Citat:
Tack!!
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Bara för jag e så jävla uttråkad ska jag svara..
Fråga 1: Jag vet inte hur jag ska svara på denna riktigt. Eftersom vi ju har TV i cellen så faller ju det där med att det skulle gå på en konstig tid. Iofs om det gick under dagen när folk har arbetsplikt.. Men frågan i grunden var väl om andra fångar uppskattar att man gör saker för kollektivet. Och ja, självklart är det väl så. Alla sitter ju i samma båt och uppskattar varenda liten positiv sak.
Fråga 2:Grovt N brott 2-10 år. Du sitter 2/3 av tiden. Vilken sorts anstalt du hamnar på beror på din säkerhetsbedömning. Och jo, de flesta på kumlaanstalten är dömda för just grovt narkotikabrott. Det är den stora majoriteten. Skulle säga runt 75% när jag satt där. Minst 2/3 iaf.
Fråga 3: Cellen ser olika ut var du sitter, alla anstalter är inte samma.
Du har egna hyllor, en del anstalter har toa på rummet. Har du toa på rummet städar du den själv. Annars gör avd städaren det.
Du har TV på rummet. DVD finns på några anstalter. Du har de vanligaste kabelkanalerna. Skiljer sej lite fårn anstalt till anstalt.
Konsoler är tillåtet. Fast inte de nyaste. Man ska ju inte ha det för bra därinne :P
Du duschar så ofta du vill. En del anstalter har gemensamma duschar. Men då finns oftast nån dusch som är enskild oxo.
Du får inte skaffa en bättre TV. Den som finns där är den du får ha. Storleken varierar ganska mycket. Från typ 14" till 26" skulle jag tro.
Man har anstaltens kläder på sig. KVV munderingen.
Om man får ha sex vet jag inte, den frågan har aldrig kommit upp.
Ja folk ser ner på bögar. Du kan väl jämföra kåken med vilken mansdominerad arbetsplats som helst. Där brukar inte bögar vara så populära.
Hur du får en tjej att besöka 1 gång i månaden om du inte känner nån? Tjaa.. betala nån hora?
Maten är okey. Skiljer sig från anstalt till anstalt. Maten är oftast bäst på de ställen som har självhushållning.
5 frukter om dagen får du inte av anstalten. Du får kanske 1 om du har tur. Men däremot så har du ju tillgång att köpa frukt i kiosken.
Ingen internet.
Alla skulle långt ifrån vilja hänga med på att råna en bank. De flesta vill nog bara göra sina straff o komma hem. Men du skulle säkert hitta nån som var med på de om du hade en bra plan.
Sängarna är väl okey.
Vilka möjligheter du har att studera skiljer sig åt mellan anstalter. Oftast har de anstalter med långtidsdömda bäst möjligheter att studera.
Det är ytterst få utlänningar som inte är blattar.
Hur säker du känner dig beror på hur du själv är som person. Om du sköter dig själv och inte går o blandar dej i massa knarkaffärer o skit så kan du nog känna dej ganska säker. Har aldrig känt mej otrygg på någon anstalt. Men jag är en ganska relaxed person.
Majoriteten är inte knäppa. Utan för de mesta helt vanliga människor som hamnat lite snett.
Klart det finns riktigt smarta människor där. Jag satt ju där.
Frivillig isolering dvs p18 ser ut som din vanliga cell. bara att det är på en speciell avd. Du får ha TV, böcker etc. Eller jag antar det iaf, aldrig suttit på p18. bara på.. ehh... vafan heter de nu.. p20? När anstalten isolerar dej.. var ett tag sen jag satt.
Alla vet vad alla gjort... Det är väl den första frågan man får som ny på¨avd va man sitter för o hur lång tid man har. Sen om det som personen sagt stämmer vet man ju inte alltid.
Ja självklart tar det lite tid innan du kommer in i gänget som ny på avd. Men så är det ju på alla arbetsplatser eller andra ställen.
Fråga 1: Jag vet inte hur jag ska svara på denna riktigt. Eftersom vi ju har TV i cellen så faller ju det där med att det skulle gå på en konstig tid. Iofs om det gick under dagen när folk har arbetsplikt.. Men frågan i grunden var väl om andra fångar uppskattar att man gör saker för kollektivet. Och ja, självklart är det väl så. Alla sitter ju i samma båt och uppskattar varenda liten positiv sak.
Fråga 2:Grovt N brott 2-10 år. Du sitter 2/3 av tiden. Vilken sorts anstalt du hamnar på beror på din säkerhetsbedömning. Och jo, de flesta på kumlaanstalten är dömda för just grovt narkotikabrott. Det är den stora majoriteten. Skulle säga runt 75% när jag satt där. Minst 2/3 iaf.
Fråga 3: Cellen ser olika ut var du sitter, alla anstalter är inte samma.
Du har egna hyllor, en del anstalter har toa på rummet. Har du toa på rummet städar du den själv. Annars gör avd städaren det.
Du har TV på rummet. DVD finns på några anstalter. Du har de vanligaste kabelkanalerna. Skiljer sej lite fårn anstalt till anstalt.
Konsoler är tillåtet. Fast inte de nyaste. Man ska ju inte ha det för bra därinne :P
Du duschar så ofta du vill. En del anstalter har gemensamma duschar. Men då finns oftast nån dusch som är enskild oxo.
Du får inte skaffa en bättre TV. Den som finns där är den du får ha. Storleken varierar ganska mycket. Från typ 14" till 26" skulle jag tro.
Man har anstaltens kläder på sig. KVV munderingen.
Om man får ha sex vet jag inte, den frågan har aldrig kommit upp.
Ja folk ser ner på bögar. Du kan väl jämföra kåken med vilken mansdominerad arbetsplats som helst. Där brukar inte bögar vara så populära.
Hur du får en tjej att besöka 1 gång i månaden om du inte känner nån? Tjaa.. betala nån hora?
Maten är okey. Skiljer sig från anstalt till anstalt. Maten är oftast bäst på de ställen som har självhushållning.
5 frukter om dagen får du inte av anstalten. Du får kanske 1 om du har tur. Men däremot så har du ju tillgång att köpa frukt i kiosken.
Ingen internet.
Alla skulle långt ifrån vilja hänga med på att råna en bank. De flesta vill nog bara göra sina straff o komma hem. Men du skulle säkert hitta nån som var med på de om du hade en bra plan.
Sängarna är väl okey.
Vilka möjligheter du har att studera skiljer sig åt mellan anstalter. Oftast har de anstalter med långtidsdömda bäst möjligheter att studera.
Det är ytterst få utlänningar som inte är blattar.
Hur säker du känner dig beror på hur du själv är som person. Om du sköter dig själv och inte går o blandar dej i massa knarkaffärer o skit så kan du nog känna dej ganska säker. Har aldrig känt mej otrygg på någon anstalt. Men jag är en ganska relaxed person.
Majoriteten är inte knäppa. Utan för de mesta helt vanliga människor som hamnat lite snett.
Klart det finns riktigt smarta människor där. Jag satt ju där.
Frivillig isolering dvs p18 ser ut som din vanliga cell. bara att det är på en speciell avd. Du får ha TV, böcker etc. Eller jag antar det iaf, aldrig suttit på p18. bara på.. ehh... vafan heter de nu.. p20? När anstalten isolerar dej.. var ett tag sen jag satt.
Alla vet vad alla gjort... Det är väl den första frågan man får som ny på¨avd va man sitter för o hur lång tid man har. Sen om det som personen sagt stämmer vet man ju inte alltid.
Ja självklart tar det lite tid innan du kommer in i gänget som ny på avd. Men så är det ju på alla arbetsplatser eller andra ställen.
Låter faktiskt helt OK, visst har man ingen frihet fast det verkar rätt så skönt ändå, speciellt om man har en stor hög pengar väntandes någonstans, något att se fram emot.
Fem mer frågor om det är ok:
1. Får man ha en dator/bärbar, utan internet alltså? Då kan det inte vara svårt att smuggla in något internt trådlöst 3G. Hur dumt det än låter så är en av sakerna jag skulle sakna mest internet, att bara browsa youtube, läsa random saker, hitta vilken information jag undrar över direkt.
2. Hur ofta söker dom igenom ens rum? Gör dom det utan anledningar, t.ex bara en random sökning för vapen/droger?
3. Angående kanalerna, är det typ 1an-6an och inget mer eller får man t.ex Eurosport, MTV och sånt? 1-6an duger väl ändå, finns ju hur många bra serier som helst, Family Guy, How I met your Mother, 2½ men, filmer och viktig sport.
4. Kan du ge något exempel på maten? Gissar på att den är väldigt lik matten man fick i skolan? Ibland rätt så god fast ibland fick man någon äcklig vatten soppa för att dom var tvungna att spara pengar
Får man någonsin hamburgare, pizza, kebab? 5. Får man kolla tv på natten? Tänkte typ runka till Paradise hotel som går runt midnatt.
(Fan vad fel egentligen, mina frågor om Svenska fängelse handlar om hur mycket frukt man får och vilka kanaler man har
)
__________________
Senast redigerad av kevin123123 2010-07-11 kl. 17:23.
Senast redigerad av kevin123123 2010-07-11 kl. 17:23.