Citat:
Ursprungligen postat av
Fruidolore
Ta siffror från en undersökning och sedan ändra dem till något
SCB själv tyckte var bättre, (d.v.s. vikta mätningen).
Inför valet 2014 använde SCB en viktningsmodell som i genomsnitt multiplicerade deras rådata med 1.3669, kalla den metod (I)
SCB gör en icke publicerad metodmätning på valdagen för att kalibrera deras viktning. De mätte på valdagen 2014 7.2% för SD, med deras viktningsmodell kom de fram till att SD borde ligga på 9.8%. Eftersom de själva tyckte att deras viktningsmodell inte höll måttet så satte de igång med en "ganska meningslös procedur" och byggde en ny modell till deras PSU i november 2014. Den nya modellen använde en än mer aggressiv viktning av SD och kan förenklas till en multiplikation med ca 1.6, kalla den metod (II)
Den stora skillnaden mellan modell (I) och (II) betyder att de här har tvingats göra antaganden om SD-röstare baserat på vilka de
tror inte svarar, ljuger o.s.v. De har alltså varit tvungna att kasta in "gissningar" i en vetenskaplig modell. Något man gör i all vetenskap förutom typ rena matematiska bevis. Antagandena bearbetas dock i modellen och det är skillnaden mellan rena gissningar och vetenskap.
"Då respekterar jag nästan trådens norm bättre där det är helt rimligt att dra till med ett:"
SCB har sedan dess återgått till deras gamla modell från före valet 2014. Det jag skulle vilja göra är att använda SCB:s egen modell (II) på deras senaste rådata. För de har uppenbarligen gjort ett antagande att den "skämsfaktor" de själva räknade fram från deras metodmätning 2014 har försvunnit vid det här laget. Det är precis lika legitimt att anta att den inte gjort det.
Vill först plussa för att du är en rolig och vettig nykomling till tråden. Det är lite för mycket foliehatt och för lite vetenskap i denna tråd.
Gällande SCB så släpper de alltid rådatan först, och sen så kommer deras viktade partiundersökning några dagar senare (om jag inte minns tokfel).
När det gäller just "skämsfaktorn"/bradleyeffekten/shy tories eller vad de (vi) ska kallas så har det knappast försvunnit i de större städerna. Jag är uttalad Sverigedemokrat till en liten grupp människor jag litar på. Det har att göra med var jag bor (Sveriges näst största stad) samt branschen jag jobbar i. Skulle aldrig få ett nytt jobb i den branschen om jag det kom ut att jag är medlem i SD.
Förra året bodde jag i Stockholms innerstad och att nämna att du var SD bland folk du inte känner till
100 %, vilket hände någon gång efter någon öl för mycket, ledde till enorma personangrepp. Nazist, rasist, facist, kvinnohatare osv anklagelserna haglade.
Jag har hört av människor Stockholm som inte vet om vart mina politiska åsikter ligger att restaurangen som hotade med att förgifta SDare om de åt där gjorde rätt, att SDare är ren ondska och så vidare.
Det är knappast ändrats från förra året till nu. Sen kan SD har exploderat i storlek, men det är i så fall en ökning som är väldigt svår att se för Stockholm och även Göteborg är klimatet väldigt mycket som innan flyktingkrisen.