Citat:
Sitter han häktad och rättegången inte ägt rum än, så sitter han med största sannolikhet med restriktioner. Alltså är besök inte på tal om.
Det du kan göra är att skriva ett brev till honom. Tänk på att alla brev kommer att läsas igenom och gå via åklagare, så skriv inget dumt. Det kan vara smart att skicka med ett frimärke också, så att han kan svara dig. Som häktad har man rätt så begränsat med pengar.
Adressen till intagna enligt KVs hemsida är
Den intagnes namn
Box 1274
141 25 Huddinge
När restriktionerna hävs kan din polare ansöka om besök- och/eller telefontillstånd. Det fungerar som så att polaren fyller i en blankett som senare postas till dig för medgivande och underskrift. Därefter skickar du tillbaka den till häktet, där det ska göras en bedömning om det ska godkännas eller inte.
Om du finns med i belastningsregistret kan du räkna med att det kommer att nekas, men även om du är ostraffad är det inget att räkna med. Tillstånd ges oftast bara till familjemedlemmar och partner.
Det du kan göra är att skriva ett brev till honom. Tänk på att alla brev kommer att läsas igenom och gå via åklagare, så skriv inget dumt. Det kan vara smart att skicka med ett frimärke också, så att han kan svara dig. Som häktad har man rätt så begränsat med pengar.
Adressen till intagna enligt KVs hemsida är
Den intagnes namn
Box 1274
141 25 Huddinge
När restriktionerna hävs kan din polare ansöka om besök- och/eller telefontillstånd. Det fungerar som så att polaren fyller i en blankett som senare postas till dig för medgivande och underskrift. Därefter skickar du tillbaka den till häktet, där det ska göras en bedömning om det ska godkännas eller inte.
Om du finns med i belastningsregistret kan du räkna med att det kommer att nekas, men även om du är ostraffad är det inget att räkna med. Tillstånd ges oftast bara till familjemedlemmar och partner.
Tack för ett väldigt bra inlägg/svar!
Är själv dömd flertalet gånger och senaste för mindre än 6 månader sedan. Så jag kan i stort sett glömma ett besök hos min vän på häktet?
Får bli att skriva brev istället då.
Spelar det någon roll alls vilka restriktioner han har?
Han och en snubbe blir stoppade i bil, båda två har varsin "mindre" mängd narkotika på sig. person nummer två har även en laddad ak47a och en större mängd natkotika i väskan. Dom beslutar om husis och hos min vän hittar dom en ladda Glock.
Min vän har alltså några gram ladd på sig och dom hittar en skapladdad gun i hans hem.
Är ju inte direkt så han kan försvåra utredningen. Tänkte på vilka restriktioner han kan tänkas ha.
Men som vän och inte familj är det kört för min del med besök alltså?
Många ställen bryr sig inte om detta och skickar ändå med kaffe.