Citat:
Ursprungligen postat av
Julie80
Läs det her (se midt i artiklen):
Why meditation can sometimes make anxiety and depression worse…
https://mentalhealthdaily.com/2015/03/14/when-meditation-worsens-depression-or-anxiety/
Stort tack. Mycket intressant artikel.
"certain types of meditation can amplify depression by increasing slow brain waves in certain regions. In other cases certain types of meditation can cause a relaxation-induced anxiety or may heighten your awareness to an uncomfortable extent."
Har mediterat sedan 1979 och blev först förvånad över påståenden att meditation kan vara dåligt. Har tidigare bara en gång hört om en negativ erfarenhet.
Efter att ha läst artikeln kan jag se skillnaden. Det stämmer att det finns oändligt många olika typer av meditation tekniker.
Värst är nog de som säger sig vara mindfulness meditation, eftersom mindfulness är inte något man gör... Men något man uppnår med en aktivitet/meditation.
Har inte haft dåliga erfarenheter med meditation och provat många olika varianter från TM till chakra och även kundalini.
Chakra meditation passar mig bäst och det stämmer kanske att även om den är djup så slår man inte knut på tankarna, inget grubbel.. Vet inte hur jag ska förklara. Man gör en alignment utav de olika chakrorna och sedan får systemet klara sig själv så att säga. Sedan kan man när det känns att det behövs görs special resor, göra möten etc.
Sju timmar i ett streck har jag inte provat på.
Den enda otrevliga erfarenhet jag har haft är när jag praktiserat fire breath (pranyama, en typ av yogisk andningsövning) och var på starka smärtstillande (tramadol), fick lätt panik känsla, men den försvann när jag slutade med medicinering.
Tack igen för artikeln, intressant och gett mig något att tänka på. Kanske man ska vara försiktig med att blanda meditation och viss medicin tex, försiktig med vilken typ av meditation man praktiserar vid olika sinnesstämning etc.