Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-24, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klickklackbang
"I hear echoes of a thousand screams
As I lay me down to sleep"
Jag tror att Tim hade autism eller stora drag av autism, alla som har erfarenhet av det vet att man fastnar i intressen och har förmåga att bli extremt duktig på det man brinner för.
Måste hålla med dig här. Jag har ungefär samma problematik och jag misstänkte redan som tonåring att jag hade någon typ av autism. Eller snarare Aspergers, vilket väl också är en form av autism?

Sedan Tims bortfall har jag dessutom tagit del av det han skrivit anonymt om på nätet och jag har brottats med ungefär samma nedstämdhet och problematik. När man får som vana att oroa sig för småsaker så är det lätt att man blir hypokondrisk och det beteendet är typiskt för just asperger personligheten.

Dock så förmodar jag att han fick någon typ av psykos vid tillfället då han tog sitt liv, om ryktet stämmer om hur han utförde det hela.
Citera
2018-05-24, 07:05
Medlem
Citat:

Jag tror att de orden handlar mer om hur han upplevde alla spelningar. Jag tror att Tim hade autism eller stora drag av autism, alla som har erfarenhet av det vet att man fastnar i intressen och har förmåga att bli extremt duktig på det man brinner för. Men också att det tar något enormt på krafterna att vara bland mycket folk som man inte känner. Tim sa ju själv att han inte gillade spelningarna/turnerandet. Är man autistiskt lagd vill och behöver man då lugn och ro, att en sådan människa ska tvingas turnera på det vis han gjorde är ren och skär misshandel. Tror även att hans ev autism gjorde att han hade svårt för att säga ifrån och sätta ner foten. Tror de flesta här inte kan föreställa sig hur det känns för någon med autism att höra en massa folk skrika när man bara vill att det ska vara tyst eller hålla på med sin musik. Jag tror att han menade att ljuden aldrig tog slut ens när han skulle sova. Som när man varit nånstans med mkt ljud och allt fortfarande hörs i huvudet även fast man kommit hem och det är tyst. Att Tim hade gamla föräldrar ökar risken för autism. Hoppas alla förstår att det ni tror att ni vet om autism kanske inte stämmer, alla med autism är olika. Det har inget med intelligens att göra, eller snarare tror jag att han var särbegåvad. Jag tror att han aldrig blev utredd för autism och därmed aldrig kunde förstå sig själv och hela tiden undrade vad det var för fel på honom och varför han inte tänkte, kände som alla andra och varför han inte klarade av vissa saker och tror att dessa tankar gav honom ångest. Fina Tim, tror aldrig jag kommer kunna känna mindre sorg över hans bortgång.

Håller med!. Har skrivit det i denna tråden ett par ggr, att jag tror att om han hade fått en diagnos hade den legat inom autismspektrat. Typ Aspergers, som idag inte finns som en separat autismdiagnos längre.
Har en dotter som har en aspergersdiagos. Ser många likheter mellan hennes o Tims sätt att tänka o vara.
Citera
2018-05-24, 07:53
Medlem
Pandalina4s avatar
Man kan nog tolka flera av hans texter, han gillade första versen. Men det är så ledsamt. Så svart. Tänk hur dåligt han mådde.
Citera
2018-05-24, 07:59
Medlem
https://youtu.be/sUmVrPGYZ-E

Don Diablo och Hilda

Hyllning till Avicii ❤️
Citera
2018-05-24, 08:24
Medlem
Truthseakers avatar
Adding quotation mark

Gällande:
http://depressiondissected.com/2018/05/20/did-ayahuasca-experiment-cost-swedish-dj-avicii-his-life-the-dangers-of-the-hallucinogenic-that-ment al-health-suffers-must-be-warned-of/#respond

"Although the family of Avicii has publicly been silent on the subject, there are indications that they suspect that ayahuasca has had a negative impact on his mental health. During his time in Peru Bergling posted a photo to his Instagram account of a pot containing a boiling concoction with the caption ‘mothers medicine,’ which is slang for the hallucinogenic drug. The photo was taken during one of the ceremonies that he attended in which he and his friends ingested the drink. The photo has been removed from Bergling’s Instagram account by his management team after the DJ’s death. I recently wrote an email to his publicist Diana Barron and his management team in which I encouraged them to remove material from social media platforms – including the podcast – in which Avicii endorses ayahuasca, as I fear such endorsement may influence his fans, as well as others who are considering using the drug. A risk that has only increased since Avicii’s passing, which has created a lot of extra attention on his persona.

Avicii’s management wrote back to me with the following statement:

“We take this matter very seriously and will continue our efforts to take down such perceived endorsement from all platforms (not just Instagram) and news articles.”

This could indicate that his inner circle in hindsight suspects that ayahuasca did indeed cause Avicii’s mental health to deteriorate and wishes to prevent that Avicii’s fans and others to experiment with the drug after coming across such material.

Bergling’s death is a tragedy that cannot be undone. By blaming Bergling’s suicide on the down sides of stardom such as touring and/or on his inner circle we fail to address the underlying problem of mental health disorders and the dangers associated with attempting to cure such disorders by experimenting with drugs such as ayahuasca."

Om detta stämmer hoppas jag att att det i framtiden kommuniceras för att varna andra.
Senast redigerad av Truthseaker 2018-05-24 kl. 08:26. Anledning: Adding quotation mark
Citera
2018-05-24, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Jag tolkar Stockholm, att han förlorar sin stolthet och i viss mån pondus, någonstans i Stockholm, det var där hela resan börjarde.
Den leder till ångest och just att han jagar en dröm som inte är hans.
Kan ni tänka er att i alla dessa år vara alla dessa människor till lags. Managers, media, kollegor, arbetsgivare, flickvänner, vänner, familj, fans... Jag kan tänka mig att man förlorar sin ryggrad, dvs stolthet, integritet, privatliv och att man hela tiden är någons ”egendom”, som andra bestämmer över och vet bäst.
Man daltas och slängs hit och dit, fast man är vuxen, alla skall ha sin bit av kakan. Ingen lyssnar fast man uttrycker att man är sjuk, mår dåligt och kommer att dö. Man har förlorat sin stolthet och förmågan att göra sig hörd.
Mitt favorit klipp i true stories är när han säger att han är klar om 5-10 minuter, sen tillägger han- jag menar ju inte en timme...Det är som ett barn som förklarar för sin pappa. Jag kan se det klippet om och om igen...Söta Tim.

Samtidigt är det i Stockholm med familj och vänner, han hör hemma och älskar. Det är där han vill vara.

Så insiktsfullt skrivet, tack. Och så får han ju mkt riktigt skäll som ett barn när han väl kommer ner till den väntande bilen också. I den andra dokumentären som ligger på youtube pratas det om Tim-time, att han alltid är sen och gör saker i sista minuten, upplever att detta förlöjligas lite passivt-aggressivt, att folk är rätt irriterade. Tänker att Tim tar till dessa undvikande beteenden som ett sätt att lätta på trycket när han hela tiden måste göra sådant han instinktivt inte vill, ja när han faktiskt i en mening måste göra våld på sig själv. När man inte kan stå upp för eller får gehör för ens behov börjar de uttryckas barnsligt istället. Tycker att det i skenet av allt detta är helt otroligt starkt av Tim att till slut ta sig själv fullt ut på allvar och stoppa hela maskineriet. Tyder på en otrolig styrka och självomsorg.
Citera
2018-05-24, 08:47
Medlem
Truthseakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resursteam
Absolut kan det vara så..

Samtidigt tycker jag det är väldigt synd att man skrämmer upp folk med kundalinin för den är vår urkraft som finns inom oss alla.
Urkraften som gör att en mamma kan förflytta en bil för att rädda sitt barn.
Man väcker alltså den redan befintliga kraften.
Jag har hållt på med kundalini i många år o även initierat många klienter.
Viktigt med samtal både före o efter.
Men det är extremt få som drabbas av en psykos av kundalinin, det handlar snarare om ihärdigt, onormalt utövande av diverse fysiska övningar där dessa fenomen uppstått o det är Tai Shi, Tantra o Qi Gong.
Detta kan skapa en alltför snabb kundaliniresning.
Man jobbar då med speciella andningsövningar.

Håller med, såg ett program på BBC 2 igår The Doctor Who Gave Up Drugs. Unga barn i 7 års ålder som led utav ADHD fick hjälp utav en Professor i mental hälsa att meditera. De började med 2min och första dagen var en katastrof. Barnen fortsatte hemma med sina föräldrar och ett par veckor senare var resultatet otroligt. En liten kille gick tom till skolan utan medicin /ritanol i slutet av programmet.

Men... Detta var hyperaktiva barn, Tim var, som han själv sa i Stories, introvert även om han fungerade väl (utåt sett) i den extroverta industrin han arbetade i.

Det Viktigt1 skrev, tackar jag honom för. Förhoppningsvis tar det bort viss spekulation gällande familj, vänner samt vännerna han besökte i Oman.

Som familjen skrev, hoppas Tim nu är i frid.
Citera
2018-05-24, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ojitos
Så insiktsfullt skrivet, tack. Och så får han ju mkt riktigt skäll som ett barn när han väl kommer ner till den väntande bilen också. I den andra dokumentären som ligger på youtube pratas det om Tim-time, att han alltid är sen och gör saker i sista minuten, upplever att detta förlöjligas lite passivt-aggressivt, att folk är rätt irriterade. Tänker att Tim tar till dessa undvikande beteenden som ett sätt att lätta på trycket när han hela tiden måste göra sådant han instinktivt inte vill, ja när han faktiskt i en mening måste göra våld på sig själv. När man inte kan stå upp för eller får gehör för ens behov börjar de uttryckas barnsligt istället. Tycker att det i skenet av allt detta är helt otroligt starkt av Tim att till slut ta sig själv fullt ut på allvar och stoppa hela maskineriet. Tyder på en otrolig styrka och självomsorg.
Jag tror som du i sista meningen. Tim måste ha varit en otroligt stark person, mentalt. Hur ska man annars förklara att han orkade hålla maskineriet igång genom alla dessa spelningar och med all ångest. Och i alltihopa behålla förmågan till empati, det som är det första som ryker när man är på väg att bli utbränd.

(om du tänker på samma scen som jag så den som säger ifrån när han kommer ner till bilen är hans mamma. För mamma är man alltid barn )
Citera
2018-05-24, 09:49
Medlem
Citat:

Jag tror att de orden handlar mer om hur han upplevde alla spelningar. Jag tror att Tim hade autism eller stora drag av autism, alla som har erfarenhet av det vet att man fastnar i intressen och har förmåga att bli extremt duktig på det man brinner för. Men också att det tar något enormt på krafterna att vara bland mycket folk som man inte känner. Tim sa ju själv att han inte gillade spelningarna/turnerandet. Är man autistiskt lagd vill och behöver man då lugn och ro, att en sådan människa ska tvingas turnera på det vis han gjorde är ren och skär misshandel. Tror även att hans ev autism gjorde att han hade svårt för att säga ifrån och sätta ner foten. Tror de flesta här inte kan föreställa sig hur det känns för någon med autism att höra en massa folk skrika när man bara vill att det ska vara tyst eller hålla på med sin musik. Jag tror att han menade att ljuden aldrig tog slut ens när han skulle sova. Som när man varit nånstans med mkt ljud och allt fortfarande hörs i huvudet även fast man kommit hem och det är tyst. Att Tim hade gamla föräldrar ökar risken för autism. Hoppas alla förstår att det ni tror att ni vet om autism kanske inte stämmer, alla med autism är olika. Det har inget med intelligens att göra, eller snarare tror jag att han var särbegåvad. Jag tror att han aldrig blev utredd för autism och därmed aldrig kunde förstå sig själv och hela tiden undrade vad det var för fel på honom och varför han inte tänkte, kände som alla andra och varför han inte klarade av vissa saker och tror att dessa tankar gav honom ångest. Fina Tim, tror aldrig jag kommer kunna känna mindre sorg över hans bortgång.
Jag har svårt att tro att Tim skulle vara autistisk. Det här hittar jag på nätet: Den som har autism har en begränsad förmåga till socialt samspel. Det kan vara svårt att umgås med andra och att klara av vanliga sociala relationer.
Det stämmer inte med Tim som hade stor social förmåga. Sen förstår jag ju att alla autisktiska inte är likadana. Men jag tror att han var en vanlig nörd. Eller en OVANLIG, vanlig nörd. Han skapade saker och ting och då vill man inte bli stressad eller störd. Och verkligen inte avbruten!!!
Citera
2018-05-24, 10:30
Medlem
Att befinna sig i ett sammanhang som egentligen inte passar en måste vara tufft. Jag tror inte det behövs en massa diagnoser för att förklara det. Om man lyssnar på Ash i programmet Sommar eller på Steve Angello i podden Värvet förstår man att deras personligheter var av en annan sort, mer gjord för att utmanas av och trivas i entreprenörskap och framgång. De är varken bättre eller sämre människor än Tim (betraktat utifrån, utan personlig kännedom) men de har hamnat mer rätt. Sen kan en psykos eller vad som helst vara det som utlöser en kris, det kan vi alla drabbas av. Och utan alla andra jämförelser kan jag känna igen mig i att trots ett på ytan bra liv kan ens inre mående vara helt åt helvete.
Citera
2018-05-24, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ech
Att befinna sig i ett sammanhang som egentligen inte passar en måste vara tufft. Jag tror inte det behövs en massa diagnoser för att förklara det. Om man lyssnar på Ash i programmet Sommar eller på Steve Angello i podden Värvet förstår man att deras personligheter var av en annan sort, mer gjord för att utmanas av och trivas i entreprenörskap och framgång. De är varken bättre eller sämre människor än Tim (betraktat utifrån, utan personlig kännedom) men de har hamnat mer rätt. Sen kan en psykos eller vad som helst vara det som utlöser en kris, det kan vi alla drabbas av. Och utan alla andra jämförelser kan jag känna igen mig i att trots ett på ytan bra liv kan ens inre mående vara helt åt helvete.
Jag håller helt med. Och jag tror att det är ganska få som i längden klarar det tryck Tim levde med.
Ash verkar vara framåt, utåtriktad, gilla att tävla och att spänna bågen. Tim levde genom sitt skapande och hans motivation var att göra sin musik så perfekt som möjligt, på det sätt han ville ha den. Han ville uttrycka sig. Han var konstnär.
Citera
2018-05-24, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeLLa
Håller med!. Har skrivit det i denna tråden ett par ggr, att jag tror att om han hade fått en diagnos hade den legat inom autismspektrat. Typ Aspergers, som idag inte finns som en separat autismdiagnos längre.
Har en dotter som har en aspergersdiagos. Ser många likheter mellan hennes o Tims sätt att tänka o vara.

Mycket möjligt. Många som inte vet så mkt om autism tror ju ofta att det är nån som inte klarar att vara social osv. Men så behöver det inte alls vara. Hoppas att samhället ska börja vara mer öppet för olikheter oavsett diagnos eller ej. En diagnos kan däremot ofta göra att man förstår sig själv bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in