Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-20, 15:43
Medlem
schtaans avatar
Moderkort Asus Prime Z270-A. W10 64.
Körde windows update 1803 igår. Efter det så har jag inget ljud. Allt ser ut att vara som vanligt, spelare går och ljudstaplar rör på sig men inget ljud ut. Har testat att avinstallera ljudenhet och uppdatera till Asus senaste drivis, ingen skillnad.
Förslag?!
Citera
2018-05-20, 16:48
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Tack för tipset! Appen heter "Expedia hotels, flights, cars..". Jag har avinstallerat den - men ändå kommer det upp ett meddelande om att ingen installation är möjlig - trots att jag inte försökt installera den! Det verkar styras via uppdateringarna, möjligen via appen "Microsoft store". Jag har aldrig använt dessa appar. Att avinstallera Microsoft Store verkar däremot inte möjligt.

Hmm, aldrig hört talas om. Nätet borde ha en lösning - sök på "block installation of third parti apps".

Ms store går absolut att avinstallera - sök Google.
Eller gör din egna installations ISOfil utan Ms Store, W.defender, IE etc. D.v.s utan allt Ms utom själva OS`et. Jag kör ett sådant, smidigt, snabbt och litet. 7Gb, c:a. Görs - lätt, på c:a timmen.
Citera
2018-05-20, 17:21
Medlem
BIHFanaticoss avatar
Efter jag uppdaterat så värkar jag ha fått problem med helskärms läget på filmer å youtube. Bilden tappar ibland eller fryser helt.
Citera
2018-05-20, 20:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIHFanaticos
Efter jag uppdaterat så värkar jag ha fått problem med helskärms läget på filmer å youtube. Bilden tappar ibland eller fryser helt.

Hämta hem den senaste drivrutinen till grafikkortet. Avinstallerar bort drivrutinen som avser grafikkortet ordentligt. Det finns bra verktyg för detta, bl.a Revo Uninstaller. Läs gärna deras FAQ innan du påbörjar avinstallationen. Rensar bort överflödet sedan med hjälp av CCleaner.

Installerar in drivrutinen och se om detta hjälpte dig.
Citera
2018-05-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hmm, aldrig hört talas om. Nätet borde ha en lösning - sök på "block installation of third parti apps".

Eller gör din egna installations ISOfil utan Ms Store, W.defender, IE etc. D.v.s utan allt Ms utom själva OS`et. Jag kör ett sådant, smidigt, snabbt och litet. 7Gb, c:a. Görs - lätt, på c:a timmen.

Tack för fina tips! Ska göra lite sökningar.
Citera
2018-05-23, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF

Nu har jag fått ordning på apparna, tycks det, genom att ändra en del i inställningarna. Jag avvaktar med att stänga av Windows uppdateringar tills vidare, då de ännu inte medfört större problem.

MEN: Finns det något enkelt sätt att avaktivera "Smart Audio"? Det finns ju en rad sidor på nätet om denna rätt irriterande app, som startas varje gång datorn startar - och då måste jag stänga den genom att klicka i krysset. Jag hittar inga inställningar, som gör att man slipper denna störande uppstart. Någon som vet?
EDIT: "Smart Audio" ingår i Conexant.
Senast redigerad av dubbelbottnad 2018-05-23 kl. 22:57. Anledning: edit
Citera
2018-05-24, 06:18
Medlem
Åsså kom då redan en ny uppdatering till Build 1803.

MED inbyggda fel de vet om, suck...

Citat:
May 23, 2018—KB4100403 (OS Build 17134.81)

Known issues in this update

Symptom Workaround

When attempting to upgrade to the Windows 10 April 2018 Update, select devices with Intel SSD 600p Series or Intel SSD Pro 6000p Series may repeatedly enter a UEFI screen after restart or stop working.

This issue is resolved in KB4100403.

To get Windows 10, version 1803, we encourage you to wait until the update is offered to your device. Starting May 25th, if you’re an advanced user on an actively serviced version of Windows 10 and would like to install Windows 10 version 1803, you can manually check for updates. In the Search tab, type “Settings”. On the Settings page, navigate to Update & security > Windows Update > click “Check for updates”, which will include this resolution.

===========

After upgrading to the Windows 10 April 2018 Update, select devices with Toshiba XG4 Series, Toshiba XG5 Series, or Toshiba BG3 Series SSDs may exhibit lower battery life.
This issue is resolved in KB4100403.

To get Windows 10, version 1803, we encourage you to wait until the update is offered to your device following the June Update Tuesday. If you’re an advanced user on an actively serviced version of Windows 10 and would like to install Windows 10 version 1803, you can manually check for updates. In the Search tab, type “Settings”. On the Settings page, navigate to Update & security > Windows Update > click “Check for updates”, which will include this resolution.

Kod:
https://support.microsoft.com/fr-fr/help/4100403/windows-10-update-kb4100403
Citera
2018-05-24, 06:22
Medlem
Citat:
MEN: Finns det något enkelt sätt att avaktivera "Smart Audio"? Det finns ju en rad sidor på nätet om denna rätt irriterande app, som startas varje gång datorn startar - och då måste jag stänga den genom att klicka i krysset. Jag hittar inga inställningar, som gör att man slipper denna störande uppstart. Någon som vet?
EDIT: "Smart Audio" ingår i Conexant.

Borde funka med Ctrl Shift Escape samtidigt, dvs
>>TaskManager>StartUp Fliken, högerklicka på din SmartAudio där och Stäng Av.
Senast redigerad av lbl 2018-05-24 kl. 06:25.
Citera
2018-05-24, 06:44
Medlem
Twizzs avatar
Min laptop blir ofta svart minst ett par gånger i månaden sen startar den om och uppdaterar vissa gånger andra startar den bara om. Undra vad det kan vara förut kom det upp ett meddelande men inte längre. Vissa gånger tittar jag på film vips skärmen blir svart och startar om. Windows 10 senaste uppdateringen
Citera
2018-05-24, 08:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twizz
Min laptop blir ofta svart minst ett par gånger i månaden sen startar den om och uppdaterar vissa gånger andra startar den bara om. Undra vad det kan vara förut kom det upp ett meddelande men inte längre. Vissa gånger tittar jag på film vips skärmen blir svart och startar om. Windows 10 senaste uppdateringen

Vilken ändring skedde på datorn innan detta uppstod?

Inte alla datorer fungerar med de senaste Windows uppdateringarna utan mycken buggighet visar sig.

Uppdatera drivisar.
Gå tillbaka till tidigare version.
Ominstallera.
Begynnande hårdvarufel som visar sig.
Citera
2018-05-24, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lbl

Nej, jag vill ju slippa att SmartAudio startas jämt, när datorn startas. Att stänga av den gör ju inte att denna uppstart stoppas. Eller hur? Har du SmartAudio, eller spekulerar du bara?
Citera
2018-05-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lbl

Citat:
Nej, jag vill ju slippa att SmartAudio startas jämt, när datorn startas. Att stänga av den gör ju inte att denna uppstart stoppas. Eller hur? Har du SmartAudio, eller spekulerar du bara?

Trist -- både för dig som då inte får ordning på dina problem, och för oss som lägger ned tid på att försöka hjälpa dig -- att du inte ens kan trycka knappkombinationen FÖR ATT TESTA!

Förstår du inte att AUTOSTART / STARTUP-Fliken innehåller de prg som STARTAR AV SIG SJÄLV var gång du startar om datorn...

Stänger du av ett prg där så slipper du det sen för evigt, eller tills du själv slår på det där igen.

Just ditt prg kanske inte finns där, men det är stor sannolikhet att det gör det.
Och finns det inte där så finns det på en RUN-post i Registret istället, som då bara är att Radera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in