2018-05-22, 17:19
  #66517
Medlem
Hur gick det i mätningen bland allsvenska spelare som publicerades i Aftonbladet idag?
2018-05-22, 17:24
  #66518
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Envy
Hur gick det i mätningen bland allsvenska spelare som publicerades i Aftonbladet idag?

Aftonbladet: Vilket politiskt parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

164 allsvenska spelare i Sportbladets stora enkät inför säsongen

Moderaterna: 39,5 procent

Socialdemokraterna: 22 procent

Miljöpartiet: 4,5 procent

Centerpartiet: 4 procent

Vänsterpartiet: 3 procent

Kristdemokraterna: 2,5 procent

Sverigedemokraterna: 2 procent

Liberalerna: 1 procent

Annat: 8 procent

Ej svensk medborgare och får därför inte rösta: 13,5 procent
2018-05-22, 17:25
  #66519
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Hur kommer du fram till de siffrorna? Låter helt barockt.
Procentenheter nettoflöde från SD till M+S mellan maj och november 2017:

1,4+0,4=1,8

C:a 7.000.000 röstberättigade * 0,018 = 126.000

7 mille var dock lågt räknat eftersom SCB räknar med 7.268.000.

Så jag skulle egentligen ha skrivit 130.824 för att vara superpetig.

Klart det låter barockt när man uttrycker det i antal istället för procent, men det är ju ändå små flöden det rör sig om.

Hur många som hypotetiskt skulle kunna byta är svårt att veta. Det är enklare att säga hur många som inte skulle kunna det, alltså de partilojala. Fast materia. Resten är flytande och gas i okända proportioner.

Enligt Demoskops undersökning av partiidentifikation i februari 2017 var det följande andel av partiernas väljare som identifierade sig med partiet (typ ”jag är sverigedemokrat” snarare än ”jag tänker rösta på SD”):

S 66% V 59% M 58% SD 54% L 51% KD 51% MP 48% C 43%

Så även vid worst case händelseutveckling är det högst osannolikt att SD skulle kunna få mindre än förra valet. Eller, vad är worst case liksom, om Åkesson avslöjas som ledaren för AFA blir det kanske lite väl dålig stämning men det är ju kanske inte det rimligaste scenariot...
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-22 kl. 17:29.
2018-05-22, 17:34
  #66520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Aftonbladet: Vilket politiskt parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

164 allsvenska spelare i Sportbladets stora enkät inför säsongen

Moderaterna: 39,5 procent

Socialdemokraterna: 22 procent

Miljöpartiet: 4,5 procent

Centerpartiet: 4 procent

Vänsterpartiet: 3 procent

Kristdemokraterna: 2,5 procent

Sverigedemokraterna: 2 procent

Liberalerna: 1 procent

Annat: 8 procent

Ej svensk medborgare och får därför inte rösta: 13,5 procent

Där kan vi snacka om rädsla Allsvenskan består ju av nästan 50% mena så dom flesta vill nog knappast komma ut som "rasister" i den snart svenska minoriteten där..
2018-05-22, 17:46
  #66521
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Där kan vi snacka om rädsla Allsvenskan består ju av nästan 50% mena så dom flesta vill nog knappast komma ut som "rasister" i den snart svenska minoriteten där..

Har ingen aning om hur insatta eller politiskt intresserade elitfotbollsspelare är. Det hade dock varit oerhört intressant och en smärre bomb om SD hade legat etta på den listan med 39,5%... Hade blivit panik i många klubbar gissar jag

Hela listan är väldigt PK nu.
2018-05-22, 17:55
  #66522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Det här har jag missat. Vad har du för källa? När skulle SCB ha gått tillbaka till metod (I), November 2017? Mellan maj och nov tappade SD 2.5 PE i snittet och 3.6 PE i SCB. Verkar ju vara för litet tapp relaterat till snittet för att man ska kunna få in en vikningsändring också. Kanske mellan nov 14 och maj 15 då SCB gick från att bara ligga 0.5 PE under snittet till ligga 2PE under.

Källa: egna spekulationer så ta det med en nyp... skopa salt. Jag antar de gjorde en metodändring mellan nov14 och maj15, de gick alltså tillbaka till den modell jag kallar modell (I).

Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Var tog du det ifrån? Du har troligen helt missuppfattat hur det fungerar. De bytte inte "metoden". Däremot la de till webbenkät.

Det är sant att de la till en webbenkät till PSU maj15. Jag har inte tillgång till hur de jobbar eller till rådata, var därför jag frågade tidigare om någon mejlat dem. Tänker göra det efter deras kommande mätning.

Folk brukar bli väldigt imponerade när man slänger sig med siffror och några här verkar ha blivit det. Det enda jag har gjort är ett simpelt excelark med lite divisionsberäkningar på lägre än hobbynivå, skulle dock gärna göra en seriösare hobbystudie om jag får tillåtelse från SCB.

Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Har du insyn i SCB eller har de själva berättat om sina modeller?

7,2 x 1,3669 = 9,8
7,2 x 1,6 = 11,5
7,2 x 1,77 = 12,7

Hur kom de fram till 1,6. Borde de inte valt 1,77 och jobbat fram en modell som ger just 1,77?
PSU | Ovikad | Viktad | Viktningsfaktor
May-12 3.9 5.4 1.38
Nov-12 5.7 7.9 1.39
May-13 5.7 7.7 1.35
Nov-13 6.8 9.3 1.37
May-14 6.0 8.1 1.35
Sep-14 7.2 9.8 1.36
Nov-14 7.7 12.4 1.61
May-15 10.4 14.4 1.38
Nov-15 14.5 19.9 1.37
May-16 13.0 17.3 1.33
Nov-16 13.1 17.5 1.34
May-17 13.5 18.4 1.36
Nov-17 11.9 14.8 1.24

Innan maj 2012 for deras viktningsfaktor upp och ner från mätning till mätning. De hade uppenbart problem med att hitta rätt för det ganska nya riksdagspartiet SD.

Från och med maj12 till sep14 har de en mycket liten variation i viktningsfaktorn. Om man har lite insikt i vad de håller på med på statistikbyrån så ändrar de givetvis inte modell mellan varje mätning utan försöker vara konsekventa. Skillnaderna i faktor från t.ex. (nov12, 1.39) till (maj13, 1.35) beror här på att de viktar mätningen efter kön,ålder o.s.v. Inte att de justerat sin modell lite grann. Jag har därför själv döpt denna modell till (I).

Till PSU nov14 har de med hjälp av sin metodmätning helt klart ändrat modell. Varför de kom fram till faktorn 1.61 och inte 1.79 som hade behövts för att få deras 7.2% upp till 12.86% vet jag inte. Det är tillräckligt stor skillnad mellan faktorerna för att kön,ålder o.s.v. inte borde kunna göra upp för skillnaden. De har troligtvis bara varit konservativa och inte velat skruva på för mycket, (det behöver inte betyda att de konspirerat mot SD.)

I PSU maj15 är de tillbaka på runt 1.3 och de inför webbenkäter, kanske tänkte de att om de inför dessa så kommer folk att svara ärligt och de kan då stoppa in rådata i modell (I) igen. De har sannolikt jobbat ganska länge med att ta fram modell (I) och var nog glada att kunna skrota modell (II) som de ganska hastigt måste slängt ihop.

Fram till PSU maj17 fortsätter de med webbenkäter och modell (I). Senaste mätningen som var i november förra året har de faktorn 1.24. Återigen har de ett värde som sticker ut från mängden tillräckligt för att demografiska variabler inte bör vara tillräckligt stora för att förklara skillnaden. De verkar också som ett konstigt ställe att välja att bygga en ny modell (III) på??

Här får ni flashbackare avgöra vad som orsakat den låga viktningen från PSU nov17
1) Har någon anställd på SCB råkat trycka i en nolla för mycket på hur många kvinnor som svarat i Västerås när han hastigt reste sig för att springa ut på kafferast?

2) Ringde Mikael Damberg upp SCB och sa att regeringen kommer minska SCB:s budget om de inte sänker SD innan valet?

3) Är det ett bevis på att jag är helt ute och cyklar?

4) Kommer SCB göra små nedjusteringar av SD innan valet?

Själv tror jag på 1) eller 3)
2018-05-22, 18:41
  #66523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Källa: egna spekulationer så ta det med en nyp... skopa salt. Jag antar de gjorde en metodändring mellan nov14 och maj15, de gick alltså tillbaka till den modell jag kallar modell (I).



Det är sant att de la till en webbenkät till PSU maj15. Jag har inte tillgång till hur de jobbar eller till rådata, var därför jag frågade tidigare om någon mejlat dem. Tänker göra det efter deras kommande mätning.

Folk brukar bli väldigt imponerade när man slänger sig med siffror och några här verkar ha blivit det. Det enda jag har gjort är ett simpelt excelark med lite divisionsberäkningar på lägre än hobbynivå, skulle dock gärna göra en seriösare hobbystudie om jag får tillåtelse från SCB.


PSU | Ovikad | Viktad | Viktningsfaktor
May-12 3.9 5.4 1.38
Nov-12 5.7 7.9 1.39
May-13 5.7 7.7 1.35
Nov-13 6.8 9.3 1.37
May-14 6.0 8.1 1.35
Sep-14 7.2 9.8 1.36
Nov-14 7.7 12.4 1.61
May-15 10.4 14.4 1.38
Nov-15 14.5 19.9 1.37
May-16 13.0 17.3 1.33
Nov-16 13.1 17.5 1.34
May-17 13.5 18.4 1.36
Nov-17 11.9 14.8 1.24

Innan maj 2012 for deras viktningsfaktor upp och ner från mätning till mätning. De hade uppenbart problem med att hitta rätt för det ganska nya riksdagspartiet SD.

Från och med maj12 till sep14 har de en mycket liten variation i viktningsfaktorn. Om man har lite insikt i vad de håller på med på statistikbyrån så ändrar de givetvis inte modell mellan varje mätning utan försöker vara konsekventa. Skillnaderna i faktor från t.ex. (nov12, 1.39) till (maj13, 1.35) beror här på att de viktar mätningen efter kön,ålder o.s.v. Inte att de justerat sin modell lite grann. Jag har därför själv döpt denna modell till (I).

Till PSU nov14 har de med hjälp av sin metodmätning helt klart ändrat modell. Varför de kom fram till faktorn 1.61 och inte 1.79 som hade behövts för att få deras 7.2% upp till 12.86% vet jag inte. Det är tillräckligt stor skillnad mellan faktorerna för att kön,ålder o.s.v. inte borde kunna göra upp för skillnaden. De har troligtvis bara varit konservativa och inte velat skruva på för mycket, (det behöver inte betyda att de konspirerat mot SD.)

I PSU maj15 är de tillbaka på runt 1.3 och de inför webbenkäter, kanske tänkte de att om de inför dessa så kommer folk att svara ärligt och de kan då stoppa in rådata i modell (I) igen. De har sannolikt jobbat ganska länge med att ta fram modell (I) och var nog glada att kunna skrota modell (II) som de ganska hastigt måste slängt ihop.

Fram till PSU maj17 fortsätter de med webbenkäter och modell (I). Senaste mätningen som var i november förra året har de faktorn 1.24. Återigen har de ett värde som sticker ut från mängden tillräckligt för att demografiska variabler inte bör vara tillräckligt stora för att förklara skillnaden. De verkar också som ett konstigt ställe att välja att bygga en ny modell (III) på??

Här får ni flashbackare avgöra vad som orsakat den låga viktningen från PSU nov17
1) Har någon anställd på SCB råkat trycka i en nolla för mycket på hur många kvinnor som svarat i Västerås när han hastigt reste sig för att springa ut på kafferast?

2) Ringde Mikael Damberg upp SCB och sa att regeringen kommer minska SCB:s budget om de inte sänker SD innan valet?

3) Är det ett bevis på att jag är helt ute och cyklar?

4) Kommer SCB göra små nedjusteringar av SD innan valet?

Själv tror jag på 1) eller 3)

Nu har jag tittat närmare på SCBs metoder och det framkommer att de knappt viktar alls, se sida 10:
https://www.scb.se/contentassets/ed452064a5a54c189df3da7e576cdf4c/me0201_kd_2017_rv_171205.pdf
"Uppgiften om vilket parti man röstade på i senaste riksdagsval utgör den
centra hjälpinformationen som används i skattningen av valresultat vid val
idag."


Rådata SD november 2017: 13,1% Efter viktning: 14,8%
Rådata Maj 2017: 16% Efter viktning: 18,4%

Jag tänker vidare att VALU och SCB bägge är ungefär lika "bra" på att samla in data. (I SCB maj 14 fick SD: 8,1 och i VALUs exitpoll 14 fick SD 8,0 i rådatan).

VALU använder sin egen inkompetensfaktor för att få relevanta siffror i sina tabeller: "Vikterna som används i rapporten är mycket simpla och förhållandevis intuitivt
lättförståeliga. Vikterna är som tidigare nämnts konstruerade för att korrigera den skevhet
(jämfört med valresultatet) som återfinns i rådamaterialet. Detta görs genom att respektive
partis resultat i VALU divideras med partiets valresultat. Tar vi Moderaterna som exempel så
innebär det att vi tar Moderaternas valresultat i riksdagsvalet, 23,3 procent och divideras
med partiets resultat i den ovägda VALU 21,8 procent. Detta ger oss en vikt på 1,069, vilket
innebär att samtliga respondenter som uppgett att de röstat på Moderaterna i VALU väger
6,9 procent tyngre om vi använder vikterna vid analys."

VALU använder vikten x1,613 för att få fram korrekta siffror för SD ur sin rådata.
https://www.valforskning.pol.gu.se/digitalAssets/1501/1501335_vikten_av_vikter_rapport13_v141031.pdf

Jag anser det vara rimligt att använda VALUs viktningsmetod (x1,6) på SCBs rådata vilket ger att SD i maj 17 hade 25,6% och i november 2017: 21%.
2018-05-22, 18:50
  #66524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Källa: egna spekulationer så ta det med en nyp... skopa salt. Jag antar de gjorde en metodändring mellan nov14 och maj15, de gick alltså tillbaka till den modell jag kallar modell (I).



Det är sant att de la till en webbenkät till PSU maj15. Jag har inte tillgång till hur de jobbar eller till rådata, var därför jag frågade tidigare om någon mejlat dem. Tänker göra det efter deras kommande mätning.

Folk brukar bli väldigt imponerade när man slänger sig med siffror och några här verkar ha blivit det. Det enda jag har gjort är ett simpelt excelark med lite divisionsberäkningar på lägre än hobbynivå, skulle dock gärna göra en seriösare hobbystudie om jag får tillåtelse från SCB.


PSU | Ovikad | Viktad | Viktningsfaktor
May-12 3.9 5.4 1.38
Nov-12 5.7 7.9 1.39
May-13 5.7 7.7 1.35
Nov-13 6.8 9.3 1.37
May-14 6.0 8.1 1.35
Sep-14 7.2 9.8 1.36
Nov-14 7.7 12.4 1.61
May-15 10.4 14.4 1.38
Nov-15 14.5 19.9 1.37
May-16 13.0 17.3 1.33
Nov-16 13.1 17.5 1.34
May-17 13.5 18.4 1.36
Nov-17 11.9 14.8 1.24

Innan maj 2012 for deras viktningsfaktor upp och ner från mätning till mätning. De hade uppenbart problem med att hitta rätt för det ganska nya riksdagspartiet SD.

Från och med maj12 till sep14 har de en mycket liten variation i viktningsfaktorn. Om man har lite insikt i vad de håller på med på statistikbyrån så ändrar de givetvis inte modell mellan varje mätning utan försöker vara konsekventa. Skillnaderna i faktor från t.ex. (nov12, 1.39) till (maj13, 1.35) beror här på att de viktar mätningen efter kön,ålder o.s.v. Inte att de justerat sin modell lite grann. Jag har därför själv döpt denna modell till (I).

Till PSU nov14 har de med hjälp av sin metodmätning helt klart ändrat modell. Varför de kom fram till faktorn 1.61 och inte 1.79 som hade behövts för att få deras 7.2% upp till 12.86% vet jag inte. Det är tillräckligt stor skillnad mellan faktorerna för att kön,ålder o.s.v. inte borde kunna göra upp för skillnaden. De har troligtvis bara varit konservativa och inte velat skruva på för mycket, (det behöver inte betyda att de konspirerat mot SD.)

I PSU maj15 är de tillbaka på runt 1.3 och de inför webbenkäter, kanske tänkte de att om de inför dessa så kommer folk att svara ärligt och de kan då stoppa in rådata i modell (I) igen. De har sannolikt jobbat ganska länge med att ta fram modell (I) och var nog glada att kunna skrota modell (II) som de ganska hastigt måste slängt ihop.

Fram till PSU maj17 fortsätter de med webbenkäter och modell (I). Senaste mätningen som var i november förra året har de faktorn 1.24. Återigen har de ett värde som sticker ut från mängden tillräckligt för att demografiska variabler inte bör vara tillräckligt stora för att förklara skillnaden. De verkar också som ett konstigt ställe att välja att bygga en ny modell (III) på??

Här får ni flashbackare avgöra vad som orsakat den låga viktningen från PSU nov17
1) Har någon anställd på SCB råkat trycka i en nolla för mycket på hur många kvinnor som svarat i Västerås när han hastigt reste sig för att springa ut på kafferast?

2) Ringde Mikael Damberg upp SCB och sa att regeringen kommer minska SCB:s budget om de inte sänker SD innan valet?

3) Är det ett bevis på att jag är helt ute och cyklar?

4) Kommer SCB göra små nedjusteringar av SD innan valet?

Själv tror jag på 1) eller 3)


Tack för svar. Är deras viktning offentlig?
2018-05-22, 18:54
  #66525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Källa: egna spekulationer så ta det med en nyp... skopa salt. Jag antar de gjorde en metodändring mellan nov14 och maj15, de gick alltså tillbaka till den modell jag kallar modell (I).



Det är sant att de la till en webbenkät till PSU maj15. Jag har inte tillgång till hur de jobbar eller till rådata, var därför jag frågade tidigare om någon mejlat dem. Tänker göra det efter deras kommande mätning.

Folk brukar bli väldigt imponerade när man slänger sig med siffror och några här verkar ha blivit det. Det enda jag har gjort är ett simpelt excelark med lite divisionsberäkningar på lägre än hobbynivå, skulle dock gärna göra en seriösare hobbystudie om jag får tillåtelse från SCB.


PSU | Ovikad | Viktad | Viktningsfaktor
May-12 3.9 5.4 1.38
Nov-12 5.7 7.9 1.39
May-13 5.7 7.7 1.35
Nov-13 6.8 9.3 1.37
May-14 6.0 8.1 1.35
Sep-14 7.2 9.8 1.36
Nov-14 7.7 12.4 1.61
May-15 10.4 14.4 1.38
Nov-15 14.5 19.9 1.37
May-16 13.0 17.3 1.33
Nov-16 13.1 17.5 1.34
May-17 13.5 18.4 1.36
Nov-17 11.9 14.8 1.24

Innan maj 2012 for deras viktningsfaktor upp och ner från mätning till mätning. De hade uppenbart problem med att hitta rätt för det ganska nya riksdagspartiet SD.

Från och med maj12 till sep14 har de en mycket liten variation i viktningsfaktorn. Om man har lite insikt i vad de håller på med på statistikbyrån så ändrar de givetvis inte modell mellan varje mätning utan försöker vara konsekventa. Skillnaderna i faktor från t.ex. (nov12, 1.39) till (maj13, 1.35) beror här på att de viktar mätningen efter kön,ålder o.s.v. Inte att de justerat sin modell lite grann. Jag har därför själv döpt denna modell till (I).

Till PSU nov14 har de med hjälp av sin metodmätning helt klart ändrat modell. Varför de kom fram till faktorn 1.61 och inte 1.79 som hade behövts för att få deras 7.2% upp till 12.86% vet jag inte. Det är tillräckligt stor skillnad mellan faktorerna för att kön,ålder o.s.v. inte borde kunna göra upp för skillnaden. De har troligtvis bara varit konservativa och inte velat skruva på för mycket, (det behöver inte betyda att de konspirerat mot SD.)

I PSU maj15 är de tillbaka på runt 1.3 och de inför webbenkäter, kanske tänkte de att om de inför dessa så kommer folk att svara ärligt och de kan då stoppa in rådata i modell (I) igen. De har sannolikt jobbat ganska länge med att ta fram modell (I) och var nog glada att kunna skrota modell (II) som de ganska hastigt måste slängt ihop.

Fram till PSU maj17 fortsätter de med webbenkäter och modell (I). Senaste mätningen som var i november förra året har de faktorn 1.24. Återigen har de ett värde som sticker ut från mängden tillräckligt för att demografiska variabler inte bör vara tillräckligt stora för att förklara skillnaden. De verkar också som ett konstigt ställe att välja att bygga en ny modell (III) på??

Här får ni flashbackare avgöra vad som orsakat den låga viktningen från PSU nov17
1) Har någon anställd på SCB råkat trycka i en nolla för mycket på hur många kvinnor som svarat i Västerås när han hastigt reste sig för att springa ut på kafferast?

2) Ringde Mikael Damberg upp SCB och sa att regeringen kommer minska SCB:s budget om de inte sänker SD innan valet?

3) Är det ett bevis på att jag är helt ute och cyklar?

4) Kommer SCB göra små nedjusteringar av SD innan valet?

Själv tror jag på 1) eller 3)
Jag roade mig en gång med att undersöka eventuell korrelation mellan SCB och Sentio, och kom fram till att om man använde den ovetenskapliga kuckelimuck-formeln SCB:s partisympati multiplicerad med 1,8225 (eller 1,35*1,35) så landade man ofta väldigt nära:

(SCB partisympati*1,8225 – Sentio (diff i %)

2013-11: 12,4 - 12,8 (+3%)
2014-05: 10,9 - 11,7 (+7%)
2014-11: 14,0 - 16,4 (+17%)
2015-05: 19,0 - 19,4 (+2%)
2015-11: 26,4 - 26,8 (+1%)
2016-05: 23,7 - 23,7 (+-0%)
2016-11: 23,9 - 25,0 (+5%)

Det var ett tag sen så jag kan komplettera med de PSU som kom efter...

2017-05: 24,6 - 23,2 (-5%)
2017-11: 21,7 - 21,7 (+-0%)

”Det fungerar fortfarande”, som munvattenreklamen sa.

Förutsatt att Sentio inte har ändrat viktningen bör man således kunna sluta sig till att partisympatin för SD i SCB maj 2018 kommer att vara 23,1/1,8225=12,7. Och skattningen av val idag kommer att säga typ hmm 18,2.

Det får bli min SCB-gissning: 18,2 (tillbaka upp från 14,8 förra gången och 18,4 dessförinnan).
2018-05-22, 19:34
  #66526
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Nu har jag tittat närmare på SCBs metoder och det framkommer att de knappt viktar alls, se sida 10:
https://www.scb.se/contentassets/ed452064a5a54c189df3da7e576cdf4c/me0201_kd_2017_rv_171205.pdf
"Uppgiften om vilket parti man röstade på i senaste riksdagsval utgör den
centra hjälpinformationen som används i skattningen av valresultat vid val
idag."


Rådata SD november 2017: 13,1% Efter viktning: 14,8%
Rådata Maj 2017: 16% Efter viktning: 18,4%

Jag tänker vidare att VALU och SCB bägge är ungefär lika "bra" på att samla in data. (I SCB maj 14 fick SD: 8,1 och i VALUs exitpoll 14 fick SD 8,0 i rådatan).

VALU använder sin egen inkompetensfaktor för att få relevanta siffror i sina tabeller: "Vikterna som används i rapporten är mycket simpla och förhållandevis intuitivt
lättförståeliga. Vikterna är som tidigare nämnts konstruerade för att korrigera den skevhet
(jämfört med valresultatet) som återfinns i rådamaterialet. Detta görs genom att respektive
partis resultat i VALU divideras med partiets valresultat. Tar vi Moderaterna som exempel så
innebär det att vi tar Moderaternas valresultat i riksdagsvalet, 23,3 procent och divideras
med partiets resultat i den ovägda VALU 21,8 procent. Detta ger oss en vikt på 1,069, vilket
innebär att samtliga respondenter som uppgett att de röstat på Moderaterna i VALU väger
6,9 procent tyngre om vi använder vikterna vid analys."

VALU använder vikten x1,613 för att få fram korrekta siffror för SD ur sin rådata.
https://www.valforskning.pol.gu.se/digitalAssets/1501/1501335_vikten_av_vikter_rapport13_v141031.pdf

Jag anser det vara rimligt att använda VALUs viktningsmetod (x1,6) på SCBs rådata vilket ger att SD i maj 17 hade 25,6% och i november 2017: 21%.

Skulle de "ändra" modellen skulle de redovisa det med 99% säkerhet.


VALU använder "inkompetensfaktor" för eftervalanalyser. Så gör alla exit-polls världen över. Det är alltså samma faktor som många i tråden använder (inclusive mig). Den har ingenting med riktig viktning att göra.

T.ex. om SD har 20% i poll of polls:
inkompetensfaktorn från 2010: 5.7 / 5.1 * 20 = 22.35%
inkompetensfaktorn från 2014: 12.9 / 10.5 * 20 = 24.57%

Medel 2010 och 2014: (5.7 / 5.1 + 12.9 / 10.5) / 2 * 20 = 23.46%
2018-05-22, 19:56
  #66527
Medlem
Ipsos 20! (+3)

Rubrik: ”S dyker till Juholtnivå - SD närmar sig bakifrån”

S 24 (-2)
M 22 (+1)
SD 20 (+3)
C 9 (-3)
V 9 (+1)
L 5 (-)
KD 4 (+1)
MP 4 (-)
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-05-22 kl. 19:59.
2018-05-22, 19:56
  #66528
Moderator
v50s avatar
DN/Ipsos har släppt en majmätning där SD får 20% (+3)
https://www.dn.se/nyheter/politik/dnipsos-bara-fyra-procentenheter-mellan-s-och-sd/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in