Citat:
Ursprungligen postat av
FabianBengtsson
Är inte helt rätt tråd jag vet, men gissar att kunskapen finns här ändå.
En nära vän sitter på häktet i flempan. Hörde att han blev omhäktad idag och tänkte hälsa på honom.
Det jag vet är att han sitter i Huddinge häktet
Hans namn och personnummer.
Vilka brott han sittet häktad för.
Det jag undrar är, finns det möjlighet för mig att hälsa på honom? Förutsatt att han inte har full restriktioner.
Ringa dit och fråga är väl lönlöst då dom ändå inte för säga om någon finns i förvar lr inte..
Hur går jag till väga?
Sitter han häktad och rättegången inte ägt rum än, så sitter han med största sannolikhet med restriktioner. Alltså är besök inte på tal om.
Det du kan göra är att skriva ett brev till honom. Tänk på att alla brev kommer att läsas igenom och gå via åklagare, så skriv inget dumt. Det kan vara smart att skicka med ett frimärke också, så att han kan svara dig. Som häktad har man rätt så begränsat med pengar.
Adressen till intagna enligt KVs hemsida är
Den intagnes namn
Box 1274
141 25 Huddinge
När restriktionerna hävs kan din polare ansöka om besök- och/eller telefontillstånd. Det fungerar som så att polaren fyller i en blankett som senare postas till dig för medgivande och underskrift. Därefter skickar du tillbaka den till häktet, där det ska göras en bedömning om det ska godkännas eller inte.
Om du finns med i belastningsregistret kan du räkna med att det kommer att nekas, men även om du är ostraffad är det inget att räkna med. Tillstånd ges oftast bara till familjemedlemmar och partner.