2018-05-20, 21:06
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Nationalism är i grunden och av flera olika skäl inte kompatibelt med kristendom överhuvudtaget och särskilt inte med frikyrkorörelsen.
Självklart är nationalism förenlig med kristendom. Se på Polen och Ungern i dag eller hela Europa för 120 år sedan.
Citera
2018-05-20, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, Clodius har rätt. Om svenskarna ville ha platt skatt skulle fler än 0,02% rösta på mikropartiet KLP, som propagerar för dessa ideer. AfS kommer att förlora på att driva något som nästan ingen i Sverige vill ha.

Det är dessutom fel att titta bara på dem som redan betalar statlig inkomstskatt, av vilka många skulle tjäna på en platt skatt. De låginkomsttagare som inte betalar statlig inkomstskatt är de stora förlorarna på en platt skatt.

Öh, hur tänker du nu? Deras skatt är ju redan platt? Kommunalskatten är platt. Det är inte helt äkta platt skatt eftersom det finns ett litet grundavdrag, vilket i sig innebär en viss progressivitet, men ändå. Hur är de som redan betalar platt skatt stora förlorare på platt skatt?!

Det som räknas för dem är väl "välfärd" som betalas av skattemedel, och det finns mycket som tyder på att staten kan få in mer skatt totalt sett med platt skatt.
Citera
2018-05-20, 21:15
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Jag har redan förklarat flera gånger att det i Sverige idag bara är beskattningen av löneinkomster och motsvarande där beskattningen är progressiv. Det är inte så många människor som har extremt höga löner och inga andra inkomster. Vissa har det men VD:ar och såna typer får ju ofta stora delar av sin ersättning i form av annat än vanlig lön. Miljardärer påverkas knappt alls av den proggressiva skatten på löneinkomster. De tjänar pengar på kapital och bolag, där skatten är just platt. Vad är det ni inte begriper?

Om man vill att rika ska betala mer så är dagens proggressiva skatt tämligen inneffektiv. Det är beskattningen av bolag och kapital och det omfattande regelverket kring sånt man bör se över i första hand, samt kanske skatten på vissa dyra fastigheter, båtar och andra lyxprodukter, om man nu vill att rika ska betala mer i skatt.
Som sagt - det är möjligt att platt skatt faktiskt är en bra idé (som jag flera gångerskrivit), men det finns politiska svårigheter med att driva detta, och flera länder som haft systemet har ju faktiskt övergivit det. Men nu är det ju AfS:s prioriteringar jag är tveksam till. Vore det inte klokare att koncentrera sig på invandrarfrågan?
Citera
2018-05-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Självklart är nationalism förenlig med kristendom. Se på Polen och Ungern i dag eller hela Europa för 120 år sedan.

Nej det är det inte och det förstår man om man vet vad nationalism respektive kristendom verkligen står för. De flesta är dock för okunniga för denna diskussion och denna tråd är definitivt inte rätt plats.

Det jag vill understryka i sammanhanget är att AfS enligt mig absolut INTE bör befatta sig med frikyrkliga eller tokkristna människor av något slag. Det kan bara sluta dåligt.
Citera
2018-05-20, 21:31
Medlem
Visst gör AfS en felbedömning när man vill införa en platt skatt.
Alla andra frågor än invandringen är idag rätt oviktiga för dem som verkligen vill ha en förändring och rädda den svenska nationen från totalt sönderfall.
Ett rent extremt högerparti har absolut ingen framtid i Sverige så varför tappa trovärdighet bland väljarna. Jag tror AfS kommer att tona ned den här frågan redan innan valet.
Citera
2018-05-20, 21:41
Medlem
Citat:
Nej det är det inte och det förstår man om man vet vad nationalism respektive kristendom verkligen står för. De flesta är dock för okunniga för denna diskussion och denna tråd är definitivt inte rätt plats.

Det jag vill understryka i sammanhanget är att AfS enligt mig absolut INTE bör befatta sig med frikyrkliga eller tokkristna människor av något slag. Det kan bara sluta dåligt.

Jag förstår mycket väl vad det är du försöker säga även om du inte har rätt. Det finns en spänning mellan kristendomens universalism (särskilt i protestantiska länder) och nationalismens partikularism. Dock är de väl förenliga och vi måste minska på antingen-eller-tänkandet.

För att samtidigt återknyta till trådämnet: vad tycker du om mannen på plats 23 på riksdagslistan? Jag tycker att hans yrke är en utmärkt tillgång.

https://alternativforsverige.se/files/riksdagslista.pdf
Citera
2018-05-20, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball

För att samtidigt återknyta till trådämnet: vad tycker du om mannen på plats 23 på riksdagslistan? Jag tycker att hans yrke är en utmärkt tillgång.

https://alternativforsverige.se/files/riksdagslista.pdf

Vet inget om honom mer än att han är präst, har vistats en del i Österrike och har "tracht"-kavaj. Han lär med andra ord vara konservativ i största allmänhet, vilket kan vara bra. I övrigt vill jag inte spekulera, då jag inte vet någonting.
Citera
2018-05-20, 22:57
Medlem
Torgmöte i Staffanstorp? Det finns en egen tråd om den text Katarina Janouch skrivit om svenska tonåringar som kränks, hotas och misshandlas av invandrare där, men detta är en svag punkt för MSM, gamla partier OCH SD.

På grund av SD:s doktrin om svenskheten som "öppen kulturentitet", kan de ju inte riktigt förklara varför "svennejäveln" och "svennehoran" råkar illa ut i mångkulturella sammanhand. Finns etniska svenskar ens?

Kan AfS stå upp för svenska ungdomar kommer man göra sig rätt vänner - och ovänner. Varje uppmärksamhet kommer vara bra uppmärksamhet och SD hamnar i en besvärlig sits.
Citera
2018-05-20, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Torgmöte i Staffanstorp? Det finns en egen tråd om den text Katarina Janouch skrivit om svenska tonåringar som kränks, hotas och misshandlas av invandrare där, men detta är en svag punkt för MSM, gamla partier OCH SD.

Mycket bra ide faktiskt. Det är precis sådana här händelser som det kan "tar fyr" i. Jag tweetade precis din ide till Gustav och han har gillat tweeten. Låt oss se vad som händer.
Citera
2018-05-20, 23:39
Medlem
Doktor Porks avatar
Förstår inte riktigt diskussionen om platt skatt. Det är mycket möjligt att en stor del av väljarkåren inte skulle gilla platt skatt, men de är inte målgruppen. Det är inte ett problem för AFS, lika lite som det är ett problem för vänsterpartiet att större delen av folket inte tycker om allt i deras partiprogram. De som röstar på Vänsterpartiet gör ju givetvis det för att de inte ligger mitt i debatten.

Dessutom, till och med Daniel Suhonen som tillhör sossarnas vänsterfalang erkände i Kvartals fredagsintervju att marginalskatterna nog är för höga i de högsta intervallen, utan att man knappast borde gå högre än 50 procent i marginalskatt. Att vi sedan har en kastrerad så kallad borgerlig opposition som inte ens orkade avskaffa den tillfälliga värnskatten är inte samma sak. De som inte vågar rösta på AFS för att man driver på för minskade marginalskatter har redan ett parti som i så fall passar som handen i handsken, nämligen (S)D.

Visst, man kanske förlorar en del väljare som då hellre röstar på (S)D, men man kan lika gärna öppna upp en helt ny front vad gäller att konkurrera om borgerliga väljare som ser det här förslaget som en garant för att man inte är smygsossar som många tror om SD. Man måste inte ens vilja ha hela förslaget fulllt, alla fattar ju att man inte över en natt kan införa platt skatt, däremot tjänar det som en garant för att man till skillnad från de borgeriga partierna i varje fall avskaffar värnskatten. Det är av det här skälet som vi måste ha mer än ett invandringskritiskt parti i riksdagen, eftersom man då mer effektivt kan tugga i sig de gamla partierna eftersom man har alternativ som är attraktiva för en större väljargrupp.
Citera
2018-05-21, 00:12
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

På grund av SD:s doktrin om svenskheten som "öppen kulturentitet", kan de ju inte riktigt förklara varför "svennejäveln" och "svennehoran" råkar illa ut i mångkulturella sammanhand. Finns etniska svenskar ens?

Kan AfS stå upp för svenska ungdomar kommer man göra sig rätt vänner - och ovänner. Varje uppmärksamhet kommer vara bra uppmärksamhet och SD hamnar i en besvärlig sits.

Precis. Någon Heja-Jimmie kommungubbe från den numera raserade idyllen Lysekil var t.o.m., hör och häpna, mer inne på att integrera stenkastarna än Moderaterna i en intervju. SD har blivit ett patetiskt PK-parti och den här representanten gick knappast att skilja från MP eller V. Tyvärr förstår inte de flesta svenskar vilket eländigt parti SD blivit under EXPO-Karlssons förmyndarskap. Att lyssna på någon representant från AfS är som en befrielse i jämförelse med det vämjeliga PK-tugg som SD numera torgför.

Svärjevönner.....glöm inte att AfS är partiet för sparkade extremister som endast utgör någon promille av väljarna och som vi gärna vill bli av med. Partiet för de sparkade...bra ni har redan sparkat ut 100 000 väljare och fler kommer det bli. Många, många fler.
Senast redigerad av StillaHavet 2018-05-21 kl. 00:15.
Citera
2018-05-21, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Förstår inte riktigt diskussionen om platt skatt. Det är mycket möjligt att en stor del av väljarkåren inte skulle gilla platt skatt, men de är inte målgruppen. Det är inte ett problem för AFS, lika lite som det är ett problem för vänsterpartiet att större delen av folket inte tycker om allt i deras partiprogram. De som röstar på Vänsterpartiet gör ju givetvis det för att de inte ligger mitt i debatten.

Dessutom, till och med Daniel Suhonen som tillhör sossarnas vänsterfalang erkände i Kvartals fredagsintervju att marginalskatterna nog är för höga i de högsta intervallen, utan att man knappast borde gå högre än 50 procent i marginalskatt. Att vi sedan har en kastrerad så kallad borgerlig opposition som inte ens orkade avskaffa den tillfälliga värnskatten är inte samma sak. De som inte vågar rösta på AFS för att man driver på för minskade marginalskatter har redan ett parti som i så fall passar som handen i handsken, nämligen (S)D.

Visst, man kanske förlorar en del väljare som då hellre röstar på (S)D, men man kan lika gärna öppna upp en helt ny front vad gäller att konkurrera om borgerliga väljare som ser det här förslaget som en garant för att man inte är smygsossar som många tror om SD. Man måste inte ens vilja ha hela förslaget fulllt, alla fattar ju att man inte över en natt kan införa platt skatt, däremot tjänar det som en garant för att man till skillnad från de borgeriga partierna i varje fall avskaffar värnskatten. Det är av det här skälet som vi måste ha mer än ett invandringskritiskt parti i riksdagen, eftersom man då mer effektivt kan tugga i sig de gamla partierna eftersom man har alternativ som är attraktiva för en större väljargrupp.
Jag håller med och när fantasier om en framtida Riksdag bestående av tre svenska partier, SD (för ekonomisk vänster), AfS (för konservativa), MED (för liberaler), och ett för Brödraskapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in