2018-05-21, 01:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Jag väntar med spänning.
Vad svarar du själv på din fråga?
Citera
2018-05-21, 01:34
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad svarar du själv på din fråga?

Jag ställde dig en fråga. Vad jag vet har jag inte ställt en fråga till mig själv.

Fast jag kan göra som du. Fråga andra och använda deras svar.....
Senast redigerad av AdjooooglE 2018-05-21 kl. 01:38.
Citera
2018-05-21, 03:13
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Därför att kvinnor lyssnar gratis på andra kvinnor, stöttar och följer med till polis, sjukhus och domstol helt gratis. Peppar när det känns svårt.

Män skulle kunna ge varandra precis samma stöd.

Män har egna behov, att bli lyssnad och förstått och få emotionell stöd är inte så viktigt för män som att gå till djupet av problemet för att kunna lösa sin livssituation.

Jag har alltid medgett att det är mer komplicerad att hjälpa män, men arr inga resurser finns tillgängliga känns ju inte helt rätt (jag kräver inte milimeterrättvisa, låt säga att män åtminstone fick jälften av statliga resurser som går till kvinnor så skulle jag vara nöjd).

Hela det där eviga köret om att män ska bli som kvinnor är ett försök att navigera bort från frågan om statliga resurser och tillgängliga psykiatriker att gå till roten av extremt traumatiska problem en man kan uppleva inom äktenskapet.

Män kommer aldrig ringa till varandra och prata i timmar om allt och inget, så kan vi lägga ner iden om att män ska transformeras psykologiskt till kvinnor och istället prata om det som fungerar på män?
Citera
2018-05-21, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag tror inte det där dödande hotet motsvarande vad kvinnor i hederskulturer upplever

Om din argumentation syftar specifikt på hederskulturer så vore det, enligt din egen premiss, mer to the point att göra tillträdessorteringen efter kultur istället för kön.

Citat:
eller dödliga ägandekravet finns mellan 2 homosexuella män.

Jag känner en bisexuell man som har blivit dödshotad av sin partner som anklagade honom för att "stödja homofobi". Denna våldsamma partner trodde nämligen att acceptans av homosexualitet byggde på tanken att mäns sexualitet var fixerad sedan före födseln till antingen homosexuell eller heterosexuell och att bisexuella män inte fanns (men såg tydligen inget homofobiskt i tanken på bisexuella kvinnor). Då dessa åsikter är utbredda i användandet av "ingen väljer sin sexualitet" som om det var ett argument för rättigheter så finns det en utbredd "hederskultur" där.

Citat:
Däremot så kan ju homosexuella hotas av familj eller andra pga sin sexualitet.

Om du påstår att det uteslutande skulle vara män som utövade sådant homofobiskt våld så blir det likväl en diskriminering ifråga om skydd för homosexuella.
Citera
2018-05-21, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Nej. I regel tar dock kvinnor ansvar för det här tillståndet men det finns givetvis undantag.

Detta skiljer sig inte principiellt från Hitlers påstående "alla judar är inte onda, de har i genomsnitt medfödda instinkter som förstör samhället".

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
Är det problematiskt att beskriva verkligheten?

Genom att anta kritikers "psykologiska motiv" går det att immunisera vilken bullshit som helst mot kritik och kalla den för en "beskrivning av verkligheten".
Citera
2018-05-21, 06:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Jag ställde dig en fråga. Vad jag vet har jag inte ställt en fråga till mig själv.

Fast jag kan göra som du. Fråga andra och använda deras svar.....
Fast nu ställer jag dig samma fråga.

Jag vet inte om du noterade att du tyckte att du kunde avkräva mig på svar hur många gånger som helst så kan du väl åtminstone svara själv EN gång. Det var ju ändå du som hittade på frågan.

Om du nu inte själv anser att frågan kommer från en alldeles för rubbad hjärna för att ens gå att svara på.
Citera
2018-05-21, 06:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Män har egna behov, att bli lyssnad och förstått och få emotionell stöd är inte så viktigt för män som att gå till djupet av problemet för att kunna lösa sin livssituation.

Jag har alltid medgett att det är mer komplicerad att hjälpa män, men arr inga resurser finns tillgängliga känns ju inte helt rätt (jag kräver inte milimeterrättvisa, låt säga att män åtminstone fick jälften av statliga resurser som går till kvinnor så skulle jag vara nöjd).

Hela det där eviga köret om att män ska bli som kvinnor är ett försök att navigera bort från frågan om statliga resurser och tillgängliga psykiatriker att gå till roten av extremt traumatiska problem en man kan uppleva inom äktenskapet.

Män kommer aldrig ringa till varandra och prata i timmar om allt och inget, så kan vi lägga ner iden om att män ska transformeras psykologiskt till kvinnor och istället prata om det som fungerar på män?
Gör det som fungerar på män då istället för att tjata på feminister.
Citera
2018-05-21, 07:24
Medlem
Citat:
Därför att kvinnor lyssnar gratis på andra kvinnor, stöttar och följer med till polis, sjukhus och domstol helt gratis. Peppar när det känns svårt.

Män skulle kunna ge varandra precis samma stöd.

Till och börja med så har man inte samma behov som kvinnor då det kommer till dessa frågor.

Att du säger att män kan ge varandra stöd visar bara att du är ute efter att ställa grupper emot varandra.

Vad händer med de kvinnor som inte har några bekanta? Kvinnor som inte har några kvinnliga vänner? Ska vissa individer ha utökade rättigheter endast på grund av vad som finns i deras byxor?

Om du svarar ja på den frågan så är du sexist, och då känner jag att våra två värdegrunder inte riktigt sammanstrålar.

Som jag har påpekat i mitt tidigare exempel så finns det en mängd saker som män har ansvarat för under historien som samtliga kvinnor åtnjuter utan att reflektera över.

Men då det kommer till att jämnt fördelat statliga medel, då tycker vissa kvinnor inte att män har rätt till samma stöd som de.

Måste faktiskt säga att jag tycker att det är visar på en för mig, vidrig människosyn så som vissa argumenterar här inne.
Citera
2018-05-21, 08:00
Medlem
Det står alltså bara i artikeln på Fria Tider att lika många män utsätts för våld i relationen som kvinnor? Men det finns ingen källa till det? Artikeln hos SR benämner inte detta påstående. Vart har Fria Tider fått det ifrån (sorry, men jag är inte den som direkt litar på Fria Tider)?

Hur som haver så tror jag definitivt att det finns ett mörkertal vad rör män som misshandlas av kvinnor. Det är kanske svårt att säga hur många eller huruvida kvinnor är våldsverkare (jag vill nämligen inte låta som en rabiat feminist som påstår att alla män är potentiella våldsverkare)... men det är klart att problemet måste uppmärksammas och hanteras, likaväl som när kvinnor utsätts!
Citera
2018-05-21, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MercuryMan94

Alla människor får ha vilka åsikter de vill, och de får även kritisera andra människor hur de vill, det är en grundläggande demokratisk rättighet. Är det så att din partner vill att du ska vara hemma med barnen så kan du säga nej eller jag, det finns ingen lag som tvingar dig att lyda din partners minsta vink. Har inget att göra med diskriminering.

verkligen? om hela samhället säger en sak, om din chef glor konstigt på dig när du säger att nu ska jag vara hemma i 8 månader med min dotter, så kan du bara säga Hepp! jag gör som jag vill?
Normer kring hur människor/ kön ska bete sig kring div. saker spelar ingen roll eller?

Citat:
I och med att det finns bidrag ifrån staten som ges till dessa organisationer så kan man säga att alla människor i Sverige bryr sig indirekt genom det demokratiska systemet vi har. Men du kan även gå ut och fråga valfri karl på stan om han tycker att vi borde dra in på stödet till kvinnor som lever med en "boxare". Svaren lär enhälligt vara nej.

Sen så måste ju alla människor få arbeta med vad de vill. Vi kan inte tvinga människor att arbeta med dessa jourer om de inte vill. 90 procent av alla sjuksköterskor är kvinnor, tycker du också att män inte ska ha rätt till vård?

Vi kanske ska ta och avskeda några sophämtare och tvångsanställa några av sjuksköterskorna och viceversa?

Sjuksköterskor arbetar inte ideellt, de får lön för att hjälpa alla svenska medborgare.
Personal samt de som arbetar politiskt gällande kvinnojourer gör detta oftast ideellt för pengarna räcker inte till löner. Det går inte kräva av dem att de ska utvidga sina jourer till att även gälla män.

Upptäcker man att nu har vi hittat ett problem till här även män behöver skydd från dödshotande partners, så då får man starta den verksamheten, folk som bryr sig får strömma till och ge sitt stöd.

varför dessa just ska vara feminister eller kvinnor och inte antifeminsiter och män förstår inte jag.

Citat:
1. Att få stöd på grund av våld i nära relationer är en produkt som både kvinnor och män skulle ha nytta av, eller? Du menar att dessa jourer endast ska inrikta sig till kvinnor?
2.Försöker du att likställa att diska och städa med att upptäcka pencillin? Du tror inte att dessa som klarat av att uppfinna glödlampan skulle ha gått under på grund av att de inte klarar av att städa?

Oavsett så var min poäng att detta tankesätt som jag demonstrerade ovan är helt befängt, och det hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle.

1. De ÄR redan inriktade till kvinnor. Finns undantag, men det får ju var och en jour bestämma.
2. All data hittills säger att det är en kraftig majoritet av kvinnor som behöver detta stöd, färre män.
3. jag menade exakt det jag skrev...Hade män av Edisons typ inte haft en fru samt tjänstefolk så hade han inte haft praktiskt möjlighet att sitta och skapa glödlampor på sitt rum.

Citat:
Jag förstår inte vad du menar. Menar du att ALLA män har misshandlat sina fruar (även fast de kanske inte har några), och att det därför inte är mer än rätt att vi betalar in pengar som plåster på såren?

Det verkar som vi har vitt skilda åsikter inom detta.

Jag tycker att personer ska få likvärdigt stöd och vård ifrån samhället ifall behoven uppstår, oavsett vad de har i byxan.

jag förstår inte va nånstans du läser in att jag skulle mena att alla inte skulle få samma stöd?
eller att "alla" män bla bla...
Frågan var...för vem sätts dessa pengar in för kvinnojourerna? är det en "lyx" utbetalning till kvinnor att glassa i eller är det en utbetalning pga mäns våld alltså i egentlig mening en kostnad som betalas av alla (skatt) pga mäns kriminalitet?
Vi betalar idag avsevärt fler miljarder, ungefär 8-10 miljarder mer för mäns kriminalitet och de kostnaderna detta medför samhället än vad vi gör för kvinnor per år.

Så? Är det kvinnor som kostar samhället i denna fråga eller är det män?

jag tycker också att män/ kvinnor ska få likvärdig vård vid behov.

men nu är det så att kvinnojourerna/ feministiskt arbete drivs inte enbart av bidrag, utan av ideellt arbete.
De har hankat sig fram, tjatat, tiggt och bett om pengar för att kunna hjälpa kvinnor samt jobbat gratis. De går fortfarande på knäna de flesta av dem och nej, de kan inte, vill inte även ta in män.

Alltså så få ju några sätta igång denna verksamhet och göra något ideellt för dessa män, precis på samma sätt...
Sätt igång! Sitt inte på era arslen och tyck att kvinnor ska göra detta åt er.
Citera
2018-05-21, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Det står alltså bara i artikeln på Fria Tider att lika många män utsätts för våld i relationen som kvinnor? Men det finns ingen källa till det? Artikeln hos SR benämner inte detta påstående. Vart har Fria Tider fått det ifrån (sorry, men jag är inte den som direkt litar på Fria Tider)?

Hur som haver så tror jag definitivt att det finns ett mörkertal vad rör män som misshandlas av kvinnor. Det är kanske svårt att säga hur många eller huruvida kvinnor är våldsverkare (jag vill nämligen inte låta som en rabiat feminist som påstår att alla män är potentiella våldsverkare)... men det är klart att problemet måste uppmärksammas och hanteras, likaväl som när kvinnor utsätts!

Nu har jag inte dessa...men det finns seriösa studier där man mätt våldsutsatthet och fått fram dessa resultat att män är lika mycket utsatta för parntervåld

men! problemet med dem är att man har slagit ihop alla möjliga typer av våld, från knuffar till xya i pannan/ från en gång till upprepat våld, och det blir ju inte helt korrekt resultat då.

har du fått en lavette för 8 år sen av en partner så behöver du i regel inte en jour eller ny indentitet.
Det ursäktar inte lavetten, men!

Vidare problem är att sen sitter siter som fria tider naturligtvis och sätter smaskiga rubriker som div. pluttar på detta forum, på jakt efter att krossa feminister, genast går igång på.

Någon länkade BRÅs rapport kring partnervåld...läs den, de förklarar tydligt och har säkert länkar till dessa studier.
Senast redigerad av Merapi 2018-05-21 kl. 09:24.
Citera
2018-05-21, 10:04
Medlem
Citat:
Nu har jag inte dessa...men det finns seriösa studier där man mätt våldsutsatthet och fått fram dessa resultat att män är lika mycket utsatta för parntervåld

men! problemet med dem är att man har slagit ihop alla möjliga typer av våld, från knuffar till xya i pannan/ från en gång till upprepat våld, och det blir ju inte helt korrekt resultat då.

har du fått en lavette för 8 år sen av en partner så behöver du i regel inte en jour eller ny indentitet.
Det ursäktar inte lavetten, men!

Vidare problem är att sen sitter siter som fria tider naturligtvis och sätter smaskiga rubriker som div. pluttar på detta forum, på jakt efter att krossa feminister, genast går igång på.

Någon länkade BRÅs rapport kring partnervåld...läs den, de förklarar tydligt och har säkert länkar till dessa studier.

Väldigt intressant - det verkar vara lite tabu att prata om män som utsätts för våld av kvinnor och/eller män som våldtas! Jag har inte sett några sådana studier, men skulle definitivt vilja läsa mer!

Nu, "merapi" är jag inte den som vill vara den där som kör "vad var det jag sa"... men efter diskussionen vi hade i en annan tråd där du klankade ner på mig ganska hårt när jag sa att en klapp på rumpan inte är jämförbart med våldtäkt. Jag fick precis en vibb om att du gjorde precis samma sak, fast emot att män kan råka ut för "småsaker".

Men jag har varit där själv, alltså med en kvinna som betett sig riktigt, riktigt illa... och... well, jag kan absolut föreställa mig att det är vanligare än vad man tror.

EDIT:
Jag hittade:
https://www.bra.se/nytt-fran-bra/arkiv/press/2014-05-09-brott-i-nara-relation---lika-mellan-konen-men-grovre-mot-kvinnor.html
https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in