra frustrationer i sina liv, trötthet what ever inte klarar det.
man får nog helt enkelt räkna med detta, och de flesta har nog varit med om det.
När våld dock blir upprepat, långvarigt och grovt, sker utan minsta vettigt skäl etc, håller en hel familj i skräck etc. det är där det böjar bli farligt och inte acceptabelt. och i detta leder män, inte kvinnor.
Så vi får räkna med att det sker lite misshandel i förhållanden...det tillhör livet.
Du tycker inte att detta låter som man förminskar eller bortförklarar fall av misshandel och lagbrott?
tycker du att gränsen för misshandel bör flyttas fram så att det inte är brottsligt att slå lättare slag mot en partner?
Är det ok om en man i frustration ger en kvinna en örfil och detta skall inte ses som brottsligt?
Citat:
Möjligt, men om den personen som får en lavette svarar med ett en yxa i pannan så nej finns ingen ursäkt.
Precis som jag skrev så ursäktar inte en örfil av kvinnan en svår misshandel eller mord.
Men min fråga var tror du inte att många fall misshandelsfall av kvinnor hade försvunnit om inte kvinnan slagit först?
Citat:
Säg mig vad exakt är en kvinnas "del" i hedersvåld ex,? Ska hon anklagas för att ha vistats utomhus, haft manliga kompisar, setts med en kille på stan eller?
Ingen del alls och detta skall enligt min uppfattning ge ett hårdare straff, man kan inte äga en annan person...inte ens om du betalat kontant för en "köpt" fru.
Citat:
jag hade själv för rätt länge sen en väninna, som var med en kille som helt utan minsta förvarning lappade till henne om hon tog upp mobilen när han inte "gillade" det.
Nice inte sant? en "kontrollant....hennes "del" i det tycker du? Gissa om hon lämnade honom snabbt.
Det tycker jag hon gjorde rätt i och fler kvinnor borde göra detta, jag har sett alldeles för många fall där en kvinna kommer i för femte eller tionde gången till akuten.
Man har lust att skrika åt henne att lämna karjäveln för helvete...och skall jag vara helt ärlig så är det inte lika lätt att känna sympati med någon som gång på gång går tillbaka till någon som slår.
Inte så att det ursäktar mannens beteende men någon gång måste man inse att slagen aldrig kommer att upphöra.
Tror du att något liknande hänt en man någon gång, att han fått en smäll för att han gjort något som retat upp en kvinna?
Citat:
Alla vet vad den typ av lättare våld som jag pratar om beror på...det är oftast inte en form av förtryck, utan en person som når en gräns.
men är det upprepat, helt onödigt, grovt etc. så finns där skäl att börja tala om det.
och visst du har säkert ett antal kvinnor där ute som beter sig så illa, men! de är alltså i minoritet jämfört med dito män och skälen är säkerligen ungefär samma som män, de har behov av att äga sin man, kontrollera honom, sätta sig på honom för att själva hävda sig på nått sätt.
Våld är inte tillåtet ens i mild form och våld har en tendens att eskalera, att ursäkta detta med att man nått en gräns lär inte ge en minskning av våldet.
Men nu börjar vi komma någonstans, kan det var så att våld i relationer kommer av normer som finns hos både män och kvinnor och inte mans eller kvinnonormer?
Då kanske vi kan sluta prata om skadliga mansnormer och prata om skadliga normer och hur man kan få till en förändring av attityder som exempelvis att "det vara bara en örfil" eller "jag blev frustrerad".
Citat:
jag svarar så som jag vill svara och på det jag vill svara på, vänligen respektera det.
Självklart för du göra som du vill, men om du inte vill svara på frågor som gör dina synpunkter eller argument tvivelaktiga så försvinner lusten att debattera med dig.
Vill du föra en monolog eller predika så är ett debattforum kanske inte rätt ställe.
Citat:
Som sagt ja...lättare form av våld vid sällsynta tillfällen mellan människor som lever med varandra tror jag är oundvikligt för vissa människor. Det är heller inte hela världen, för de flesta, så länge det inte upprepas.
Så om din sambo ger dig en örfil för att han inte får låna datorn och rätta sin
stryktipsrad så skulle detta kännas ok för dig och inget att bry sig om det inte upprepas?
Jag tror att detta är en norm som måste bekämpas, alla förlåter inte en örfil, vissa andra slår tillbaka och en del går så långt att man misshandlar eller mördar.
Normen borde vara att det inte är ok att ta till våld över huvud taget.
Om du inte kan känna dig säker i ditt hem med personen du är tillsammans med...var fan skall du då kunna känna dig säker?
Borde inte ditt hem vara en naturlig "safe space"?