Citat:
Det står att han använde en piska för att driva ut, fösa ut både djur och människor, inte att han slog de.
Ursprungligen postat av Furienna
Men det är fortfarande inte så självklart vad "göra som Jesus gjorde" betyder.
Ska vi kanske gå och piska folk, som Jesus faktiskt gjorde en gång utanför templet? Men det var ändå olikt den mer fridfulle Jesus, som vi känner från den största delen av NT.
Men det är fortfarande inte så självklart vad "göra som Jesus gjorde" betyder.
Ska vi kanske gå och piska folk, som Jesus faktiskt gjorde en gång utanför templet? Men det var ändå olikt den mer fridfulle Jesus, som vi känner från den största delen av NT.
Det var rättmätig vrede, en tillrättavisning, en rättvis tvångsmakt. Jag har stött på en tingsrättsdomare som inte förstår skillnaden mellan rättmätig och orättmätig, oförsvarlig vrede. Hon var inte opartisk och hade en förutfattad mening för enligt henne är all vrede oförsvarlig. Det är hennes åsikt, men det finns ingen lag som förbjuder en tillrättavisning, och en domare ska döma efter lagar, inte efter åsikter och förutfattade meningar. I Matt 15:16 står det i originaltexten att Jesus kallar lärjungarna ointelligenta, och i stort sett säger att de är idioter.
http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/NTpdf/mat15.pdf
Jämför det med
Matt 5:22
Men jag säger er: den som blir vred på sin broder undgår inte sin dom, och den som okvädar sin broder undgår inte att ställas inför rådet, och den som förbannar honom undgår inte helvetets eld.
Matt 7:26
Och den som hör dessa mina ord men inte handlar efter dem är som en dåre som byggde sitt hus på sand.
Luk 12:20
Men Gud sade till honom: ’Din dåre, i natt skall ditt liv tas ifrån dig, och allt du har lagt på hög, vem skall få det?’
Trots det var alltså Jesus syndfri. För att det är skillnad mellan rättmätig vrede och orättmätig, oförsvarlig vrede. Hur kan Gud tillrättavisa någon, eller Jesus skälla ut dåtidens judiska ledare och kalla de huggormsyngel om de inte hade förtjänat det? Hur kan Gud döma någon om han inte har rätt att bli vred?