2018-05-22, 21:16
  #66565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Detta!

Att kvinnorna numera blir SD:are är en skräck för 7-klövern. Ett trendbrott och enligt mig den bästa nyheten på väldigt, väldigt länge.
Ja, och det är inte vilken nyhet som helst, därför att kvinnor till skillnad från män bryr sig väldigt mycket om hur andra röstar. Andra kvinnor allra helst. Män sätter nästan en ära i att gå sin egen väg och rösta av övertygelse oavsett vad folk tycker. Att läsa att andra män röstar SD en masse är inte så upphetsande. Men när kvinnor hör i rapporteringen om både Ipsos och Sifo att det skett ett paradigmskifte med en stor inbrytning bland kvinnor så växer deras öron till ökenrävstorlek. Där kan vi snacka självförstärkande effekter av OU.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Underbart att se att även PK OI:s nu släppt sargen, nu när PK-trycket minskat, och valet närmar sig (Sorry, kunde inte låta bli, Kripsan, skämtar bara)
Det är bara vad dom vill få dig att tro. Men som straff för att ni skulle vara så jävla nyfikna och snoka i förra valets uppjustering, kör dom denna gång en double backhanded whammy med fulskruv.

Det går till så att man inleder man vanlig uppjustering. Ni sväljer betet och tror att ni ligger steget före. Men så plötsligt tre veckor innan valet när synk nästan är uppnådd kommer twisten: Fritt fall för SD från 24% till 9,9%. Vad fan händer?? Hur vågar de avbryta uppjusteringen så här sent? Är tappet på riktigt?? Kallsvetten börjar rinna.

Här kommer då det verkligt genialiska med finten: Näst sista dagen innan valet, alltså dagen innan de sista mätningarna läggs ut, säger de ”slutmätningarna inför valet kommer endast att finnas i den tryckta tidningen, så du måste köpa den för att få se.” Rimligt ändå tänker konsumenten, att de försöker tjäna en extra hacka. Men! På morgonen kommer beskedet i en pushnotis: ”På grund av problem vid vårt tryckeri uteblir dagens tidning. Vi hänvisar till nätupplagan”. Men se där finns ingen mätning att hitta. Sedan, på måndagen efter valet, visar de upp den tryckta versionen och där står en mätning som ligger extremt nära valresultatet och helt perfekt på SD, som bevis för att slutmätningen var en home run, olyckligtvis blev den fördröjd men kunder och statsvetare ombeds utgå från den för utvärdering.
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-22 kl. 21:21.
2018-05-22, 21:17
  #66566
Medlem
hrwdtjs avatar
Enligt DN är det nu 28% av väljarna som stödjer regeringen. Det är lite mer än var fjärde väljare. Mitt minne är lite dåligt men när hade en sittande regering så här svagt stöd inför ett val senast?

Från att nästan helt ha gett upp hoppet måste jag säga att det börjar dyka upp lite fler ljuspunkter vid horisonten. Får Sverige inte stopp på massinvandringsvansinnet efter valet är det ute med oss. Samhället kommer bli så försvagat av alla etniska och kulturella motsättningar att totalt förfall väntar.

Hoppas hoppas hoppas nu att stora grupper kvinnliga väljare har insett vad invandringen har gjort med Sverige och att de börjar strömma över till SD. Precis som många redan har påpekat kommer den svenska konsensuskulturen vara invandringslobbyn och PK-apostlarnas värsta fiende när vinden definitivt har vänt. Samma gruppmentalitet som gjorde invandringskritik synonymt med Adolf Hitler kan även göra totalt invandringsstopp och repatriering till någonting bra för både Sverige och världen.

En och annan partisekreterare sitter nog och svettas över de senaste mätningarnas innehåll.
2018-05-22, 21:19
  #66567
Medlem
FlashyBears avatar
Rubrikerna på DN just nu:
https://www.dn.se/nyheter/politik/dnipsos-bara-fyra-procentenheter-mellan-s-och-sd/
Nyhetsartikel med mätning: DN/Ipsos: Bara fyra procentenheter mellan S och SD
https://www.dn.se/nyheter/politik/ewa-stenberg-mardrommen-ar-sann-lofven/
Analys: Ewa Stenberg: Mardrömmen är sann, Löfven!
https://www.dn.se/ledare/en-kappvandning-for-mycket-for-stefan-lofven/
Ledare: Ledare: En kappvändning för mycket för Stefan Löfven


Från "analysen":
Citat:
Socialdemokraterna är på väg mot ett mardrömsval.

Partiets försök att anpassa sig till ett nytt politiskt landskap har inte lyckats. Arvfienden M har det nästan lika svårt. Partierna bedriver båda en valrörelse som passar SD som hand i handske.
Citat:
När SvD/Sifo publicerades i fredags hoppades många Socialdemokrater att den var en ond dröm. Nu bekräftas S opinionsras av en ny opinionsmätning. I DN/Ipsos är S nere på 24 procent, långt under resultatet på 30,7 procent i det som internt kallas katastrofvalet 2010.

Moderaterna kan sannolikt ändå hålla sig för skratt. För det är inte M som vinner mest på S ras, utan Sverigedemokraterna. I dagens DN/Ipsos sätter SD rekord med 20 procent.
Citat:
Både M och S har som valstrategi att följa väljarnas dagordning som den beskrivs i opinionsmätningar. Partierna har tänkt om i migrationspolitiken och båda försöker locka tillbaka förlorade sympatisörer från SD.

Socialdemokraterna och Moderaterna har nästan slagit knut på sig för att visa för väljarna att den migrationspolitik de bedrev fram till flyktingkrisen 2015 var ett misstag. Men det har inte gett dem väljarna tillbaka från SD.

S och M dras med samma trovärdighetsproblem. Deras samarbetspartner C respektive MP vill gå åt motsatt håll och väljarna undrar hur kompromissvilliga de båda statsministerkandidaterna kommer att vara.

Regeringen Löfven lade fram ett förslag som kan ge 9.000 ensamkommande från Afghanistan en ny chans att få stanna trots att de fått avslag. Därefter gav S-ledaren Stefan Löfven besked om att Sverige borde ta emot en mindre andel av de flyktingar som kommer till EU och han sade att ett nej ska vara ett nej.
2018-05-22, 21:20
  #66568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, och det är inte vilken nyhet som helst, därför att kvinnor till skillnad från män bryr sig väldigt mycket om hur andra röstar. Andra kvinnor allra helst. Män sätter nästan en ära i att gå sin egen väg och rösta av övertygelse oavsett vad folk tycker. Att läsa att andra män röstar SD en masse är inte så upphetsande. Men när kvinnor hör i rapporteringen om både Ipsos och Sifo att det skett ett paradigmskifte med en stor inbrytning bland kvinnor så växer deras öron till ökenrävstorlek. Där kan vi snacka självförstärkande effekter av OU.


Det är bara vad dom vill få dig att tro. Men som straff för att ni skulle vara så jävla nyfikna och snoka i förra valets uppjustering, kör dom denna gång en double backhanded whammy med fulskruv.

Det går till så att man inleder man vanlig uppjustering. Ni sväljer betet och tror att ni ligger steget före. Men så plötsligt tre veckor innan valet när synk nästan är uppnådd skommer twisten: Fritt fall för SD från 24% till 9,9%. Vad fan händer?? Hur vågar de avbryta uppjusteringen så här sent? Är tappet på riktigt?? Kallsvetten börjar rinna.

Här kommer då det verkligt genialiska med finten: Näst sista dagen innan valet, alltså dagen innan de sista mätningarna läggs ut, säger de ”slutmätningarna inför valet kommer endast att finnas i den tryckta tidningen, så du måste köpa den för att få se.” Rimligt ändå tänker konsumenten, att de försöker tjäna en extra hacka. Men! På morgonen kommer beskedet i en pushnotis: ”På grund av problem vid vårt tryckeri uteblir dagens tidning. Vi hänvisar till nätupplagan”. Men se där finns ingen mätning att hitta. Sedan, på måndagen efter valet, visar de upp den tryckta versionen och där står en mätning som ligger extremt nära valresultatet och helt perfekt på SD, som bevis för slutmätningen var en home run.
"Låt oss glädjas åt SDs fina siffror", om jag får citera dig några sidor bakåt. Jag är mest glad att vetenskapen och sanningen åter står i fokus (om det finns lite rädsla också inblandat, är det dem väl förtjänt).
2018-05-22, 21:20
  #66569
Medlem
Bra slagläge inför sista kurvan o upploppet, S leder, M hänger i dödens och SD ligger i vinnarhålet med alla krafter kvar - övriga har galopperat bort sig....
2018-05-22, 21:26
  #66570
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ibland är det näst intill humor att se hur ni vill överträffa varandra i konsten att vara mest idiotiskt. Ni pratar om MENA men ingen utanför er sorglustiga krets fattar vad ni "menar". Inbördes beundran från White Trash. Att ni sedan överhuvudtaget tar upp en stollig undersökning av Aftonbladet över vilka politiska sympatier som allsvenska fotbollspelare har ligger helt i linje med IQ nivån i den här tråden. Å andra sidan är det bra att ni visar er rätta sida och inte gör som SD som försöker släta ut sig totalt i syfte att få flera röster. Mera sådant och SD kommer att sjunka som en sten i opinionsmätningarna.

Släpp ut det. Viska för dig själv; "Jag tänker rösta på SD", du kommer att må bättre efteråt, säg högt och tydligt: "Jag är SD-are. Erkänn för dig själv och världen, ställ dig på balkongen och skrik: "SD ÄR BÄST!"
2018-05-22, 21:26
  #66571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Enligt DN är det nu 28% av väljarna som stödjer regeringen. Det är lite mer än var fjärde väljare. Mitt minne är lite dåligt men när hade en sittande regering så här svagt stöd inför ett val senast?

Från att nästan helt ha gett upp hoppet måste jag säga att det börjar dyka upp lite fler ljuspunkter vid horisonten. Får Sverige inte stopp på massinvandringsvansinnet efter valet är det ute med oss. Samhället kommer bli så försvagat av alla etniska och kulturella motsättningar att totalt förfall väntar.

Hoppas hoppas hoppas nu att stora grupper kvinnliga väljare har insett vad invandringen har gjort med Sverige och att de börjar strömma över till SD. Precis som många redan har påpekat kommer den svenska konsensuskulturen vara invandringslobbyn och PK-apostlarnas värsta fiende när vinden definitivt har vänt. Samma gruppmentalitet som gjorde invandringskritik synonymt med Adolf Hitler kan även göra totalt invandringsstopp och repatriering till någonting bra för både Sverige och världen.

En och annan partisekreterare sitter nog och svettas över de senaste mätningarnas innehåll.

Konsensuskultur och migration. Samma fenomen som orsakade problemen måste också lösa dem - bara med omvända förtecken.

Det är just därför det är så viktigt vad ny konsensus blir. Dubblad kvotflyktingmottagning och kulturlotsar är INTE tillräckligt - och det fina/hemska är att det framöver är helt upp till SD vad som är rumsrent och inte. Ett parti på upp mot 30% är per definition inte extremt - om det så kräver nollinvandring från tredje världen och återvandring av hundratusentals personer i svenskt utanförskap.
2018-05-22, 21:35
  #66572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Rubrikerna på DN just nu:
https://www.dn.se/nyheter/politik/dnipsos-bara-fyra-procentenheter-mellan-s-och-sd/
Nyhetsartikel med mätning: DN/Ipsos: Bara fyra procentenheter mellan S och SD
https://www.dn.se/nyheter/politik/ewa-stenberg-mardrommen-ar-sann-lofven/
Analys: Ewa Stenberg: Mardrömmen är sann, Löfven!
https://www.dn.se/ledare/en-kappvandning-for-mycket-for-stefan-lofven/
Ledare: Ledare: En kappvändning för mycket för Stefan Löfven


Från "analysen":
Jo, Kristersson skojade inte när han konstaterade att Centerns agerande är ”dåligt för Sverige men även för Alliansen”, eftersom han insåg att hans fina jordgubbsland just fick en rödhårig fågelskrämma från helvetet.

Inse den poetiska rättvisan i detta, den totala karmasmockan:

Afghanamnestin är MP-politik. En sista ”present” från MP innan de går i graven. Och alla partier som en gång slöt upp runt dem i migrationsöverenskommelsen, dras nu ner i skiten tillsammans med MP. Man tänker kanske att MP bara kan tappa egna procent, som det ju inte finns så många kvar att ta av. Men här lyckas de med konststycket att tappa procent åt andra partier. Själva står de stilla på 4 men andra tappar genom blotta kopplingen till MP säkert uppåt 8% tillsammans, eller två hela miljöpartier.
2018-05-22, 21:39
  #66573
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo, Kristersson skojade inte när han konstaterade att Centerns agerande är ”dåligt för Sverige men även för Alliansen”, eftersom han insåg att hans fina jordgubbsland just fick en rödhårig fågelskrämma från helvetet.

Inse den poetiska rättvisan i detta, den totala karmasmockan:

Afghanamnestin är MP-politik. En sista ”present” från MP innan de går i graven. Och alla partier som en gång slöt upp runt dem i migrationsöverenskommelsen, dras nu ner i skiten tillsammans med MP. Man tänker kanske att MP bara kan tappa egna procent, som det ju inte finns så många kvar att ta av. Men här lyckas de med konststycket att tappa procent åt andra partier. Själva står de stilla på 4 men andra tappar genom blotta kopplingen till MP säkert uppåt 8% tillsammans, eller två hela miljöpartier.
Ärligt talat så tror jag faktiskt att MP åker ut ur riksdagen den här gången.

Jag vet att man inte skall hoppas på för mycket, men eftersom att jag tror att SD kommer att få 25 procent i valet så hoppas jag att det brister för någon på valvakan. Någon gör en Günter Schabowski och hela PK-väldet faller på en kväll.

Jag tror att valvaken i år blir historisk på många sätt. Jag har faktiskt svårt att föreställa mig reaktionerna om SD får 25 procent och MP, KD och L får lämna riksdagen.
2018-05-22, 21:41
  #66574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Afghanamnestin är MP-politik. En sista ”present” från MP innan de går i graven. Och alla partier som en gång slöt upp runt dem i migrationsöverenskommelsen, dras nu ner i skiten tillsammans med MP. Man tänker kanske att MP bara kan tappa egna procent, som det ju inte finns så många kvar att ta av. Men här lyckas de med konststycket att tappa procent åt andra partier. Själva står de stilla på 4 men andra tappar genom blotta kopplingen till MP säkert uppåt 8% tillsammans, eller två hela miljöpartier.
Afghanamnestin bestämdes redan i vintras, så man kan fråga sig varför den slår igenom så hårt nu? Kan möjligen bero på att väljare är sega och lite trögtänkta, vi har sett det förr. Jag är dock inte helt säker på att det bara är amnestin som ger de här effekterna, även om de knappast hjälpt upp S och C:s siffror.
2018-05-22, 21:42
  #66575
Medlem
Högsta medelvärdet för en månad är 21,5 i januari -16. Då räknar jag bort en tidigare julimätning där det bara var 4 mätningar. Denna månad är snittet 20,0.

Jag blir inte förvånad om vi ligger på rekordnivåer redan nästa månad. Sossarna på väg att bli tredje största parti och även Centern visar tendenser till att minska. F! är chanslöst och Mp har inte tillräckligt många medlemmar för att ställa upp i kommunalval.

Det politiska landskapet ritas om fullständigt.
2018-05-22, 21:46
  #66576
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Konsensuskultur och migration. Samma fenomen som orsakade problemen måste också lösa dem - bara med omvända förtecken.

Det är just därför det är så viktigt vad ny konsensus blir. Dubblad kvotflyktingmottagning och kulturlotsar är INTE tillräckligt - och det fina/hemska är att det framöver är helt upp till SD vad som är rumsrent och inte. Ett parti på upp mot 30% är per definition inte extremt - om det så kräver nollinvandring från tredje världen och återvandring av hundratusentals personer i svenskt utanförskap.

Exakt. SD måste därför omedelbart sluta blidka sina kritiker med löften om ökat antal kvotflyktingar och annat trams. Dansk Folkeparti och de danska sossarna är de bästa förebilderna just nu. Invandrare ska skickas till läger i Nordafrika och kvotflyktingsystemet ska upphävas. Bistånd ska bara ges till länder som tar emot sina utvisade medborgare och huvudlösningen på integrationen ska alltid var att invandrare ska åka hem. I tider av osäkerhet är tydlighet och redbarhet efterfrågat, inte velighet och medgörlighet.

De flesta analytiker är eniga om att momentum är viktigt inför en valrörelse. Annie Lööf peakade lite för tidigt och är nu i en nedåtgående spiral. Hyllningarna som förväntades i media över afghanamnestin har uteblivit och frågan börjar alltmer bli en belastning för alla inblandade. SD måste börja trycka upp de 25-åriga afghanska bidragsparasiterna i nyllet på Löfven vid varje tillfälle som ges för att demonstrera falskheten i sossarnas "nya" invandringspolitik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in