Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-20, 17:52
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Det är därför obegripligt som jag ser det att AfS prioriterar denna fråga - vi har faktiskt mer akuta saker att ta itu med!

Det är du som prioriterar och hakar upp dig på ett enskilt förslag, inte AfS. Det finns med som en vision tillsammans med ett hundratal andra saker.

Citat:
Ja, jag tror att majoriteten vill ha progressiv skatt, och gärna få sänkt skatt själva, dock utan att det blir stora neddragningar i viktiga allmänt satsningar. Däremot tror jag inte att majoriteten är särskilt angelägna om att miljardärer skall få jättelika skattesänkningar.

Du har fel. De allra flesta som idag betalar statlig inkomstskatt tillhör den hårt dubbelarbetande medelklassen inte sällan i någon storstadsregion. De betalar redan en stor del av alla skatter i Sverige och om du frågar dem tror jag inte det är en icke-fråga att 53-58% på marginalen dras direkt från deras lön. Kan AfS appelera till dem räcker det långt.

Nu är det dock så väl att sänkta skatter kombineras med ökad välfärd så betydligt fler gynnas av AfS politik. AfS återvandring är det enda som t.ex. igen kan göra många små landsbygdsorter trygga. SD vill integrera asylsökanden men de flesta ortsborna föredrar nog återvandring, bara för att ge ett exempel.

Det enda parti som kommer ha råd är AfS. Inte ens SD kan infria sina vallöften. Endast AfS politik kan på sikt skapa utrymme för både bättre välfärd och lägre skatt för alla svenskar.
Senast redigerad av StillaHavet 2018-05-20 kl. 18:22.
Citera
2018-05-20, 18:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Det är du som prioriterar och hakar upp dig på ett enskilt förslag, inte AfS. Det finns med som en vision tillsammans med ett hundratal andra saker.

Du har fel. De allra flesta som idag betalar statlig inkomstskatt tillhör den hårt dubbelarbetande medelklassen inte sällan i någon storstadsregion. De betalar redan en stor del av alla skatter i Sverige och om du frågar dem tror jag inte det är en icke-fråga att 53-58% på marginalen dras direkt från deras lön. Kan AfS appelera till dem räcker det långt.

Nej, Clodius har rätt. Om svenskarna ville ha platt skatt skulle fler än 0,02% rösta på mikropartiet KLP, som propagerar för dessa ideer. AfS kommer att förlora på att driva något som nästan ingen i Sverige vill ha.

Det är dessutom fel att titta bara på dem som redan betalar statlig inkomstskatt, av vilka många skulle tjäna på en platt skatt. De låginkomsttagare som inte betalar statlig inkomstskatt är de stora förlorarna på en platt skatt.
Citera
2018-05-20, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, Clodius har rätt. Om svenskarna ville ha platt skatt skulle fler än 0,02% rösta på mikropartiet KLP, som propagerar för dessa ideer. AfS kommer att förlora på att driva något som nästan ingen i Sverige vill ha.

Det är dessutom fel att titta bara på dem som redan betalar statlig inkomstskatt, av vilka många skulle tjäna på en platt skatt. De låginkomsttagare som inte betalar statlig inkomstskatt är de stora förlorarna på en platt skatt.

Jag förstår inte att folk har fastnat i tankar om den statliga inkomstskatten. I.o.f.s kan jag på ett visst sätt förstå det. Det visar bara tydligt på hur politiker kan dupera folk genom att tala om bisaker, i det här fallet den statliga inkomstskatten, och på så sätt förvilla folket.

Folk i gemen fattar inte hur mycket de betalar i andra skatter och avgifter. Arbetsgivaravgifter, moms, drivmedelsskatter, energiskatter, alkoholskatter, moms på energiskatter och alkoholskatter, fordonsskatter, tobaksskatter, fastighetsskatter, kapitalskatter o.s.v. När man summerar ovanstående och jmf den summan med den statliga inkomstskatten så ser man hur verkligheten ser ut.
Citera
2018-05-20, 19:32
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:

Alliansen drev på för jobbskatteavdraget vilket många arbetande svenskar gillade. Det genomfördes 2007 till 2011. Även då var motargumentet att det gynnar "de rika". Nu vet jag inte hur någon tusenlapp mer i månaden hos hårt dubbelarbetande svenskar gynnar "de rika" men svenska folket gillade det och Alliansen gick starkt framåt med förslaget. Det är så populärt att inte ens sossarna vågat peta på det.

Låginkomsttagare gynnas mest av alla med AfS politik. Dels slipper man lönedumpningen, dels rensas bostadsområden där de har råd att bo ut genom återvandring, dels ökar deras tillgång till den offentliga sjukvården och välfärden då de slipper konkurrens tack vare återvandringen.

Ditt försök att ställa svenskar mot svenskar är fruktlösa, det är ett gammalt sosse-trick. Det som däremot fungerar bra 2018 är att sätta svenska medborgares intresse framför utländska. Det fungerar klockrent.
Citera
2018-05-20, 19:51
Medlem
Citat:

Ohederlig argumentation.

Du kan säkert hitta någonting inom Kpmlr som majoriteten skulle stödja men det betyder inte att alla röstar på partiet och det betyder inte att alla som inte röstar på partiet inte skulle stödja just det förslaget.
Citera
2018-05-20, 20:16
Medlem
GusFrings avatar
Citat:

Varför inbillar du dig att de är förlorare på platt skatt? Statlig inkomstskatt utgjorde 2017 mindre än 3 % av statens skatteintäkter. Vi har världens högsta marginalskatter, därför möjligt att staten till och med hade gått plus på att ta bort straffbeskattningen av höginkomsttagare - eller åtminstone gått jämnt ut på det. Se Lafferkurvan.

Det fina med AfS är att de faktiskt verkar för att förändra det här skitsamhället och driva opinion, inte bara fukta fingret i vädret och känna vart hän det blåser. Dock är det en balansgång såklart mellan att anpassa sig och att driva på förändring. Jag tycker att de verkar sköta den balansgången ganska så bra såhär långt.
Citera
2018-05-20, 20:42
Medlem
Citat:
Det är mycket enkelt. Nämligen det att ett stort flertal av befolkningen motsätter sig platt skatt.
AfS skulle kunna ha en viktig nish - ett parti som tar upp problemen med invandringen och dessutom vill ha politiskt inflytande (alltså inte nöjer sig med att vara ett passivt stödparti till alliansen som SD hittills har gjort) - men att driva kontroversiella och egentligen knappast högprioriterade förslag som platt skatt försvårar detta.

Har du någon källa på att svensken i allmänhet motsätter sig platt skatt, eller ens har en aning om vad det är och innebär? Varför motsätter sig folk platt skatt? Vet du ens vad platt skatt är? Vad vet du om skattesystemet i allmänhet?

Platt skatt i sig eller inte är en helt bagatellartad fråga. Det som är relevant för de flesta vanliga löntagare är skattetrycket som helhet. Man kan ju ha platt skatt på 80 procent och man kan också ha progressiv skatt med en grundnivå på 10 procent och en högskattenivå på 5 procent extra. Det förstår du va? AfS hade alltså kunnat föreslå progressiv skatt på inkomst av tjänst som fungerar som idag, men med halverade nivåer hela vägen.

Är det alltså dagens genomsnittliga skattetryck du vurmar för eller är det det beräkningstekniska och administrativa systemet av idag som du värnar? Har det ett stort egenvärde för dig och svenska folket att just beskattningen av inkomst av tjänst är progressiv på exakt samma sätt som idag, oavsett procentnivåerna på kommunal och statlig inkomstskatt?

Vad yrar ni sossefanatiker ens om? Varför existerar ens den här hyperautistiska diskussionen?
Senast redigerad av Tumidanda 2018-05-20 kl. 21:16.
Citera
2018-05-20, 20:47
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Vad yrar ni sossefanatiker ens om? Varför existerar ens den här hyperautistiska diskussionen?
Kan det vara en cover up för att försöka dölja att AfS inte är här och förklarar sin politik för oss?
Senast redigerad av wwr 2018-05-20 kl. 20:50.
Citera
2018-05-20, 20:51
Bannlyst
Citat:

Nej, du har fel. Ytterst få svenskar röstar på ett parti för en enskild fråga utan att titta på den övriga politiken. Att tro att folk skulle rösta in enfrågepartier som typ Piratpartiet i riksdagen är ganska dumt.
Citera
2018-05-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Växjö ser ut att vara ungefär som riket politiskt, att döma av valet 2014. En skillnad är att KD är starkare än L. SDs ställning i Växjö kommunfullmäktige är dock knappt 2/3 så stark som Växjörösterna på SD till riksdagen, så där finns ett rejält vakuum för AFS att fylla i lokala frågor som t ex böneutropen.

På något sätt måste ni få med både era tankar om religionsfriheten och svenska traditioner på ett sätt som kan tilltala de frisinnade strömningarna i den svenska kristenheten. Tänk på att religionsfriheten historiskt sett var ett avgörande argument för alla svenska kristna utom de som befann sig i den idag sinande huvudfåran i Svenska kyrkan. Religionsfriheten brukar t ex hållas mycket högt bland frikyrkliga eftersom deras självbild bygger på en outsiderroll. Det kan t ex fungera väl att peka på hur traditionell kristendom har haft en tillbakagång i offentligheten medan liberala uppfattningar och främmande religioner har gjort stora insteg. Sedan gäller det även att få med sig de irreligiösa, så klart, men den kampen är nog lättare att vinna.

Det ska bli intressant att se hur torgmötet i Växjö faller ut på fredag. Vilka representanter kommer att närvara från partiet?

Något jag tycker är märkligt är att det inte står något under "Senaste nytt" på hemsidan. Om webmastern eller ledningen läser detta: Jag tycker att ni ska ha en väl uppdaterad avdelning om alla kommande händelser på hemsidan så att informationen är lätt att hitta.

Personligen så anser jag att AfS kan och bör strunta helt i den frikyrkliga delen av väljarkåren. Det är överlag problematiska människor som dyrkar Israel över allt annat. Man kanske inte aktivt behöver försöka stöta bort dem men man bör absolut inte tänka tanken att anpassa sig eller försöka locka dessa dårfinkar. Nationalism är i grunden och av flera olika skäl inte kompatibelt med kristendom överhuvudtaget och särskilt inte med frikyrkorörelsen.

SD verkar ha fått en hel del frikyrkodårar på halsen på senare år och det är verkligen inte något bra.
Citera
2018-05-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ja, jag tror att majoriteten vill ha progressiv skatt, och gärna få sänkt skatt själva, dock utan att det blir stora neddragningar i viktiga allmänt satsningar. Däremot tror jag inte att majoriteten är särskilt angelägna om att miljardärer skall få jättelika skattesänkningar.

Jag har redan förklarat flera gånger att det i Sverige idag bara är beskattningen av löneinkomster och motsvarande där beskattningen är progressiv. Det är inte så många människor som har extremt höga löner och inga andra inkomster. Vissa har det men VD:ar och såna typer får ju ofta stora delar av sin ersättning i form av annat än vanlig lön. Miljardärer påverkas knappt alls av den progressiva skatten på löneinkomster. De tjänar pengar på kapital och bolag, där skatten är just platt. Vad är det ni inte begriper?

Om man vill att rika ska betala mer så är dagens progressiva skatt tämligen ineffektiv. Det är beskattningen av bolag och kapital och det omfattande regelverket kring sånt man bör se över i första hand, samt kanske skatten på vissa dyra fastigheter, båtar och andra lyxprodukter, om man nu vill att rika ska betala mer i skatt.
Senast redigerad av Tumidanda 2018-05-20 kl. 21:13.
Citera
2018-05-20, 21:04
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Har du någon källa på att svensken i allmänhet motsätter sig platt skatt, eller ens har en aning om vad det är och innebär? Varför motsätter sig folk platt skatt? Vet du ens vad platt skatt är? Vad vet du om skattesystemet i allmänhet?

Platt skatt i sig eller inte är en helt bagatellartad fråga. Det som är relevant för de flesta vanliga löntagare är skattetrycket som helhet. Man kan ju ha platt skatt på 80 procent och man kan också ha progressiv skatt med en grundnivå på 10 procent och en högskattenivå på 5 procent extra. Det förstår du va? AfS hade alltså kunnat föreslå progressiv skatt på inkomst av tjänst som fungerar som idag, men med halverade nivåer hela vägen.

Är det alltså dagens genomsnittliga skattetryck du vurmar för eller är det det beräkningstekniska och administrativa systemet av idag som du värnar? Har det ett stort egenvärde för dig och svenska folket att just beskattningen av inkomst av tjänst är proggressiv på exakt samma sätt som idag, oavsett procentnivåerna på kommunal och statlig inkomstskatt?

Nå - sossefanatiker är knappast ett epitet som passar mig, och jag har faktiskt aldrig uttalat mig om att platt skatt skulle vara dåligt nödvändigtvis - om du läser mina inlägg så ser du att jag t.o.m. kan se poänger med idén. Men vad jag tror är att och breda folklager inte tycker att det är en särskilt bra idé (och nej jag har ingen siffror på läget i allmänt opinionen - hur man nu skulle kunna få fram pålitliga sådana), ety man tror att det skulle leda till mycket stora skattesänkningar för höginkomsttagare.

Så frågan är vad AfS vill prioritera. Hade man prioriterat invandrarmotstånd, och - till skillnad från SD - pragmatiskt var villig att driva dessa frågor i riksdagen - tror jag man skulle kunna få ganska brett stöd. Prioriterar man platt skatt framstår man mer som ett renodlat högerparti. Då tror jag inte man kan få samma stöd.

Vad jag gör är alltså att kritisera AfS:s taktik - att inte prioritera den viktigaste frågan - och varför detta är "hyperautistiskt" skulle faktiskt vara intressant att få veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in