Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-22, 11:26
  #445
Medlem
Det är inte prylarna i sig själv som är problematiska utan användarna. Användarna är mera som en MLM-sekt där de försvarar ett girigt företag till vilket pris som helst eftersom de själva känner sig utvalda och berikade av produkten. Varje kritik mot Apple blir en kritik mot den egna personligheten.

Apple produkter är överprisat, överdesignat skräp som idioter tror höjer deras status i vänkretsen. Men istället för att erkänna det så börjar användare nästan automatiskt försvara dessa tvivelaktiga produkter trots att det finns miljarder andra som kan träda in i ditt ställe och försvara sin "unika" Apple mojäng.

Om Apple användare erkänner att de köper en populär produkt för att själva bli populära hos det motsatta könet så tror jag att mycket av aversionen mot dom (och prylarna) skulle försvinna.
Citera
2018-05-22, 12:13
  #446
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag är inte på någotvis faktaresistent, och inte heller dyrkar jag något varumärke.

Jag har ju hela tiden skrivit att trådens ämne i grunden är subjektivt. Det betyder att om du har problem med viss bakåtkompatibilitet så har du ju ett problem, ett faktiskt problem, vilket påverkar ditt subjektiva tyckande om aktuell produkt. Inget fel i det och du ska då givetvis välja en produkt som passar dig bättre, och din åsikt om produkten får du ha, att den inte är bra för dig.


Så är det ju, men problemet med bakåtkompatibiliteten i OS X handlar ju inte om mig och mitt enstaka fall. Jag jobbar på ett mjukvaruföretag med tiotusentals kunder, vi har tre utvecklare som bara sitter och jobbar med macspecifika grejor. En stor del av deras tid går åt till att sitta och pyssla med sånt här varje gång Apple släpper ett nytt 10.x, och så har det varit i snart tio år...

Varje gång är det samma visa, supportmailen börjar drälla in, kunderna har uppdaterat OS X, och då har saker och ting börjat krascha, slutat fungera osv. Det är inte heller så att Apple är särdeles informativa gentemot sina tredjepartsutvecklare, och att få någon form av vettig support och hjälp med de här grejorna, är omöjligt, de har blivit alldeles för stora och bryr sig väldigt lite om det här.

För att förtydliga, postar jag detta för tredje gången då jag tycker personen i bloggen där förklarar det väldigt överskådligt och bra med bilder osv.

https://eclecticlight.co/2017/01/11/...are-about-you/

Och det där är ett inlägg från början av 2017, jag kan bekräfta (jag arbetar i mjukvaruindustrin sedan mer än 10 år tillbaka) att det där har pågått långt innan 2017, och fortsatt i samma spår sedan dess med...

Alla våra kunder är professionella användare, merparten av dem tjänar pengar på det de gör med vår mjukvara, och för dem att stå still för att OS X klantat till det för dem, är katastrof, och inte sällan får vi skulden initialt, och vi får lösa ett problem som egentligen inte är vårt, utan Apples. Dock har jag personligen svårt att förstå varför man kastar sig över en ny version av OS X för sin arbetsstation som används för affärskritisk verksamhet, men det är en helt annan fråga, som jag tror är starkt relaterad till en del av det som avhandlas i den här tråden, men men...

Att kunderna orkar sitta kvar med OS X, övergår mitt förstånd. För min del är jag väldigt glad och nöjd med att jag bytte till Windows 10, inte en enda gång har jag haft någon form av problem med programvaror som slutat fungera eller som krävt en os-uppdatering.
__________________
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-05-22 kl. 12:37.
Citera
2018-05-22, 12:45
  #447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Så är det ju, men problemet med bakåtkompatibiliteten i OS X handlar ju inte om mig och mitt enstaka fall. Jag jobbar på ett mjukvaruföretag med tiotusentals kunder, vi har tre utvecklare som bara sitter och jobbar med macspecifika grejor. En stor del av deras tid går åt till att sitta och pyssla med sånt här varje gång Apple släpper ett nytt 10.x, och så har det varit i snart tio år...

Varje gång är det samma visa, supportmailen börjar drälla in, kunderna har uppdaterat OS X, och då har saker och ting börjat krascha, slutat fungera osv. Det är inte heller så att Apple är särdeles informativa gentemot sina tredjepartsutvecklare, och att få någon form av vettig support och hjälp med de här grejorna, är omöjligt, de har blivit alldeles för stora och bryr sig väldigt lite om det här.

För att förtydliga, postar jag detta för tredje gången då jag tycker personen i bloggen där förklarar det väldigt överskådligt och bra med bilder osv.

https://eclecticlight.co/2017/01/11/...are-about-you/

Och det där är ett inlägg från början av 2017, jag kan bekräfta (jag arbetar i mjukvaruindustrin) att det där har pågått långt innan 2017, och fortsatt i samma spår sedan dess med...

Alla våra kunder är professionella användare, merparten av dem tjänar pengar på det de gör med vår mjukvara, och för dem att stå still för att OS X klantat till det för dem, är katastrof, och inte sällan får vi skulden initialt. Dock har jag personligen svårt att förstå varför man kastar sig över en ny version av OS X för sin arbetsstation som används för affärskritisk verksamhet, men det är en helt annan fråga, som jag tror är starkt relaterad till en del av det som avhandlas i den här tråden, men men...

Att kunderna orkar sitta kvar med OS X, övergår mitt förstånd. För min del är jag väldigt glad och nöjd med att jag bytte till Windows 10, inte en enda gång har jag haft någon form av problem med programvaror som slutat fungera eller som krävt en os-uppdatering.

Alltså, den här faktaresistensen kring Apple är fascinerande. Ifrågasätter man detta med kompatibiliteten är det "subjektivt tyckande" trots tillgängliga fakta eftersom logiken i Apple-anhängarnas huvud är strikt programmerad efter tesen "Fakta=Apple är bäst" och allt annat då blir just... "subjektivt tyckande".

Man kan naturligtvis alltid bortförklara med att användaren X uppfattar det som ett problem men grundtesen (Apple är bäst) gäller fortfarande för resterande del av populationen. D.v.s Apple är det absolut bästa OCH enda gången detta inte (kanske) stämmer är vid s.k "undantagsfall".

Raljerande om 10 år gamla program och liknande är ju också lite sött: På Windows kan man ju generellt köra program skrivna runt 2008 (för XP) och tidigare kunde Mac OS X 10.6.x köra program ända tillbaka till 10.0 och 10.1. D.v.s man kunde 2011 sitta med en Mac som körde detta och använda sådana saker utan problem.

Din länk är ju en ypperlig beskrivning av hela problematiken - Apple har nu iOSifierat Macen till sådan grad att det i princip kommer att bli kompatibilitetsproblem mellan varje version, d.v.s program blir "automatiskt" anpassade efter den senaste med följden att det blir problem med föregående system. Sensmoral: Uppdatera varje gång det kommer en ny 10.x-version! Annars....

Problemet är ju också att Apple inte rullar ut uppdateringar på samma vis som Microsoft gör med Windows 10 - d.v.s det man skulle kunna kalla "feature packs" utan vi talar om fullständiga systemuppdateringar där detta krävs även för att A-apparna (Apple-apparna) skall bli uppdaterade. Samtidigt bryts kompatibiliteten eftersom kontinuitet blivit ett fult ord.

Det fascinerande är att de första tio åren med Mac OS X (alltså 10.0 upp till 10.6.8) inte hade dessa problem utan Apple lyckades BÅDE uppdatera men samtidigt hålla kontinuiteten. Under de sex år jag körde Panther (10.3.x) på G4 minns jag inte ett enda problem med kompatibiliteten. Alltså att program slutade fungera p.g.a systemversionen. Allt bara rullade på.

Uppdateringsstrulet började på allvar efter Lion och har nu förvärrats ytterligare efter Yosemite.

Att Microsoft har en Windows 10 LTSB är talande - de har insett att det inte fungerar att hålla på och uppdatera en dator till ny systemversion varje år.

Men som sagt, den här tråden visar att känslorna styr och att ifrågasätta Apples bristande kompatibilitet är att trampa på en ytterst öm tå. Då blir "post-iPhone-Apple-fansen" väldigt ledsna och kinkiga - de har ju trots allt upptäckt det bästa som finns via hypen och ja, då går det som det går.
Citera
2018-05-22, 12:51
  #448
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Så är det ju, men problemet med bakåtkompatibiliteten i OS X handlar ju inte om mig och mitt enstaka fall. Jag jobbar på ett mjukvaruföretag med tiotusentals kunder, vi har tre utvecklare som bara sitter och jobbar med macspecifika grejor. En stor del av deras tid går åt till att sitta och pyssla med sånt här varje gång Apple släpper ett nytt 10.x, och så har det varit i snart tio år...

Varje gång är det samma visa, supportmailen börjar drälla in, kunderna har uppdaterat OS X, och då har saker och ting börjat krascha, slutat fungera osv. Det är inte heller så att Apple är särdeles informativa gentemot sina tredjepartsutvecklare, och att få någon form av vettig support och hjälp med de här grejorna, är omöjligt, de har blivit alldeles för stora och bryr sig väldigt lite om det här.
Testar ni inte er programvara mot betaversionerna av macOS och på det sättet upptäcker eventuella problem och kan åtgärda dem innan releasen av macOS?
Citera
2018-05-22, 12:53
  #449
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Testar ni inte er programvara mot betaversionerna av macOS och på det sättet upptäcker eventuella problem och kan åtgärda dem innan releasen av macOS?

Nu jobbar inte jag med programutvecklingen i sig, så jag kan inte svara på hur testningen går till. Men jag ser däremot när det blir problem via supporten då jag jobbar med marknad/kommunikation.
Citera
2018-05-22, 13:02
  #450
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Nu jobbar inte jag med programutvecklingen i sig, så jag kan inte svara på hur testningen går till. Men jag ser däremot när det blir problem via supporten då jag jobbar med marknad/kommunikation.
Ni har nog missat något grundläggande i er utvecklings/testprocess om ni har så stora problem med varje ny version av macOS. Det allra största flertalet har inte dessa problem och om det är nödvändigt (långt ifrån alltid) så finns det en uppdaterad version av programvaran tillgänglig för kunderna då den nya versionen av macOS släpps.
Citera
2018-05-22, 13:12
  #451
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Ni har nog missat något grundläggande i er utvecklings/testprocess om ni har så stora problem med varje ny version av macOS. Det allra största flertalet har inte dessa problem och om det är nödvändigt (långt ifrån alltid) så finns det en uppdaterad version av programvaran tillgänglig för kunderna då den nya versionen av macOS släpps.

Vi har inte ENORMA problem med det, men bara det att det blir problem med mac är så markant jämfört med hur det ser ut på windows-sidan. Vi jobbar inte bara med fristående applikationer utan gör i huvudsak tilläggsprogram till en rad andra programvaror, vilket gör att antalet binärer blir väldigt många, med många olika SDK och ramverk för dessa. Givetvis testas det, men vi önskar alla här att vi slapp hålla på och bygga nya binärer varje gång det släpps en ny mac os version, det är tyvärr inte direkt så att det är något vi kan ta extra betalt för...
Citera
2018-05-22, 13:14
  #452
Medlem
När det gäller Apple generellt är mina huvudinvändningar dessa parat med förslag på vad som bör göras:

1. Missuppfattningen att alla MacBooks "måste" vara tunna och lätta.

Apple har ju redan MacBook Air för detta segment - en rimlig strategi vore att ha MBA för "UltraBook-segmentet" och då även som instegsdator (modern ersättare till PowerBook 100). Krävande användare köper MacBook Pro som i gengäld är flexibel (alltså som den klassiska MBPn). Det är ett aber att samtliga bärbara Macar gått och blivit med fastlödda komponenter. Det är OK på en Air men inte i Pro-serien.

2. Avsaknad av flexibla stationära Macar.

Detta är nästa problem: Apple får först börja med att ta fram en flexibel Mac Mini (alltså ej fastlödda komponenter) som är servicevänlig och till den lägga till expansionschassin med kortplatser (man ställer Minin på detta och kan sedan bygga på ett torn om man vill eller köra slimmat beroende på behov).

På Mac Pro-sidan är det klassiska tornet nödvändigt som rejäl workstation samtidigt som en kraftfullare version av minin kallad "Mac" (utan suffix) tas fram - samma format som en Mini men högre och med samma möjlighet till expansionschassin. Denna "Mac" blir en modern efterföljare till Power Macintosh 7x00-serien.

3. iMac blir en renodlad konsument-All-in-One och således en återgång till det ursprungliga konceptet (alltså en lättanvänd hemdator riktad till samma segment som Classic och Performa).

4. En kontors-All-in-One enligt samma koncept som "bordslampan" iMac G4 tas fram, alltså att skärmen sitter på en justerbar arm så användaren kan justera den fritt.

5. iPad kompletteras med MacPad, alltså en Mac med löstagbart tangentbord och integrerad stylus (den sistnämnda har ett fack i enheten).

6. Mac OS X återgår till att vara ett operativsystem för Macen, med Mac-specifika funktioner OCH god kompatibilitet. Alltså inget iOS-ifierande.

7. Mac OS X Server återkommer som en dedikerad produkt, eventuellt ihop med en "serverversion" av Minin.

8. Mac OS X Lite tas fram för vissa konsument-Macar och har möjlighet till en AtEase-liknande lösning som ger iOS-gränsnitt som alternativ till Finder för ovana användare.

9. iOS får ett syskon (iOS Pro) avsett för iPad som även kompletteras med en 7-tumsenhet (iPad Nano) med telefonfunktionalitet och ökad flexibilitet inklusive stöd för USB-OTG via en USB-C-port (iOS Pro blir i princip Mac OS X med iPad-gränsnitt).

10. Produkterna uppdateras en gång per år oavsett modell.

11. Apple skapar ett "Apple Computer" som tar hand om Macen, d.v.s med dedikerade team och allt som kan arbeta med datorn UTAN att det hela tiden sker iOS-överlappningar (senaste nytt är ju att Apple tvärtom skrotat de dedikerade Mac-utvecklarteamen och att Macen numera utvecklas inom samma team som iEnheterna).

Man kan säga att jag vill ha tillbaka det Apple som levererade produkter som uppfyllde behoven, inte dagens iEnhets-Apple där allting verkar handla om Starbucks och låg vikt förutom ytlig status.

Det är inget fel i att ha särskilda produktlinjer för sådana användare men problemet här är att Apple i sin iver att bli hyllad konsumenttillverkare totalt avsagt sig kunder med högre krav. Detta ser vi också på försöken att servera "proffsmarknaden" påbyggda konsumentprodukter (iMac Pro och Mac Pro-soptunnan exempelvis eller iPad Pro).

Resultatet blir då att vill man ha en fullblods-Mac (alltså inte en slik sak som Apple anpassat efter medel-Svensson) får man leta hos andra tillverkare för det är ett segment som tydligen inte passar in. Bättre då att ha just medel-Svensson eller Joe 6 Pack som kund för de blir så imponerade och nöjda så fort en ny produkt släpps. Värre med kunder som ifrågasätter och begär flexibilitet samt funktionalitet.

Tidigare var Macen en dator som var mycket flexibel men samtidigt stabil. Numera har den blivit väldigt... oflexibel och dessutom med fastlödda komponenter parat med proprietär vendor lock-in där Apples makt enbart blir större och större samt går mer och mer ner på detaljnivå, t.ex vilken OS-version man bör ha (och ställer man sig inte i ledet kan man glömma uppdateringar av sina program).

Macen var en demokratisk dator en gång i tiden, nu är det mer diktaturen som gäller.
Citera
2018-05-22, 13:28
  #453
Medlem
Så noterar jag med nöje att det "hackas" på Sony Ericssons P-serie i den här tråden från vissa håll, bl.a. gnäll om att det var så svåranvänt och jag vet inte allt.

Vad exakt är det som är så svåranvänt med UIQ?

Jag hade inga problem med plattformen, kan inte ens minnas att jag någon gång under den tiden råkade ut för några problem att hitta eller med logik och annat. Det enda man kan argumentera som kanske var "krångligt" var att man ofta fick köpa program via datorn och sedan skicka över sis-filerna (installationsfilerna) till enheten vilket naturligtvis inte var lika direkt som att ta enheten direkt, öppna valfri programbutik och sköta allt där.

Iövrigt var P-serien utmärkt att använda, dessutom praktisk som telefon i.o.m luckan med T9-knappsatsen. Jag anser än idag att P910i och P990i hör till de bäst utformade smartenheterna hittills när vi talar om konceptuell design - skriva med T9, qwerty-tangentbord, HWR och så jog dial på sidan så man enkelt skrollar. Bra gränsnitt också. Hade det funnits en P990i med modern hårdvara hade jag hängt på låset efter den.

Dessutom smart lösning med luckan då man stängde den och fick enkel mobiltelefon på språng och när man satt ned öppnade man den och hade full handdator. Briljant koncept och inget behov av att dumma ned gränsnittet utan helt enkelt rätt UI efter situation.

Mycket gnäll på olika Symbianplattformar är inget annat än vanlig hederlig ignorans.
Citera
2018-05-22, 13:33
  #454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GusMancuso
Det är inte prylarna i sig själv som är problematiska utan användarna. Användarna är mera som en MLM-sekt där de försvarar ett girigt företag till vilket pris som helst eftersom de själva känner sig utvalda och berikade av produkten. Varje kritik mot Apple blir en kritik mot den egna personligheten.

Apple produkter är överprisat, överdesignat skräp som idioter tror höjer deras status i vänkretsen. Men istället för att erkänna det så börjar användare nästan automatiskt försvara dessa tvivelaktiga produkter trots att det finns miljarder andra som kan träda in i ditt ställe och försvara sin "unika" Apple mojäng.

Om Apple användare erkänner att de köper en populär produkt för att själva bli populära hos det motsatta könet så tror jag att mycket av aversionen mot dom (och prylarna) skulle försvinna.

Sånt som du skriver är precis sånt trams och felaktiga ultrageneraliserande påståenden, proppfullt med förutfattade meningar som säger mer om din egen trångsynthet.

Idioter av det slag du beskriver finns i alla led, men de allra flesta är vanligt folk som valt en produkt och de gillar. Konstigare än så är det inte, och de flesta för heller inget väsen av det och skiter i vad andra valt och varför.

Det är oerhört naivt att tro att det skulle gå så bra som det gjort för Apple om deras produkter vore så dåliga som du försöker göra sken av. Då kan du ju fundera på varför t ex Eric Schmidt (chef för Google) uppmanade googles anställda att använda Mac förr Win-PC, eller varför det finns många tusentals Mac och hos stora tekniska företag som t ex NASA, Google och många fler.
Citera
2018-05-22, 13:43
  #455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Så är det ju, men problemet med bakåtkompatibiliteten i OS X handlar ju inte om mig och mitt enstaka fall. Jag jobbar på ett mjukvaruföretag med tiotusentals kunder, vi har tre utvecklare som bara sitter och jobbar med macspecifika grejor. En stor del av deras tid går åt till att sitta och pyssla med sånt här varje gång Apple släpper ett nytt 10.x, och så har det varit i snart tio år...

Varje gång är det samma visa, supportmailen börjar drälla in, kunderna har uppdaterat OS X, och då har saker och ting börjat krascha, slutat fungera osv. Det är inte heller så att Apple är särdeles informativa gentemot sina tredjepartsutvecklare, och att få någon form av vettig support och hjälp med de här grejorna, är omöjligt, de har blivit alldeles för stora och bryr sig väldigt lite om det här.

För att förtydliga, postar jag detta för tredje gången då jag tycker personen i bloggen där förklarar det väldigt överskådligt och bra med bilder osv.

https://eclecticlight.co/2017/01/11/...are-about-you/

Och det där är ett inlägg från början av 2017, jag kan bekräfta (jag arbetar i mjukvaruindustrin sedan mer än 10 år tillbaka) att det där har pågått långt innan 2017, och fortsatt i samma spår sedan dess med...

Alla våra kunder är professionella användare, merparten av dem tjänar pengar på det de gör med vår mjukvara, och för dem att stå still för att OS X klantat till det för dem, är katastrof, och inte sällan får vi skulden initialt, och vi får lösa ett problem som egentligen inte är vårt, utan Apples. Dock har jag personligen svårt att förstå varför man kastar sig över en ny version av OS X för sin arbetsstation som används för affärskritisk verksamhet, men det är en helt annan fråga, som jag tror är starkt relaterad till en del av det som avhandlas i den här tråden, men men...

Att kunderna orkar sitta kvar med OS X, övergår mitt förstånd. För min del är jag väldigt glad och nöjd med att jag bytte till Windows 10, inte en enda gång har jag haft någon form av problem med programvaror som slutat fungera eller som krävt en os-uppdatering.

Betvivlar inte att det kan vara som du beskriver i ditt fall, men jag tror du blåser upp detta till klart överdrivna proportioner. Jag känner en del folk som jobbar med IT och mjukvara, och enligt dem så förekommer det problem rätt ofta med Windows med när det uppdateras, som de får försöka reda ut.

Sen har vi ju mången IT-tekniker som vittnar om att sen företaget gått över från Win och Android till Mac och iOS-prylar, så har tid och kostnad för underhållet sjunkit betydligt, för grejorna funkar stabilare och är lättare att hålla ordning på etc. Menar du att alla de ljuger och bara din upplevelse är sann?

Jag vet även folk som har företag med Mac och har Mac privat, och det brukar vara lovord hur väl behandlade de blir om de kontaktar Apple Support, och hur ambitiösa de är för att lösa kundens problem. Och detta är även min absoluta uppfattning efter ca 15 år med Apple-prylar och ett antal kontakter med supporten genom åren. Aldrig ovilliga att försöka hjälpa till, aldrig kostat en spänn trots inget Apple Care och att jag frågar om en gammal Apple-grunka som är många år utom garantin etc.
Citera
2018-05-22, 13:45
  #456
Medlem
Muikkunens avatar
Oftast så är folk emot Apple produkter för att de inte testat eller ägt dem själva.
Men det finns en hel del grejer som de kan vara emot som man förstår. Det kan vara att man inte kan byta batteri om vi tänker äldre telefoner Samsung S4 S5 osv. Kunde man gå till närmaste elektronik kedja och köpa nytt batteri. Med Iphone kunde man ej göra detta om man inte var fingerfärdig med special mejslar.

Kan vara att folk tycker att de är låsta till deras system. Mindre kompatibilitet med MacOS jämfört med Windows. Numera tycker jag det har jämnat ut sig. Men historiskt sett så tycker jag att Apple har låst in sig lite. Men fördelen är att det fungerar fantastiskt i några år sen börjar det skita sig när man ska byta grejer eller när många mjukvara uppdateringar har kommit till. Men detta har de flesta företag gemensamt.

Det som jag personligen tycker är värst nu är att köper du en dator eller en Iphone av apple så behöver du så sjukt mycket tillbehör. Det räcker inte med att telefonen eller att datorn kostade skjortan från början. Utan ska du ha en extra usb C laddare till senaste macbook. Så behöver du köpa nätadaptern alltså den fyrkantiga vita klumpen för ca 1000kr. Sen behöver du separat köpa kabeln som du kopplar in i nätadaptern och sedan till datorn. De kan inte sälja en komplett datorladdare från början? Utan måste dela upp dem i flera delar? Sen har vi ju såklart iphone 7,8 och X som inte har 3,5mm uttag.

Helsike vilken vinst för Apple. Säljs förmodligen 10-tusentals 3,5mm till lightning adaptrar om dagen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback