2010-07-11, 17:19
  #733
Medlem
kevin123123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Bara för jag e så jävla uttråkad ska jag svara..

Fråga 1: Jag vet inte hur jag ska svara på denna riktigt. Eftersom vi ju har TV i cellen så faller ju det där med att det skulle gå på en konstig tid. Iofs om det gick under dagen när folk har arbetsplikt.. Men frågan i grunden var väl om andra fångar uppskattar att man gör saker för kollektivet. Och ja, självklart är det väl så. Alla sitter ju i samma båt och uppskattar varenda liten positiv sak.

Fråga 2:Grovt N brott 2-10 år. Du sitter 2/3 av tiden. Vilken sorts anstalt du hamnar på beror på din säkerhetsbedömning. Och jo, de flesta på kumlaanstalten är dömda för just grovt narkotikabrott. Det är den stora majoriteten. Skulle säga runt 75% när jag satt där. Minst 2/3 iaf.

Fråga 3: Cellen ser olika ut var du sitter, alla anstalter är inte samma.
Du har egna hyllor, en del anstalter har toa på rummet. Har du toa på rummet städar du den själv. Annars gör avd städaren det.
Du har TV på rummet. DVD finns på några anstalter. Du har de vanligaste kabelkanalerna. Skiljer sej lite fårn anstalt till anstalt.
Konsoler är tillåtet. Fast inte de nyaste. Man ska ju inte ha det för bra därinne :P
Du duschar så ofta du vill. En del anstalter har gemensamma duschar. Men då finns oftast nån dusch som är enskild oxo.
Du får inte skaffa en bättre TV. Den som finns där är den du får ha. Storleken varierar ganska mycket. Från typ 14" till 26" skulle jag tro.
Man har anstaltens kläder på sig. KVV munderingen.
Om man får ha sex vet jag inte, den frågan har aldrig kommit upp.
Ja folk ser ner på bögar. Du kan väl jämföra kåken med vilken mansdominerad arbetsplats som helst. Där brukar inte bögar vara så populära.
Hur du får en tjej att besöka 1 gång i månaden om du inte känner nån? Tjaa.. betala nån hora?
Maten är okey. Skiljer sig från anstalt till anstalt. Maten är oftast bäst på de ställen som har självhushållning.
5 frukter om dagen får du inte av anstalten. Du får kanske 1 om du har tur. Men däremot så har du ju tillgång att köpa frukt i kiosken.
Ingen internet.
Alla skulle långt ifrån vilja hänga med på att råna en bank. De flesta vill nog bara göra sina straff o komma hem. Men du skulle säkert hitta nån som var med på de om du hade en bra plan.
Sängarna är väl okey.
Vilka möjligheter du har att studera skiljer sig åt mellan anstalter. Oftast har de anstalter med långtidsdömda bäst möjligheter att studera.
Det är ytterst få utlänningar som inte är blattar.
Hur säker du känner dig beror på hur du själv är som person. Om du sköter dig själv och inte går o blandar dej i massa knarkaffärer o skit så kan du nog känna dej ganska säker. Har aldrig känt mej otrygg på någon anstalt. Men jag är en ganska relaxed person.
Majoriteten är inte knäppa. Utan för de mesta helt vanliga människor som hamnat lite snett.
Klart det finns riktigt smarta människor där. Jag satt ju där.
Frivillig isolering dvs p18 ser ut som din vanliga cell. bara att det är på en speciell avd. Du får ha TV, böcker etc. Eller jag antar det iaf, aldrig suttit på p18. bara på.. ehh... vafan heter de nu.. p20? När anstalten isolerar dej.. var ett tag sen jag satt.
Alla vet vad alla gjort... Det är väl den första frågan man får som ny på¨avd va man sitter för o hur lång tid man har. Sen om det som personen sagt stämmer vet man ju inte alltid.
Ja självklart tar det lite tid innan du kommer in i gänget som ny på avd. Men så är det ju på alla arbetsplatser eller andra ställen.
Tack!!

Låter faktiskt helt OK, visst har man ingen frihet fast det verkar rätt så skönt ändå, speciellt om man har en stor hög pengar väntandes någonstans, något att se fram emot.

Fem mer frågor om det är ok:

1. Får man ha en dator/bärbar, utan internet alltså? Då kan det inte vara svårt att smuggla in något internt trådlöst 3G. Hur dumt det än låter så är en av sakerna jag skulle sakna mest internet, att bara browsa youtube, läsa random saker, hitta vilken information jag undrar över direkt.

2. Hur ofta söker dom igenom ens rum? Gör dom det utan anledningar, t.ex bara en random sökning för vapen/droger?

3. Angående kanalerna, är det typ 1an-6an och inget mer eller får man t.ex Eurosport, MTV och sånt? 1-6an duger väl ändå, finns ju hur många bra serier som helst, Family Guy, How I met your Mother, 2½ men, filmer och viktig sport.

4. Kan du ge något exempel på maten? Gissar på att den är väldigt lik matten man fick i skolan? Ibland rätt så god fast ibland fick man någon äcklig vatten soppa för att dom var tvungna att spara pengar Får man någonsin hamburgare, pizza, kebab?

5. Får man kolla tv på natten? Tänkte typ runka till Paradise hotel som går runt midnatt.

(Fan vad fel egentligen, mina frågor om Svenska fängelse handlar om hur mycket frukt man får och vilka kanaler man har )
__________________
Senast redigerad av kevin123123 2010-07-11 kl. 17:23.
Citera
2010-07-11, 18:07
  #734
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevin123123
Tack!!

Låter faktiskt helt OK, visst har man ingen frihet fast det verkar rätt så skönt ändå, speciellt om man har en stor hög pengar väntandes någonstans, något att se fram emot.

Fem mer frågor om det är ok:

1. Får man ha en dator/bärbar, utan internet alltså? Då kan det inte vara svårt att smuggla in något internt trådlöst 3G. Hur dumt det än låter så är en av sakerna jag skulle sakna mest internet, att bara browsa youtube, läsa random saker, hitta vilken information jag undrar över direkt.

2. Hur ofta söker dom igenom ens rum? Gör dom det utan anledningar, t.ex bara en random sökning för vapen/droger?

3. Angående kanalerna, är det typ 1an-6an och inget mer eller får man t.ex Eurosport, MTV och sånt? 1-6an duger väl ändå, finns ju hur många bra serier som helst, Family Guy, How I met your Mother, 2½ men, filmer och viktig sport.

4. Kan du ge något exempel på maten? Gissar på att den är väldigt lik matten man fick i skolan? Ibland rätt så god fast ibland fick man någon äcklig vatten soppa för att dom var tvungna att spara pengar Får man någonsin hamburgare, pizza, kebab?

5. Får man kolla tv på natten? Tänkte typ runka till Paradise hotel som går runt midnatt.

(Fan vad fel egentligen, mina frågor om Svenska fängelse handlar om hur mycket frukt man får och vilka kanaler man har )

1: Angående dator så beror detta också på var du sitter. Om du sitter på t.ex. kumla eller liknande anstalter så får du ha en dator endast om dina studier kräver det. Och då har anstalten laptops som du får låna för det syftet. Andra anstalter med mindre säkerhetsklass kan du få ta in egen. Sen går alla såna här regler upp o ner. Det var mycket bättre på anstalterna mellan 2000-2005 t.ex. Men tack vare rymmingarna 2004 så försämrades mycket på anstalterna för dom införde hårdare säkerhetsregler.
Och det är inte så enkelt som att bara smuggla in en mob internet abb för anstalterna brukar scanna efter aktiva mobiler inne på sina områden. Hur ofta dom gör detta är beroende på säkerhetsklass.
På kumla så åkte en kille med mobil dit relativt snabbt. Det vanliga var att folk låg på golvet eller stod på skrivbordet ända uppe vid taket o prata för att pejlningsutrustning förhoppningsvis skulle gå till fel våning. Då fick dom lite förvarning.

2: Återigen en sak som skiljer sig åt. På kumla t.ex. gör dom riktigt stora sweeps av hela avdelning då alla blir visiterade och får lämna avd medan dom undersöker kanske 1-2 ggr i mån. Medans dom på t.ex. halmstad bara gör rumsvisitationer vid misstanke.

3: kanalerna är väl typ 1-6,mtv,discovery.. typ vanliga kabelkanalerna som du hart hemma i ett bas abb. Sen så vissa anstalter har att dom visar videofilm på fre-lör på sån interntv.

4: Asså maten är skitsvår att svara på. Men i värsta fall så är den som skolmaten. I bästa fall så är den precis som du själv väljer att laga den hemma. Som t.ex. på kumla behandling där vid hade självhushåll så åt vi RIKTIGT bra. Pizza, hamburgare,kebab,fläskfile me klyftpotatis etc etc Kommer du bara till rätt ställe är maten ditt minsta bekymmer. Men du ska se till att hamna på nåt ställe med självhushållning. Ska du sitta på hög säkerhetsklassning kan jag rekommendera kumla behandlingsavd., ska du sitta på en lägre så Halmstads behandlingsavd.

5: ja du får kolla på tv hur länge du vill.
Citera
2010-07-11, 18:22
  #735
Medlem
Big_hacks avatar
1. kan en hells angels och en bandidos sitter i samma avdelning?

2. finns det Top dog i dom olika avdelning?

Citera
2010-07-11, 18:31
  #736
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_hack
1. kan en hells angels och en bandidos sitter i samma avdelning?

2. finns det Top dog i dom olika avdelning?

Vill minnas att jag hörde att Bandidos satt mer eller mindre samlade på en anstalt, för att minska risken för bråk. Men är bara ett löst ryckte som dök upp när vi pratade en kväll på avdelningen.

/Micke
Citera
2010-07-11, 18:31
  #737
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_hack
1. kan en hells angels och en bandidos sitter i samma avdelning?

2. finns det Top dog i dom olika avdelning?


Nja.. beror väl på lite hur det ser ut för tillfället mellan dom olika klubbarna. Svårt att svara på. Jag har för mej att det var nåt tillfälle på malmökåken där satt både HA o BA på samma avd. Men jag kan inte svära på de.

Det finns väl helt klart folk på avd som har mer respekt än andra o så. Men inte direkt så att nån går o säger till andra va dom ska göra o så.. Sen beror de ju på hur långt du själv sticker in näsan i gängvärlden o så. Går du med i ett gäng så får du väl vara beredd på att nån säger till dej va du ska göra. Men håller du dej utan för sånt så kommer ingen heller att försöka bestämma över dej.
Citera
2010-07-11, 18:54
  #738
Medlem
Big_hacks avatar
Tackar ! då vet man det....

1.Vilken av avdelning är på kumla sitter pedofilerna?

För jag själv har varit där och sett På fängelset (Studiebesök). Jag minns att man skulle vara tyst och sånt. Alla var på sina rum. Sedan minns jag att vi såga par rum där! ett rum var det inget. sedan var det en säng med läder remar på tro jag. det andra rum minns jag inte. Sedan var det en liten kisok där i gångerna. Det var mäktigt att gå där men jag skulle själv inte sitta inne där!

2.Finns det mycket droger på dom olika fängelse? Hur köper man det? För jag tro inte att dom har pengar och sånt.

3. om man vill köpa något i kisok? hur betalar man ?
Citera
2010-07-11, 18:59
  #739
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_hack
Tackar ! då vet man det....

1.Vilken av avdelning är på kumla sitter pedofilerna?

För jag själv har varit där och sett På fängelset (Studiebesök). Jag minns att man skulle vara tyst och sånt. Alla var på sina rum. Sedan minns jag att vi såga par rum där! ett rum var det inget. sedan var det en säng med läder remar på tro jag. det andra rum minns jag inte. Sedan var det en liten kisok där i gångerna. Det var mäktigt att gå där men jag skulle själv inte sitta inne där!

2.Finns det mycket droger på dom olika fängelse? Hur köper man det? För jag tro inte att dom har pengar och sånt.

3. om man vill köpa något i kisok? hur betalar man ?

Finns ingen avd på kumla för pedofiler. Eller iofs... skulle vara psyk isåfall men jag tror inte ens dom sätter dom där. Pedofiler hamnar på andra anstalter.

mmm.. kiosken finns precis när du kommer ner från intaget i början på kulverten. Där du såg spännsängar o så var säkert på G avd. dvs isolering/psyk/riks

Det finns en del droger... olika från anstalt till anstalt... och vem som sitter där för tillfället. Du betalar genom att fixa pengaöverföring på utsidan eller genom att köpa kioskgrejjer till snubben med droger.

Du betalar med ditt kioskkort.. där du har fått dina pengar utifrån insatta + det du tjänar i veckan. ca.. ehh.. vafan var de nu.. 350kr i veckan tror ja.
Citera
2010-07-11, 19:04
  #740
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Du betalar med ditt kioskkort.. där du har fått dina pengar utifrån insatta + det du tjänar i veckan. ca.. ehh.. vafan var de nu.. 350kr i veckan tror ja.
Beror väl på vart du jobbar, på Kolmården så fick de som jobbade i köket mer än resten då de fick schemalagda helger och lite senare dagar.

/Micke
Citera
2010-07-11, 19:10
  #741
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Beror väl på vart du jobbar, på Kolmården så fick de som jobbade i köket mer än resten då de fick schemalagda helger och lite senare dagar.

/Micke

Jo precis.. men det finns en gräns. Eller iaf en gräns på hur mycket du kan få infört på ditt kioskkort varje vecka. Sen gränsen på hur mycket du kan tjäna inom kriminalvården e väl typ 10.90 i timmen eller nåt sånt. Intehelt säker. Var iofs nån år sen ja satt så kan ju ha ändrats. Sen finns de ju ackordarbete o så o då antar jag de kan bli högre.

Men för den vanliga fången så är runt 350 det vanliga.
Citera
2010-07-11, 19:14
  #742
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Jo precis.. men det finns en gräns. Eller iaf en gräns på hur mycket du kan få infört på ditt kioskkort varje vecka. Sen gränsen på hur mycket du kan tjäna inom kriminalvården e väl typ 10.90 i timmen eller nåt sånt. Intehelt säker. Var iofs nån år sen ja satt så kan ju ha ändrats. Sen finns de ju ackordarbete o så o då antar jag de kan bli högre.

Men för den vanliga fången så är runt 350 det vanliga.

Om jag inte minns helt fel så tror jag att max man kunde få infört på sitt kioskkort varje vecka var 770kr. Iaf på kumla. Asså på disponibla medel, dvs det du handlar för i kiosken. Sen har man ju ett annat sas sparkonto där man kan ha hur mycket som helst där pengar från utsidan kommer in.

Oj nu quote ja mej själv istället för att edit... jaja skitsamma... de e varmt
Citera
2010-07-11, 19:23
  #743
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Om jag inte minns helt fel så tror jag att max man kunde få infört på sitt kioskkort varje vecka var 770kr. Iaf på kumla. Asså på disponibla medel, dvs det du handlar för i kiosken. Sen har man ju ett annat sas sparkonto där man kan ha hur mycket som helst där pengar från utsidan kommer in.

Oj nu quote ja mej själv istället för att edit... jaja skitsamma... de e varmt
Tror man höjt gränsen något, har ett vagt minne om att de pratade om 1000-1100kr när jag fick ut kioskkortet. Var inget jag la på minnet dock, då jag gjorde av med 100kr/veckan på snus.

/Micke
Citera
2010-07-11, 19:42
  #744
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Tror man höjt gränsen något, har ett vagt minne om att de pratade om 1000-1100kr när jag fick ut kioskkortet. Var inget jag la på minnet dock, då jag gjorde av med 100kr/veckan på snus.

/Micke

Skiljer sig nog från anstalt till anstalt också. Kommer inte riktigt ihåg hur kioskkortsrutinerna var på halmstad för där satt jag kortare tid o hade permis så då hade man annat o tänka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in