Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-21, 19:13
  #433
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Tråden borde få nytt namn, "Varför är folk så emot apple prylar", borde vara "Varför är folk som är sålda på apple-prylar så känsliga för fakta?"

Summerar man det generella läget kan man konstatera att det handlar om kärlek och en oerhört stark TRO. Tron på det överlägsna Apple som slår alla konkurrenter, inte minst eftersom produkterna kostar X kronor och man då tror sig bli medlem i klubben.

Samtidigt sitter man och tillfredställer sig själv till alla hyllningsartiklar i MSM och blir då ännu mer övertygad om att Apple är det absolut bästa, mest underbara man kan äga.

Detta skapar oerhörda känslor och en romantisk inställning till produkterna varpå kritik blir mycket svårt att tåla eftersom det ju är som att ifrågasätta hela världsbilden. Det är inte bara en mobil eller dator utan något mycket större och genom att ifrågasätta detta blir det som att dra en religiös tro i smutsen.

Därav alla känslomässiga utbrott när man ifrågasätter bolagets produkter och strategier. Det spelar ingen roll att man varit Apple trogen i decennier tidigare, det är ändå långt över gränsen att ens andas om att saker inte är helt perfekta trots allt.
Citera
2018-05-21, 19:48
  #434
Medlem
MegaSkurts avatar
Och för alla de av er i tråden som inte tror på, och som mot bättre vetande inte heller ids lyssna på oss andra, att det finns allvarliga problem med bakåtkompatibilitet i OS X och dess utvecklings-verktyg för programvara...

https://eclecticlight.co/2017/01/11/...are-about-you/

Och det där är ett inlägg från början av 2017, jag kan bekräfta att det där har pågått långt innan 2017, och fortsatt i samma spår sedan dess med...
Citera
2018-05-21, 21:41
  #435
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Eller inte... Viewty var en telefon av den gamla skolan trots att den kom samma år som iphone. Framförallt skåpade den inte ut ett skit, någon som ens minst den? Knappast. Kanske har någon sparat ett ex i ett kuriosakabinett men i övrigt är det utraderad ur allmänhetens medvetande - om den ens tog sig in dit.
Man fick dessutom se till att man inte var en allt för upptagen persons eftersom kalendern var begränsad till max 100 händelser...
Intressant att du uttalar dig om en telefon du uppriktigt erkänner att du själv inte minns existerar. Det ger verkligen intrycket av en sällsynt påläst, kompetent och opartisk iPhjolla till motdebattör

Viewty var inte den bästa telefonen för sin tid, men den var vida överlägsen iPhone.
Citera
2018-05-21, 22:04
  #436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Intressant att du uttalar dig om en telefon du uppriktigt erkänner att du själv inte minns existerar. Det ger verkligen intrycket av en sällsynt påläst, kompetent och opartisk iPhjolla till motdebattör

Viewty var inte den bästa telefonen för sin tid, men den var vida överlägsen iPhone.
Google mannen - det är uppfunnet numera vet du. Man kan läsa sig till de mest udda sakerna - precis som i forntida böcker. En sak som speciellt uppmärksammades av till exempel wikipedia (ett slags uppslagsverk - du borde testa, helt otroligt alltså) var just den extrema begränsningen i kalendern.
Fan man känner sig lite i framkant här när man måste upplysa PC-folket om att internet numera erbjuder mer än porr. Du kanske ska köpa en mac och hänga med lite i tiden.
Citera
2018-05-21, 22:08
  #437
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Google mannen - det är uppfunnet numera vet du. Man kan läsa sig till de mest udda sakerna - precis som i forntida böcker. En sak som speciellt uppmärksammades av till exempel wikipedia (ett slags uppslagsverk - du borde testa, helt otroligt alltså) var just den extrema begränsningen i kalendern.
Fan man känner sig lite i framkant här när man måste upplysa PC-folket om att internet numera erbjuder mer än porr. Du kanske ska köpa en mac och hänga med lite i tiden.

Då kan du ju ta och köra lite google och ta reda på hur det ser ut i verkligheten med uppdaterings och bakåtkompatibilitets-problem med mac os x, innan du slänger ur dig floskler och förolämpar andra och låtsas att du vet utan att presentera någonting som visar att det vi andra har upplevt är fel...

Istället ångar du på med din faktiska okunskap och hänvisar till google och wikipedia...

Tröttsamt...
__________________
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-05-21 kl. 22:25.
Citera
2018-05-21, 22:37
  #438
Medlem
Feministernas avatar
Jag tror märket apple började skadas när iPhone 5 batteriet hade ganska dålig samtalstid efter typ ett års användande.


Säkert har dagens apple modeler rätat till det problemet, men kanske finns det helt enkelt bara en gräns för hur dyr en mobil får vara?.

Hursomhelst så tycker jag synd om familjer vars döttrar ibland kan vara så osäkra att de måste ha den dyraste mobilen (oftast Iphone) för att inte va "fel" å bli utstöt av "kompisar😐" .
__________________
Senast redigerad av Feministerna 2018-05-21 kl. 22:58.
Citera
2018-05-21, 22:38
  #439
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, det är klart att det är mest logiskt att ha inställningarna direkt i programmet och i macOS så funkar det ju som man förväntar sig. Men iOS har ju just samlat alla inställningar i en lång jävla lista. Har man många appar så blir det en jävla massa scrollande.

Varför då inte nyttja den smidiga sökfunktionen som finns i iOS, både med svep ned från hemskärm, eller överst i Inställningar. Knappa in de första bokstäverna på det du söker, t ex en app, och du kan sem hoppa direkt till den appen i t ex inställningar och slipper scrolla för att leta.

iOS har inte alls samlat alla inställningar i en lång lista, för det finns ofta inställningar även direkt i apparna. Oavsett hur man än gör så lär alltid nån klaga. För i vissa fall är det smidigare med alla inställningar i appen, andra gånger samlade i inställningar.
Citera
2018-05-22, 05:59
  #440
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Då kan du ju ta och köra lite google och ta reda på hur det ser ut i verkligheten med uppdaterings och bakåtkompatibilitets-problem med mac os x, innan du slänger ur dig floskler och förolämpar andra och låtsas att du vet utan att presentera någonting som visar att det vi andra har upplevt är fel...

Istället ångar du på med din faktiska okunskap och hänvisar till google och wikipedia...

Tröttsamt...
Helt ärligt - jag sitter inte och gråter över att jag inte kan köra 10 år gamla program på min dator.
Citera
2018-05-22, 07:00
  #441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Tråden borde få nytt namn, "Varför är folk så emot apple prylar", borde vara "Varför är folk som är sålda på apple-prylar så känsliga för fakta?"

Kanske du skulle fundera på varför det finns personer som liksom du som totalt vägrar att inse fakta själva. T ex att inse att Apple blivit så hyllat som det blivit, för att de faktiskt lyckats få fram produkter som verkligen är bra, nyskapande på olika vis, ja ibland t o m revolutionerande och banbrytande, och som folk verkligen vill ha, och att det inte endast beror på bra marknadsföring eller att folk är korkade.

Det är liksom väldigt graverande för Applehatare och andra bakåtsträvare etc, att de oftast inte vill erkänna att något är bra utan alltid försöker ignorera de saker som närmast en hel värld hyllar och förklarar var det som var/är unikt med t ex iPhone. Och istället hänger upp sig fullständigt på några saker just de själva inte gillar eller någon enstaka nackdel som t ex iPhone hade/har.

iPhone hade aldrig blivit den enorma succé den blev om den inte hade varit en mycket bra produkt som erbjöd en mängd saker på ett bättre sätt, eller nytt sätt, som inga andra lurar före den hade gjort. Därmed inte sagt att presentation och marknadsföring var helt ovidkommande för visst var även den biten en delvis påverkande faktor, för så är det ju alltid oavsett produkt eller tillverkare.

Men att som så många försöker göra, tillskriva att Apples och deras produkters framgångar inprincip enbart beror på att man lyckats skapa en hype med massiv marknadsföring och att folk som gillar dessa produkter är otekniska lättlurade och dumma. Det är oerhört naivt och visar bara att dessa personer har liknande argumentationsteknik och beter sig så samma faktaresistenta och fanatiska sätt som t ex förintelseförnekare och konpirationstroende.

Att vissa sitter och försöker såga Apple och iPhone med att hävda att t ex Nokia 9000, E (SE) R380(S) eller P800/P900 skulle vara överlägsna iPhone och erbjuda samma funktionalitet på ett bättre sätt än iPhone är närmast komiskt fånigt. Det är sant att dessa lurar kunde en massa sakern, flera saker som inte första iPhonen kunde erbjuda eller inte alltid lika bra. Men det fanns många viktiga saker som iPhone erbjöd som var enklare och smidigare att göra och presenterades mycket snyggare och i ett smidigare format och bättre skärm på flera sätt.

Jag hade själv en P800 redan före den släpptes på marknaden, och den var väldigt spännande då, men på många sätt ett mög att använda. Vare sig P800 eller P900-serien blev någon egentlig succé för Ericsson (SE) därför att det var en väldigt liten kundgrupp som var intresserade eller som hade dessa behov, och lurarna var för för komplexa, och krångligare att använda samt dyra. De tilltalade helt enkelt inte den stora massan även om de hade en hel den bra och på den tiden unika funktioner.

Jag hade även några R380 och de var spännande de med, men utan färgskärm etc, och korkat skärmformat, drygt gränssnitt etc så var de tyvärr så att jämfört med den första iPhone så upplevs de som de fossil de var redan då när iPhone kom. Däremot var dessa lurar väldigt futuristiska och imponerande när de kom. Men då de är runt 7 år äldre än iphone och vi vet hur fort utvecklingen gick inom elektronikvärlden redan på den tiden, så borde alla i se att 7 år är en ocean i skillnad på utveckling inom olika områden inom elektronik och kommunikation etc.

Personligen gillade jag dessa lurar då, på den tiden, hade en diger radda lurar från Eriksson med start på NH237 och slutade med en SE 800 (tror jag det är) som ligger kvar i nån låda än idag som nån sorts reserv. Och det fanns funktioner på dessa lurar som jag gillade som fortfarande inte finns på iPhone. Så iPhone då, pch iPhone idag är inte perfekta och felfria lurar för alla personer. Utan det är som vanligt en hel del subjektivt vem som tycker vad passar dem och varför.
Citera
2018-05-22, 10:57
  #442
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kanske du skulle fundera på varför det finns personer som liksom du som totalt vägrar att inse fakta själva. T ex att inse att Apple blivit så hyllat som det blivit, för att de faktiskt lyckats få fram produkter som verkligen är bra, nyskapande på olika vis, ja ibland t o m revolutionerande och banbrytande, och som folk verkligen vill ha, och att det inte endast beror på bra marknadsföring eller att folk är korkade.

Absolut, Apple har varit väldigt innovativa, håller helt med dig, men sett till ordets betydelse är jag fortfarande av den åsikten att jag inte finner deras nuvarande produktutveckling i stort, som särdeles innovativ.

I övrigt minns jag att du gnällde på mig och hasplade ur dig ett och annat för att jag upplever Apple's dåliga hantering av bakåtkompatibilitet tillräckligt illa för att byta till Windows, fast att jag påvisade fakta och försökte få dig att förstå att det jag upplevt är reellt och baserat på fakta (som jag och andra påvisat med konkret fakta i tråden). Jag finner det högst märkligt med denna faktaresistens till fördel för dyrkande av ett varumärke.
Citera
2018-05-22, 10:59
  #443
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Helt ärligt - jag sitter inte och gråter över att jag inte kan köra 10 år gamla program på min dator.

Det gjorde inte jag heller, jag grät inte, och jag hade inga 10 år gamla program heller. Men jag slet mitt hår i stycken av just de anledningar jag påvisat här i tråden, och som alla som håller på med mjukvara professionellt känner till, Apple är jättekassa när det kommer till bakåtkompatibilitet.

https://eclecticlight.co/2017/01/11/...are-about-you/

Och det där är ett inlägg från början av 2017, jag kan bekräfta (jag arbetar i mjukvaruindustrin) att det där har pågått långt innan 2017, och fortsatt i samma spår sedan dess med...
__________________
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-05-22 kl. 11:21.
Citera
2018-05-22, 11:25
  #444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Absolut, Apple har varit väldigt innovativa, håller helt med dig, men sett till ordets betydelse är jag fortfarande av den åsikten att jag inte finner deras nuvarande produktutveckling i stort, som särdeles innovativ.

I övrigt minns jag att du gnällde på mig och hasplade ur dig ett och annat för att jag upplever Apple's dåliga hantering av bakåtkompatibilitet tillräckligt illa för att byta till Windows, fast att jag påvisade fakta och försökte få dig att förstå att det jag upplevt är reellt och baserat på fakta (som jag och andra påvisat med konkret fakta i tråden). Jag finner det högst märkligt med denna faktaresistens till fördel för dyrkande av ett varumärke.

Jag är inte på någotvis faktaresistent, och inte heller dyrkar jag något varumärke.
Jag har ju hela tiden skrivit att trådens ämne i grunden är subjektivt. Det betyder att om du har problem med viss bakåtkompatibilitet så har du ju ett problem, ett faktiskt problem, vilket påverkar ditt subjektiva tyckande om aktuell produkt. Inget fel i det och du ska då givetvis välja en produkt som passar dig bättre, och din åsikt om produkten får du ha, att den inte är bra för dig.

Men, man ska utifrån det inte döma ut produkten generellt sett för alla andra, och på olika sätt nedvärdera vare sig produkten eller andra personer för att de väljer den och trivs med den. Därför att för dem kan samma produkt som inte funkar för dig, funka väldigt bra och de är nöjda och glada. Ingen av er ör en bättre/sämre människa för det.

Att en produkt inte passar t ex mig så bra, av olika skäl, betyder inte automatiskt att produkten är kass i sig, för alla andra. T ex så gillar jag inte Windows eller Android, men jag sitter inte och hävdar att det därför är skit och de som gillar det är korkade lättlurade eller otekniska etc.

Jag har alltid haft svårt att förstå varför det ska mer eller mindre hatas hit o dit om företag, deras produkter eller användare. I synnerhet varför det ska bli flamewar för att andra inte väljer samma prylar som man själv gillar. Inte heller förstår jag varför det så fort man trivs med nåt så får man omgående fanboy eller dyrkare i trynet, och då menat som negativa gliringar. Kan man verkligen inte få trivas med sitt val, oavsett vad, och förklara om funktioner och annat utan att direkt bli påhoppad med tillmälen? Menar detta generellt nu, så ta det är inte riktat specifikt till dig.

Det är märkligt att just Apple väcker så mycket negativa känslor hos många, ofta fast de inte ens haft nån Apple-produkt själva. Så mycket känslor att de måste in i forumtrådar och härja och sprida sitt ogillande eller hat så fort Apple nämns, sprida samma gamla mer eller mindre felaktiga skrönor som ofta grundar sig på rykten och okunnighet.

Jag trivs med de Appleprylar jag har, men de har alla sina egenheter och brister som jag inte helt gillar. Men totalt sett har jag inte hittat någon annan tillverkare som haft produkter som kunnat matcha på alla punkter. Men samtidigt kan jag ogilla en hel del som Apple gör, även om jag i flera fall kan förstå varför de gör det.

T ex ogillar jag att de avslutade Aperture, tog bort MagSafe, slutar med AirPort-grunkorna, att lurarna är väl dyra, samma med MBP, att de inte hängt på mer med Mac Pro när de väl gjorde den läckra lilla soptunnan. För den är urläcker och unik på många sätt. Men de borde ha uppgraderat den oftare, gjort den mer modulär och uppgraderingsbar. Samtidigt kan man tycka att de skulle kört vidare med den gedigna G5. Men man kan inte få allt tyvärr.

Tycka vad man vill, men det har gått mycket bra för Apple sen Jobs gick och lade sig. Och även om vissa ogillar många av de nyare produkterna och Apples kurs över teknologins oceaner, så beror inte framgången bara på marknadsföring, utan de har faktiskt även presenterat mycket bra produkter som sett till att hålla intresset uppe och sälja bra. Så de ”eviga” belackarnas frekventa mässande ”Apple is doomed...” är i sig ett bevis på hur galet fel de haft hela tiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback