2018-05-23, 17:01
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Påståenden om "farlighet" är ett stort problem.
Jo, jag kan förstå det ur ditt perspektiv. Vill dock mena att jag har försökt att inte beblanda sådana faktorer i mina formuleringar, men jag kan såklart ha misslyckats (utöver det redan påpekade ordvalet "risk").

Citat:
Inte postmodernism i alla fall. Postmodernism är en totalitär tvilling till evolutionspsykologi, på samma sätt som nazism och kommunism en gång var totalitära tvillingar. Här kan du läsa några scenarier: (FB) Psykologiska teorier som orsak till rasistiskt våld
Ok, jag vet att det finns en problematik med att använda ordet "postmodernism" i dagens debatter. Det förknippas med väldigt mycket som på sin höjd bara har haft vissa influenser av dessa tankar (som exempelvis queerfeminism). Bara så du har det i åtanke. Är dock inte tillräckligt väl bevandrad i postmodernism för att ge det en rättvis beskrivning och idag hittar man nog inte en sådan vid en enkel sökning utan man får nog bena igenom en del.

Det känns dock som att vi inte kommer längre från den här punkten och det känns som att jag förstår dig, vilket är gott i sig. Jag finner som sagt sådana här tankebanor intressanta men det är svårt att bemöta någon som helt uppenbart har utvecklat sig längre i dem - det slutar bara med att jag stjäl andras tid i sådant jag kan göra själv eller med en part under bättre omständigheter (och det börjar såklart driva bort från ämnet rejält).

Tack för tankeutbytet! Det var givande för min del och för att ge någonting tillbaka så rekommenderar jag språkformen E-prime: https://en.wikipedia.org/wiki/E-Prime
Det känns som att du kan sätta mycket av dina tankar i praktik/stödja mycket av dina tankar i praktiken med ett sådant språkverktyg.
Senast redigerad av Kopparmynt 2018-05-23 kl. 17:41.
Citera
2018-05-23, 17:13
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Jag tycker att kvinno-jourer och mans-jourer skall få drivas ideellt (eller kommersiellt), men jag vill absolut inte att en enda av mina skatte-kronor går till någon form av köns-rasism överhuvudtaget.
Skall en människa få statlig hjälp så skall det vara helt oberoende av kön enligt mig.
Annars vill inte jag betala. Människor som inte tål det andra könet är avskräden som bör och kommer att dö ut.

(Snackar för övrigt absolut inte om sealstryper som fantastiskt nog försökt jämna ut orättvisorna)
Det bästa vore i min ögon att göra stödjourerna av detta slag könsneutral och givetvis inte drivna av en ideologisk lobbyverksamhet (som exempelvis ROKS). Men det näst bästa som jag propagerar för här vore inte heller det sämsta... men större delen av ledningen för kvinnojourerna (som exempelvis föregående) behöver bytas ut därtill och likaså radikalfeminismens extrema inflytande på dessa verksamheter i stort.

Det behövs livlinor när samhällets huvudsystemen brister/sviker och som upprättas mer på folkets villkor. Elsystem har en säkring som underhålls bortom de som skapade elsystemet i sig, i mångt och mycket behöver vi schackpjäser på brädet någonting liknande - format för oss och av oss.
Citera
2018-05-23, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Det bästa vore i min ögon att göra stödjourerna av detta slag könsneutral och givetvis inte drivna av en ideologisk lobbyverksamhet (som exempelvis ROKS). Men det näst bästa som jag propagerar för här vore inte heller det sämsta... men större delen av ledningen för kvinnojourerna (som exempelvis föregående) behöver bytas ut därtill och likaså radikalfeminismens extrema inflytande på dessa verksamheter i stort.

Det behövs livlinor när samhällets huvudsystemen brister/sviker och som upprättas mer på folkets villkor. Elsystem har en säkring som underhålls bortom de som skapade elsystemet i sig, i mångt och mycket behöver vi schackpjäser på brädet någonting liknande - format för oss och av oss.

Ja, man skall vara ödmjuk nog att inse att man omöjligen kan veta vad som är bäst för alla. I vissa situationer kanske hjälp med annonymt boende är det bästa, men som det är nu försöker en del familjer få hjälp, och blir istället utsatta för det motsatta. Skrämmande tydligt i dokumentären könskriget.

För att göra en aningen överdriven jämförelse, ser jag dagens kvinno-jourer ungefär som den schweiziska firman dignitas som ägnar sig åt självmordshjälp. Visst kan man välja den vägen, men innan man gör det vill man vara jävligt säker på att det är rätt väg att gå. Det fattas nog något steg på vägen för de flesta.
Senast redigerad av ManManne 2018-05-23 kl. 17:38.
Citera
2018-05-23, 19:55
Medlem
Citat:

fantastisk idé hörredu. Låt oss i ett slag krossa alla idag fungerande kvinnojourer med årtionden av erfarenhet och sina staber av ideellt arbetande och ersätt dessa med.........vad?
Ideellt arbetande antifeminsitska gossar från FB som ska tala om för varje nästan ihjälslagen kvinna att det hela var hennes fel för hon lappade till honom först? eller vad hade du tänkt dig?
Citera
2018-05-23, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
fantastisk idé hörredu. Låt oss i ett slag krossa alla idag fungerande kvinnojourer med årtionden av erfarenhet och sina staber av ideellt arbetande och ersätt dessa med.........vad?
Ideellt arbetande antifeminsitska gossar från FB som ska tala om för varje nästan ihjälslagen kvinna att det hela var hennes fel för hon lappade till honom först? eller vad hade du tänkt dig?

Jag känner till två fall (utanför Sverige såklart) där kvinnorna bekämpar sin dåliga impulskontroll med lugnande medicin istället för att trigga bråk. De blir visserligen lite trötta, men troligen ett betydligt bättre alternativ än att bli gul och blå eller att splittra familjen. Vanliga samtal kan också räcka ibland. ..årtionden av ideellt kvacksalveri är fortfarande bara kvacksalveri. Kan vara mannen som är problemet ibland också, även om jag aldrig har mött det.
Citera
2018-05-23, 20:26
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Jag brukar hålla dig som en hederlig debattör men nu har du fan sjunkit ner i träsket rejält.

Läs denna länk:
https://www.bra.se/nytt-fran-bra/arkiv/press/2014-05-09-brott-i-nara-relation---lika-mellan-konen-men-grovre-mot-kvinnor.html

Det räcker att du läser rubriken....DÄR har du fakta...kvinnor skadas mer än män i partnervåld, de utsätts också oftare för upprepat våld, de är alltså i större behov inte bara av sjukvård utan även med hjälpa att slippa skadas/ mördas....
dvs att du har en majoritet av kvinnojouer kontra mansjouer..

"Även om utsattheten verkar vara jämnt fördelad, är det vanligare att kvinnor utsätts för grövre våld i form av grov misshandel och sexualbrott, och de har betydligt större behov av hjälp och stödinsatser. Av de kvinnor som utsattes för grov misshandel under 2012, uppgav 29 procent att de varit i behov av sjukvård. Motsvarande siffra för männen var drygt 2 procent."

29 % kontra 2% alltså...

Trillar det ner nått mynt i din sparbössa än? Inser du mängdskillnaden mellan 29 och 2????

för läs nu: Har man en relation där det pågår bråk av sorten nån lavette då och då, eller bara en gång men ingen skada mer än det, ingen partner som hotar en till livet, ingen partner som vägrar släppa en, förföljer en etc. så nej då behöver man ingen jour. Jourer behövs för grovt partnervåld/ hedersvåld etc.
Läs igen! grovt!! sen läs igen BRÅ: s slutsats och kanske????? klarar du lägga ihop 2 och 2...kanske?

Detta har jag samt andra länkat tidigare...men fortsatt sitter du m.fl och blajjar om att min sida inte har fakta bakom oss... snyggt hörrredu.

Läs min signatur...jag vägrar sitta svara när folk beter sig som idioter.
se så, om du lugnar ner dig lite och andas lite...
Vi pratar om våld i relationer mellan man och kvinna, detta innebär att antalet män och kvinnor vi pratar om är exakt lika.
Studierna har visat att fler kvinnor än män slår först.
Kvinnor tar oftare till våld än män.
Kvinnor skadas svårare än män av våldet.

Kan du hitta något inlägg jag skrivit som pekar på något annat?
Nu har jag haft hand om ett stort antal av dom fall statistiken visar så jag behöver inte läsa statistiken för att veta att kvinnor oftare får svåra skador än män.
Detta hindrar inte att även män skadats allvarligt eller dödats, kvinnor kan dom med...även om det inte sker lika ofta.

Nu tror jag din ilska mest beror på att jag petat dig i ögat och frågat dig om dom skadliga kvinnonormerna som gör att kvinnor oftast slår först i relationer...detta halvt på skoj och halvt på allvar.
Du nämner ju ofta skadliga mansnormer när det kommer till våldtäkter och partnervåld.
Så vad är det då som gör att kvinnor oftare än män tar första initiativet till våld i relationer?

Frågan är allvarligt menad, vill man få ner våldet i relationer så skulle det vara till stor hjälp att veta vad det är som triggar kvinnorna och hur dom ursäktar att dom tar till våld.
Våld föder våld och även om du gärna vill lägga all skuld på män så kan du väl knappast vara så naiv att du tror att det inte finns ett enda fall då en misshandel av en kvinna som hade kunnat undvikas om kvinnan inte slagit först?

Även om kvinnor "bara delar ut en lavett" så är detta ett brott, att mannen sedan slår kvinnan sönder och samman så ursäktas inte detta av en örfil utdelad av kvinnan...men kunde misshandeln undvikits om kvinnan inte börjat slå?
Helt allvarligt, tror du inte att antalet fall av misshandel kan minskas om man när man talar om våld i relationer även tar upp kvinnans del i det hela?
Är det verkligen viktigare att få hålla i offerkoftan och tiga om kvinnors våld och del i våld i relationer än att faktiskt försöka få ner våldet?
För vissa kanske könskrig och offerkoftor är det viktigaste, men jag har jävligt svårt att fatta hur man väljer att inte kolla på hela bilden...orsak och verkan.

Tycker du att det på något sätt att det finns ursäkter för att bruka någon form av våld i relationer, oavsett om det är mannen eller kvinnan som står för våldet?

Svara gärna på dom "fetade" frågorna istället för att börja prata om annat.
Citera
2018-05-23, 20:38
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Jag tror inte att kvinnorna som arbetar där ideellt är mer måna om ledningen än klienterna. De som dock skulle vara det kan säkerligen ersättas av engagerade kvinnor som annars har tagit avstånd från just ROKS och relevanta ideologiska lobbyverksamheter (och det finns säkerligen en hel bunt av engagerade kvinnor som ROKS och andra relevanta ideologiska lobbyverksamheter har petat bort, för att de inte resonerade med deras idéer).

Du måste väl förstå att ideologiska lobbyverksamheter inte har i vår socialtjänst att göra?

Kvinnor ska få hjälp... inte sondmatas i ett utsatt tillstånd med idéer från aktivister som på fritiden sjunger ramsor som "Du kan inte ragga kvinnor när du dör!!" i stora sällskap.

Som om sådant på något vis vore oumbärligt för Sverige.
Citera
2018-05-23, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
se så, om du lugnar ner dig lite och andas lite...
Vi pratar om våld i relationer mellan man och kvinna, detta innebär att antalet män och kvinnor vi pratar om är exakt lika.
Studierna har visat att fler kvinnor än män slår först.
Kvinnor tar oftare till våld än män.
Kvinnor skadas svårare än män av våldet.

jaha, vilka studier säger det? länka detta tack. och återigen vad har för relevans för jourers existens?

Citat:
Kan du hitta något inlägg jag skrivit som pekar på något annat?
Nu har jag haft hand om ett stort antal av dom fall statistiken visar så jag behöver inte läsa statistiken för att veta att kvinnor oftare får svåra skador än män.
Detta hindrar inte att även män skadats allvarligt eller dödats, kvinnor kan dom med...även om det inte sker lika ofta.

nej men det förklrar varför där finns fler kvinnojourer än mans-, vilket var vad vi diskuterade där och då. Män dödas i en extremt litet antal jämfört med kvinnor.

Citat:
Nu tror jag din ilska mest beror på att jag petat dig i ögat och frågat dig om dom skadliga kvinnonormerna som gör att kvinnor oftast slår först i relationer...detta halvt på skoj och halvt på allvar.
Du nämner ju ofta skadliga mansnormer när det kommer till våldtäkter och partnervåld.
Så vad är det då som gör att kvinnor oftare än män tar första initiativet till våld i relationer?

nej min ilska berodde på att du anklagade mig för en massa skit, helt utan minsta skäl.
av typen:

Jag: detta är en banan
Du: Varför skriver du inte om bananer! din ohederliga jävel!
Efter att bli utsatt för den typen av retorik 50 ggr i samma tråd så till slut så ja man lessnar.

Citat:
Frågan är allvarligt menad, vill man få ner våldet i relationer så skulle det vara till stor hjälp att veta vad det är som triggar kvinnorna och hur dom ursäktar att dom tar till våld.
Våld föder våld och även om du gärna vill lägga all skuld på män så kan du väl knappast vara så naiv att du tror att det inte finns ett enda fall då en misshandel av en kvinna som hade kunnat undvikas om kvinnan inte slagit först?

Det har jag redan resonerat kring, om du läser i tråden.
Lättar slags våld av typen engångsföreteelser, vid extremt upphetsade situationer tror jag tillhör det mänskliga livet. Det finns sådana som klarar hålla sig ifrån det finns vissa andra som pga extra frustrationer i sina liv, trötthet what ever inte klarar det.
man får nog helt enkelt räkna med detta, och de flesta har nog varit med om det.
När våld dock blir upprepat, långvarigt och grovt, sker utan minsta vettigt skäl etc, håller en hel familj i skräck etc. det är där det böjar bli farligt och inte acceptabelt. och i detta leder män, inte kvinnor.

Citat:
Även om kvinnor "bara delar ut en lavett" så är detta ett brott, att mannen sedan slår kvinnan sönder och samman så ursäktas inte detta av en örfil utdelad av kvinnan...men kunde misshandeln undvikits om kvinnan inte börjat slå?
Helt allvarligt, tror du inte att antalet fall av misshandel kan minskas om man när man talar om våld i relationer även tar upp kvinnans del i det hela?
Är det verkligen viktigare att få hålla i offerkoftan och tiga om kvinnors våld och del i våld i relationer än att faktiskt försöka få ner våldet?
För vissa kanske könskrig och offerkoftor är det viktigaste, men jag har jävligt svårt att fatta hur man väljer att inte kolla på hela bilden...orsak och verkan.

Möjligt, men om den personen som får en lavette svarar med ett en yxa i pannan så nej finns ingen ursäkt.
Säg mig vad exakt är en kvinnas "del" i hedersvåld ex,? Ska hon anklagas för att ha vistats utomhus, haft manliga kompisar, setts med en kille på stan eller?

jag hade själv för rätt länge sen en väninna, som var med en kille som helt utan minsta förvarning lappade till henne om hon tog upp mobilen när han inte "gillade" det.
Nice inte sant? en "kontrollant....hennes "del" i det tycker du? Gissa om hon lämnade honom snabbt.

Alla vet vad den typ av lättare våld som jag pratar om beror på...det är oftast inte en form av förtryck, utan en person som når en gräns.
men är det upprepat, helt onödigt, grovt etc. så finns där skäl att börja tala om det.
och visst du har säkert ett antal kvinnor där ute som beter sig så illa, men! de är alltså i minoritet jämfört med dito män och skälen är säkerligen ungefär samma som män, de har behov av att äga sin man, kontrollera honom, sätta sig på honom för att själva hävda sig på nått sätt.

mansjourer ska självfallet finnas, de ska självfallet ha stöd för sin verksamhet, men! detta stöd behöver inte vara 50/50 och de som jobbar på kivnnojourer idag behöver itne utöka sin redan hårt trängda sits med att även tvingas ta med män, detta kan faktiskt ideella nya mansjourer med ny personal ta sig ann. Jag tror slagna män, precis som slagna kvinnor vill prata med sitt eget kön.

Citat:
Tycker du att det på något sätt att det finns ursäkter för att bruka någon form av våld i relationer, oavsett om det är mannen eller kvinnan som står för våldet?

Svara gärna på dom "fetade" frågorna istället för att börja prata om annat.

jag svarar så som jag vill svara och på det jag vill svara på, vänligen respektera det.

Som sagt ja...lättare form av våld vid sällsynta tillfällen mellan människor som lever med varandra tror jag är oundvikligt för vissa människor. Det är heller inte hela världen, för de flesta, så länge det inte upprepas.
Senast redigerad av Merapi 2018-05-23 kl. 21:20.
Citera
2018-05-23, 20:59
Medlem
Citat:
Jag tror inte att kvinnorna som arbetar där ideellt är mer måna om ledningen än klienterna. De som dock skulle vara det kan säkerligen ersättas av engagerade kvinnor som annars har tagit avstånd från just ROKS och relevanta ideologiska lobbyverksamheter (och det finns säkerligen en hel bunt av engagerade kvinnor som ROKS och andra relevanta ideologiska lobbyverksamheter har petat bort, för att de inte resonerade med deras idéer).

Du måste väl förstå att ideologiska lobbyverksamheter inte har i vår socialtjänst att göra?

Kvinnor ska få hjälp... inte sondmatas i ett utsatt tillstånd med idéer från aktivister som på fritiden sjunger ramsor som "Du kan inte ragga kvinnor när du dör!!" i stora sällskap.

Som om sådant på något vis vore oumbärligt för Sverige.

Jepp "ideologin" att kvinnor förtjänar att leva utan grovt våld med män som inte betraktar henne som sitt våldtäktsobjekt, egen egednom att styr som han vill med, eller lilla kökslav eller slagpåse är ju onekligen fruktansvärd!
Sånt kan vi ju inte tolerera.
Citera
2018-05-23, 21:36
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Jepp "ideologin" att kvinnor förtjänar att leva utan grovt våld med män som inte betraktar henne som sitt våldtäktsobjekt, egen egednom att styr som han vill med, eller lilla kökslav eller slagpåse är ju onekligen fruktansvärd!
Du är en idiot!
Var och en, människa som djur lever ungefär som de förtjänar.
Ju mer du hatar på män, desto mer kommer de hata dig tillbaka. Har du aldrig tänkt så långt?
Ingen "borde" behöva drabbas av våld, men livet har aldrig erbjudit den sortens garantier. Det bestäms av hur moget och väl samspelt det samhälle där du lever är.
När det svenska samhället var homogent och alla delade ungefär samma värderingar var brotten färre. Idag väller det in folk med helt andra värderingar och det kommer leda till kulturkrockar.
Som till slut drabbar oss alla.
Du tillhör i Sverige en skyddad klass, så du är en av de sista som möter våldet. Så, det förvånar mig ganska stort att du är den som skriker att du är det största offret.
Att du dessutom ger dig in i krig mot dem som satt dig i denna särställning kommer göra att ditt fall blir hårdare än för oss andra som redan sett verkligheten.

Ingen lag kommer kunna skydda dig från att drabbas.
Citera
2018-05-23, 21:47
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Du verkar inte vara på humör för att vara seriös. Därmed får du användas som anslagstavla istället.

Läsare.

ROKS och relevanta ideologiska lobbyverksamheter gör ett arbete som kan ersättas av vilka andra engagerade kvinnor som helst. Att hjälpa människor praktiskt och mentalt har aldrig krävt någon ideologisk lobbyverksamhet och kommer aldrig att kräva någon heller.

Inte heller är det rimligt att några ideologiska lobbyverksamheter slänger sig med ~100 miljoner av våra skattemedel samt motsvarande bidrag från kommunal ort. För att sätta den här summan i perspektiv så fick en annan lobbyverksamhet som exempelvis Svenska Naturskyddsföreningen, strax över 3 miljoner 2018 och då är en miljon av dessa ett EU-bidrag.

Nu säger jag inte att kvinnors välmående inte skulle vara värt ~200 miljoner - det kan det gott och väl vara - men sådana summor ska inte ner i fickorna på någon ideologisk lobbyverksamhet överhuvudtaget.

Sådant här är orimligt utan att ens nämna att ROKS och relevanta ideologiska lobbyverksamheter har ett budskap och en världsbild som blott någon bråkdel av Sveriges befolkning stödjer i sin helhet.

Jämför exempelvis sådant här...
Citat:
Roks (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) vill att män ska sluta slå eller skrämma kvinnor, tjejer och barn. Nu gör män ofta så.
Citat:
Ibland kommer så många kvinnor till kvinnojourerna att det inte finns plats för alla. Det är för att det finns män överallt som skadar kvinnor.
Citat:
Porr leder till våld
Porren befäster bilden av kvinnan som maktlös, underordnad och som ett viljelöst objekt utan känslor, vars enda existensberättigande är att tillfredsställa mannens sexuella behov.

Pornografin är sammanlänkad med fysiskt våld och andra sexuella övergrepp. Inom kvinno- och tjejjoursrörelsen finns erfarenheter som visar en tydlig koppling mellan kommersiell porr och fysiskt våld.
Citat:
Barn som vittne till misshandel

Det sägs ibland att mäns våld mot kvinnor saknar vittnen, men det stämmer inte alltid.

Barnen har i de flesta fall befunnit sig i samma rum när pappan slår mamman och andra har varit i rummet intill och hört.
...med det stöd som budskapet och världsbilden Svenska Naturskyddsföreningen har hos befolkningen.

Vilka hade ni själva valt att ge era skattemedel till - om enbart egenskapen lobbyverksamhet vore ledande för valet?

För en närmare bild på ROKS och relevanta lobbyverksamheters bakgrund så rekommenderas Könskriget del 1 och 2, som går att finna på YouTube. Dokumentären sändes 2005 och är för all del inte högaktuell. Det är dock ett betydligt kortare avstånd från sådana rötter än för exempelvis Sverigedemokraterna och deras rötter. Citaten ovan är dock hämtade på ROKS aktuella hemsida...

Sådant här är inte på något vis oumbärligt för Sverige.

Merapi pratar om "ideologi" som om ROKS och relevanta ideologiska lobbyverksamheter vore förtecknet för all feminism, alla former av jämställdhetspolitik och kvinnointressen - som om det vore vad majoriteten av oss håller som förnuft och folkvett. I själva verket handlar denna "ideologi" om ett extremare uttryck av huvudsakligen radikalfeminism och ingenting annat...
Senast redigerad av Kopparmynt 2018-05-23 kl. 22:13.
Citera
2018-05-23, 22:03
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
jaha, vilka studier säger det? länka detta tack. och återigen vad har för relevans för jourers existens?
Studierna finns ju i tråden....
Vill du diskutera kvinnojourerna existens eller icke existerande mansjourer så får du ta det med någon annan.
Mitt focus ligger på att alla skall ha rätt till den hjälp dom behöver oavsett om det är sjukvård, polisskydd, skyddat boende eller hjälp med bostad.
Hjälpen ges bäst av våra myndigheter och av utbildad personal och inte av hobbypsykologer eller aktivister.
Citat:
nej min ilska berodde på att du anklagade mig för en massa skit, helt utan minsta skäl.
av typen:

Jag: detta är en banan
Du: Varför skriver du inte om bananer! din ohederliga jävel!
Efter att bli utsatt för den typen av retorik 50 ggr i samma tråd så till slut så ja man lessnar.
Jag anklagade dig för att förminska och försvara kvinnors våld med dina: men!
Du fortsatte med det i detta inlägget.
Citat:
Det har jag redan resonerat kring, om du läser i tråden.
Lättar slags våld av typen engångsföreteelser, vid extremt upphetsade situationer tror jag tillhör det mänskliga livet. Det finns sådana som klarar hålla sig ifrån det finns vissa andra som pga extra frustrationer i sina liv, trötthet what ever inte klarar det.
man får nog helt enkelt räkna med detta, och de flesta har nog varit med om det.
När våld dock blir upprepat, långvarigt och grovt, sker utan minsta vettigt skäl etc, håller en hel familj i skräck etc. det är där det böjar bli farligt och inte acceptabelt. och i detta leder män, inte kvinnor.
Så vi får räkna med att det sker lite misshandel i förhållanden...det tillhör livet.
Du tycker inte att detta låter som man förminskar eller bortförklarar fall av misshandel och lagbrott?
tycker du att gränsen för misshandel bör flyttas fram så att det inte är brottsligt att slå lättare slag mot en partner?
Är det ok om en man i frustration ger en kvinna en örfil och detta skall inte ses som brottsligt?
Citat:
Möjligt, men om den personen som får en lavette svarar med ett en yxa i pannan så nej finns ingen ursäkt.
Precis som jag skrev så ursäktar inte en örfil av kvinnan en svår misshandel eller mord.
Men min fråga var tror du inte att många fall misshandelsfall av kvinnor hade försvunnit om inte kvinnan slagit först?
Citat:
Säg mig vad exakt är en kvinnas "del" i hedersvåld ex,? Ska hon anklagas för att ha vistats utomhus, haft manliga kompisar, setts med en kille på stan eller?
Ingen del alls och detta skall enligt min uppfattning ge ett hårdare straff, man kan inte äga en annan person...inte ens om du betalat kontant för en "köpt" fru.
Citat:
jag hade själv för rätt länge sen en väninna, som var med en kille som helt utan minsta förvarning lappade till henne om hon tog upp mobilen när han inte "gillade" det.
Nice inte sant? en "kontrollant....hennes "del" i det tycker du? Gissa om hon lämnade honom snabbt.
Det tycker jag hon gjorde rätt i och fler kvinnor borde göra detta, jag har sett alldeles för många fall där en kvinna kommer i för femte eller tionde gången till akuten.
Man har lust att skrika åt henne att lämna karjäveln för helvete...och skall jag vara helt ärlig så är det inte lika lätt att känna sympati med någon som gång på gång går tillbaka till någon som slår.
Inte så att det ursäktar mannens beteende men någon gång måste man inse att slagen aldrig kommer att upphöra.

Tror du att något liknande hänt en man någon gång, att han fått en smäll för att han gjort något som retat upp en kvinna?
Citat:
Alla vet vad den typ av lättare våld som jag pratar om beror på...det är oftast inte en form av förtryck, utan en person som når en gräns.
men är det upprepat, helt onödigt, grovt etc. så finns där skäl att börja tala om det.
och visst du har säkert ett antal kvinnor där ute som beter sig så illa, men! de är alltså i minoritet jämfört med dito män och skälen är säkerligen ungefär samma som män, de har behov av att äga sin man, kontrollera honom, sätta sig på honom för att själva hävda sig på nått sätt.
Våld är inte tillåtet ens i mild form och våld har en tendens att eskalera, att ursäkta detta med att man nått en gräns lär inte ge en minskning av våldet.

Men nu börjar vi komma någonstans, kan det var så att våld i relationer kommer av normer som finns hos både män och kvinnor och inte mans eller kvinnonormer?
Då kanske vi kan sluta prata om skadliga mansnormer och prata om skadliga normer och hur man kan få till en förändring av attityder som exempelvis att "det vara bara en örfil" eller "jag blev frustrerad".
Citat:
jag svarar så som jag vill svara och på det jag vill svara på, vänligen respektera det.
Självklart för du göra som du vill, men om du inte vill svara på frågor som gör dina synpunkter eller argument tvivelaktiga så försvinner lusten att debattera med dig.
Vill du föra en monolog eller predika så är ett debattforum kanske inte rätt ställe.
Citat:
Som sagt ja...lättare form av våld vid sällsynta tillfällen mellan människor som lever med varandra tror jag är oundvikligt för vissa människor. Det är heller inte hela världen, för de flesta, så länge det inte upprepas.
Så om din sambo ger dig en örfil för att han inte får låna datorn och rätta sin stryktipsrad så skulle detta kännas ok för dig och inget att bry sig om det inte upprepas?
Jag tror att detta är en norm som måste bekämpas, alla förlåter inte en örfil, vissa andra slår tillbaka och en del går så långt att man misshandlar eller mördar.
Normen borde vara att det inte är ok att ta till våld över huvud taget.
Om du inte kan känna dig säker i ditt hem med personen du är tillsammans med...var fan skall du då kunna känna dig säker?
Borde inte ditt hem vara en naturlig "safe space"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in