2018-05-20, 10:32
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heikkijorma
Lisbeth har inte pekat ut CP utan hon har sagt att han liknar det signalement hon givit. Det är såklart en som är lik CP som är skytten.
Lisbeth är inte förbrukad för hon är inte korkad när PU visar annan mördare.
I rätten pekade hon ut honom. Det var i polisförhör hon sa det där om att "han stämmer in på min beskrivning". Hon är helt klart förbrukad när hon sagt sig vara helt säker på att det var CP. Men PU verkar ju som bekant ha löst det nu eller är åtminstone nära, så de klarar sig nog utan hennes hjälp. För att nu duga som vittne måste hon ha ljugit tidigare och dessutom berätta det - det visade ju sig vara omöjligt att urskilja ansiktet tillräckligt tydligt t ex.

Till personen du svarade: Det är förhastade slutsatser. Andra orsaker är möjliga. Hon kanske ville få ett avslut. Polisen kanske fick henne att tro att de visste att det var CP och att de behövde hennes utpekande för att kunna fälla honom. Hon kanske omedvetet intalade sig att det var CP. Att Mårten och andra ställer sig bakom och backar upp och litar på henne är inte särskilt märkligt.
Citera
2018-05-20, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
I rätten pekade hon ut honom. Det var i polisförhör hon sa det där om att "han stämmer in på min beskrivning". Hon är helt klart förbrukad när hon sagt sig vara helt säker på att det var CP. Men PU verkar ju som bekant ha löst det nu eller är åtminstone nära, så de klarar sig nog utan hennes hjälp. För att nu duga som vittne måste hon ha ljugit tidigare och dessutom berätta det - det visade ju sig vara omöjligt att urskilja ansiktet tillräckligt tydligt t ex.

Till personen du svarade: Det är förhastade slutsatser. Andra orsaker är möjliga. Hon kanske ville få ett avslut. Polisen kanske fick henne att tro att de visste att det var CP och att de behövde hennes utpekande för att kunna fälla honom. Hon kanske omedvetet intalade sig att det var CP. Att Mårten och andra ställer sig bakom och backar upp och litar på henne är inte särskilt märkligt.

Det finns förhör med Lisbeth som fortfarande är sekretess.
Citera
2018-05-20, 11:08
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heikkijorma
Det finns förhör med Lisbeth som fortfarande är sekretess.
Det jag skrev gäller trots det.
Citera
2018-05-20, 11:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Sven Anér har gått ur tiden (DN).

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Såg det för några dagar sedan på facebook från någon som påstod sig vara bonusbarnbarn.
Och att det skulle ha varit förra fredagen. (11/5)

Du skriver DN, som källa. Har du någon länk?

Såg nu en som länkat till dödsannonsen.

https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/32917098_1051647331653444_320597228219531264_n.jpg ?_nc_cat=0&_nc_eui2=AeEfk8UC7WEDbLyVrlerYFVpMbdfjp EpHtq0SFW3uswqQbz85xV5J8TUOJNuNM9feGgJ6BpbWvKkvV4g rpSZh_QlGId -d7ZWtu-1x37MVmqefw&oh=f3192c7e054ad74eb38200830cbc2135&oe =5B8822ED
Citera
2018-05-20, 11:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Sven Anér har gått ur tiden (DN).

Sven Aner var en oförtröttlig grävare om MOP, en verklig fighter . Ibland kunde humöret leda honom till förhastade analyser. Men jag känner stor tacksamhet för alla uppgifter han grävde fram Och delade med sig av. Frid över hans minne.
Citera
2018-05-20, 11:31
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Are you trying to say he did "lumpen" ???
I would say he used USA military grade ammunition along with a S & W
You could then ask yourself where that all came from…
I would think as I have said more than once - look at the ammunition.
How did he get it, what Year was it mfg. If it was not easily available in Sweden in 1985/86 - then where did it come from. If it was old (as I believe) then where did it come from.
It's almost like the handgun doesn't really matter that much - where did the ammo come from?
If CGÖ - had 1 single cartridge of the ammo - where did that come from? Who did he know who might have given him that cartridge?

Jag letar i mina egna inlägg utan att hitta, men jag vet att stöpan kan begränsas till hösten, typ oktober-november, och att året är antingen 1977, eller 78.

Vietnamkriget tog slut våren 1975.

Kulorna fanns vidare att köpa på ett femtal orter i Sverige, på rak arm minns jag bara orten Floda.

Sitter du och spekulerar med bred pensel?
Citera
2018-05-20, 11:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
https://youtu.be/X2XeU4Hp2iM

Där är det svårt. IK och MP i bak. Något ser ut att vara i höger fram. Oklart vad.

Om du ser på länken syns de journalister som var vid Sabb. Mannen i den vita halsduken och bruna skinnjacka syns flera gånger mellan 5 och 10.30 in i filmen.

IK är fotograferad tillsammans med MP dagen efter mordet iklädd samma kappa som på "Lisbet"-bilden. Den var med i pressen den 2:a mars

Har funderat en del över bilden där en kvinna och två män anländer i polisbil till Sabb. Klädseln på kvinnan och mannen som går ur baksätet påminner om vad Ingrid Klering och Mårten Palme har på sig någon dag efter mordet. Frågan blir då vem personen i framsätet är?Det har alltid angetts att endast IK/MP fick skjuts in till Sabb av polisman Berntsson från Olof Palmes bostad på Västerlånggatan i gamla stan.

Det är inte Joakim Palme som kommer med hustru och bebis från Vällingby och lillebror Mattias Palme befinner sig i Chamonix. Det är knappast heller en livvakt då dessa inte hunnit på plats till 0015. Jag frågar mig om det funnits någon i paret Palmes lägenhet? Och isåfall vem? Trots idoga försök kommer jag inte på ett bra svar.

Har tidigare funderat över om de ankommande kunde var OPs personliga sekreterare Ann-Marie Willson med söner. Men likheten med kläderna som IK/MP bär kan inte bara viftas bort. Över 32 år efter MOP finns massor av frågetecken att räta ut. Detta gäller inte minst händelserna på Sabbatsberg under mordnatten.
Citera
2018-05-20, 11:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Instämmer. Jag behöver din grundkurs i trådens sökfunktion.

Den är enkel. Gå in på avancerad sökning och läs vad som står, där har du allt du behöver. Tänk på att också söka på förkortningar och ex initialer. Själv försöker jag alltid skriva ut hela namnet i inläggen. Inte minst för att kunna söka på dessa i framtiden.
Citera
2018-05-20, 13:43
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Sven Aner var en oförtröttlig grävare om MOP, en verklig fighter . Ibland kunde humöret leda honom till förhastade analyser. Men jag känner stor tacksamhet för alla uppgifter han grävde fram Och delade med sig av. Frid över hans minne.

Man kan bara hålla med.Men några nyanseringar tycker jag är på sin plats

a) Jag tror att de förhastade slutsatserna, till viss del, beror på att han letts åt helvete av krafter som tillhör Mörkläggningen-desinfo. Exempel på det tror jag utpekandet av AA.
b) Han grävde inte bara fram uppgifter utan påpekade om och om igen att det ouppklarade mordet var en kräftsvulst i SVerige. Dessa tankar har vidareutvecklats, med mer neutral prosa, av LB i "Nationens Intresse". Boboslacke, oklart på vilka grunder, menar att efterbörden av MOP har bidragit till ett alltmer korrupt Sverige
Citera
2018-05-20, 14:05
Medlem
Beslutet om en fördubblad omsättningsskatt på aktiehandel kom 27 feb 1986.
Stockholms fondbörs sjönk med cirka 17 miljarder.

Undrar hur hårt drabbad till exempel CA blev av det här beslutet, skulle kunna ge upphov till ett slumpartat mord om tillfälle gavs som hämnd.

Lite citat från DI 1986-02-28

"utländska placerare: Stockholm börjar likna Kalle Anka.

"Hårdast drabbas Aktiesparklubbar, Allemansfonder och inte minst tidigare argsinta utländska placerare"

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMUVN5MlVwdEhzMWc/view
Citera
2018-05-20, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Enträgen och envis minsann. Och lyckas man bara vaska i hans material så finns många guldkorn att finna, än idag! Alltför mycket spännande stoff hade varit okänt utan hans kamp mot PU och förundersökningssekretessen. Att det sen blev ett och annat brev för mycket till politiker, myndigheter och olika media är kanske en del av charmen med grävare och privatspanare som balanserar på en fin gräns i kontakten med omvärlden.
Citera
2018-05-20, 15:43
Medlem
bartrams avatar
Så här skriver DN idag om Yrsa Stenius som också gått bort

"Yrsa Stenius kämpade ständigt, men aldrig för egen vinning. Hon trodde på rättsstaten, hon trodde på demokratin och gjorde det med stort civilkurage."

Tänk om vi kunde få se något liknande uttalande om Sven Anér i DN och andra tidningar. Han förtjänar det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in