2018-05-22, 11:38
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Om SCB ger 17% i maj och SCBs majmätning relaterar till valresultatet på ungefär samma sätt som 2010 och 2014 så betyder det ca 26% i valet för SD...

Det räcker med 18%, med den normala inkompetensfaktorn för SCB, att SD med stor säkerhet passerar 25% i verkligheten - med eller utan knasgas eller lika dunkel skojargas...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-05-22 kl. 11:50.
2018-05-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Det som min kommentar gällde var ju att han skulle ta siffror från en undersökning och sedan ändra dem till något han själv tyckte var bättre. Ganska meningslös procedur kan jag tycka. Då respekterar jag nästan trådens norm bättre där det är helt rimligt att dra till med ett:

-SD får 28% i valet, det förstår jag efter att ha snackat med en taxichaufför och farmor, lagt örat mot svenska myllan så att säga. Och så kan du lägga sommarens gängvåldtäkter till det. Nej, kör på 30%.

Ta siffror från en undersökning och sedan ändra dem till något SCB själv tyckte var bättre, (d.v.s. vikta mätningen).

Inför valet 2014 använde SCB en viktningsmodell som i genomsnitt multiplicerade deras rådata med 1.3669, kalla den metod (I)

SCB gör en icke publicerad metodmätning på valdagen för att kalibrera deras viktning. De mätte på valdagen 2014 7.2% för SD, med deras viktningsmodell kom de fram till att SD borde ligga på 9.8%. Eftersom de själva tyckte att deras viktningsmodell inte höll måttet så satte de igång med en "ganska meningslös procedur" och byggde en ny modell till deras PSU i november 2014. Den nya modellen använde en än mer aggressiv viktning av SD och kan förenklas till en multiplikation med ca 1.6, kalla den metod (II)

Den stora skillnaden mellan modell (I) och (II) betyder att de här har tvingats göra antaganden om SD-röstare baserat på vilka de tror inte svarar, ljuger o.s.v. De har alltså varit tvungna att kasta in "gissningar" i en vetenskaplig modell. Något man gör i all vetenskap förutom typ rena matematiska bevis. Antagandena bearbetas dock i modellen och det är skillnaden mellan rena gissningar och vetenskap."Då respekterar jag nästan trådens norm bättre där det är helt rimligt att dra till med ett:"

SCB har sedan dess återgått till deras gamla modell från före valet 2014. Det jag skulle vilja göra är att använda SCB:s egen modell (II) på deras senaste rådata. För de har uppenbarligen gjort ett antagande att den "skämsfaktor" de själva räknade fram från deras metodmätning 2014 har försvunnit vid det här laget. Det är precis lika legitimt att anta att den inte gjort det.
2018-05-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tror inte att 30 är en fullständig utopi om allting faller på plats för SD med närmast magisk precision under de kommande 3 månaderna.

Däremot tycker jag det är verklighetsfrånvänt att tro att SD i dagsläget skulle ligga 7 procentenheter över Sentio, absolut. I alla fall baserat på historien från 2010 och 2014 som alltid är så viktig annars. När låg Sentio galet långt under valresultatet? Det var ju snarare så att Sentio låg över valresultatet 2014 hela 10 gånger under 2013-2014.

Tror nån i tråden (som skriver här kontinuerligt) att SD i nuläget har 30%+? Är inte det valgissningar med en hyfsad portion av förhoppning?

Sedan kanske SD hade 14-15% fram till sista veckan där drevet kan ha orsakat tapp. Det vet vi inte men det förefaller inte orimligt. Så underskattningen 2014 kan ha varit högre i mätningar än vad utfallet blev p.g.a. det.
2018-05-22, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Ta siffror från en undersökning och sedan ändra dem till något SCB själv tyckte var bättre, (d.v.s. vikta mätningen).

Inför valet 2014 använde SCB en viktningsmodell som i genomsnitt multiplicerade deras rådata med 1.3669, kalla den metod (I)

SCB gör en icke publicerad metodmätning på valdagen för att kalibrera deras viktning. De mätte på valdagen 2014 7.2% för SD, med deras viktningsmodell kom de fram till att SD borde ligga på 9.8%. Eftersom de själva tyckte att deras viktningsmodell inte höll måttet så satte de igång med en "ganska meningslös procedur" och byggde en ny modell till deras PSU i november 2014. Den nya modellen använde en än mer aggressiv viktning av SD och kan förenklas till en multiplikation med ca 1.6, kalla den metod (II)

Den stora skillnaden mellan modell (I) och (II) betyder att de här har tvingats göra antaganden om SD-röstare baserat på vilka de tror inte svarar, ljuger o.s.v. De har alltså varit tvungna att kasta in "gissningar" i en vetenskaplig modell. Något man gör i all vetenskap förutom typ rena matematiska bevis. Antagandena bearbetas dock i modellen och det är skillnaden mellan rena gissningar och vetenskap."Då respekterar jag nästan trådens norm bättre där det är helt rimligt att dra till med ett:"

SCB har sedan dess återgått till deras gamla modell från före valet 2014. Det jag skulle vilja göra är att använda SCB:s egen modell (II) på deras senaste rådata. För de har uppenbarligen gjort ett antagande att den "skämsfaktor" de själva räknade fram från deras metodmätning 2014 har försvunnit vid det här laget. Det är precis lika legitimt att anta att den inte gjort det.

Vill först plussa för att du är en rolig och vettig nykomling till tråden. Det är lite för mycket foliehatt och för lite vetenskap i denna tråd.

Gällande SCB så släpper de alltid rådatan först, och sen så kommer deras viktade partiundersökning några dagar senare (om jag inte minns tokfel).

När det gäller just "skämsfaktorn"/bradleyeffekten/shy tories eller vad de (vi) ska kallas så har det knappast försvunnit i de större städerna. Jag är uttalad Sverigedemokrat till en liten grupp människor jag litar på. Det har att göra med var jag bor (Sveriges näst största stad) samt branschen jag jobbar i. Skulle aldrig få ett nytt jobb i den branschen om jag det kom ut att jag är medlem i SD.

Förra året bodde jag i Stockholms innerstad och att nämna att du var SD bland folk du inte känner till
100 %, vilket hände någon gång efter någon öl för mycket, ledde till enorma personangrepp. Nazist, rasist, facist, kvinnohatare osv anklagelserna haglade.
Jag har hört av människor Stockholm som inte vet om vart mina politiska åsikter ligger att restaurangen som hotade med att förgifta SDare om de åt där gjorde rätt, att SDare är ren ondska och så vidare.

Det är knappast ändrats från förra året till nu. Sen kan SD har exploderat i storlek, men det är i så fall en ökning som är väldigt svår att se för Stockholm och även Göteborg är klimatet väldigt mycket som innan flyktingkrisen.
2018-05-22, 12:22
Medlem
Citat:

Det här har jag missat. Vad har du för källa? När skulle SCB ha gått tillbaka till metod (I), November 2017? Mellan maj och nov tappade SD 2.5 PE i snittet och 3.6 PE i SCB. Verkar ju vara för litet tapp relaterat till snittet för att man ska kunna få in en vikningsändring också. Kanske mellan nov 14 och maj 15 då SCB gick från att bara ligga 0.5 PE under snittet till ligga 2PE under.
2018-05-22, 12:44
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swegunners
Vill först plussa för att du är en rolig och vettig nykomling till tråden. Det är lite för mycket foliehatt och för lite vetenskap i denna tråd.

Gällande SCB så släpper de alltid rådatan först, och sen så kommer deras viktade partiundersökning några dagar senare (om jag inte minns tokfel).

När det gäller just "skämsfaktorn"/bradleyeffekten/shy tories eller vad de (vi) ska kallas så har det knappast försvunnit i de större städerna. Jag är uttalad Sverigedemokrat till en liten grupp människor jag litar på. Det har att göra med var jag bor (Sveriges näst största stad) samt branschen jag jobbar i. Skulle aldrig få ett nytt jobb i den branschen om jag det kom ut att jag är medlem i SD.

Förra året bodde jag i Stockholms innerstad och att nämna att du var SD bland folk du inte känner till
100 %, vilket hände någon gång efter någon öl för mycket, ledde till enorma personangrepp. Nazist, rasist, facist, kvinnohatare osv anklagelserna haglade.
Jag har hört av människor Stockholm som inte vet om vart mina politiska åsikter ligger att restaurangen som hotade med att förgifta SDare om de åt där gjorde rätt, att SDare är ren ondska och så vidare.

Det är knappast ändrats från förra året till nu. Sen kan SD har exploderat i storlek, men det är i så fall en ökning som är väldigt svår att se för Stockholm och även Göteborg är klimatet väldigt mycket som innan flyktingkrisen.

Du vill ha mer vetenskap?! På vilket vetenskapligt sätt kan man mäta hatet och mobbingen mot Sd. Var hur, när påverkas, individer av detta hat och hur stort är det. Vilka och hur många är mobbarna och hatarna?
Hur ska man mäta hur många som vill sympatisera med sverigedemokraterna men inte gör det för att de utsätt för mobbing och hat. Hur många gör det ändå men tiger om det för alla? Hur många gör det ändå men tiger för OI.

Kom inte och snacka om vetenskap när det finns en brist i indata som de inte klarar av rätta till. De saknar metoder för och antagligen inte ens har en aning om hur de ska gå till väga.

Säkert lättare att se universum yttre gränser eller om det kanske är oändligt.

Men den föraktade metoden att kalibrera mot faktisk resultat är både mer vetenskapligt och blir mer korrekt än komplexa modeller på skitunderlag.
2018-05-22, 12:49
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Läser dina inlägg med stort intresse. Känns som att vi fått in en synnerligen seriös - men ändå lättsam - debattör i denna tråd. Du verkar veta vad du snackar om. Blir riktigt intressant detta
2018-05-22, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Men den föraktade metoden att kalibrera mot faktisk resultat är både mer vetenskapligt och blir mer korrekt än komplexa modeller på skitunderlag.
Så länge vi inte har något nytt facit, är "inkompetensfaktorn" lika bra som något annat.
2018-05-22, 13:19
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Djimmie Tror nån i tråden (som skriver här kontinuerligt) att SD i nuläget har 30%+? Är inte det valgissningar med en hyfsad portion av förhoppning?

Hösten 2015 såg det onekligen ut att vara på väg mot 30% men sedan har ju mätningarna tagit ner den förhoppningen Även om det varje gång någon säger sig tro på 30% så förorsakar det magkatarr hors vänsteranhängarna, men kanske ännu mer hos crispy.

Citat:
Djimmie Sedan kanske SD hade 14-15% fram till sista veckan där drevet kan ha orsakat tapp. Det vet vi inte men det förefaller inte orimligt. Så underskattningen 2014 kan ha varit högre i mätningar än vad utfallet blev p.g.a. det.

Onekligen kan drev och hatstormar göra att de som funderat på Sd har avstått, i princip alla år från 2006 till nu. S har haft över 40%(45 tror jag) så det är ännu en bit kvar för vad ett parti kan nå i en demokratisk stat.
Men med 100% fientliga riksmedia blir det svårare. Den brinnande invandringsfrågan verkar starkt påpiskande så det kanske är möjligt ändå.
2018-05-22, 13:20
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Så länge vi inte har något nytt facit, är "inkompetensfaktorn" lika bra som något annat.

Jag tycker du ska redogöra lite mer detaljerat för den.
2018-05-22, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du vill ha mer vetenskap?! På vilket vetenskapligt sätt kan man mäta hatet och mobbingen mot Sd. Var hur, när påverkas, individer av detta hat och hur stort är det. Vilka och hur många är mobbarna och hatarna?
Hur ska man mäta hur många som vill sympatisera med sverigedemokraterna men inte gör det för att de utsätt för mobbing och hat. Hur många gör det ändå men tiger om det för alla? Hur många gör det ändå men tiger för OI.

Kom inte och snacka om vetenskap när det finns en brist i indata som de inte klarar av rätta till. De saknar metoder för och antagligen inte ens har en aning om hur de ska gå till väga.

Säkert lättare att se universum yttre gränser eller om det kanske är oändligt.

Ja det vill jag. Vetenskap är i min mening vad vi ska bygga samhället på, därav mitt motstånd mot den höga invandringen från länder med låg utbildning och med stora kulturella skillnader. Forskningen visar att detta inte är bra, om man inte läser det som fan läser bibeln.

Tror jag nämnde att jag tillhörde gruppen som döljer sitt SD stöd för allmänheten och att jag blivit hatad för det när jag varit öppen om det. Kanske inte behöver förklara för mig varför processen funkar dåligt då? Framför allt inte med en dålig attityd.

Skrev ett mycket längre inlägg men jag kommer släppa det istället, är inte intresserad av att delta eller dra igång ytterligare en vända av "kalibrering" vs "viktning". Allt har redan sagts 100 gånger om i denna tråd
2018-05-22, 13:35
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Även faktaresistensens konung Anders Lindberg tillstår att SD brukar underskattas i OU. Ändå tror du på 17, vilket tangerar maj månads absoluta jumbomätning (Inizio 16,9), 2 pe lägre än konservativa Sifo och Novus. Du föreslår att man ska använda poll of polls, inte den högsta mätningen. I nästa mening(!) hoppar du raskt förbi poll of polls och cherrypickar istället den lägsta mätningen.

Din prognos är ungefär lika mycket tokbroms som Mac-arthurs är knasgas. 20 är in the bag. 30 är på månen. 10 är i Göran Perssons vuxenpampers.

Fattar inte att jag skall behöva klargöra detta, det borde vart 100% SUPERTYDLIGT.

Alla kan se vad poll of polls har på tex status.st

Jag tror SD kommer att få 17% i VALET, dvs att de tappar lite från dagens nivåer, till vad de hade höstas. Jag får väl tro vad jag vill?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in