2018-05-21, 19:20
  #6745
Medlem
FabianBengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeerChang
Sitter han häktad och rättegången inte ägt rum än, så sitter han med största sannolikhet med restriktioner. Alltså är besök inte på tal om.

Det du kan göra är att skriva ett brev till honom. Tänk på att alla brev kommer att läsas igenom och gå via åklagare, så skriv inget dumt. Det kan vara smart att skicka med ett frimärke också, så att han kan svara dig. Som häktad har man rätt så begränsat med pengar.

Adressen till intagna enligt KVs hemsida är
Den intagnes namn
Box 1274
141 25 Huddinge

När restriktionerna hävs kan din polare ansöka om besök- och/eller telefontillstånd. Det fungerar som så att polaren fyller i en blankett som senare postas till dig för medgivande och underskrift. Därefter skickar du tillbaka den till häktet, där det ska göras en bedömning om det ska godkännas eller inte.

Om du finns med i belastningsregistret kan du räkna med att det kommer att nekas, men även om du är ostraffad är det inget att räkna med. Tillstånd ges oftast bara till familjemedlemmar och partner.

Tack för ett väldigt bra inlägg/svar!
Är själv dömd flertalet gånger och senaste för mindre än 6 månader sedan. Så jag kan i stort sett glömma ett besök hos min vän på häktet?

Får bli att skriva brev istället då.

Spelar det någon roll alls vilka restriktioner han har?

Han och en snubbe blir stoppade i bil, båda två har varsin "mindre" mängd narkotika på sig. person nummer två har även en laddad ak47a och en större mängd natkotika i väskan. Dom beslutar om husis och hos min vän hittar dom en ladda Glock.

Min vän har alltså några gram ladd på sig och dom hittar en skapladdad gun i hans hem.

Är ju inte direkt så han kan försvåra utredningen. Tänkte på vilka restriktioner han kan tänkas ha.

Men som vän och inte familj är det kört för min del med besök alltså?
Citera
2018-05-22, 06:35
  #6746
Medlem
BeerChangs avatar
I och med de nyligen skärpta straffen för vapenbrott innebär det automatiskt häktning vid misstanke om grovt vapenbrott.

Med största sannolikhet kommer han att sitta med restriktioner fram till rättegången. Även fast han inte kommer att kunna påverka något med eller utan restriktioner så tvivlar jag att åklagaren kommer häva det, mest bara för att dem har den möjligheten.

Han kommer inte att kunna ta emot besök under restriktionstiden. Du som tidigare straffad kommer dessutom få svårt att få något sådant beviljat efter att dessa har hävts.

Börja med att skriva ett brev och ta det därifrån. Som häktad, och speciellt med restriktioner brukar ett brev betyda väldigt mycket.
Citera
2018-05-22, 15:41
  #6747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackfat
ok ja tar till mig va du säger !

Vart ska du sitta ? Klass ? 2-3 ?
Citera
2018-05-22, 15:44
  #6748
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabianBengtsson
Är inte helt rätt tråd jag vet, men gissar att kunskapen finns här ändå.

En nära vän sitter på häktet i flempan. Hörde att han blev omhäktad idag och tänkte hälsa på honom.

Det jag vet är att han sitter i Huddinge häktet
Hans namn och personnummer.
Vilka brott han sittet häktad för.

Det jag undrar är, finns det möjlighet för mig att hälsa på honom? Förutsatt att han inte har full restriktioner.

Ringa dit och fråga är väl lönlöst då dom ändå inte för säga om någon finns i förvar lr inte..

Hur går jag till väga?

Skriv ett brev som sagt de uppskattas och släng med frimärke och pengar om du har ekonomi då häktesbidraget är på 90 kr / vecka om han inte hade kontanter på sig när han torskade
Citera
2018-05-22, 19:44
  #6749
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen
Vart ska du sitta ? Klass ? 2-3 ?
vet ej inte säkert ja får fängelse äns en gång ja bara undra.. får man röka på sitt rumm då ?
Citera
2018-05-22, 19:53
  #6750
Medlem
FabianBengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen
Skriv ett brev som sagt de uppskattas och släng med frimärke och pengar om du har ekonomi då häktesbidraget är på 90 kr / vecka om han inte hade kontanter på sig när han torskade

La ett brev på lådan idag med frimärken och lite cash. Ringde även till häktet i Huddinge som jag vet att han sitter på och frågade lite hur jag ska gå till väga om jag skulle besöka. Är själv dömd för brott/grova brott och han jag pratade med sa att det är bara att glömma besök då.

Tack för alla svar och hjälp!

Vad tror ni straffet kommer bli? Mellan tummen och pekfingret då såklart..

Olovligkörning, drograttfylla, våld mot tjänsterman, 9.2g Kokain, 89g Amfetamin och en laddad Glock 19 med fullt magasin?

Tidigare straffad med nyligen avslutad samhällstjänst...
__________________
Senast redigerad av FabianBengtsson 2018-05-22 kl. 20:43.
Citera
2018-05-23, 10:28
  #6751
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabianBengtsson
La ett brev på lådan idag med frimärken och lite cash. Ringde även till häktet i Huddinge som jag vet att han sitter på och frågade lite hur jag ska gå till väga om jag skulle besöka. Är själv dömd för brott/grova brott och han jag pratade med sa att det är bara att glömma besök då.

Tack för alla svar och hjälp!

Vad tror ni straffet kommer bli? Mellan tummen och pekfingret då såklart..

Olovligkörning, drograttfylla, våld mot tjänsterman, 9.2g Kokain, 89g Amfetamin och en laddad Glock 19 med fullt magasin?

Tidigare straffad med nyligen avslutad samhällstjänst...

Pröva här istället.

(FB) "Vad får jag för straff?" Tråden för frågor om påföljdsbedömning.
Citera
2018-05-23, 11:12
  #6752
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen
Ibland kom ju plitarna o sa att man skulle pissa när de låst upp och oftast hade man ju pissa innan ... vänta 1-3timmar på de är inte kul när man får ungefär 2 pappmuggar med vatten


Exakt! Det blir enklare för dem att faktiskt säga till innan eller vänta tills man blir pissnödig igen, och det blir mer arbete för dem (om de nu rapporterar korrekt, massa papper som måste fyllas i varje gång någon ska låsas in etc.). Inte de vassaste knivarna i lådan som arbetar på anstalter.
Citera
2018-05-23, 11:41
  #6753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superfuzz
Man sitter på lite olika ställen när man väntar på att lämna UP, beroende på anstalt. Oavsett så är det, enligt regelboken, endast ok att få med sig 2 dl (minns inte exakt antal dl faktiskt) vatten när man sitter och väntar på att lämna UP Många ställen bryr sig inte om detta och skickar ändå med kaffe.

Enligt regelboken stämmer det att de får ta en intagen till förvaring i väntan på att den intagne ska kunna avge ett urinprov. Dock är det en gråzon när exakt detta får ske och det ska skrivas rapport om detta, för man kan inte låsa in någon utan att stödja sig mot någon lag/policy. Denna rapport om varför man blivit inlåst ska den intagne få ta del av. Hur många vet det? Inte blir man informerad om detta heller, vilket man ska bli.
Att vänta in någon då den är på toaletten är inte okej, i Lag (1974:203) om kriminalvård i anstalt, kap 2, § 9 "Intagen skall behandlas med aktning för hans människovärde. Han skall bemötas med förståelse för de särskilda svårigheter som är förenade med vistelse i anstalt..." de flesta plitarna har antagligen inte ens öppnat en lagbok. Tror de flesta skulle instämma att detta inte är att visa respekt för den intagne och dess integritet.
Citera
2018-05-23, 12:07
  #6754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timberhulk
Ok men detta kan väl anhöriga göra hemifrån eller är det så jävligt att dom måste göra det på plats?

Det enklaste om man har anhöriga är att be dem sätta in pengar åt dig. Man får faktiskt inte överlämna pengar till en intagen, nog för att det tas i förvar och granskas vid ett besök. "Kriminalvårdens bankgirokonto: 5185-7738 där den intagnes personnummer alternativt intagningsnummer måste framgå." Det är det smidigaste om inte det enda sättet att få in pengar. Och det här kan man självklart göra hemifrån eller vart man nu vill via sin bank. Dessutom får du som intagen endast ta in egna medel som är 1800 kr per månad om jag inte minns fel. Kan säkert vara olika beroende på klass och anstalt.
Citera
2018-05-23, 12:11
  #6755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denvermaple
Det enklaste om man har anhöriga är att be dem sätta in pengar åt dig. Man får faktiskt inte överlämna pengar till en intagen, nog för att det tas i förvar och granskas vid ett besök. "Kriminalvårdens bankgirokonto: 5185-7738 där den intagnes personnummer alternativt intagningsnummer måste framgå." Det är det smidigaste om inte det enda sättet att få in pengar. Och det här kan man självklart göra hemifrån eller vart man nu vill via sin bank. Dessutom får du som intagen endast ta in egna medel som är 1800 kr per månad om jag inte minns fel. Kan säkert vara olika beroende på klass och anstalt.

Man kan även sätta in en stor summa direkt, om man förväntar sig att vara inne en vända på 10 månader så kan man sätta in 18000 direkt och sedan kommer de att "pytsa" ut pengarna till ditt kioskkonto två gånger i månaden.
Citera
2018-05-23, 14:50
  #6756
Medlem
Kjempeinteressant tråd faktiskt.

Kan hende dette blitt snakket om tidligere i tråden,

Dere prater ofte om at kvinnemisshandlare og sexførbryter ofte får det tøfft og ikke blir bra behandlat .

Ponere, hva skjer med en slik som Martin Jonsson som slog ihjæl Lotta Rudholm ?
Setter dom han i isolasjon direkte før risk at han skall bli banket opp ?
Han virker jo som en sociopat som er rett stor i storleken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in