Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-23, 13:40
Medlem
Thomas Pettersson om Stig Engström
– Det var när jag upptäckte att han gjorde en iakttagelse, som han delgav polisen på lördagsförmiddagen, som bara gärningsmannen kunde veta.

Framgår det av Filterartikeln vad det rör sig om?
Citera
2018-05-23, 13:41
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Åklagaren säger sig ha en uppfattning om vem som är mördaren, men avvaktar tills han kan lägga fram fler bevis i domstol. Det senare indikerar att hans misstänkte fortfarande är i livet. Källa.
eller man funnit vapnet, en tolkningsfråga.
Citera
2018-05-23, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Åklagaren är inte tillitsfull, han spelar med tom hand.
Du menar nog ”pålitlig”; tillitsfull betyder ”full av tillit mot ngn”. /NE:s ordbok. Jag kan inte uttala mig om det, jag ”vet” inte lika mycket som du, jag tvingas utgå från vad han säger.
Citera
2018-05-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men nu resonerar du ju som en nyrik östermalmskärring.

Så argumentet är att aktiägarna fimpade Palme för att staten inte ville köpa aktier på välgörenhetsbasis? Det är väl något helt annat än att staten lägger sig i för mycket, som du hävdade initialt.
Hur har vi det med läsförståelsen egentligen? Resonemanget går ut på att företag kunde förlora miljardbelopp pga regeringens politik. Löntagarfonderna som retade upp näringslivet är ytterligare ett exempel. Motivet till mordet kan mycket väl finnas i den miljön.
Citera
2018-05-23, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
eller man funnit vapnet, en tolkningsfråga.
Nej, ska man gå till domstol behöver man någon att åtala, det är elementärt. Kan ju vara för medhjälp, i och för sig.
Citera
2018-05-23, 13:52
Medlem
Yinool0401s avatar
Allt låter jättebra kring den nya teorin, förutom:

Om jag hade lyckats med bedriften som Mr Skandia gjort så hade jag aldrig i helv.. tagit livet av mig utan suttit på första parkett med smör-popcorn resten av mitt liv ( säg till 86års ålder) och bara flinat åt alla idioter. Den känslan att man fintat upp alla på korvläktaren kastar man inte bort genom att ta livet av sig.

Så med andra ord går det bort. Nästa, cirkulera.
Citera
2018-05-23, 13:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
2 min och 39 sek.

Det är tillräckligt mycket för att (om tidsangivelserna och tidstämplarna stämmer) de skulle ha hunnit utom synhåll om SE lämnar byggnaden efter bedömning av när filmen borde ta slut. Så antingen har han uppsikt över dem uppifrån huset (om möjligt) när de kommer ut och noterar att de ställer sig och pratar eller så har den egentlige banemannen redan intagit position (om man utgår ifrån att någon sett dem gå in på bion, och SE är involverad).

Det är en vidunderlig slump att SE med sina kontakter jobbar över precis medan filmen håller på, men det förefaller vara en omöjlig slump att han skulle kunna lämna byggnaden på stämpeltiden med förhoppningen att de är kvar, om han vore banemannen. Han borde i så fall ha gått ner tidigare. I stället kan man säga att han går ner när man kan anta att mordet har skett eller just ska ske, för att passera stämpeluret den tiden.

Däremot ”fördunklar” ju SE:s närvaro på platsen möjligheten av en annan person, som ringts dit av SE eller liknande när SE (eller annan) ev. uppmärksammat att POL har löst biljetter. (Det vore i den kontexten förstås intressant att veta om andra filmer på samma biograf började samtidigt men slutade lite tidigare...)

Finns en bakdörr till huset så kan ju en baneman ev. ha släppts in och ut där, om det handlar om att överlämna ett vapen. Eller så har SE ringt dit personen och denne går direkt till gränden för att vänta.

Nu kanske man har kontrollerat tfn-samtal, men då får man väl överväg andra kontaktmetoder: SE kan ha lämnat huset via bakdörr för att gå hem till vederb. eller ringa från kiosk. SE har tillgång till ej spårbar utrustning på jobbet. Eller SE har orelaterat redan innan stämt träff med en person på jobbet (som släpps in bakvägen) som knallar runt beväpnad, eller SE har haft ett vapen liggande på kontoret, och SE har berättat vem han såg gå in på bion.

Rent generellt så är väl idén att någon som bor eller jobbar i grannskapet, och sett paret gå in på bion, och ringt sin palmehatande polare, en ganska tilltalande idé. Särskilt som man då i lugn och ro (109 minuter + reklamfilm) kan förvissa sig om att statsministern verkligen är utan bevakning.
Citera
2018-05-23, 13:55
Avstängd
TwoThousands avatar
Hela vägen ner till avgrunden återvänder nog allt satans mördare!
Citera
2018-05-23, 14:02
Medlem
Durgedurgs avatar
SE jobbar övertid. Sträcker på sig och kollar på klockan och känner "äääh... undrar om jag skulle ta en kopp kaffe. gå ut och skjuta statsministern och sen göra färdigt rapporten efteråt" 😂

Skämt och sido.. Hur kunde skandiamannen veta att Palme skulle passera just då? Och hade han alltid vapen med sig? Ställde han sig vid dekorima och bara väntade på statsministern? Sprang han ifatt dom på avstånd?
Såg han dom i dörröppningen från jobbet och tänkte "tur jag har vapnet med mig som jag alltid bär på? Skulle han sen då visa sitt ansikte i TV och tidningar? Självmant kontakta tidningar?"

För att få SE att passa in behöver det fler bakom samt en utstuderad plan? Men då passar han ändå inte in eftersom Hans Holmer avfärdar honom och HH behöver ju falska vittnen till sin fördel

Kanske inte SE historier passade HH's Kurdspår eller Börje Wingrens 33-åring?

Dessutom uppfattade Jeppson så mkt av mördarens ansiktsdrag att han kunde direkt avfärda Christer Pettersson.
Då borde han känt igen SE i TV som mannen som passerade honom på mordnattens?
Citera
2018-05-23, 14:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Hur har vi det med läsförståelsen egentligen? Resonemanget går ut på att företag kunde förlora miljardbelopp pga regeringens politik. Löntagarfonderna som retade upp näringslivet är ytterligare ett exempel. Motivet till mordet kan mycket väl finnas i den miljön.

Läsförståelseförmågan är utmärkt tack.
Ja motivet till mordet kan finnas i den miljön. Men just aktieägarperspektiv beträffande specifikt vapenexporterande företag framstår som krystat. Sverige bestämmer knappast ensamt om vilka länder man kan exportera till eller inte. Men visst, det finns säkert en och annan dårpippi i den sfären som kunde fått för sig att Olof Palme ensamt är ansvarig för exempelvis vilket innehåll resolutioner från FNs säkerhetsråd har. Särskilt människor inom banksektorn har ju visat sig ofta ha lite speciell syn på hur världen är beskaffad.

Att säga att någon inom ett vapen exporterande företag släckt Palme för att de inte får göra hur de vill beträffande när de säljer och till vem skulle i såfall indikera en förfelad förväntan hos den presumtive gärningsmannen, för det finns knappast någon civilserad stat som inte tar sig till att ha någon kontroll över till vilka företag inom deras gränser exporterar vapen till. Är en stat inte väldigt rigid om sådant får de ofta en terroriststämpel på sig (detta hände ju USA i juni samma år som Palme sköts). Vilket inte civiliserade länder typiskt sett vill undvika.

Så, det är ungefär lika vettigt som att en byggherre skulle skjutit Palme för att han inte fått bygglov till billiga bostäder på månen.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-23 kl. 14:21.
Citera
2018-05-23, 14:15
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
SE jobbar övertid. Sträcker på sig och kollar på klockan och känner "äääh... undrar om jag skulle ta en kopp kaffe. gå ut och skjuta statsministern och sen göra färdigt rapporten efteråt" 😂

Skämt och sido.. Hur kunde skandiamannen veta att Palme skulle passera just då? Och hade han alltid vapen med sig? Ställde han sig vid dekorima och bara väntade på statsministern? Sprang han ifatt dom på avstånd?
Såg han dom i dörröppningen från jobbet och tänkte "tur jag har vapnet med mig som jag alltid bär på? Skulle han sen då visa sitt ansikte i TV och tidningar? Självmant kontakta tidningar?"

För att få SE att passa in behöver det fler bakom samt en utstuderad plan? Men då passar han ändå inte in eftersom Hans Holmer avfärdar honom och HH behöver ju falska vittnen till sin fördel

Dessutom uppfattade Jeppson så mkt av mördarens ansiktsdrag att han kunde direkt avfärda Christer Pettersson.
Han var ut tidigare på kvällen och kan mycket väl mött Palme och vetat när bion ska sluta. Men men, jag är inte helt övertygad jag heller.
Citera
2018-05-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg

HH kanske hade särskilda skäl att se till att SE inte undersöktes närmare?
För att inte nationen skulle skakas i sina grundvalar?
Därför kallades han för elefanten i porslinsbutiken.
Jag tror att SE spelade en roll, men han spelade den lite FÖR bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in