Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-05-23, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resursteam
Det är väldigt vanligt att människor som mår dåligt psykiskt vänder sig till det andliga efter många turer inom vården o när man inser att det inte hjälper.
Tim sökte sig till buddhismen men även shamanerna o där kom ayuascha in i bilden.
Ska man prova på dom mer avancerade behandlingar som finns bör man vara någorlunda stabil, men jag misstänker att Tim blev mer o mer desperat över att finna ro inom sig.
Att meditera överdrivet mycket är inte alls bra om man inte känner till känslan att nu är det nog.
Det kan även vara så att han initierats i kundalini för att stärka sin inre livskraft.
Om man inte är redo lr om man får en kundaliniresning för snabbt så kan börja må dåligt.
Otroligt viktigt att den som utför det finns kring personen under en längre tid efteråt.

Men som sagt... Vi vet inte...

Carl Jung nämns i dokumentären. Tittar man på kundalini.se så nämns hans namn ganska många gånger på denna sida. http://kundalini.se/artiklar/fallgropar-pa-den-andliga-vagen

Man kan anta att Tim var inne på att utforska dessa bitar av medvetandet. Så stämmer påståendet med att han suttit 7 timmar och mediterat kan man inte utesluta att han höll på med detta eller något liknande.
Citera
2018-05-23, 16:09
Medlem
Om man tittar på texterna från Stories och framåt känns de sorgsna. Är det en riktig tolkning? Kan man utgå ifrån att Tim hade stort inflytande på texterna? Med så många låtskrivare på varje låt är det svårt att veta vems känslor och tankar som uttrycks. Nån som har tankar om det?
Citera
2018-05-23, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PisangBatu
Carl Jung nämns i dokumentären. Tittar man på kundalini.se så nämns hans namn ganska många gånger på denna sida. http://kundalini.se/artiklar/fallgropar-pa-den-andliga-vagen

Man kan anta att Tim var inne på att utforska dessa bitar av medvetandet. Så stämmer påståendet med att han suttit 7 timmar och mediterat kan man inte utesluta att han höll på med detta eller något liknande.

Absolut kan det vara så..

Samtidigt tycker jag det är väldigt synd att man skrämmer upp folk med kundalinin för den är vår urkraft som finns inom oss alla.
Urkraften som gör att en mamma kan förflytta en bil för att rädda sitt barn.
Man väcker alltså den redan befintliga kraften.
Jag har hållt på med kundalini i många år o även initierat många klienter.
Viktigt med samtal både före o efter.
Men det är extremt få som drabbas av en psykos av kundalinin, det handlar snarare om ihärdigt, onormalt utövande av diverse fysiska övningar där dessa fenomen uppstått o det är Tai Shi, Tantra o Qi Gong.
Detta kan skapa en alltför snabb kundaliniresning.
Man jobbar då med speciella andningsövningar.
Citera
2018-05-23, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigt01
Jag uppfattade det som att alla var där.
Jag hoppas verkligen att mitt inlägg givit tillräckliga svar och stoppar ovärdiga spekulationer.
Jag väntade ett dygn innan jag fick informationen... och funderade varför jag skulle skriva och till vilket syfte och utan att det blir " sensation". Jag lät det sjunka in och kom fram till att skriva på ett sätt så att det inte "rör om i grytan" och inte triggar ytterligare spekulationer. Och framförallt på ett sätt som tar hänsyn till familjen och till Tims vänner.
Jag har i likhet med alla andra blivit djupt berörd.

Tack 😔 nu föll allt på plats. Så ofattbart sorgligt...💔 han själv försöker och kämpar. Människor runt honom som verkligen bryr sig och förstår hans sökande, ger plats.. blir oroliga. Fruktansvärt tragiskt 😢
Citera
2018-05-23, 19:21
Medlem
Knullkungens avatar
https://stoppapressarna.se/svenskt/foraldrarnas-hemliga-onskan-pa-aviciis-begravning-0

"Enligt vad Stoppa Pressarna erfar kommer begravningen gå i musikens tecken och innehålla flera av de verk som Tim Bergling skapade fram till sin död. Det är föräldrarnas önskan."
Citera
2018-05-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://stoppapressarna.se/svenskt/foraldrarnas-hemliga-onskan-pa-aviciis-begravning-0

"Enligt vad Stoppa Pressarna erfar kommer begravningen gå i musikens tecken och innehålla flera av de verk som Tim Bergling skapade fram till sin död. Det är föräldrarnas önskan."

Så himla sorgligt allt är. Måste vara en förälders värsta mardröm att förlora sitt barn!

Man blir nog aldrig hel igen!
Citera
2018-05-23, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ech
Om man tittar på texterna från Stories och framåt känns de sorgsna. Är det en riktig tolkning? Kan man utgå ifrån att Tim hade stort inflytande på texterna? Med så många låtskrivare på varje låt är det svårt att veta vems känslor och tankar som uttrycks. Nån som har tankar om det?

Jag har också undrat över hur mkt Tim var involverad i själva textskrivandet. Upplever också att de senare låtarna har mkt tyngd. För ngn vecka sedan här diskuterade vi låten Somewhere in Stockholm, som Tim sa betydde mkt för honom och typ var den enda låt han skrivit som Tim och inte som Avicii. Den texten innehåller väldigt mkt av det jag uppfattar var hans dilemma kring att känna sig hemma och trygg. Föreställer mig att han har skrivit texten till den. Sedan står det inte klart för mig om han använder ordet backbone som ”mod” eller som ”trygghet”, blir liten skiftning beroende på vilket.

Har också läst att sångaren på You be love sagt att Tim var involverad i textskrivandet och var speciellt noga med att få med de två första fraserna (you can be the potter/I’ll be the clay och You can be the blacksmith/I’ll be the blade). Jag älskar den låten.

Jag tror han var involverad och i vilket fall som helst skrivs ju texterna till melodierna som ger det känslomässiga anslaget. Men vore intressant att höra om någon mer vet mer om texterna och Tim.
Citera
2018-05-23, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ojitos
Jag har också undrat över hur mkt Tim var involverad i själva textskrivandet. Upplever också att de senare låtarna har mkt tyngd. För ngn vecka sedan här diskuterade vi låten Somewhere in Stockholm, som Tim sa betydde mkt för honom och typ var den enda låt han skrivit som Tim och inte som Avicii. Den texten innehåller väldigt mkt av det jag uppfattar var hans dilemma kring att känna sig hemma och trygg. Föreställer mig att han har skrivit texten till den. Sedan står det inte klart för mig om han använder ordet backbone som ”mod” eller som ”trygghet”, blir liten skiftning beroende på vilket.
Jag har också funderat på vad han menade med backbone. Min tolkning är att det handlar om integritet = dvs att han var genuin i Stockholm, pojken som satt på sitt rum och gjorde musik, det var Tim. Men sen när han flög världen runt som DJ då spelade han en roll, det var inte han. Han blev mindre hel = I lost my backbone
Citera
2018-05-23, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narakaa
Jag har också funderat på vad han menade med backbone. Min tolkning är att det handlar om integritet = dvs att han var genuin i Stockholm, pojken som satt på sitt rum och gjorde musik, det var Tim. Men sen när han flög världen runt som DJ då spelade han en roll, det var inte han. Han blev mindre hel = I lost my backbone

Ja intressant, den ”riktiga” Tim. Samtidigt finns det en dubbelhet kring Stockholm/hans liv här, i låten när han skriver om Echoes of a thousands screams/when I lay me down to sleep, som för mig ekar av det han skrev om här på fb redan 2006, hans svårigheter att gå och lägga sig och sova eftersom tankar och ångest trängde sig på då i ensamheten.
Citera
2018-05-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ja intressant, den ”riktiga” Tim. Samtidigt finns det en dubbelhet kring Stockholm/hans liv här, i låten när han skriver om Echoes of a thousands screams/when I lay me down to sleep, som för mig ekar av det han skrev om här på fb redan 2006, hans svårigheter att gå och lägga sig och sova eftersom tankar och ångest trängde sig på då i ensamheten.

Jag tror också att frasen, left my backbone handlar om ryggrad/intigritet, att stå upp för sig själv, vara sann mot sig själv.

Echoes of a thousands screams tolkar jag som skrik från spelningar. Låten är ju skriven 2015 å då var han ju redan rätt slut körd.

Tänker att när han kom hem till sverige så saknade han sitt gamla jag, kanske önskade att han inte blivit ” Avicii” med hela värlen. Men hör fansens skrik?
Citera
2018-05-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigt01
Nej. Har ingen information om avskedsbrev. Min gissning är att detta inte var planerat. Att 7 timmars meditation utlöst något tillstånd som orsakat detta.

Tack snälla att du har berättat allt detta. Mer behöver vi inte veta. Jag fick lung och ro i min själ genom att få läsa detta.
Vem som helst kan hamna i psykos om man är vaken alltför länge, till.ex tre dygn kan räcka, speciellt om man inte äter och dricker under denna tid. Om man tar mediciner eller droger till detta är sanorligheten ännu större att hamna i pykos. Så min första tanke var att det kan ha varit psykos som utlöste detta.
Citera
2018-05-23, 21:16
Medlem
Citat:
Det började ju när han var ung tonåring, men sen följde det väl honom genom livet? Så har jag förstått det.
Som du säger skriver han här på fb att han är ok när han är med sina vänner, men sen när han är ensam och ska sova, då kommer det. Jag tror att det är en av anledningarna till att han jobbade och reste med sina vänner. Han ville inte vara ensam, han behövde dem. De var en trygghet för honom och de hjälpte honom att hålla ångest på avstånd. Åtminstone för stunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in